‘Nature & nurture’ van conceptcartoons in genetica

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Concept Cartoons Voor ondersteunend materiaal zie:
Advertisements

Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Spotprentinterpretatie Een gedifferentieerde aanpak
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
Mediatheek en IVG.
Binnen buiten cirkel 1. Leerlingen in 2 cirkels
Waar letten we op tijdens de het maken van de presentaties?
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Leeskringen in het onderwijs Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
Medmec03 les 1 Co-creatie.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Februari 2010 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
Portfolio
Effectieve instructie
Afstudeerkringen Supply Chain Management 14 oktober 2005.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef.
Welkom bij Project Nim Documentaire didactiek
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 1.
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Werkvormen in de klas Onderwijsassistent Leerjaar 2 Periode 3, week 1
Praktijkgerichte workshop Testcounseling infectieziekten [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 1 Baby. + Welkom! Programma Expertgroep aan zet, hoe? Praktijkopdracht Inleiding in de module/studiehandleiding Opdrachten.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 4 kwartaal 2.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
De repetitie is nagekeken… Hoe analyseer je de resultaten en zet je die om in actie? Utrecht,16 februari 2016 J.C. van der Net.
Broekzak demonstraties Ed van den Berg VU HvA. Uit 27 geboden voor natuurkunde docenten (Scheider, 1980) 1. Gij zult geen woorden onderwijzen, behalve.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
Vakdidactiek 30 september Programma Waarom aandacht besteden aan voorkennis? Hoe krijg je lln aan het ‘hardop denken’? Wat is een conceptcartoon?
“If the first challenge of change is to ensure that it’s desirable and the second challenge to make it doable, then the biggest challenge of all is to.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
MasterPeace Creating peace. Together.. SKILLZZ Les 1.
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Landelijke dag lerarenopleiding Biologie Ecent conferentie 16 mei 2012.
Programmeren met kinderen
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Tweede bijeenkomst Jaar januari 2017.
Word onderdeel van de bloedsomloop!
Passend onderwijs.
Onderhouden bestratingen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Vakdidactiek 30 september 2013
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Iedereen heeft z’n eigen locker om
INSPIRATIE SESSIE MBO Maasland 19 mei 2016.
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent
Bouwen aan succesvolle teams Met TeamQ
Transcript van de presentatie:

‘Nature & nurture’ van conceptcartoons in genetica Vooraf: Bij de deur: printstartsheet ppt -> Alice print deze Werkblad cartoons neerleggen in trio’s (tafelopstelling in trio’s) -> werkblad aanpassen Horst-> mailt naar Alice-> print in deelnemer aantallen Ophangen aan de muur -> conceptcartoons,orgineel , Horst, Horst in andere talen, enkele andere varianten -> print, posterplakband -> Alice Placemat (2verschillende) -> Horst printen A3 Werkblad Zelf conceptcartoons maken -> aanvullen Alice -> opsturen Horst -> Alice print Kijken in zaal of programma ergens anders kan, ach anders laten we gewoon de ppt zien. Er is nu al zoveel wat deelnemers vooraf moeten/kunnen bekijken. Meenemen -> geeltjes en andere kleuren Alice Alice Veldkamp Lerarenopleider COLUU Horst Wolter Onderwijs- en curriculum- ontwikkeling Educatieve illustraties

Programma Korte theoretisch inleiding: Concept cartoons in de klas: Waarom aandacht besteden aan voorkennis? Wat is een conceptcartoon? Concept cartoons in de klas: Op welke manier kan je concept cartoons inzetten? Een voorbeeld werkvorm Eigen concept cartoons: Zelf conceptcartoons maken Bekijken & bespreken eigen conceptcartoons Afronding We willen echt een workshop geven (wat wijs is op de zaterdagochtend) dus de theoretische inleiding willen we zo kort mogelijk houden. We zitten met een zeer gevarieerd publiek, docenten, studenten, lerarenopleiders, ontwikkelaars en onderzoekers (?). Heb je aanvullingen, ervaringen of vragen -> stel ze ons terwijl we rondlopen en iedereen aan het werk is. Interessant voor iedereen? Dan nemen we het mee in de plenaire afronding. Korte theoretisch inleiding: - voorstellen en waarom: 10 min - wat is cc? 5 min (niet uitgebreid nabespreken) Concept cartoons in de klas: -inl 5 min -placemat: 10 min Eigen concept cartoons: - mk: 30 min - comm: 2* 5 min (10 min) Nabespreking: 10 min

Waarom aandacht besteden aan voorkennis? Niks beïnvloedt leren zoveel als dat wat mensen al weten Stimuleer het denken: help leerlingen hun gedachten te verwoorden Dit geeft docent én leerling zicht op (on)begrip !! Voorkennis ruim interpreteren: ook leerlingdenkbeelden, pre- en misconcepten. Je gedachten moeten verwoorden helpt je zicht krijgen op eigen (on) begrip en helpt docent zicht krijgen op voorkennis (misconcepten, preconcepten) en ontwikkeling begrip -> learning by explaining (oftewel ‘hardop denken’) voorkennis ophalen belangrijk -> Niks beïnvloedt leren zoveel veel als dat wat mensen al weten -> negeren blijkt niet effectief voor leerproces.

Wat is een conceptcartoon? Vergelijk de cartoons: Vragen Hoe laten de verschillende cartoons je nadenken? Wat zijn de verschillen tussen cartoon 2 en de rest? Bespreek dit met je groepje (5 min) Plenair groepjes langs -> Noem per groepje één aspect dat je opvalt

1 2 Vergelijk deze 5 cartoons. -Hoe laten de cartoons je nadenken? - Wat zijn de verschillen tussen cartoon 2 en de rest? 3 4 5

Criteria concept cartoons alledaagse verschijnselen of situaties alternatieve verklaringen (incl de wetenschappelijk geaccepteerde) elke verklaring zelfde status plausibel voor leerling vaak voorkomende pre/mis-concepties in leerlingentaal met lege tekstballon Niet overschrijven, je krijgt een lijstje

Kracht van concept cartoons Lage drempel: ‘uitnodigend’ en ‘motiverend’ Veiligheid: Leerling kan zich verschuilen achter een mening van figuur Ondersteunen: de figuren helpen leerlingen formuleren Wisselen van rol: leerling is beoordelaar van een mening ipv docent. Cognitief conflict: tegenstrijdige maar elk op zich plausibele verklaringen: ‘Wat is het nu?’ Leidt tot: ‘need to know’ !

Onderzoek 2012 Kruit, Wu en van de Berg LLn Groep 7 Ll uit groep 7

Wanneer & hoe kan je concept cartoons inzetten? - Starter - Verwerking - Toetsing Hoe? voorbeelden: Plenair Onderwijsleergesprek Rollenspel (verdedig een standpunt) Groepjes Placemat Denken, delen, uitwisselen Tekstballon aanvullen Individueel o.a. essay Hoe je een werkvorm gebruikt is afhankelijk van het doel dat je met de werkvorm hebt. Ook in het boek ‘Gen in beweging’ staan tips

De placemat Ieder vult in (als leerling) in de lege ruimte: - Wie heeft gelijk? En waarom? 2. Draai placemat één slag rond: - Geef feedback op het antwoord. 3. Draai placemat één slag rond: -Idem als 2. 4. Formuleer één antwoord waar iedereen achter staat. Nabespreking plenair: - evt: op welk standpunt kwamen jullie uit? 2 groepjes per cartoon Hoe werkte deze werkvorm? Kwamen jullie eruit als lln? - evt. Hoe zou je hem aanpassen voor jou klas? Wat kun je als docent met de producten? > Vastleggen van ll-reacties

De placemat Nabespreking plenair: - op welk standpunt kwamen jullie uit? 2 groepjes per cartoon Hoe werkte deze werkvorm? Wat kun je als docent met de producten?

De placemat Nabespreking plenair: - op welk standpunt kwamen jullie uit? 2 groepjes per cartoon Hoe werkte deze werkvorm? Wat kun je als docent met de producten?

Zelf conceptcartoons maken Bepaal het (mis)concept dat je wilt behandelen Brainstorm pre/mis-concepten en alternatieve ideeën rond dit (mis)concept Selecteer er 3-4 Maak de conceptcartoon af mbv het invulblad. Gebruik de criteria. Wil je tekenhulp? Vraag Horst of andere tekenaar in de zaal. Redenen: er bestaan weinig conceptcartoons over genetica en door zelf maken leer je de het idee van een concept cartoon goed kennen. Plan B: noteer op een genetica cartoon van Horst feedback ; bijvoorbeeld: verbetering teksten.

Afronding Geef je resultaat (voor zover af) door aan het volgende groepje. Je ontvangt een cartoon van een ander groepje. Schrijf op gele plakbriefjes je commentaar en plak ze op de cartoon. - Commentaar = tops en tips Evt. geef de placemat + beschreven geeltjes door naar het volgende groepje. (Na afloop kun je alle cartoons op je gemak bekijken) Lever in bij Alice/Horst. evt,. tafel klaarzetten voor eindproduct met comm als showroom OF Alternatief einde: ben je klaar met groep -> hang je cartoon op, geef commentaar op volgende die komen vai geeltjes Klaar: bekijk de anderen op muur. Wel nog graag plenair afsluiten.

Na deze workshop De cartoons komen op www.ecent.nl http://www.ecent.nl/artikel/2725/Conceptcartoons/view.do Daar is nog meer te vinden: - artikel over concept cartoons - de lege formats - alle genetica cartoons in NL en EN uit het boek ‘Genetica in beweging’ - materiaal van deze workshop - materiaal van / voor de lerarenopleiding

En wat denk je nu? Ga je ermee aan de slag? Nabesprekingsvragen - Hoe bruikbaar zijn conceptcartoons in jou klas? - wat heb je nog nodig om aan de slag te gaan?

Misconcepten over genetica Misconceptenbank van het Ruud de Moor-centrum Link: klik hier (hoofdstuk 14 t/m 17) 2 artikelen over misconcepten in genetica 1. Dikmenli M., Cardak O.,Ahmet Kiray S.(2011) Science Student Teachers’ Ideas about the ‘Gene’ Concept Link: klik hier 2. Lewis J. and Kattman U. (2004) Traits, genes, particles and information - revisiting students' understandings of genetics International Journal of Science Inventariseren in je eigen klas! Vooraf nav stellingen Verzamelen door de jaren heen nav toetsen

Bronnen en materiaallijst Artikelen - Pedagogical link making, Scott et al 2012 - ‘How people learn’ Ausubel in Bransford 2000 (zie ook het vervolg: ‘How students learn’ 2010) - Concept cartoons: what have we learnt?; S.Naylor, B.Keogh, 2011 - Kinderen aan het experimenteren zetten via concept cartoons; P.Kruit, F.Wu, E. van de Berg, 2013 Boeken - Genetica in beweging, de moeite waard om te leren; M. Domis-Hoos, M.Kapteijn, D.J.Boerwinkel, Link: klik hier - Concept cartoons in Science education Revised Edition (CD), S.Naylor, B.Keogh, 2000 Cartoons - http://www.ecent.nl/artikel/2725/Conceptcartoons/view.do - http://www.millgatehouse.co.uk/projects/concept-cartoons-project

Sluikreclame Horst Wolter Educatie en illustratie hhwolter@gmail.com www.crossbillguides.org