KA2 voor schoolonderwijs. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerkingen tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Infosessie Sector Hoger Onderwijs Brugge, 14 oktober 2013 Gent, 21 oktober 2013 Bilzen, 22 oktober 2013 Brussel, 24 oktober 2013 Antwerpen, 25 oktober.
Advertisements

KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
Van LLP Grundtvig naar Erasmus Onder voorbehoud van officiële goedkeuring door het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie.
Beurzen voor studenten Studie en stage Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
Erasmus+ Key action 1 Presentatoren: Babette Bervoets Silvia Rossa.
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
Edurama.be Website ter ontsluiting van onderzoek voor lerarenopleiders en voor studenten in de lerarenopleiding Projectgroep KATHO, departement Lerarenopleiding.
The CAF Procedure voor externe feedback
Strategische partnerschappen PO/VO
6/5, Alden Biesen – 28/5, Brugge P 1 6 mei 2009, Alden Biesen 28 mei 2009, Brugge Comenius “monitoring dagen” focus: verslaggeving.
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
SURF: Internationalisering en ICT
Van Comeniusprojecten Guy Tilkin Landcommanderij Alden Biesen.
Programma 09:00uOnthaal 09:30uStrategische partnerschappen: wat? Doelstellingen Budget Activiteiten Financieringsmodel 09:55uStrategische partnerschappen:
Strategische partnerschappen Erasmus+ Actielijn 2 - Samenwerking voor innovatie en goede praktijken Versie november 2013.
Learn4Work Strategieën voor de toekomst van Learn4work Regina Engels, L4W Coördinator Amersfoort, 20 September 2011.
EYV 2011 in Vlaanderen. Korte historiek  CEV Manifest  Lobbywerk  IP Group on Volunteering EP  Written Declaration EP  Alliantie 22 ngo’s (EYV2011.
Erasmus for All Het nieuwe EU-programma voor onderwijs en jeugd Judith Dayus-Brouwer – Europees Platform Peter van Deursen – CINOP Internationaal.
Docentontwerpteams en self-efficacy
ERASMUS+. GRUNDTVIG ERASMUS + ERASMUS+ : ‘Adult Learning’ Formeel & non-formeel & informeel leren Een Leven Lang Leren.
Comenius monitoring dagen - mei over verslaggeving “Comenius monitoring dagen” : over verslaggeving 20 mei 2008, Alden Biesen 29 mei 2008, Brugge.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Comenius monitoring dagen oktober, Alden Biesen 6 november, Brugge.
Infodag ERASMUS 18 december 2008 Arteveldehogeschool, Gent.
Comenius monitoring dagen 8/10/2008, Alden Biesen 13/11/2008, Brugge.
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
1 Mobiliteit duurzaam maken GRENSVERLEGGERS 2012 professionalisering door internationale mobiliteit. Onderwijsinspectie.
18 december 2008Infodag Erasmus - Gent Study visits Magalie Soenen EPOS vzw.
Individuele Leerlingenmobiliteit Comenius Monitoringdag 4 mei 2011, Alden Biesen.
INTERNATIONALISERING VAN A TOT Z voor het secundair onderwijs Gent, 12 mei 2009.
Comenius monitoring dagen oktober, Alden Biesen 12 november, Brugge.
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
Knowledge Alliances & Sector Skills Alliances
KA2 Sectoroverstijgende samenwerking
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Internationalisering van A tot Z voor het secundair onderwijs Ryckevelde vzw, beweging voor Europees burgerschap Gent, 28 november 2012.
Oproep Innovatie Brussel, 12 november 2013 ESF-Agentschap Vlaanderen.
Rotary Water Platform District 1570: ”Adopteer een School in Ghana” Contact: Rotary Water Platform Aqua For All m.de
Education and Culture Internationale credit mobiliteit met partnerlanden.
Europese subsidiemogelijkheden Ellen Hanselman. Leven Lang Leren Programma Wat is het? Wat zijn de mogelijkheden? Waarom deelnemen? Hoe werkt het?
Aanvragen van een KA2/S2S-partnerschap in het schoolonderwijs (2015)
Montoring internationalisation DOiT – Turkmenistan March 2012 A.J. Nijssen.
8 september 2010, Brussel P 1 8 september 2010 Brussel Comenius Infosessie over Individuele Leerlingenmobiliteit Infosessie Individuele Leerlingenmobiliteit.
Peer Assisted learning Studiedag PAL 9 mei 2008 Rob Vierendeels Tom Vermeiren Jeroen Van den Broek Bart Van Peer PALKHK-Team.
NorthgateArinso Nederland. Kernwaarden NGA "Onze opdrachtgevers worden ondersteund door mensen die niet alleen weten wat het is om in een bepaalde regio.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
De school in Europa - Europa in de school
KA 1 project: BE02-KA Het ontwikkelen van een e-safe e-learning leeromgeving.(platform) Groeien naar een tabletschool Gebruik van tablet.
ERASMUS+ CLIL en Internationalisering. ERASMUS+ : subsidieprogramma.
Erasmus december 2015 Pieter Tratsaert. Programma – Verwelkoming en inleiding – Kernactie 1 (KA1) Koffiepauze
KERNACTIE 2. ERASMUS+ KA1 INDIVIDUELE LEERMOBILITEIT KA2 SAMENWERKING VOOR INNOVATIE EN DE VERSPREIDING VAN GOEDE PRAKTIJKEN KA3 STEUN VOOR BELEIDS- HERVORMING.
VOLWASSENENEDUCATIE GENT, 27/10/2015 ERASMUS +. ERASMUS VET Volw vorming Volw vorming Hoger Ond School Ond JeugdSport KA1 Nascholing / Leermob.
VOLWASSENENEDUCATIE BRUGGE, 14/01/2016 ERASMUS +.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
EPALE electronic platform for adult learning in Europe
VolwASSENENEDUCATIE GENT, 29 januari 2017
Localizing the SDGs – Brussels, 16/5/2017
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling
multinationaal | multitalig | multigelaagd KA2 project
The National Training Institute for the Judiciary
Trilateral Wadden Sea Swimway Vision
STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN
Rob Heyman and Ilse Mariën
A National Strategy for Public Libraries in the Netherlands
Jannes Huisman Senior coach
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

KA2 voor schoolonderwijs

Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerkingen tot grootschalige projecten om innovatieve middelen te verspreiden • 2 “speciale” vormen: partnerschappen met alleen scholen en Regio Partnerschappen • Sectoraal of cross-sectoraal (maar met “hoofdsector”) • Financiering in modules – Projectmanagement en implementatie – Transnationale vergaderingen – Intellectuele producten (personeelskosten) – Multiplicatie-evenementen (enkel bij intellectuele producten) – Transnationale leeractiviteiten – Uitzonderlijke kosten

KA2 : strategisch partnerschap (evt. “cross-sectoral”) • Project met 2 of meer buitenlandse partners (= ook andere dan scholen; max. 10 in totaal; “cross-sectoral” = thematisch ook sectoroverschrijdend) • Project van 2-3 jaar (vanaf ) • 1 coördinerende organisatie • aanvraag + beoordeling in NA van coördinerende organisatie • Coördinator ontvangt totale financiering (contract met eigen NA) en moet deze verdelen onder de overige partners • Forfaitaire bedragen voor projectmanagement (iets meer voor coördinator), internationale projectmeetings, bepaalde personeelskosten, disseminatie- evenementen, internationale leer/trainingsactiviteiten + reële kosten voor uitzonderlijke uitgaven en t.g.v. bijzondere noden • Budget: max. € /2 jaar, € /3jaar • Aanvraag tegen: 30/4/2014 (12u)

KA2 : Partnerschap met alleen scholen • Project met 1 of meer buitenlandse scholen (max. 10 in totaal) • Project van 2-3 jaar (vanaf ) • 1 coördinerende school • aanvraag + beoordeling in NA van coördinerende school • Financiering per partnerschool (door het eigen NA) • Forfaitaire bedragen voor projectmanagement (iets meer voor coördinator), internationale projectmeetings, bepaalde personeelskosten, disseminatie-evenementen, internationale leer/trainingsactiviteiten + reële kosten voor uitzonderlijke uitgaven en t.g.v. bijzondere noden • Aanvraag tegen: 30/4/2014 (12u)

KA2 : Regio partnerschap • Project met 1 of meer buitenlandse “Regio’s” (= lokale/regionale onderwijsoverheden; in Vlaanderen: steden/gemeenten, provincies, Vlaamse Gemeenschapscommissie) • In elke “Regio”: min. 1 overheid, 1 school en 1 andere relevante lokale partner • Project van 2-3 jaar (vanaf ) • 1 coördinerende organisatie • aanvraag + beoordeling in NA van coördinerende organisatie • Coördinator ontvangt totale financiering (contract met eigen NA) en moet deze verdelen onder de overige partners • Forfaitaire bedragen voor projectmanagement (iets meer voor coördinator), internationale projectmeetings, bepaalde personeelskosten, disseminatie- evenementen, internationale leer/trainingsactiviteiten + reële kosten voor uitzonderlijke uitgaven en t.g.v. bijzondere noden • Budget: max. € /2 jaar, € /3jaar • Aanvraag tegen: 30/4/2014 (12u)

KA2 : Wie? • “gewoon” strategisch partnerschap: élke organisatie actief op het terrein van onderwijs, opleiding, jeugd & sport • Partnerschappen met alleen scholen: scholen (dus: géén scholengemeenschappen, scholengroepen, inrichtende machten, CLB’s, …)  gelinkt aan instellingsnummer!  opgepast bij deelnemende leerlingen/personeel van verschillende scholen: elke school in de projectaanvraag! • Regio partnerschappen: min. 2 “Regio’s” (VL: steden, gemeenten, provincies, Vlaamse Gemeenschapscommissie) en in elke regio min. 1 school en 1 andere relevante lokale partner (als “partner”, niet als “associated partner”!)

KA2 : beoordelingscriteria • “Relevance” (30 ptn) • Quality of the project design and implementation (20 ptn) • Quality of the project team and the cooperation arrangements (20 ptn) • Impact and dissemination (30 ptn) • Min. nodig om te slagen: 60% in totaal en 50% per criterium

KA2 : “relevantie” (“Waarom?”) • Relevant i.f.v. beleidsdoelstellingen (algemene + schoolonderwijs – zie “Programme Guide” blz. 27, Annex 1, volgende slides) (“proportionaliteit” => beleidsprioriteiten minder “cruciaal” voor schoolpartnerschappen maar toch belangrijk!) • Relevant i.f.v. doelgroep(en) en sector (“needs analysis”) • Duidelijke en realistische doelstellingen i.f.v. noden • Europese meerwaarde: resultaten niet mogelijk via louter nationaal project • Resultaten mogelijk ook relevant voor andere sectoren • Innovatief, biedt meerwaarde t.o.v. eerdere projecten (ook hier: proportionaliteit)

Education and Culture Improving the attainment of young people, particularly those at risk of early school leaving (ESL) In line with the Council Recommendation and the key messages of the Thematic Working group, projects might for example focus on:  Supporting schools to develop conducive, welcoming and supportive learning environments that focus on the needs of individual pupils  Supporting cooperation in and around schools  Supporting schools to open-up and cooperate with external actors School education policy priority

Education and Culture Improving the attainment of young people with low basic skills in Maths, Science and Literacy To support the achievement of the European benchmark, projects might for example:  Help to identify and monitor students in need of support for improving their attainment in basic skills  Help to develop basic skills within a holistic approach to school education (e.g. across the curriculum)  Create conditions for personalized teaching and learning in order to support each pupil in improving his/her basic skills School education policy priority

Education and Culture Projects focusing specifically on Maths and Science might for example deal with:  Teaching maths and science (MST) in a broader context and with real-life relevance  Integrating the teaching of MST with other subjects in a multidisciplinary and interdisciplinary manner School education policy priority

Education and Culture In line with the recommendations of the High Level Group and the Council Conclusions, projects focusing on Literacy might for example deal with:  Creating a literate environment  Strengthening parental involvement  Integrating the teaching of literacy with other subjects  Creating conditions for personalised teaching and learning in order to support each pupil  Increasing reading motivation School education policy priorities

Education and Culture Developing high quality and accessible Early Childhood Education and Care (ECEC) services For example, projects might:  Aim to develop a holistic and overarching age-appropriate curriculum or pedagogical framework  Promote a coherent vision on the yearly years  Facilitate transition from ECEC to primary school  Strengthen the professionalization of ECEC staff  Support wider access in an inclusive way to high-quality ECEC services  Support the establishment of comprehensive integrated services  Aim to establish quality assurance mechanisms School education policy priority

Education and Culture Revising and strengthening the professional profile of the teaching professions For example, projects might focus on:  Developing effective initial and continuous professional learning of teaching staff  Helping teaching staff to keep on learning and developing  Including the school leaders in the continuous professional development of the teaching staff  Developing the capacity of the future and current schools staff to deal with ESL and improvements in basic skills School education policy priority

KA2:“kwaliteit v/d projectbeschrijving” (“Wat, hoe en wanneer?”) • Helder, volledig werkprogramma met duidelijke beschrijving van voorbereiding, uitvoering, monitoring, evaluatie en disseminatie • Coherentie tussen noden-doelstellingen-activiteiten-resultaten • Realistisch budget (“cost-effective”, “good value for money”) • Grondig uitgewerkte en goed omkaderde leermobiliteiten die relevant zijn i.f.v. de projectdoelstellingen • Bij activiteiten van leerlingen: geïntegreerd in het curriculum! • Duidelijke beschrijving van erkenning van resultaten van leermobiliteiten (Europass!)

KA2 : “kwaliteit v/h projectteam en de samenwerkingsregelingen” (“Wie?”) • Goed gekozen samenstelling van het partnerschap i.f.v. effectieve en efficiënte uitvoering van het project (Regio: onderwijsoverheden zijn duidelijk projectleider!) • Goede taakverdeling en evenwichtige betrokkenheid van alle partners • Betrokkenheid van nieuwkomers waar bovendien belangrijke impact op verwacht kan worden • Goede maatregelen i.v.m. projectcoördinatie, communicatie en samenwerking tussen de partners • Relevantie van betrokkenheid van “Partner Countries” aangetoond

KA2 : “impact en disseminatie” • Verwachte positieve impact op deelnemende individuen en deelnemende organisaties, tijdens en na project • Potentieel effect daarbuiten (lokaal, regionaal, nationaal & Europees vlak) • Duidelijk en effectief disseminatieplan • Ter beschikking stelling van ontwikkeld materiaal (indien van toepassing) • Duurzaamheid (bvb. via eTwinning)

KA2 : IPM “Long-term study mobility of pupils” • “IPM” = geen project op zich meer maar activiteit in project, samen met bvb. “short term staff training” voor vakleerkrachten • Specifieke doelstellingen op p. 241 in de programmagids: samenwerking tussen de scholen versterken, impact op de scholen maximaliseren, impact op de leerlingen (persoonlijke ontwikkeling en inzicht in diversiteit Europese culturen), internationale pedagogische ervaring voor leerkrachten dankzij opmaak leerovereenkomsten, erkenning buitenlandse studieperiode,… • DUS: ‘Long-term study mobility of pupils’ als middel om de algemene partnerschapsdoelstellingen te bereiken, niet als doel!

KA2 : IPM “Long-term study mobility of pupils ” • Geen specifieke vragen in het aanvraagformulier maar … – “preparation” (selectie van leerlingen en gastgezinnen, crisisactieplan, afspraken i.v.m. ondersteuning leerlingen,…) – “erkenning” (leerovereenkomst, Europass, werkdruk, examens,…)  “kwaliteit van projectbeschrijving en –implementatie” – Expertise van de partnerscholen, taakverdeling & verantwoordelijkheden, communicatie,…  “kwaliteit van het projectteam en de samenwerkingsregelingen” • Leidraad: “Guide to Study Mobility of Pupils” (binnenkort beschikbaar; “oude” versie op EPOS-website/Comenius (cf. infra)

KA2 : IPM “Long-term study mobility of pupils ” • Meer informatie: – samenvatting van de IPM-projecten in het LLP : – foto’s en blogs van leerlingen: • Specifieke infosessie ??

KA2 : Ondersteuning ? • Voor scholen: – Inbedding in schoolwerkplan, nascholingsplan, …  pedagogische begeleidingsdienst – Begeleiding bij projectaanvragen (incl. nalezen & feedback)  Alden Biesen / Ryckevelde – Vragen ERA+-reglementering, juiste “oriëntering” bij projectidee voor ERA+  EPOS vzw • Andere organisaties: zie laatste punt bij scholen

Vragen?