Corporate Identity in SharePoint 2010

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitaal sociaal huis - 25 oktober 2010 DIGITAAL SOCIAAL HUIS.
Advertisements

Onze kernwaarden.
Communicatie en draagvlak
Waartoe zijn wij op aarde?
Van duurzaam energie-initiatief naar Met Elkaar Voor Mekaar
Realisatie kindcentrum
TiteldiaVoorbeeld lay-out Ontdek Rotterdam. Met je telefoon! Presentatie & demonstratie Apptown Stefan Verhoeve, 18 april 2013.
Samen leren samen werken in de cloud
Welkom Doel van dit event 3 geteste criteria  Brandstofefficiëntie gemeten aan de hand van de rolweerstand  Grip op nat wegdek  Extern rolgeluid.
Start de gehele presentatie
HowardsHome Papieren Tijgers 23 april 2009 Geertje de Wit.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Welkom BBL e-learning!? Christa Middendorp Indra Balwant Gir.
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
CENTRAAL ONTWIKKELDE EXAMENS T & R (pre-)pilots 2012 Jan Paul de Vries
Ontwerpprojecten In de praktijk
Taal en Rekenen in DC 2010 – 2014 Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Size 24 Bold, indien aanwezig lettertype Monitor Bold nemen.
WDH en EMD een ZEGEN voor de zorgprofessional?
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
Tweede startbijeenkomst
Keten Duurzaam Varkensvlees Betrouwbaar en herkenbaar in het schap 21 september 2012.
Agenda workshop e-mentoring Vraag Inleiding e-mentoring in internationaal perspectief. Karin Vaessen, Kennispunt mentoring Introductie Skolarz, Nederlands.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
Tien lessen uit het Noorden
Welkom bij de presentatie van het
Nieuw datamodel volwassenenonderwijs. Afdeling Volwassenenonderwijs2 Efficiëntere administratie volwassenenonderwijs Aansluiting volwassenenonderwijs.
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
Presentatie afstudeeronderzoek
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Comtell B.V. Welkom Inleiding
1 Selfservice binnen een grote organisatie Leerpunten / terugblik Harold van der Hoeven Projectleider TPG Post
Workshop Zelfevaluatie Werkgroep Sturing en borging Lidewij Vat, Vilans Ingrid Middelkoop 24 mei 2012.
Jan van den Akker Directeur Zorggroep VDA
1 Klanttevredenheidsonderzoek Vergunningverlening Presentatie LOVH Sjoerd Zegers – 18 november 2010.
iipoverheid Terugkoppeling 0-meting IiP
Even voorstellen 250 medewerkers, 4 vestigingen
Mijn antwoord op jouw vragen is dat Ik de schepper ben.
Social Media Door Dyonne en Yanthe
De start * 2010 * Initiatief: NIGZ (CBO),NHG, LHV, Pharos, AMC, NIVEL, Stichting Lezen & Schrijven *Intentieverklaring ondertekend door 30 organisaties.
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
TilburgUtube Video- en audio dienstverlening TiU
Wivina De Bus, Communicatie-adviseur Hoe bereik ik - met een klein budget - meer mensen?
Van TOMATEN naar OVERLEG Zoektocht locaties in de praktijk Cristien Bajema Projectleider sept
Historische Vereniging Raalte en Omstreken
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
Stap 2) Het instellen van het netwerk Benodigdheden : -2 Verschillende IP adressen -2 Verschillende MAC-adressen -2 Virtuele machines.
Buy Your Pin | Why do it yourself? |. Koop de DIYs die je nooit zou maken Bij Buy your Pin kan je eindelijk al die leuke pins die je opgeslagen hebt maar.
Veiligezorg® Fase 1 Organisatorische voorbereiding.
Voortgang migratie Projectplace -> Pleio SIO, 5 december 2014.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Ontwikkeltraject doorlopende leerlijn VMBO-MBO2 Udens College & ROC de Leijgraaf presenteren……
Social intranet Donderdag 19 november Even voorstellen… Erica van de Veen Communicatiemedewerker Gemeente Putten 2.
Get the Best Copyshop and Printshop Online. Internet Copyshop in Utrecht, Nederland is een gevestigde, individuele drukkerij. Zij zijn een van de beste.
WELKOM Coördinator Gemeenschaps Accomodaties Leerpunten Consulent GemeenschapsAccommodaties Kijken naar het grotere geheel binnen een gemeenschap, voordat.
VOORSTELLING PROJECTTEAM HFB Trees Verhoogen, team Studie & Coördinatie Bouwprojecten Tine Janssen, team Studie & Coördinatie Bouwprojecten Tom Van de.
How would you use this product in your English lesson? What would be your lesson goal(s)? What dilemmas and solutions? Create a lesson activity.
Hoe overleef ik ….. een werkplekfactor van 70%?
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Sociale media inzetten
Meetpunt:meer expertise over slim meten
Omgeving op Mensenmaat
Communicatie Dijkbewaking Carmen Molenaar
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
Windrichting experts en monitoring
Van Zorg naar SOCAV.
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Gezond Rondkomen bij de JGZ Utrecht
Incident fipronil: lessons learned
Klantgerichtheid – Houding en gedrag
AIN 31 januari 2019 Stefan Steinbusch, PO Connect.
Transcript van de presentatie:

Corporate Identity in SharePoint 2010 Utrecht, 25 september 2012

Introductie Dura Vermeer Top 6 speler Nederlandse bouwindustrie Niet- beursgenoteerd 2800 medewerkers 1,1 miljard omzet Alleen actief in Nederland Bekend van boren NoordZuidlijn, Landtunnel A2, Statentunnel, Woningbouw en kantorenbouw   Afdeling Corporate Communicatie bestaat uit vier medewerkers, waaronder een eigen webmaster. Bij de divisies eigen afdelingen met communicatiemanagers

Van eigen ontwikkeld intranet naar SharePoint 2010 Centrale vraag: Hoe komen de identiteitskenmerken van Dura Vermeer terug in dit nieuwe communicatie-platform? Vandaag neem ik u mee in ons verhaal hoe wij van een eigen ontwikkeld intranet naar het communicatieplatform SharePoint 2010 zijn gekomen. De belangrijkste vraag die ik daarbij wil beantwoorden is op welke wijze de corporate identity van Dura Vermeer wordt weerspiegeld in dit nieuwe communicatieplatform

Historie intranet Dura Vermeer Circa twaalf jaar geleden gestart met de opzet van een eigen intranet. Eigen webmaster in dienst genomen die op basis van een programma van eisen een eigen intranet heeft ontwikkeld. Dit is in de loop van de jaren uitgegroeid tot een volwaardig medium binnen Dura Vermeer met een hoge waardering door medewerkers.   Voor- en nadelen Intranet had een groot nadeel dat gelijk een voordeel was: de webmaster deed alles zelf. Moest er een tekst op worden gezet dan moest dat gebeuren door de webmaster. Alles werd op maat gemaakt. Alles kon, omdat we een eigen webmaster in huis hadden. Vraag organisatie werd omgezet in oplossing, veelal op maat. Nadeel: Geen mogelijkheden tot samenwerking, kennisdeling was lastig, niet alle informatie werd via intranet ontsloten. Erg zendgericht in plaats dialooggericht. Behoefte in organisatie groot. Risico wanneer webmaster wegvalt. Op zoek naar enterprise systeem.

Start zoektocht naar een communicatieplatform Voorgaande is aanleiding geweest om op zoek te gaan naar een communicatieplatform waar dit allemaal wel kon. We hadden daarbij één voordeel. Sommige afdelingen werkten al met SharePoint voor het delen van documenten en samenwerken. Deze early adaptors hadden hiermee goede ervaringen. Daarop is voortgeborduurd.

Hoe zijn we te werk gegaan? - Projectorganisatie (stuurgroep en werkgroepen) - Interne communicatie opgestart Bij de totstandkoming zijn er verschillende werkgroepen gestart die werden aangestuurd door een projectmanager. De projectmanager vormde de linkin pin tussen de werkgroep en de Stuurgroep Sharepoint. Ik was voorzitter van de werkgroep Communicatie, waarin ook de communicatiemanagers van de verschillende divisies zitting hadden? In deze communicatiewerkgroep, te samen met onze consultant Wortell, zijn we gaan nadenken over de look and feel, hebben we een programma van eisen gemaakt en zijn we uiteindelijk aan de slag gegaan. De hele implementatie is communicatief begeleid met nieuwsbrieven richting de medewerkers tot zelfs het opleiden van zogenoemde key-users en contentbeheerders.

Kern-/merkwaarden én corporate identity van Dura Vermeer Uitgangspunten: Kern-/merkwaarden én corporate identity van Dura Vermeer Klantgericht Betrouwbaar Verbindend Inventief Kern-/merkwaarden: Klantgericht: we denken en handelen klantgericht. Betrouwbaar: we zijn door en door betrouwbaar. Verbindend: we leggen verbindingen met onze collega’s, onze opdrachtgevers en onze leveranciers en onderhouden zorgvuldig de relaties. Inventief: we zijn vindingrijk in het bedenken van oplossingen voor het vraagstuk van onze klant.

Corporate Identity van Dura Vermeer ‘Toegankelijk en professioneel’

Verankering kernwaarden en corporate identity in SharePoint Hoe zijn de kernwaarden en de corporate identity verankerd in ons nieuwe communicatieplatform? Vertaalslag naar look and feel en mogelijkheden van SharePoint

Van standaard SharePoint naar SharePoint op maat Aan de slag: Van standaard SharePoint naar SharePoint op maat We waren verwend met onze oude intranet. Zag er goed uit, was toegankelijk en professioneel maar miste net die features die SharePoint wel had. We hebben sessies met Wortell gehad en zijn op zoek gegaan naar een look and feel die hierbij in de buurt kwam. Naar concurrenten gekeken en uiteindelijk tot een eigen ontwerp gekomen. Dit leidde tot maatwerk, waarbij vooral zijn geïnspireerd door de vormgeving van onze corporate website (blond, visueel sterk, krachtig).

Ons ontwerp Kenmerkende features: Nieuws prominent in beeld Twitter Feed Mijn werkmaatschappij My Site Ribbon Zoek en vind

Conclusie: De kernwaarden van Dura Vermeer weerspiegeld in de vormgeving en de mogelijkheden van SharePoint.

In SharePoint besloten Samenwerken Kennisdelen Toegang tot informatie

Tussentijdse terugkoppeling interne klanten; Lessons Learned Tussentijdse terugkoppeling interne klanten; Adoptieprogramma begint al aan het begin van traject; Ga nooit uit van aannames, zeker niet qua techniek; Communiceer van te voren over aard product. Schep realistische verwachtingen bij je doelgroep. Waarborg in je projectorganisatie een tussentijdse terugkoppeling van je interne klanten. Hiermee zorg je ervoor dat je als werkgroep op de juiste weg bent met wat je hebt ontwikkeld. Via nieuwsbrieven en de opleiding van contentmanagers en keyusers hebben we draagvlak gecreëerd voor het systeem. Na ‘live’ gaan aan de organisatie overgelaten en daar zie je het toch mis gaan, zeker ten aanzien van samenwerken, informatie beschikbaar stellen en kennis delen. Je moet dat blijven voeden en mensen daarvoor verantwoordelijk maken; Het is heel lastig om een product als Sharepoint in te vullen, zeker als je er geen goed beeld hebt van het product. Dit vereist een veel meer specifieke aanpak, passend bij het product. Hier komt dan ook de match tussen Dura Vermeer en de leverancier, maar ook hoe je als Dura Vermeer mèt de leverancier het project uitvoert.   Communicatie moet veel eerder worden ingezet. Ook inhoudelijk. Nu we het systeem hebben, gaan we nadenken over structuur, opslag etc. Dit had van te voren moeten worden gedefinieerd, ook om de verwachtingen te tempereren. Ten aanzien van onze wie is wie hadden wij problemen met de koppeling van databestanden. Dit komt de betrouwbaarheid niet ten goede en zet uiteindelijk de productoplevering onder druk;

Waar staan we nu? SharePoint is nu een 9 maanden in gebruik. Positieve reacties op de vormgeving/look and feel, maar medewerkers vinden het toch een complex communicatieplatform, vinden het moeilijk het onderscheid te herkennen tussen bijvoorbeeld publishsites en samenwerkingssites. Zeker ten aanzien van samenwerken, kennisdelen en toegang tot informatie lopen we achter en daar was het juist om te doen Vanuit de Stuurgroep was gekozen voor een organisch model, maar dit blijkt in de praktijk niet helemaal goed uitgepakt. Derhalve starten we nu met een adoptieprogramma dat eindejaar wordt uitgerold. In de tussentijd worden er verbeteringen doorgevoerd aan SharePoint. Inhoud adoptieprogramma: eigen naam ter vergroting van herkenbaarheid, helpen met overzetten van documenten, roadshows, helpen met vullen van Mysite, invullen metadata (taxonomie), voorbeeldfunctie managers, overzetten oude Intranetpagina’s. Belangrijk is dat de data uit de wie is wie correct wordt weergegeven.