Euler of Excel? Hoe computers en rekenmachines de getaltheorie beïnvloeden door Gunther Cornelissen van de Universiteit Utrecht.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Differentie vergelijkingen differentie vergelijkingen
Advertisements

havo A Samenvatting Hoofdstuk 10
havo A Samenvatting Hoofdstuk 6
dia's bij lessenserie Pythagoras ± v Chr.
PM zijn de Principia Mathematica. Deze vormen een formeel systeem voor de wiskunde. Ze zijn beschreven door A.N. Whitehead and B. Russell. Gödel bepaalt.
HET BELANG VAN REKENEN Prof. Dr. Jan de Lange.
Hogere Wiskunde Complexe getallen college week 6
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Wiskunde A of wiskunde B?.
vwo B Samenvatting Hoofdstuk 9
Herleiden (= Haakjes uitwerken)
1 Datastructuren Sorteren: alleen of niet alleen vergelijkingen College 5.
Fibonacci & Friends Met dank aan Gerard Tel.
Advanced Encryption Standard
Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra
1 Datastructuren Sorteren: alleen of niet alleen vergelijkingen (II) College 6.
Welkom! 20:00Introductie: uw kind op het JCU 20:30Naar JCU, daar koffie & thee 20:45Start keuzeworkshops Zaal 322: Het mentoraat op JCU en partnerscholen.
Het binaire talstelsel
vwo B Samenvatting Hoofdstuk 1
vwo A Samenvatting Hoofdstuk 14
Machten en logaritmen Een stukje geschiedenis
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
Differentieer regels De afgeleide van een functie f is volgens de limietdefinitie: Meestal bepaal je de afgeleide niet met deze limietdefinitie, maar.
1 het type x² = getal 2 ontbinden in factoren 3 de abc-formule
Waardoor onnauwkeurigheid?
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Actualisering leerplan Eerste Graad
Voorspellende analyse
Rijen en differentievergelijkingen met de TI-83/84-familie
Van elektronische rekenmachine tot rekensoftware
BEWIJSPATRONEN EN LOGICA
Workshop: Geheimschrift op de TI-83+
Hogere Wiskunde Rijen en Reeksen Sommeren College week 3
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 3
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Exponentiele functies Lesweek 5
WIS21.
havo A Samenvatting Hoofdstuk 3
vwo D Samenvatting Hoofdstuk 12
H1 Experimenteel onderzoek
Tweedegraadsfuncties
Exponentiële functies en logaritmische functies
Een Module over Model Checking voor het VWO Frits Vaandrager1, David Jansen1 & Els Koopmans2 1Radboud Universiteit Nijmegen 2Olympus College Arnhem.
H2 Lineaire Verbanden.
Gezag in de klas een kleine oase ……. Gezag in de klas De opvoeding voortzetten op school.
NLT modules en excellentiebevordering
GELIJKNAMIGE BREUKEN les 31.
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
Wiskunde kan helpen begrijpen hoe de wereld in elkaar zit.
B vwo vwo B - 11e editie tweede fase Jan Dijkhuis, Roeland Hiele
Wiskunde A of wiskunde B?.
Rekenmachines.
Gecijferdheid les 1.4 Grootst gemene deler Kleinst gemene veelvoud
Samenvatting.
PYTHAGORAS De wiskundige stelling van een Grieks Filosoof
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
IMATerials: audiomat  .
Wiskunde voor Engineering
Getallenkennis 5de leerjaar.
Hoofdstuk 3 Lineaire formules en vergelijkingen
Cijferen 5de leerjaar.
H9 Kwadratische vergelijkingen
havo A Samenvatting Hoofdstuk 10
Wiskunde A of wiskunde B?.
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
De kommagetallen De kommagetallen De kommagetallen © Andre Snijers.
De gehele getallen De gehele getallen De gehele getallen
Kommagetallen vermenigvuldigen en delen
De rationale getallen De rationale getallen De rationale getallen
GGD en KGV.
Transcript van de presentatie:

Euler of Excel? Hoe computers en rekenmachines de getaltheorie beïnvloeden door Gunther Cornelissen van de Universiteit Utrecht

Rekenen door de eeuwen… hoofdrekenen… (algoritmen) met rekenhulpmiddelen… (abacus, rekenliniaal) met tabellen; met logaritmen… met mechanische rekenmachines… (Pascal; Leibniz; Babbage) met electronische rekenmachines… met supercomputers… met pc’s… (symbolisch, bewijsverificatie)

Op school kan het ondertussen met gratis software op pc’s.

Computers en getaltheorie beroemde voorbeelden

Computers en getaltheorie Testen van vermoeden,bijv. Riemann hypothese 1859 3 Riemann 1936 1041 Titchmarsh 1953 1104 Turing 1956 15000 D.H. Lehmer 1986 109 van de Lune, te Riele & Winter 1987 1000 rond 1012 Odlyzko 2004 1013 Gourdon 2010 6 miljoen rond 1028 Hiary Hoe ver moet je gaan om het te geloven? Prijzengeld 1M$

Riemannhypothese in de klas? Jan van de Craats en Roland van der Veen, De Riemannhypothese - een miljoenenprobleem, Epsilon Uitgeverij GC + Sjoerd Andringa, “Werken met wiskunde”, Junior College Utrecht, vwo5 Bewijzen dat er oneindig veel priemgetallen zijn met de productformule van Euler Priemtelfunctie berekenen en schatten Elementaire herformuleringen van de Riemannhypothese, bijv. criterium van Lagarias dat de som van de delers van n kleiner of gelijk is aan met voor alle natuurlijke getallen n.

Opstellen van vermoeden,bijv. Birch en Swinnerton-Dyer vermoeden Computers en getaltheorie Opstellen van vermoeden,bijv. Birch en Swinnerton-Dyer vermoeden 1960 berekende Peter Swinnerton-Dyer het aantal oplossingen Np van y2=x3+ax+b modulo priemgetallen p≤x en plotte ∏ Np/p. (zwak) Birch en Swinnerton-Dyer vermoeden: r is de rang van de vergelijking; “r=0” betekent dat er maar eindig veel oplossingen zijn in rationale getallen. Prijzengeld 1M$ EDSAC Plot: ln(∏ p≤x Np/p) vs ln(ln(x)) voor y2=x3-5x

Computers en getaltheorie Testen van vermoeden,bijv. vermoeden van Beal 1993 stelde bankier Andy Beal volgende vermoeden op: Als A,B,C natuurlijke getallen zijn, en x,y,z natuurlijke getallen, allemaal >2, dan geldt voor iedere oplossing van Ax+By=Cz dat A, B en C een gemeenschappelijke deler hebben. Hij checkte het eerst voor alle variabelen <100 op 15 computers. Prijzengeld is nu 1M$.

Rekenen en getaltheorie Een voorbeeld in detail: de priemgetalstelling

Hoe werd zoiets ontdekt? Zouden leerlingen het zelf kunnen ontdekken? Een beroemd resultaat, “ontdekt” door berekening: De Priemgetalstelling Stelling Als het aantal priemgetallen is kleiner dan dan is Hadamard en de la Vallée-Poussin (1896) Hoe werd zoiets ontdekt? Zouden leerlingen het zelf kunnen ontdekken?

Bronnen Anton Felkel (1771): Tafel aller Einfachen Factoren der durch 2, 3, 5 nicht theilbaren Zahlen von 1 bis 10 000 000; 1. Theil Enthaltend die Factoren von 1 bis 144 000. Jurij Vega (1794): Thesaurus Logarithmorum Completus

Formulering Adrien-Marie Legendre Essai sur la Théorie des Nombres (1797-8 p. 19; 2nd ed. 1808) Carl-Friedrich Gauß Tafel der Frequenz der Primzahlen (1792?), Nachlass, Werke II, Brief aan Encke (1849)

Conclusie Heel veel getaltheoretische ontdekkingen baseren op (grootschalig) rekenen… Yerkes Observatory, 1921

Wat er mis kan gaan door “enkel” rekenen Oppassen geblazen… Wat er mis kan gaan door “enkel” rekenen

De Stelling van Littlewood Berekeningen suggereren dat Kotnik (2008) bewees dit voor Littlewood bewees in 1914 dat oneindig vaak Skewes bewees in 1955 dat dit gebeurt voor Zegowitz (2010) bewees dat het gebeurt voor Aantal atomen in het universum ca. 1080

Het correcte, foute computerprogramma Hiernaast een C-programma dat een binair natuurlijk getal omzet in een decimaal getal. Het is fout. Het algoritme is correct. Op iedere hardware is het fout, want die rekent modulo 264 (bijv.). Correctheid is niet te verifiëren door “typische” inputs te testen (>100 jaar?). Robert P. Kurshan, Program Verification, Notices AMS 47 (5), 2000

Ariane 5 vlucht 501, 4 juni 1996 Het omzetten van een 64-bit vlottende kommagetal naar een 16-bit geheel getal […] veroorzaakte een computer crash omdat de waarde te groot was.

Hoe doen leerlingen het? Euler of Excel? De kleinste positieve oplossing van de Pell-vergelijking is gegeven in de tabel van Leonard Euler uit 1738 De solutione problematum diophanteorum per numeros integros. Verifieer dat Hoe doen leerlingen het?

Controleer het laatste cijfer… Philip van Egmond (JCU)

Computeralgebrafouten Derive (1996) berekende Mathematica 7 gaf twee oplossingen voor Sage 5.10 bewees Aanleren dat dit kan gebeuren?

Principiele onmogelijkheid Onbeslisbaarheidsresultaten (Stelling van Gödel, Hilbert’s 10e probleem) stellen grenzen aan wat bewijsbaar is. Er bestaat een diophantische vergelijking afhankelijk van een parameter t, zodat er geen computerprogramma bestaat dat voor iedere waarde van t in eindige tijd kan beslissen of de vergelijking een oplossing in gehele getallen heeft of niet. GC, Diophantische vergelijkingen mogelijkheden en onmogelijkheden wiskunde-D module

Foute vermoedens opstellen op basis van te weinig informatie Foute programma’s/algoritmen gebruiken, met (soms) catastrofale gevolgen Rekenprogramma’s gebruiken die fouten maken Grenzen aan het mogelijk berekenbare

1986 2014

Filosofisch-onderwijskundig Coda

toolbox wiskundige methoden afbeeldingen - meetkundig structuren - algebraïsch formules - rekentechnisch algoritmisch - combinatorisch taalkundig - modellerend? stijlen? denkwijzen? algemene vaardigheden? wiskundige vaardigheden leren door “cijferen”

In de klas kunnen dankzij de computer berekeningen worden uitgevoerd die vroeger “hogere wiskunde” waren. Dit geeft kansen: historische motivatie leren “rekenen” als attitude Is het mogelijk tegelijkertijd “rekenen” als attitude/(onderzoeks-)methode en een kritische/sceptische houding aan te leren?

Samenvatting Rekenen in de getaltheorie: testen en opstellen van vermoedens; bijv. priemtelfunctie “Riemannhypothese” in de klas: het kan Ook scepsis bij rekenen “aanleren”