Voorbereiding post 2 Rovers op (het) pad Groep 4-5.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een dagje meelopen met groep 1 en 2
Advertisements

Hoe ruim ik mijn kamer op?
Wat heb je allemaal nodig Een schroevendraaier nummer 4
Voorbereiding post 3 Blij met hei Groep 3-4.
Voorbereiding post 2 Rovers op (het) pad Groep
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Voorbereiding post 5 Elke paddenstoel zijn eigen plekje Groep 7-8.
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Voorbereiding post 1 Werken voor de hei Groep 4-5.
Hoe ik paddenstoel word
Voorbereiding post 2 Soort zoekt soort Groep 7-8.
Voorbereiding post 2 Soort zoekt soort Groep
Voorbereiding post 1 Werken voor de hei Groep
Ha! schimmels – Ho! schimmels
Ha! schimmels – Ho! schimmels
Eten zoals je gebekt bent
Eten zoals je gebekt bent
Kleuren om (van) te snoepen
Kleuren om (van) te snoepen
Voorbereiding post 1 ‘n Oogje op kleuren Groep
Voorbereiding post 2 Rovers op (het) pad Groep
Voorbereiding post 1 Van wolf tot hond Groep
Voorbereiding post 5 Elke paddenstoel zijn eigen plekje Groep 5-6.
Voorbereiding post 3 Jonkies Groep 4-5. Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Jonkies, voor groep 4 en 5.
Voorbereiding post 4 Van ven en veen Groep 3-4.
Voorbereiding post 5 Mmm... lekker snoepen Groep 7-8.
Ik zie, ik zie wat jij niet ziet
Elke paddenstoel zijn eigen plekje
Voorbereiding post 4 Nachtbrakers Groep
Voorbereiding post 3 Jonkies Groep Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Jonkies, voor groep 6, 7.
Voorbereiding post 5 Opzij…opzij…opzij… Groep 5-6.
Voorbereiding post 1 Van wolf tot hond Groep 5 en 6.
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep 5-6. Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Even schrikken, voor.
Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep
Voorbereiding post 5 Opzij…opzij…opzij… Groep 3-4.
Voorbereiding post 3 Blij met hei Groep 1-2. Welkom bij IVN Valkenswaard-Waalre Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Blij met hei, voor.
Voorbereiding post 3 Er was eens … Groep
Ha! schimmels – Ho! schimmels
Voorbereiding post 3 Jonkies Groep
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep
Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep
Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep 4-5.
Voorbereiding post 1 Van wolf tot hond Groep 7 en 8.
Kleuren om (van) te snoepen
Voorbereiding post 4 Ik zie, ik zie wat jij niet ziet Groep
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep 7-8.
Hoe ik paddenstoel word
Voorbereiding post 5 Opzij…opzij…opzij… Groep 1-2.
Voorbereiding post 4 Ik zie, ik zie wat jij niet ziet Groep
Voorbereiding post 5 Mmm... lekker snoepen Groep 1-2.
Voorbereiding post 1 Werken voor de hei Groep
Voorbereiding post 3 Er was eens … Groep
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Voorbereiding post 5 Mmm ... lekker snoepen Groep 5-6.
Alles wordt anders Het bos De voedselkringloop.
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Invullen van de tevredenheidspeiling door ouders via het Ouderportaal.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Plastic.
Op naar de top Economie. Op naar de top Benodigheden  1 spelbord  90 vraagkaarten  50 kanskaarten  50 situatiekaarten  80 kwartetkaarten  4 economische.
Nodig:1 bekertje Doosje met gewichten Schepje Schep in je beker zand totdat hij helemaal gevuld is. Weeg de gevulde beker in je hand. Pak nu een gewicht.
Welkom! Neem plaats in de kring.
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
NSCCT Instructie groep 7
NSCCT Instructie groep 6
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
NSCCT Instructie groep 6
NSCCT Instructie groep 7
Transcript van de presentatie:

Voorbereiding post 2 Rovers op (het) pad Groep 4-5

Welkom bij IVN Valkenswaard-Waalre Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 2: Rovers op (het) pad, voor groep 4 en 5. Inhoud: Algemeen Verhaal over het infobord Spel Werkblad Opruimen

Algemeen Bij de post is een tafel nodig om het spel aan te kunnen spelen.. Laat de kinderen zitten tijdens het vertellen over het bord. Dan is het makkelijker om rust te houden.

In het werkboek dat op de post ligt vindt u achter het tabblad ‘Groep 4-5’ op papier alle informatie over deze post. Neem voor het verhaal niet meer dan 10 minuten en de rest van de tijd voor het spel. Het werkblad kan op school worden gemaakt, dit hoeft niet op de post.

Verhaal Op de post willen we de kinderen de volgende dingen duidelijk maken: De hoopjes gekleurd zand die vaak op de paden te zien zijn, zijn uitgegraven bij het maken van insectenholletjes. Allerlei roofzuchtige insecten gebruiken hun holletjes als kraam- kamer of om zich te verbergen voor hun prooi.

Bord In het bodemprofiel onder de hei zitten allerlei holletjes van insec-ten verborgen. De holletjes zijn te zien wanneer de bedekkende bordjes worden weggehaald. Een prikkertje bovenin het heidelandschap en een foto onderaan laat telkens het dier zien dat het holletje heeft gemaakt. Van links naar rechts: bijenwolf larve zandloopkever rupsendoder driehoornmestkever larve mierenleeuw Op kaarten bij de post meer over de dieren.

Begin bij de bijenwolf. Deze maakt een lange gang schuin de grond in, met aan weerszijden kamertjes waarin een verlamde honingbij wordt gelegd, samen met een eitje van de bijenwolf. Zo heeft de larve meteen te eten wanneer hij uit het ei komt. Haal de bordjes van boven naar beneden weg zodat de kinderen steeds meer van de gang zien. 1 2 3

De larve van de zandloopkever maakt een kortere, rechte gang waarin hij zich verbergt voor langskomende prooien. Wanneer een geschikt insect voorbij komt wordt het razendsnel gegrepen.

De rupsendoder maakt korte gangetjes met aan het eind een broedkamertje. Hierin komt een verlamde rups te liggen met een eitje van de rupsendoder. Als de larve uit het eitje komt heeft hij meteen te eten.

Haal de bedekkende bordjes van boven naar beneden weg. De driehoornmestkever maakt een zeer lange rechte gang, met aan weerszijden broedka- mertjes. In ieder kamertje komt een schapen- of konijnenkeutel met een eitje van de mestkever. De keutel is het voedsel voor de larve. Haal de bedekkende bordjes van boven naar beneden weg. 1 2 3 4

De larve van de mierenleeuw maakt een mooi kuiltje in los droog zand, liefst in de buurt van een mierenroute. De larve verstopt zich onderin het kuiltje, alleen zijn kaken steken boven het zand uit. Wanneer een mier of ander insect langskomt glijdt deze in het losse zand makkelijk de kuil in, en wordt opgegeten. Zet aan het eind van het verhaal alle bedekkende stukken weer op de goede plaats in het bord. Let er bij de bijenwolf en de mestkever op dat de volgorde goed is en de stukken niet gedraaid worden.

Spel Voor de groepen 4 en 5 wordt het IVN-spel gebruikt. Materiaal: spelbord, 8 gekleurde spelfiguren, kleurendobbelsteen, 9 houten schijven waarvan 5 met afbeelding van een dier. larve mierenleeuw (eet mieren) bijenwolf (vangt honingbijen) driehoornmestkever (zoekt konijnenkeutels) rupsendoder (vangt rupsen) larve zandloopkever (eet o.a. spinnen)

Spelbegin Leg het spelbord op tafel. Geef ieder kind een spelfiguur en laat deze bij het IVN-gebouw zetten. Leg de 5 houten stenen met de afbeeldingen open in het midden van het spelbord en laat iedereen goed kijken naar de dieren. Bedenk samen nog eens wat ieder dier vangt op de hei. Draai de schijven daarna om.

Bedoeling van het spel Vertel wat de bedoeling van het spel is: De dieren op de schijven hebben allemaal iets anders nodig op de hei: de bijenwolf vangt bijen; de rupsendoder vangt rupsen; de mestkever zoekt konijnenkeutels; de larve van de zandloopkever vangt o.a. spinnen; de larve van de mierenleeuw vangt o.a. mieren. Zijn de kinderen goede speurders? Dan weten ze vast wanneer ze op een vak met prooi komen, waar op de grote schijf in het midden het dier ligt dat deze prooi wil hebben! Als je zwart gooit heb je geluk! Je kunt dan meteen door naar het volgende zwarte vak.

Kies een kind uit dat mag beginnen. Deze gooit de dobbelsteen Kies een kind uit dat mag beginnen. Deze gooit de dobbelsteen. Welke prooi staat op het dichtstbijzijnde vak van de gegooide kleur? En welk diertje wil deze hebben? Als het kind van de 5 schijven in het midden het juiste dier omdraait mag het naar het vak met die prooi. Als het gedraaide dier niet goed is, gaat het kind niet vooruit. rupsendoder !

Daarna is met de klok mee het volgende kind aan de beurt om te gooien en te raden. Voor groep 5 kan het spel moeilijker worden gemaakt door er in het midden één of meer blanco houten schijven bij te leggen. Eind Het spel eindigt als één van de kinderen bij een vak ‘geslaagd’ is aangekomen, of als de speeltijd om is. Winnaar is degene die als eerste ‘geslaagd’ is voor het speurders- diploma, of degene die het verst gekomen is.

Werkblad groep (3-)4-5 Het werkblad voor groep (3-)4-5 hoeft niet op de post gemaakt te worden. Dit kan ook op school gebeuren. Wilt u het werkblad bij het IVN maken, dan zijn er (kleur)potloden op de post. De oplossing van het werk-blad zit in het werkboek.

Opruimen Na de laatste groep spel opruimen en tafel/stoelen rechtzetten. De materialen gaan door veel handen. We nemen aan dat iedereen hiermee voorzichtig is, maar toch kan er iets kapot gaan of kwijt raken. Meld dit s.v.p. meteen bij degene die vanuit het IVN de ochtend/middag begeleidt, of bij de leerkracht. Bedankt voor uw medewerking en veel succes en plezier met het bezoek aan Kom kijken op de hei.