„Persoonlijkheids- stoornissen“ en „Bindingstrauma“

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Waanzinnig, getraumatiseerd of verstrikt?
Advertisements

Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Ziektebeleving Elke levensbedreigende ziekte is een crisis voor iedereen die ermee wordt geconfronteerd. Het brengt een emotionele aardbeving teweeg in.
Lezing Prof. dr. Franz Ruppert Symbiose en autonomie
Wat? Analytische concepten Zelf en Narcisme worden uitgewerkt:
Voorstellen. Voorstellen Partnerrelatie Filmpje Verslaving Bevrijding Getuigenis Voorstellen Inleiding Filmpje Verslaving Partnerrelatie Bevrijding.
Workshop Seksuele Intimidatie
Lezing Prof. dr. Franz Ruppert
Joris Vandenberghe november 2007 Joris Vandenberghe Psychiater Liaisonpsychiatrie, UPC KU Leuven – campus Gasthuisberg CGG Leuven – CGG-VBO Psychiatrie.
Loverboys.
Trauma en het werken met Opstellingen
Psychodiagnostiek ten behoeve van PEN PD
Verbonden.
Posttraumatische Stress-stoornis
‘Wellicht zijn alle draken in ons leven uiteindelijk wel prinsessen die in angst en beven er slechts naar haken ons eenmaal dapper en schoon te zien ontwaken.
Ouderen en relaties, hechten en onthechten
Workshop Relationele en seksuele vorming
Computerverslaving.
Jongeren uit etnische minderheden en hun zelfwaardering
Over het psychoanalytische psychotherapie bij senioren
MARIAN 39 JAAR.
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
De psychologische gevolgen van detentie voor kinderen
Belang van gehechtheid
Psychotherapie en armoede
Bijscholing persoonlijkheidsstoornissen
Constructieve en destructieve processen in teams en groepen
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Kindermishandeling & (v)echtscheiding
Werelden overbruggen. Kinderen en scheiding.
Persoonlijkheidsstoornissen
Het blijft toch je vader of moeder?! Lucia Tielen, 29 maart 2007 Portret van een jongere Kenmerken Behoeften, wensen Systematische aanpak.
Gentle Teaching.
Basisopleiding Familie- en Organisatieopstellingen
Persoonlijkheidsstoornissen
Psychosociale begeleiding bij kanker
Borderline een leven vol chaos wisselende stemmingen angsten eetbuien depressies wantrouwen minderwaardigheidsgevoelens verdriet wanhoop boosheid zelfkritiek.
Psychiatrie Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd
Psychiatrie Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Nieuwe Autoriteit: Geweldloos Verzet
Partnergeweld PARTNERGEWELD EN DE ROL VAN DE HUISARTS.
Naam: siri kruit med.hro.nl/krusr
Seksualiteit Het bespreekbaar maken van seksualiteit in het contact met de cliënt als onderdeel van de hulpverlening.
Psychische stoornissen
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
De kracht van positief opvoeden
Sociale steun voor drugsverslaafden in behandeling ARTIKEL VAN VEERLE SOYEZ.
Opvoedingsstijlen met een risico.
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Rauw en troosten.
Ketenzorg (O)GGZ Midden- Holland Inleiding casus Volwassenenzorg.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Wat hebben we vanaf onze kinderjaren opgebouwd in het netwerk van ons denken? Liefde of afwijzing? Liefdesbanden of angstbanden?
De seksuele start Timing en kenmerken van de eerste keer, en verbanden met de latere seksuele loopbaan Dra. Katrien Symons Prof. Dr. Mieke Van Houtte Dr.
Genesis 1:1-6:8 (5) WELKOM. Psalm 119: 1  Welzalig wie de rechte wegen gaan, wie in de regels van Gods wijsheid treden.  Zalig wie zijn getuigenis verstaan,
“Alles wat jullie gedaan hebben voor een van de onaanzienlijksten van mijn broeders of zusters, dat hebben jullie voor Mij gedaan.” Matteüs 25, 40 Woord.
Stoornis/beperkingen Stoornissen Thema 10 les 5
Persoonlijkheidsstoornissen
Stoornis/beperkingen Stoornissen Thema 10 les 6
Maatschappelijke zorg 2
Communicatie met mensen met ‘n persoonlijkheidsstoornis
Agressie Les 2.
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Persoonlijkheidsstoornissen
Combinatietraject relatieverslaving en codependentie
Online workshop relatieverslaving en codependentie
Congres ‘Nare jeugdervaringen’
HECHTING Wat is hechting Hoe ontwikkelt het zich Gedragsrichtingen
Transcript van de presentatie:

„Persoonlijkheids- stoornissen“ en „Bindingstrauma“ Wat is „Borderline“? „Persoonlijkheids- stoornissen“ en „Bindingstrauma“ Prof. Dr. Franz Ruppert KSFH München

„Borderland“-syndroom werd voor het eerst gebruikt in1884 door C. H „Borderland“-syndroom werd voor het eerst gebruikt in1884 door C. H. Hughes. Borderlinestoornis = Psychopathie Bij Freud komt „Borderline“ nog het meest overeen met het begrip „hysterie“. Prof. Dr. Franz Ruppert KSFH München

„Van ongeveer 1920 tot 1980 werd het begrip „Borderline“ in de psychiatrie hoofdzakelijk gebruikt door psychoanalytici. In de regel diende het om patiënten te beschrijven van wie de toestand in een „tussengebied“ lag, tussen een eenduidige indicatie voor psychoanalytische behandeling en een eenduidige contra-indicatie – in het algemeen patiënten met een langer durende psychose –.“ (Stone, in Kernberg, Dulz, Sachsse 2000, blz. 3) Prof. Dr. Franz Ruppert KSFH München

„Persoonlijkheidsstoornissen“ theatrale afhankelijke narcistische antisociale / dissociale borderline hypochondrisch schizoïde obsessieve-compulsieve Prof. Dr. Franz Ruppert KSFH München

Theatrale persoonlijkheidsstoornis (ICD 10, F60.4) egocentriciteit, zelfgenoegzaamheid, voortdurende hunkering naar waardering, zich snel gekwetst voelen en aanhoudend manipulatief gedrag om eigen behoeften te bevredigen Prof. Dr. Franz Ruppert KSFH München

Narcistische persoonlijkheidsstoornis (DSM IV, 301.81) behoefte aan bewondering en gebrek aan empathie opgeblazen gevoel van eigen belangrijkheid Maakt misbruik van anderen om eigen doeleinden te bereiken arrogantie, afgunst Prof. Dr. Franz Ruppert KSFH München

Dissociale persoonlijkheidsstoornis (ICD 10, F60.2) botte onverschilligheid voor de gevoelens van anderen gebrek aan verantwoordelijkheidsbesef en veronachtzaming van sociale normen, regels en verplichtingen onvermogen om langdurige relaties te onderhouden, geen moeilijkheden bij het aangaan van relaties Prof. Dr. Franz Ruppert KSFH München

„Emotioneel instabiele persoonlijkheidsstoornis“ (ICD 10, F60 „Emotioneel instabiele persoonlijkheidsstoornis“ (ICD 10, F60.3): „Een persoonlijkheidsstoornis die wordt gekenmerkt door een sterke neiging tot impulsief handelen zonder rekening te houden met de gevolgen, samen met emotionele instabiliteit. Het vermogen om vooruit te plannen is dikwijls minimaal, en uitbarstingen van intense woede kunnen vaak leiden tot geweld of ‘gedragsexplosies‘; Deze kunnen gemakkelijk uitgelokt worden wanneer de eigen impulsieve daden door anderen bekritiseerd en doorkruisd worden. (M.W. Hengeveld, blz. 228) Prof. Dr. Franz Ruppert KSFH München

„Borderline type“ (F60.31): „Verschillende kenmerken van emotionele instabiliteit zijn aanwezig; bovendien is er vaak onduidelijkheid over of zijn er afwijkingen van het eigen zelfbeeld, de strevingen en de voorkeuren (inclusief de seksuele). Er bestaan doorgaans chronische gevoelens van leegte. Een tendens om betrokken te raken bij heftige en instabiele relaties kan herhaaldelijk emotionele crises veroorzaken en kan samengaan met overmatige inspanningen om verlating te voorkomen, dreigen met zelfmoord of zelfdestructief gedrag (hoewel deze ook op kunnen treden zonder duidelijke aanleiding).“ (M.W. Hengeveld, blz. 229) Prof. Dr. Franz Ruppert KSFH München

Borderline Persoonlijkheidsstoornis (DSM-IV diagnose criteria) Angst verlaten te worden Instabiele, intensieve relaties Identiteitsstoornis Zelfbeschadigend gedrag Suïcidale gedragingen of dreigingen Instabiele gevoelens Gevoelens van leegte Inadequate of intense woede Dissociatieve verschijnselen Prof. Dr. Franz Ruppert KSFH München

Theorieën over het ontstaan van een Borderline-persoonlijkheidsstoornis „Hysterie“ (Freud) „Vroege ontwikkelingsstoornis“, niet ontwikkelde regulatie van agressie drift (Kernberg) „Opeenstapeling van trauma‘s in de kindertijd“ (Rhode-Dachser) Ervaringen met geweld en seksueel misbruik (Reddemann, Sachsse) Gevolgen van bindingstrauma (Ruppert) Prof. Dr. Franz Ruppert KSFH München

Otto Kernberg, Birger Dulz, Ulrich Sachsse (Hg. ) (2000) Otto Kernberg, Birger Dulz, Ulrich Sachsse (Hg.) (2000). Handbuch der Borderline-Störungen. Stuttgart: Schattauer Verlag. Prof. Dr. Franz Ruppert KSFH München

Bindingstrauma: De menselijke oerbehoefte aan emotioneel houvast aan de eigen ouders („veilige hechting“) wordt getraumatiseerd. Prof. Dr. Franz Ruppert KSFH München

Bindingsgevoelens laten de basis van de structuur van de ziel zien Angst Woede Verdriet Pijn Schuld Schaamte Liefde Vreugde Medeleven Trots Hoop Optimisme Prof. Dr. Franz Ruppert KSFH München

Moeders die niet tot hechting in staat zijn Een getraumatiseerde moeder kan het kind geen houvast, geen warmte, geen gevoel van geborgenheid geven. Zij kan zich niet in het kind inleven. Op de behoefte van het kind aan nabijheid reageert ze met haar trauma-beschermingsmechanismen. Prof. Dr. Franz Ruppert KSFH München

Dynamiek van bindingsstrauma Hoe meer emotionele nabijheid het kind opeist, des te extremer worden de zelfbeschermingsreacties van de moeder: Afwijzing Verwaarlozing Uitschelden Bedreigen Wordt haar trauma te sterk getriggerd, dan beleeft de moeder haar kind als dader en weert ze zich daartegen met geweld. Prof. Dr. Franz Ruppert KSFH München

Dynamiek van bindingstrauma Het kind is vanaf het begin van zijn leven existentieel bedreigd Angst wordt afgesplitst. Het hechtings-behoeftige kind heeft zijn moeder ondanks alle afwijzing en geweld lief. Woede, pijn en verdriet worden afgesplitst. Prof. Dr. Franz Ruppert KSFH München

Dynamiek van bindings-trauma Het kind biedt zichzelf aan als overlevingshulp voor de moeder. Het ontwikkelt een extreem verstrikt symbiotisch deel. „Het zonnetje in huis“ probeert de ouders uit hun depressie te halen. bindings-trauma Prof. Dr. Franz Ruppert KSFH München

Dynamiek van bindingstrauma In zijn emotionele nood wijkt het kind, als vervanging, uit naar de vader, om zich indien mogelijk aan hem te hechten Dat brengt niet zelden het gevaar van emotioneel en seksueel misbruik door de vader met zich mee. Het kind splitst zich dan eveneens in relatie met de vader. Prof. Dr. Franz Ruppert KSFH München

Bindingstrauma en conflicten in de partnerrelatie Mensen met een bindingstrauma kiezen vaak partners met de structuur van een bindingstrauma. De relaties pendelen heen en weer tussen pogingen tot symbiotische versmelting enerzijds en vernedering en bestrijding van de partner anderzijds. Gewelduitbarstingen, gezamenlijk drugsgebruik, vreemdgaan, jaloersheidsdrama‘s, verzoenings-rituelen… Prof. Dr. Franz Ruppert KSFH München

Dynamiek van bindingstrauma In een bindingssysteem, dat door geweld getraumatiseerd is, domineren negatieve gevoelens, zoals angst of woede. Liefde kan niet werken als integrerende, stress reducerende en trauma helende emotionele kracht. Prof. Dr. Franz Ruppert KSFH München

Transgenerationele gevolgen Getraumatiseerde moeders verliezen hun vermogen om te hechten. Kinderen van een getraumatiseerde moeder lijden aan een bindingstrauma. Zonen worden makkelijk de volgende generatie traumatiserende mannen. („daderstructuur“). Dochters worden makkelijk de volgen-de generatie getraumatiseerde vrouwen („slachtofferstructuur“). Het bindingstrauma zet zich in de volgende ouder-kind-generatie voort. Prof. Dr. Franz Ruppert KSFH München

Bindingstrauma deel1 pijn verdriet getraumatiseerde delen van het kind schaamte angst woede schuld illusionaire liefde symbiotisch overlevings- deel van het kind getraumatiseerde delen van de moeder aanpassing aan en mede- lijden met de moeder overlevings- deel van de moeder gezond deel Prof. Dr. Franz Ruppert KSFH München

Bindingstrauma deel 2 afgespliste getraumatiseerde delen angst, woede, verdriet, pijn, liefde, schaamte, schuld Getrauma-tiseerd deel na sexueel misbruik symbiotische overlevings-deel aanpassing aan de vader gespleten vader pijn, walging, schaamte gezond deel overlevingsdeel na sexuele grensoverschrijding idealisering van de vader Prof. Dr. Franz Ruppert KSFH München

Gevolgen van bindingstrauma voor het kind Chronische angst om door de eigen ouders verlaten te worden, angst vernietigd te worden. Woede – en haatgevoelens ten opzichte van de eigen ouders, tegelijkertijd honger naar liefde. Heen en weer zwalken tussen hoop de ouders toch nog emotioneel te kunnen bereiken en berusting /opgeven. Zich verantwoordelijk voelen als redder van de ouders. Prof. Dr. Franz Ruppert KSFH München

Overlevingsstrategieën van mensen met een bindingstrauma Vermijden van emotionele nabijheid Vastklampen (bijv. ook stalking) Vlucht in verslaving Vlucht in illusies (bijv. ook kunst, toneelspel, seksualiteit) Streven naar machtposities (om over anderen te heersen, te vernederen en te bestraffen) Prof. Dr. Franz Ruppert KSFH München

Persoonlijkheidsdelen bij een „Borderline“- structuur symbiotisch behoeftige baby lief, de ouders idealiserend klein kind verwond(e), wantrouwend(e) kind(eren) woedend kind, vaak geblokkeerd in het uiten van woede naar buiten toe (daarom vaak zelfbeschadigend) beschermende delen (teruggetrokken, op de uitkijk liggend, contact afwerend) functionerende, van hun gevoelens afgesplitste volwassen delen de zielepijn onderdrukkende overlevings-Ik-delen (drugsgebruikend, seksualiteit als afleidingsstrategie, vluchtend in esoterie) Zwak ontwikkelde gezonde ziele strukturen Prof. Dr. Franz Ruppert KSFH München

Wanneer ervaringen niet meer te integreren zijn in de ziel, leidt dat tot traumatisering. Om te overleven moet de persoonlijkheidsstructuur zich opsplitsen. De van elkaar gescheiden delen staan dan op zichzelf. Prof. Dr. Franz Ruppert KSFH München

Soorten afsplitsingen in de persoonlijkheids - structuur na trauma getraumatiseerde delen overlevings- delen gezonde delen Prof. Dr. Franz Ruppert KSFH München

Het basisprincipe van de overlevingsmodus is het in stand houden en vermeerderen van afgesplitste delen in de ziel. Prof. Dr. Franz Ruppert KSFH München

De overlevingsdelen zijn de tegenspelers van de getraumatiseerde delen De overlevingsdelen zijn de tegenspelers van de getraumatiseerde delen. Hoe extremer de traumatische ervaring is, des te extremer ontwikkelen zich de overlevingsdelen in een mens. Prof. Dr. Franz Ruppert KSFH München

Mensen met een bindings- trauma zijn moeilijk bereikbaar Omdat ze bang zijn voor een emotionele opening en voor de confrontatie met hun getraumatiseerde delen. ze niemand meer vertrouwen. ze vrezen opnieuw geweld en afwijzing te zullen ervaren. ze de meeste tijd in een overlevingsmodus leven. Prof. Dr. Franz Ruppert KSFH München

De overlevingsmodus is op zoek naar hulp van buitenaf De overlevingsmodus is op zoek naar hulp van buitenaf. Hij neemt alleen die hulp aan, die hem steunt in zijn strategie van het afsplitsen van het trauma. Prof. Dr. Franz Ruppert KSFH München

Hulp in de zin van de overlevingsmodus is symptoom-, niet oorzaakgericht. is idealistisch, schakelt traumatische realiteit uit. reageert en ageert mee. werkt met beschuldigingen en beoordelingen in plaats van met verklaringen. kan nieuw trauma opwekken . Prof. Dr. Franz Ruppert KSFH München

Interventieprincipes bij bindingstrauma in de zin van innerlijke heling Afsplitsing bij cliënten herkennen en spiegelend benoemen. Uitnodigingen tot verstrikking met het overlevings-Ik niet aannemen: grenzen stellen om zichzelf te beschermen. Het gezonde-Ik ondersteunen in zijn ontwikkeling. Het getraumatiseerde-Ik aannemen: de waarheid van verwaarlozing, geweld, misbruik, met name door de ouders, bevestigen. Prof. Dr. Franz Ruppert KSFH München

Persoonlijkheids-Integratie Vertaling: Interakt Margriet Wentink Prof. Dr. Franz Ruppert KSFH München