Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Jeugdwerkloosheid, scholing en opleiding Ides NICAISE HIVA / PPW (KU Leuven) Workshop Jeugdwerkloosheid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Dierproeven. Leg dat maar eens uit!
Workshop Jeugdwerkloosheid Koninklijke Vlaamse Academie van België voor Wetenschappen en Kunsten Klasse: Menswetenschappen 21 mei 2013.
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Onderwijsloopbaan- begeleiding in de hedendaagse CLB-praktijk Schaarbeek - 31 mei 2011.
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra De impact van de crisis op de onderwijssituatie van kinderen en jongeren Ides Nicaise KU Leuven (HIVA.
Word Wijs! ? een initiatief van GSIW Actiegroep Leren-Werken • promotor: de Stap - Studieadviespunt Gent • duur project: 1/10/2012 tot 30/9/2013 • 1 fulltime.
Startpagina CWI presentatie.
Wat denkt u bij het zien van deze vier foto’s? KLIK
Armoede uitsluiten, armen insluiten
Energieke doelgerichte regionale aanpak
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
DE ARBEIDSMARKT nu en morgen Gerald Ahn CWI Zuidoost-Nederland 12 juni 2006.
Hoger onderwijs in cijfers Brussel, 03/02/2013. STUDENTEN INSCHRIJVINGEN HOGER ONDERWIJS
WAT NA ZESDE EN ZEVENDE JAREN SECUNDAIR ONDERWIJS ?
Allochtonen in het hoger onderwijs
Structuur secundair onderwijs
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
Onderwijs en Gender – Gender en studiekeuze in hoger onderwijs en de stap naar de arbeidsmarkt André Van Hauwermeiren.
Hoger onderwijs in cijfers Persconferentie Brussel, 15/12/2011.
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.
OHT 12.1 De Pelsmacker, Geuens & Van den Bergh, Marketingcommunicatie, vierde editie © Pearson Education 2011 Verkooppromotie In dit hoofdstuk zul je het.
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
Van VSV naar rendement Tussen bestrijding van voortijdig schoolverlaten en verhoging van opleidingsrendement Ton Eimers Kenniscentrum Beroepsonderwijs.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Ernstige geurhinder in Nederland; ruimtelijke impact en beleid Piet Lagas (PBL), Frank van Rijn (PBL) 28 oktober 2008.
WAT NA EEN PRAKTISCHE OPLEIDING?
Departement Werk en Sociale Economie Vlaamse Vertegenwoordiging bij de EU Permanente Vertegenwoordiging van België Conferentie “Jong in de stad”- Mechelen,
Panel Survey of Organisations. Soepel omgaan met personeel Panel Survey of Organisations Selectief selecteren Kleurt diversiteit de boekhouding? of snel.
1 SAMSARA. 2 Doelgroep Samsara Allochtone jongeren van de derde graad secundair onderwijs (focus op meisjes) Scharniermoment Richting kiezen in het leven.
DE OVERGANG ONDERWIJS-ARBEIDSMARKT Rationeel of emotioneel ?
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Het provinciaal onderwijs verdient erkenning oktober 2010.
Bètastimulering: extra aandacht voor meisjes - Cijfers uit het Universum programma - Rob Bilderbeek UP-Conferentie ‘Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek’
Workshop 5: LPA en RMC, samen tegen VSV
Laaggeschoolden in het Vlaams arbeidsmarktbeleid.
© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009.
Moeilijk bereikbare jongeren & werk De Missing Link?
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Werkzoekende schoolverlaters in Vlaanderen 2014 Zet je talenten aan het werk 1.
Inspiratie voor de toekomst: bedenkingen op basis van ‘Het Onderwijsdebat’ Bram Spruyt, Onderzoeksgroep TOR | pag. 1.
STATISTISCH RAPPORT Laatste ontwikkelingen – Juli 2014.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Voortijdig schoolverlaten Bewezen maatregelen… K. De Witte Caleidoscoop, 26 nr 1.
Haalt de cao zijn tweede eeuwfeest? Symposium Vaktrots 14 november 2014 Paul de Beer Wetenschappelijk Bureau voor de Vakbeweging.
1 Michiel Verbeek November 2014 Waarom gaat de economie niet een beetje beter?
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Gaten in het net. Onderzoek over het niet-gebruik en de niet-effectiviteit van sociaal-economische rechten.
ZijActief Koningslust
Jongerenloket JOLO Onderdeel van de gemeente/DWI voor jongeren tussen de 16 en de 27 jaar.
EEN STERKE BASISVORMING VOOR DUURZAME KANSEN OP DE ARBEIDSMARKT Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/2014 Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven.
Aanpak van ongekwalificeerde uitstroom vanuit CLB CLB Veurne –
Indicatoren m.b.t. het recht op onderwijs
De arbeidsmarkt voor MBO techniek in Haaglanden Peter Louter Den Haag, 23 januari
STEM monitor juli Doelstellingen STEM-actieplan STEM-actieplan streeft op middellange termijn naar: Meer starters en afgestudeerden.
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Kinderarmoede bestrijden: een strategische aanpak Ides Nicaise HIVA / PPW (KU Leuven)
Nieuwe pistes in onderwijs Ontmoeting land- en tuinbouwscholen Ingrid Vanhoren, coördinator Kwalificaties & curriculum.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
VAN SCHOOL NAAR WERK(LOOS)? SADANOPDRACHT Isa Fars 1BATP Klas: B3.
Flankerend Onderwijsbeleid
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS
Lancering campagne #YouLoveTech
Cijfergegevens leerrecht
CLB Ieper Dieter Baesen ppt komt op website clb
Transcript van de presentatie:

Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Jeugdwerkloosheid, scholing en opleiding Ides NICAISE HIVA / PPW (KU Leuven) Workshop Jeugdwerkloosheid Koninklijke Vlaamse Academie, 21 mei 2013

Een wederzijdse beïnvloeding Scholing Werkloosheid 2

1. INVLOED VAN SCHOLING OP WERKLOOSHEID Scholing Werkloosheid 3

Scholing als bescherming tegen werkloosheid • Selectieve daling vraag • Verdringing => onder- tewerkstelling / daling opbrengstvoet menselijk kapitaal 4

Vlaamse schoolverlaters

Vlaamse schoolverlaters 2011 restwerkloosheid (na 1j.) – LO / SO1 / SO2 / DBSO 6

Vlaamse schoolverlaters 2011 restwerkloosheid (na 1j.) – SO3 / SO4 7

Vlaamse schoolverlaters 2011 restwerkloosheid hoger onderwijs 8

Vlaamse schoolverlaters 2011 Ook grote verschillen naar studiegebied op elk niveau: • Minder werkloosheid in praktijkgerichte opleidingen • Minder werkloosheid in – STEM-richtingen, – industriële richtingen, – zorg • Hoge werkloosheid in – Commerciële richtingen, – cultuur en kunst 9

Studiegebieden HSO 10 BSO TSO

Professionele bacheloropleidingen 11

Masteropleidingen 12

“In Vlaanderen studeren jaarlijks onvoldoende jongeren af met diploma’s op gebied van exacte wetenschappen, toegepaste wetenschappen, ICT en techniek (STEM). De komende jaren zal deze problematiek zich nog scherper stellen door het toenemend aantal technici, ingenieurs en wetenschappers dat met pensioen gaat en zal moeten vervangen worden. Deze problematiek belemmert de economische groei en de verdere ontwikkeling van de kennismaatschappij in Vlaanderen.” (van den Berghe & De Martelaere, ‘Kiezen voor STEM’, VRWI, 2012) 13 De STEM-paradox: in volle crisistijd…

De paradox: in volle crisistijd… • Een Europees fenomeen • Vooral meisjes ondervertegenwoordigd • Daling van instroom • Te weinig doorstroom STEM SO (40%) => STEM HO (20%) • Te weinig doorstroom STEM-afgestudeerden => STEM-jobs • Oorzaken zijn divers: – cultureel maar ook structureel – Arbeidsmarktgebonden maar ook onderwijsgebonden… DE WATERVAL MISSCHIEN? 14

2. INVLOED WERKLOOSHEID OP SCHOLING Scholing Werkloosheid 15

De paradox van het voortijdig schoolverlaten • Stijging tussen 1995 en 2008 ondanks versterking TSO / BSO / DBSO • Stijging VSV in crisistijd (uitz. Vlaanderen?) – Ontmoedigingseffect – ‘added worker effect’  Daling opportuniteitskost studies  Stijging rendement onderwijs 16

BELEIDSIMPLICATIES (1) Actieplan voortijdig schoolverlaten • Vermindering van het zittenblijven • Versterking TSO / BSO • Versterking leerplicht => kwalificatieplicht ? 17

BELEIDSIMPLICATIES (2): Duurzame oplossingen voor STEM-paradox • Techniek in het kerncurriculum op alle niveaus (kleuter, lager, eerste graad secundair, bacheloropleidingen) • Doorstroming STEM => onderwijs bevorderen • Versterking samenwerking onderwijs – bedrijfsleven • Hervorming secundair onderwijs 18

BELEIDSIMPLICATIES (3): aanpak mismatch • Skill-biased technological change: meer HO ? • Verdringingstheorie: beperking HO ? 19