Workshop Communities Community Management Kennisnet Ment Kuiper
Wie ben ik Ment Kuiper Bedrijfskundige, marketeer NextMarketeer Opleidingen voor ROC, HEO Kenniscentrum, minor
Wat gaan we vandaag doen? Ontwikkelingen gedrag en community Workshop – wat willen onze bezoekers Workshop – hoe krijgen we meer bezoekers Workshop – wat doen we er zelf aan
Tijdsindeling uur – uur inleiding uur – uur WS uur – uur lunch uur – uur WS uur – uur WS uur – uur afsluiting
En u? Even voorstellen
Wat is er bij u persoonlijk de afgelopen jaren veranderd? –Gedrag –Techniek –Werken en werkmethodieken
Even een test
Wat gebeurt er om ons heen? Welke veranderingen ondergaan we?
Ik? Ooohhh… Niks…. Wat ben je aan het doen, Kim?
De veranderende maatschappij Luister naar me Ik ben op zoek Ik ben mondig 15 seconds of fame Eenvoud Multitasking Mijn netwerk Authenticiteit Onderhandel Paradox Transparantie Kort maar krachtig Ik wil contact Last minute Ik wil respect Verras me Nu! Ik wil controle Keuze Met dank aan Stephan Fellinger
Wat is een medium je computer wordt je telefoon je telefoon wordt je fototoestel je fototoestel wordt je MP3-speler je MP3 speler wordt je navigatiesysteem je navigatiesysteem wordt je agenda je agenda wordt je televisie en je televisie wordt je computer
Tussen apparaten Tussen sectoren Tussen amateur en professional Vervagende grenzen
ZENDERONTVANGE R = MEDIUM ONTVANGER = ZENDER … en wat doe je als zender? De mediawereld veranderd
Ratio en Emotie Realisatie en Inspiratie Push en Pull Bereiken en Beraken Monoloog en Dialoog Commercie en Content
Doelgroepen bestaan niet meer David Armano
Marketing met de nieuwe consument -De Nieuwe Consument is Intelligent -De Nieuwe Consument is Empowered -De Nieuwe Consument is Sceptisch -De Nieuwe Consument is Connected -De Nieuwe Consument is Time-Pressed -De Nieuwe Consument is Demanding -De Nieuwe Consument is Minder Loyaal -De Nieuwe Consument is Altijd Bereikbaar -De Nieuwe Consument is Loopt voor de troepen uit -De Nieuwe Consument is Minder vergevingsgezind
De deelnemer Wil meedenken (doet hij dat ook) Wil mondig zijn Wil betrokken zijn Maar dan moet er wel wat tegenover staan.....
Doel – en de rol van de deelnemer? Deze gaan we vertalen naar de communities Op basis van de uitkomsten van de workshops
Albert Heijn kookschrift: relatie, gemak, service
‘Volgens mama’ van Zwitsal
Communities
Checklist Communities 1.Wat is het doel van social? 2.Zelf doen of via bestaande kanalen? 3.Actief of passief? 4.Verplaats in je klant 5.Vooroplopen of meelopen? 6.Wil je het écht?
Checklist vs POST 1.Wat is het doel van social? 2.Zelf doen of via bestaande kanalen? 3.Actief of passief? 4.Verplaats in je klant 5.Vooroplopen of meelopen? 6.Wil je het écht?
Je gaat de relatie met bezoekers aanpassen.
Werven van nieuwe deelnemers Via offline events of uitgaves Via online eigen website Via R/TV/Print Via Linkedin/Twitter/Netlog/Facebook/ Hyves/Analytics WOM
Actief houden van leden Post geregeld content (volgens media planning) Laat community zijn werk doen en monitor Zorg dat invulling aansluit bij behoeften van bezoeker
Info up to date houden Door posten Gebruik RSS Gebruik Alerts
Voorbeelden van communties en eigenschappen
Hyves Jonge leeftijd Identificeren Associatie
iPhone Niet heilig maar......
Gaming
Ik denk dat dit van tijdelijke aard is. Zodra elk mobieltje internet heeft en Twitter mogelijkheden zal Twtter langzaam SMS gaan vervangen. Waarom nog betalen voor berichten als je kan Twitteren? Bovendien denk ik dat steeds meer commerciële initiatieven ontplooid gaan worden op Twitter gebied. Ik heb er vorige week nog een idee over geschreven. De interactieve Twitter etalage. Hoe je Twitter zou kunnen inzetten om interactief de mensen aanbiedingen te laten bepalen.
Nog 2 aandachtspunten
Youtube 2 e zoekmachine ter wereld ‘humor’ belangrijk
Linkedin Zakelijk hoogopgeleid
Flickr Foto’s ???
Blogs Samenkomen van content Syndicatie
Losse communities Ning Buddypress
Vragen tot zo ver Veel stof om over na te denken
Workshop 1 Wat willen onze bezoekers? –Wat komen ze halen –Waarom komen ze dat halen –Waarom komen ze niet –Wat zouden ze willen
Workshop 2 Hoe krijgen we meer bezoekers? Hoe houden we meer bezoekers? –Activeren –Vasthouden
The art of… Er is sprake van crossmedia wanneer –er op basis van een inlevende doelgroepanalyse en scherpe communicatiedoelstellingen… –een mediamix wordt samengesteld waarbij de verschillende media mediumspecifieke betekenissen communiceren… –die deel uitmaken van een logisch en kruisbestuivend geheel (synergie) –ten gunste van de inhoudelijke impact van de campagne (tijdelijk) of van het communicatiebeleid (langlopend)
Workshop 3 Wat kunnen we zelf doen?
Vragen? Ment Kuiper
deo.asp?ID=dfe6ab3d-ahttp://video.madametussauds.nl/vi deo.asp?ID=dfe6ab3d-a