Groepsgewijze studiekeuzegesprekken voor late aanmelders van de opleiding Social Work Laetitia Gardeniers - Hogeschool Zuyd - 15 juni 2011
aanleiding Social Work is een brede bachelor, aantrekkelijk voor aanmelders die nog niet goed weten wat ze willen Steeds meer en steeds latere aanmeldingen Onderwijs is moeilijk te organiseren door groot aantal late aanmeldingen en afmeldingen; gaat ten koste van kwaliteit Meer instroom dan verwacht in ; meer uitval in propedeuse Laetitia Gardeniers - Hogeschool Zuyd - 15 juni 2011
Ervaring is, dat late aanmelders minder bewust kiezen dan vroege aanmelders Late aanmelders bezoeken minder vaak open dagen, meeloopdagen en andere voorlichtingsactiviteiten Ook uit onderzoek (Warps, Hogeling, Pass, & Brukx, 2009) blijkt dat late aanmelders risicogroep zijn voor uitval; verkeerde opleidingskeuze is belangrijkste uitvalreden Laetitia Gardeniers - Hogeschool Zuyd - 15 juni 2011
Projectgroep Laetitia Gardeniers, docent en instroomcoördinator Josien Mennen, docent, teamleider propedeuse Maril Hendrix, studentendecaan Miep Hanssen, opleidingssecretaresse Hans Maassen, lid examencommissie Laetitia Gardeniers - Hogeschool Zuyd - 15 juni 2011
doel Gebaseerd op reëel beeld van opleiding en beroep en een reële inschatting van de eigen capaciteiten in relatie tot de opleidingskeuze Hoger propedeuserendement Laetitia Gardeniers - Hogeschool Zuyd - 15 juni 2011
opzet Laetitia Gardeniers - Hogeschool Zuyd - 15 juni 2011
Portfolio Ingevulde KIES ACTIEF CV motivatie beschrijving eigenschappen van jezelf en van Social Worker Aanvulling volgend studiejaar: geschiktheid volgens je ouder, je vrienden en jezelf Portfolio wordt in propedeuse gebruikt bij SLB Laetitia Gardeniers - Hogeschool Zuyd - 15 juni 2011
Groepsgesprek 25 juni, 16 juli, 24 augustus Maximaal 8 late aanmelders per groep Begeleiding door studenttutoren 2 delen: In deel 1 (1,5 uur) werkt de groep aan opdracht In deel 2 (1 uur) nabespreking Laetitia Gardeniers - Hogeschool Zuyd - 15 juni 2011
Voorbeeld van hoe er gewerkt wordt in de opleiding: de methodiek (APC) de begeleiding (tutor) de onderwijsgroep (werken met voorzitter, notulist en peerassessement) Laetitia Gardeniers - Hogeschool Zuyd - 15 juni 2011
N.a.v. het portfolio stel je jezelf voor: vanuit de KAT vanuit je motivatie vanuit je achtergrond Laetitia Gardeniers - Hogeschool Zuyd - 15 juni 2011
ervaringsdeskundigheid Jullie zijn allemaal pedagogisch medewerker bij het Keerpunt, een justitiële jeugdzorginstelling voor jongens in de leeftijd van 12 tot en met 18 jaar. Er is een collega uitgevallen, mede door eigen persoonlijke problematiek. De ervaringsdeskundigheid van deze collega werkte in eerste instantie positief. Maar door de verscheidenheid van de problemen van de cliënten liep hij in zijn aanpak vast, waardoor hij voor langere tijd uitgevallen is. Laetitia Gardeniers - Hogeschool Zuyd - 15 juni 2011
De sollicitatiecommissie vraagt de pedagogisch medewerkers om advies: Wat vinden jullie belangrijke eigenschappen van de medewerker met betrekking tot het werken met cliënten, collega’s en in de organisatie? Opdracht: Maak voor de selectiecommissie een profiel van de ideale pedagogisch medewerker. Het profiel moet zo opgesteld zijn dat de sollicitatiecommissie vanuit het profiel de vragen kan stellen aan de sollicitanten. Laetitia Gardeniers - Hogeschool Zuyd - 15 juni 2011
Voor het maken van deze opdracht maken ze gebruik van: Het portfolio; • KAT voor de competenties/ vaardigheden • Motivatie • ervaring De folder van de instelling Het Internet Groepsproces Laetitia Gardeniers - Hogeschool Zuyd - 15 juni 2011
Voorbeeld van hoe er in de opleiding feedback wordt gegeven op het functioneren van het individu in de groep. Evaluatie : het product het groepsproces het studiekeuzegesprek. Laetitia Gardeniers - Hogeschool Zuyd - 15 juni 2011
nabespreking SanderTip: Top: Inbreng: Gemiddeld MajaTip: Top: Inbreng: Onder gemiddeld Laetitia Gardeniers - Hogeschool Zuyd - 15 juni 2011
78% vindt het maken van het portfolio zinvol, 97% vindt het studiekeuzegesprek zinvol Scores betreffende beroepsbeeld zijn lager 2% heeft studiekeuze veranderd, 7% twijfelt ++ Sfeer, groepsgevoel, begeleiding door studenten Laetitia Gardeniers - Hogeschool Zuyd - 15 juni 2011
% Ja % Neu- traal % Nee Door het maken van het portfolio heb ik een beter beeld gekregen van de opleiding SW Door het maken van het portfolio weet ik meer over de beroepsmogelijkheden van Social Workers Door het maken van het portfolio heb ik nagedacht of de opleiding bij me past Door het studiekeuzegesprek heb ik een beter beeld gekregen van hoe er gewerkt wordt in de opleiding Social Work 9431 Door het studiekeuzegesprek weet ik beter of deze manier van werken bij me past Door het studiekeuzegesprek weet ik beter of het beroep bij me past Laetitia Gardeniers - Hogeschool Zuyd - 15 juni 2011
% ja % twijfel % nee Ik kan me vinden in het studieadvies dat ik heb gekregen 8170 Mijn studiekeuze is door het gesprek veranderd 2788 Door het studiekeuzegesprek weet ik dat ik de juiste studiekeuze heb gemaakt Ik heb me ook voor andere studies opgegeven Het maken van het portfolio is zinvol Het studiekeuzegesprek is zinvol9721 Laetitia Gardeniers - Hogeschool Zuyd - 15 juni 2011
Resultaten late aanmelders zijn uitgenodigd voor een studiekeuzegesprek hebben deelgenomen aan groepsgesprek, aan individueel gesprek deelnemers hebben zich na het groepsgesprek teruggetrokken. De 26 late aanmelders die niet hebben deelgenomen aan studiekeuzegesprek hebben hun aanmelding ingetrokken. Laetitia Gardeniers - Hogeschool Zuyd - 15 juni 2011
Conclusies Deelnemers zijn gemotiveerd Deelnemers die zich later afmelden hebben vaak negatieve feedback ontvangen Hypothese: Portfolio fungeert als drempel? Late aanmelder kan afmelder worden 50% minder uitval in september/oktober Laetitia Gardeniers - Hogeschool Zuyd - 15 juni 2011
Conclusies Inschrijving is vervroegd Van advies naar feedback Studenten zijn prima in staat om studiekeuzegesprekken te leiden Binding met opleiding wordt bevorderd Late aanmelder is te bereiken zonder hoge kosten en ingewikkelde organisatie Laetitia Gardeniers - Hogeschool Zuyd - 15 juni 2011
Conclusies Waardevol voor aankomende studenten Waardevol voor opleiding Van 24 % uitval voor 1 feb naar 16 % uitval voor 1 feb Laatste (?) schakel in voorlichtingstraject: Voorlichting -> meet & greet -> opendag -> profielwerkstuk -> studiekeuzegesprek meeloopdag -> studiekeuzegesprek Laetitia Gardeniers - Hogeschool Zuyd - 15 juni 2011
Vragen? Laetitia Gardeniers - Hogeschool Zuyd - 15 juni 2011