Inleiding door Kees Neggers SLIM GRAAFWERK Inleiding door Kees Neggers Directeur SURFnet
Probleemstelling Waarom nieuwe breedbanddiensten? Waarom een nieuwe vaste infrastructuur? Is dat wel een haalbare doelstelling? Wat doet de markt?
Waarom nieuwe breedbanddiensten? Teleleren (beeldcultuur wordt overheersend) Telewerken (mobiliteitsprobleem verergert) Telezorg (vergrijzing vraagt om zorg op afstand) Persoonlijke communicatie nieuwe diensten komen slechts tot stand als bandbreedte bottleneck is opgeheven
Wat voor bandbreedte is er nodig? 4 4 4 Wat voor bandbreedte is er nodig? Mbps 15 10 5 2 0 2 5 10 15 Mbps Televisie Video-on-Demand Game-on-Demand Network Video Applications: Teleleren, Telewerken, Gezondheidszorg Van gebruiker Naar gebruiker Person-to-Person Publishing Meer gebruikers in een gezin ADSL Kabel modem
Wat voor netwerk is daar voor nodig? Minimaal 10 Mbit/s symmetrisch per aansluiting Altijd beschikbaar Hogere capaciteit later mogelijk tegen geringe extra kosten Geschikt voor computer-computer verkeer
Waarom een nieuwe infrastructuur? Beschikbare access-infrastructuur voor consumenten: telefoonnetwerk (50-100 jaar oud) modem 56 kb/s ISDN 128 kb/s ADSL* < 4 Mb/s (<30% penetratie mogelijk) kabelnetwerk tv-distributie (25-35 jaar oud) modem* < 2 Mb/s (alleen shared medium) draadloos (0-8 jaar oud) GSM/WAP 10 kb/s GPRS* < 50 kb/s UMTS* < 500 kb/s * always on alle ongeschikt voor breedband internet-diensten!
Waarom een nieuwe infrastructuur? Beschikbare infrastructuur voor bedrijven en instellingen: Hetzelfde als voor consumenten, plus fibernetwerk op hoofdtrajecten (0-8 jaar oud) enkele fiber, enkele kleur tot 10 Gb/s DWDM (enkele fiber, vele kleuren) tot 800 Gb/s ‘last mile’ is het probleem!
Amsterdam SARA
Amsterdam Keizersgracht
Nieuwe vaste infra: haalbare doelstelling? fiber naar instellingen en bedrijven is haalbaar als de vraag lokaal gebundeld wordt (gedeelde aanlegkosten en toepassing van gigabit ethernet technologie) fiber-to-the-home vraagt vergelijkbare investerings- en operatingkosten als ADSL en kabelmodems ftth kan alleen per wijk worden aangelegd (vergelijk riolering)
‘Fiber to the dormitory’ project Delft Studentenflats UTP fiber fiber fiber Instelling Studentenhuis UTP Studentenhuis Wireless
Wat doet de markt? Aanbod van nieuwe vaste infrastructuur voor instellingen en bedrijven stagneert: Telecom-exploitanten hebben geinvesteerd in snel verouderende technologie, in fiber op hoofdroutes en in mobiele communicatie (UMTS licenties) Nog nauwelijks aanbod van dark fiber en gigabit ethernet in de ‘last mile’ (vrees voor kannibalisering oude services) Kapitaalmarkt voor telecom-bedrijven laat geen ruimte voor nieuwe investeringen Vraagkant moet gemobiliseerd worden Concentratie van de vraag in de regio Gemeenten, universiteiten, scholen, zorg en gebruikende bedrijven kunnen gezamenlijk kar trekken
De ‘first mile’ vanaf de woning In de ideale marktsituatie heeft de vrager steeds de keus uit een scala van aanbieders De ‘local loop’ is de verbinding tussen vrager en aanbieder. In de ideale situatie is de local loop onder controle van de vrager. Aan de andere kant van de local loop vindt de vrager in de ideale situatie een keur van aanbieders. Vergelijk: de telefoon local loop naar de KPN-wijkcentrale de kabel local loop naar de kabelexploitant de mobiele local loop in de handset de fiber van het huis naar een neutrale wijkcentrale
Onvoldoende marktwerking consumenten Opstelling operators bestaande infrastructuur: ‘nieuwe infra is te duur en ook nog niet nodig: gaat u voorlopig maar rustig slapen’ Opstelling operators nieuwe infrastructuur: ‘welke woonconcentraties geven mij de minste kosten en de grootste kans op klanten (cherry-picking) en hoe kan ik die klanten langdurig exclusief aan mij binden?’ of ‘als ik alle woningen in een wijk van fiber wil voorzien en geen koppelverkoop wil toepassen, dan moet er geld bij (in ieder geval in het begin)’ de first mile vanaf de woning vereist slim graafwerk!