Gecijferdheid Negatieve getallen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Optellen en aftrekken tot 20
Advertisements

Klik op het plaatje om verder te gaan
Voorrangsregels bij rekenen (2)
- Hoe noem je uitkomsten?
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Standaard-bewerkingen
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
BEWEGING – BASIS ALGEBRA
H1 Basis Rekenvaardigheden
vergelijkingen oplossen
De kringloop van het leven
Rekenen Cito M5 oefenen.
dia's bij lessenserie Pythagoras ± v Chr.
Informatieavond 2 Groep 3.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Rekenen met machten met hetzelfde grondtal
Informatieavond 3 Groep 3.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Welkom in groep 3.
Datastructuren Analyse van Algoritmen en O
WISKUNDIGE FORMULES.

Les voor groep 8 Pak je stoel en kom aan de instructietafel
Presentatie vergelijkingen oplossen Deel 2
Regels voor het vermenigvuldigen
Rekenregels van machten
Regelmaat in getallen … … …
Regelmaat in getallen (1).
Optellen en aftrekken tot 100 TE + E = TE mb
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Talstelsels, rekenen en rekenschakelingen
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
Lesplanning Binnenkomst Intro Nakijken 1.4
Vergelijkingen oplossen
Vergelijkingen oplossen.
H2 Lineaire Verbanden.
Voorrangsregels bij rekenen (1)
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
De bordjes methode 8 x a Het bordje
2.1 Rekenen K. van Dorssen.
Hoofdstuk 9 havo KWADRATEN EN LETTERS
Hoofdstuk 9 havo KWADRATEN EN LETTERS
Test je geheugen
ware bewering niet ware bewering open bewering
6,50 euro In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen.

tafel van 1 tafel van 1 x 1 = 1 x 1 = 1 2 x 1 = 2 3 x 1 = 3 4 x 1 = 4
Boxplot en steelbladdiagram
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Werk met je schoudermaatje. Leg 12 kleurpotloden op tafel.
Vraagstukken: intrest
Regels voor het vermenigvuldigen
Het kwadraat van een getal
Andere voorbeeld STAP – 87=? STAP 3 STAP STAP 2 STAP 3 STAP
Rekenen 18 maart.
Met gebruik van een verhoudingstabel
Rekenen met negatieve en positieve getallen
Inhoud Optellen en aftrekken. Vermenigvuldigen en delen.
Inhoud Breuken (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen).
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie
Wat is algebra? Rekenen is het werken met getallen. Er zijn vier hoofdbewerkingen: optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. Verder ken je de bewerkingen.
Les 3: Negatieve getallen Les4: Optellen en aftrekken
Hoofdrekenen 1.
Les 3: Negatieve getallen Les4: Optellen en aftrekken
Wiskunde Blok 5 les 17.
Hoofdrekenen 1.
Transcript van de presentatie:

Gecijferdheid Negatieve getallen

Wat zijn negatieve getallen? Voorbeeld 1: Piet Paulusma vertelt dat het maandag 5 graden gaat vriezen. Dat betekent dat het 5 graden onder 0 is. In de wiskunde schrijf je dan: -5 ºC. De dag erna hoor je dat het dinsdag 2 graden kouder wordt dan maandag. Hoeveel graden wordt het dinsdag? -5 – 2 = -7 ºC.

Voorbeeld 2: Hans staat rood op de bank Voorbeeld 2: Hans staat rood op de bank. Dat betekent dat hij een negatief banksaldo heeft. Stel dat hij 30 euro rood staat. Dan zeg je wiskundig dat hij -30 euro op zijn bank heeft staan. Hij krijgt 50 euro van een vriend van hem en dit zet hij op zijn rekening. Hoeveel heeft hij nu op zijn bank staan? -30 + 50 = 20 euro.

Met negatieve getallen kan je optellen en aftrekken Met negatieve getallen kan je optellen en aftrekken. 2 – 6 = -4 Eerst haal je er 2 af, dan kom je op 0. Je moet er dan nog 4 aftrekken, dus je komt op -4. -6 + 1 = -5 -3 – +8 = -11 5 + -2 = 3 -2 + -7 = -9 4 – 8 = -4 5 – -2 = 7 + + = + – – = + – + = – + – = –

+ : + = + – : – = + – : + = – + : – = – + × + = + – × – = + – × + = – Met negatieve getallen kan je ook vermenigvuldigen en delen. Dan gelden de regels in de zwarte blokken. 2 x -4 = -8 3 x -7 = -21 -2 x -5 = 10 30 : -5 = -6 -28 : 4 = -7 -49 : -7 = 7 + : + = + – : – = + – : + = – + : – = – + × + = + – × – = + – × + = – + × – = –

Oefen zelf maar eens! 4 x -5 = 3 + -4 = -20 : -4 = 16 – 20 = -20 -1 5 -6 – 2 = -4 x -3 = -21 : 3 = -9 + 19 = -8 12 -7 10 -9 + -5 = 35 : -5 = 5 – -14 = -6 x -7 = -14 -7 19 42