Groepsgewijze studiekeuzegesprekken voor late aanmelders van de opleiding Social Work Laetitia Gardeniers - Hogeschool Zuyd - 15 juni 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wageningen University and Research Centre
Advertisements

HAVO-HBO HBO-BT Cees Terlouw & Marian Kienhuis
|Datum Matching op de RUG 1. |Datum Inhoud 2 ›Waarom matching? ›Wat is matching? ›Matching 2014 ›Voorlichting en matching.
Intake-assessment Doel Aanpak Resultaten pilot
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
Supply chain engineering:
29 mei voor uur Jaarverslag in tweevoud op papier Oh ja1, zet je naam en klas op de kaft. Oh ja2, zorg dat duidelijk is welke specialisatie je kiest.
Programma Bevordering doorstroom mbo –hbo
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
LOB Wat wordt er allemaal binnen de school gedaan en wat is er buiten de schooltijden als voorbereiding te doen.
Open dag 15 maart 2014 Welkom bij:. Kerngegevens bacheloropleiding  Taal  Opleidingsduur  Titel na afronding  Facts & figures: aantal studenten, docenten.
Portfolio Faculteit der Letteren 1 Evaluatie van 2 jaar Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit Utrecht Gerrit Bloothooft.
Portfolio Faculteit der Letteren
De Studiekeuzecheck op de Radboud Universiteit
|Date faculty of behavioural and social sciences 1 Matching bij Pedagogische Wetenschappen >Pedagogische Wetenschappen: instroom jaarlijks van.
Welkom bij de Workshop “Studiestartgesprekken met aankomende studenten ”
Ouderavond PTA en LOB 4 HAVO 10 oktober
6VWO Mijn leven ná het JBC..
5 HAVO Mijn leven ná het JBC..
VOORLICHTING HAVO-5 VWO De onderwerpen STUDIE KEUZE AANMELDING STUDIE FINANCIERING.
VOORLICHTING HAVO-5 VWO
VOORLICHTING VWO-5 STUDIEKEUZE STUDIEKEUZE De juiste student op de juiste plek.
Veel leerlingen… vinden een studiekeuze maken lastig.
Hermien Wageningen University and Research Centre.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Voorlichting 4 HAVO MOGELIJKHEDEN NA HET HAVO-EXAMEN.
Enquête.
Voorlichting Kellebeek College
Ervaringen Implementatie in Nederland
Pilot Kies Actief Studiekeuzecentrum
Keuze van de VMBO leerling
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
VOORLICHTINGSAVOND 4 HAVO
Van studiehuis naar studentenhuis Mondial College 2014
OUDERAVOND 5 VWO DONDERDAG 9 OKTOBER 2014.
Informatie-avond na Roncalli
Hoe help ik mijn kind bij de studiekeuze?
Volgende stap in de loopbaan van …
. Wat Studiekeuzetraject op het Nieuwe Eemland Wie Professionele studiekeuzecoaches van September Advies.
VOORLICHTING HAVO De onderwerpen STUDIE KEUZE AANMELDING.
VOORLICHTING VWO-5 STUDIEKEUZE STUDIEKEUZE De juiste student op de juiste plek.
Moderne zorg. Successen tot nu toe… Meer kennis pathophysiologie Meer mogelijkheden therapie Dat betekent dat meer kinderen: Langer leven Opgroeien.
Opzet training: Praktische informatie ( +/- 1,5 uur)
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
Loopbaan oriëntatie en begeleiding VWO6
Oriëntatie op “later” In de derde klas: profiel kiezen. In de vierde klas: orienteren op later; Belangrijke beslissing: geld verdienen, Maar vooral: LEUK.
. Waar & wanneer Op het Gymnasium Novum Op dinsdag 10 november Wie Door professionele studiekeuzecoaches van September Advies Studiekeuzetraject.
Ouders: Studiekiezers: Mijn kind moet zelf kiezen
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Informatieavond na Roncalli 24 november Programma Keuze vervolgopleiding en begeleiding (Buket Algurdag, Roncalli mavo) MBO (Rolf de Man, Albeda)
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
Havo 4 vwo 4 Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep.
Ouders als studiekeuzecoach Hermien Miltenburg,
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
KIEZEN & GEKOZEN WORDEN VERVOLGSTUDIES & LOTING. AANDACHTSPUNTEN vervolgstudie wat kan ik? -sterke en zwakke punten -vereist profiel/vakken -vakken tijdens.
Studie-uitval in nuance Een onderzoek op zes Academies van De Haagse Hogeschool Rick Wolff en Sabine Severiens Risbo/EUR.
Ouders als studiekeuzecoach Sites: zie rubriek voor ouders Hermien Miltenburg,
Ouderavond klas 4 Havo, maandag 11 september 2017
Hermien Miltenburg en studenten
Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep
Wageningen University and Research Centre
Studiekeuzetraject Wie Waar & wanneer Op Het Nieuwe Eemland
Decanaat Ouderavond 4 vwo 4 september 2018.
LOB 4 HAVO Schooljaar
Decanaat Ouderavond 4 havo 10 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Groepsgewijze studiekeuzegesprekken voor late aanmelders van de opleiding Social Work Laetitia Gardeniers - Hogeschool Zuyd - 15 juni 2011

aanleiding Social Work is een brede bachelor, aantrekkelijk voor aanmelders die nog niet goed weten wat ze willen Steeds meer en steeds latere aanmeldingen Onderwijs is moeilijk te organiseren door groot aantal late aanmeldingen en afmeldingen; gaat ten koste van kwaliteit Meer instroom dan verwacht in ; meer uitval in propedeuse Laetitia Gardeniers - Hogeschool Zuyd - 15 juni 2011

Ervaring is, dat late aanmelders minder bewust kiezen dan vroege aanmelders Late aanmelders bezoeken minder vaak open dagen, meeloopdagen en andere voorlichtingsactiviteiten Ook uit onderzoek (Warps, Hogeling, Pass, & Brukx, 2009) blijkt dat late aanmelders risicogroep zijn voor uitval; verkeerde opleidingskeuze is belangrijkste uitvalreden Laetitia Gardeniers - Hogeschool Zuyd - 15 juni 2011

Projectgroep Laetitia Gardeniers, docent en instroomcoördinator Josien Mennen, docent, teamleider propedeuse Maril Hendrix, studentendecaan Miep Hanssen, opleidingssecretaresse Hans Maassen, lid examencommissie Laetitia Gardeniers - Hogeschool Zuyd - 15 juni 2011

doel Gebaseerd op reëel beeld van opleiding en beroep en een reële inschatting van de eigen capaciteiten in relatie tot de opleidingskeuze Hoger propedeuserendement Laetitia Gardeniers - Hogeschool Zuyd - 15 juni 2011

opzet Laetitia Gardeniers - Hogeschool Zuyd - 15 juni 2011

Portfolio  Ingevulde KIES ACTIEF  CV  motivatie  beschrijving eigenschappen van jezelf en van Social Worker  Aanvulling volgend studiejaar:  geschiktheid volgens je ouder, je vrienden en jezelf Portfolio wordt in propedeuse gebruikt bij SLB Laetitia Gardeniers - Hogeschool Zuyd - 15 juni 2011

Groepsgesprek 25 juni, 16 juli, 24 augustus Maximaal 8 late aanmelders per groep Begeleiding door studenttutoren 2 delen: In deel 1 (1,5 uur) werkt de groep aan opdracht In deel 2 (1 uur) nabespreking Laetitia Gardeniers - Hogeschool Zuyd - 15 juni 2011

Voorbeeld van hoe er gewerkt wordt in de opleiding:  de methodiek (APC)  de begeleiding (tutor)  de onderwijsgroep (werken met voorzitter, notulist en peerassessement) Laetitia Gardeniers - Hogeschool Zuyd - 15 juni 2011

N.a.v. het portfolio stel je jezelf voor:  vanuit de KAT  vanuit je motivatie  vanuit je achtergrond Laetitia Gardeniers - Hogeschool Zuyd - 15 juni 2011

ervaringsdeskundigheid Jullie zijn allemaal pedagogisch medewerker bij het Keerpunt, een justitiële jeugdzorginstelling voor jongens in de leeftijd van 12 tot en met 18 jaar. Er is een collega uitgevallen, mede door eigen persoonlijke problematiek. De ervaringsdeskundigheid van deze collega werkte in eerste instantie positief. Maar door de verscheidenheid van de problemen van de cliënten liep hij in zijn aanpak vast, waardoor hij voor langere tijd uitgevallen is. Laetitia Gardeniers - Hogeschool Zuyd - 15 juni 2011

De sollicitatiecommissie vraagt de pedagogisch medewerkers om advies: Wat vinden jullie belangrijke eigenschappen van de medewerker met betrekking tot het werken met cliënten, collega’s en in de organisatie? Opdracht: Maak voor de selectiecommissie een profiel van de ideale pedagogisch medewerker. Het profiel moet zo opgesteld zijn dat de sollicitatiecommissie vanuit het profiel de vragen kan stellen aan de sollicitanten. Laetitia Gardeniers - Hogeschool Zuyd - 15 juni 2011

Voor het maken van deze opdracht maken ze gebruik van:  Het portfolio; • KAT voor de competenties/ vaardigheden • Motivatie • ervaring  De folder van de instelling  Het Internet  Groepsproces Laetitia Gardeniers - Hogeschool Zuyd - 15 juni 2011

Voorbeeld van hoe er in de opleiding feedback wordt gegeven op het functioneren van het individu in de groep. Evaluatie :  het product  het groepsproces  het studiekeuzegesprek. Laetitia Gardeniers - Hogeschool Zuyd - 15 juni 2011

nabespreking SanderTip: Top: Inbreng: Gemiddeld MajaTip: Top: Inbreng: Onder gemiddeld Laetitia Gardeniers - Hogeschool Zuyd - 15 juni 2011

78% vindt het maken van het portfolio zinvol, 97% vindt het studiekeuzegesprek zinvol Scores betreffende beroepsbeeld zijn lager 2% heeft studiekeuze veranderd, 7% twijfelt ++ Sfeer, groepsgevoel, begeleiding door studenten Laetitia Gardeniers - Hogeschool Zuyd - 15 juni 2011

% Ja % Neu- traal % Nee Door het maken van het portfolio heb ik een beter beeld gekregen van de opleiding SW Door het maken van het portfolio weet ik meer over de beroepsmogelijkheden van Social Workers Door het maken van het portfolio heb ik nagedacht of de opleiding bij me past Door het studiekeuzegesprek heb ik een beter beeld gekregen van hoe er gewerkt wordt in de opleiding Social Work 9431 Door het studiekeuzegesprek weet ik beter of deze manier van werken bij me past Door het studiekeuzegesprek weet ik beter of het beroep bij me past Laetitia Gardeniers - Hogeschool Zuyd - 15 juni 2011

% ja % twijfel % nee Ik kan me vinden in het studieadvies dat ik heb gekregen 8170 Mijn studiekeuze is door het gesprek veranderd 2788 Door het studiekeuzegesprek weet ik dat ik de juiste studiekeuze heb gemaakt Ik heb me ook voor andere studies opgegeven Het maken van het portfolio is zinvol Het studiekeuzegesprek is zinvol9721 Laetitia Gardeniers - Hogeschool Zuyd - 15 juni 2011

Resultaten late aanmelders zijn uitgenodigd voor een studiekeuzegesprek hebben deelgenomen aan groepsgesprek, aan individueel gesprek deelnemers hebben zich na het groepsgesprek teruggetrokken. De 26 late aanmelders die niet hebben deelgenomen aan studiekeuzegesprek hebben hun aanmelding ingetrokken. Laetitia Gardeniers - Hogeschool Zuyd - 15 juni 2011

Conclusies Deelnemers zijn gemotiveerd Deelnemers die zich later afmelden hebben vaak negatieve feedback ontvangen Hypothese: Portfolio fungeert als drempel? Late aanmelder kan afmelder worden 50% minder uitval in september/oktober Laetitia Gardeniers - Hogeschool Zuyd - 15 juni 2011

Conclusies Inschrijving is vervroegd Van advies naar feedback Studenten zijn prima in staat om studiekeuzegesprekken te leiden Binding met opleiding wordt bevorderd Late aanmelder is te bereiken zonder hoge kosten en ingewikkelde organisatie Laetitia Gardeniers - Hogeschool Zuyd - 15 juni 2011

Conclusies  Waardevol voor aankomende studenten  Waardevol voor opleiding  Van 24 % uitval voor 1 feb  naar 16 % uitval voor 1 feb  Laatste (?) schakel in voorlichtingstraject: Voorlichting -> meet & greet -> opendag -> profielwerkstuk -> studiekeuzegesprek meeloopdag -> studiekeuzegesprek Laetitia Gardeniers - Hogeschool Zuyd - 15 juni 2011

Vragen? Laetitia Gardeniers - Hogeschool Zuyd - 15 juni 2011