Kwalificaties op EQF niveau 5

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Break-out: practical questions
Advertisements

Update on EduStandard: public-private platform in Dutch education Henk Nijstad, Kennisnet / november 2013.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/003] thema “Oprah at Deltion” can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving geven van complexe onderwerpen,
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Social Technographics Hoe ontwikkel je een succesvolle social media strategie? Reineke Reitsma Director, Consumer Technographics Forrester Research 11.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Checklist voor de Cloud
MASTERPROJECT M1 · Groep Equilibrium Marieke Steenbeeke Rick van Veghel Tim de Veen MASTERPROJECT M1 ZERO ENERGY BUILDING Previous weeks · Zero.
Hoogwaardig internet voor hoger onderwijs en onderzoek Amsterdam, 23 November 2005 Walter van Dijk SURFnet Development of LCPM decision-making models and.
ETHOS PROJECT: PROGRESS Follow-up & feedback end of year 1.
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Finance & Business Control
Megatrends, besturen en talent
Open Access en de universiteit IQ healthcare Bart Staal.
Virgielcollege Mede mogelijk gemaakt door uw Eerstejaarsch Commissie.
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
Nieuwe wegen in ontwerpen met CAD
Plus proche, pour aller plus loin dans LA VIE ACTIVE Dichterbij, om nog verder te gaan in HET ACTIEVE LEVEN WELCOME TO BRUSSELS Diverse partnerships: a.
7/20/2014 | 1 › Vakgroep Belastingrecht Prof. Dr. I.J.J. Burgers › Faculteit Rechtsgeleerdheid › Vakgroep Accounting › Faculteit Economie en Bedrijfskunde.
Introducing SURFnet to CAUDIT Walter van Dijk Head Account Advising Department 6 October 2006.
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
Celebrating love Sexual education at school in The Netherlands.
Blackboard + Weblog Ik gebruik ik een weblog naast Blackboard. –Waarom ? –Hoe ? –Wat levert het op [=meerwaarde] ?
SCENARIO BASED PRODUCT DESIGN
1 HOORCOLLEGE Customer Relationship Management
“Drawing your Mobility Map” (cf. A. Gohard-Radenkovic) Meertalige competencies & interculturele mediation Utrecht 2010 M-C. Kok Escalle.
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
ontwik idee - keling dag 3 goals today Develop “criteria” to help you evaluate & select your ideas Some tools from Tassouls book to help you do this.
Enterprise Application Integration Walter Moerkerken Ilona Wilmont Integratie Software Systemen 8 mei 2006.
Lezingenreeks : weefsels Introductie wiki. Wat is een wiki? Wiki From Wikipedia, the free encyclopedia A wiki is computer software that allows users to.
ONDERWIJS Voettekst: aanpassen via Beeld (Office 2003 of eerder) of Invoegen (Office 2007 of later), vervolgens 'Koptekst en voettekst'
IOP and Vrije Universiteit1 Example of bad interface  Windows: Use Start to Stop.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
De bijdrage van de eerste lijn aan kwaliteit en betaalbaarheid van gezondheidszorgsystemen de resultaten van een Europees onderzoek Dr. Dionne Sofia Kringos.
F REE R IDING IN P ROJECTS Recognize it today, Deal with it tomorrow, Prevent it in the next project Toine Andernach Focus Centre of Expertise on Education,
Een ontmoeting tussen mbo en ho
Directie Stadsbedrijven Disconnection in Nijmegen Factors of success & failure with implementation of source control measures Antal Zuurman Consultant.
Geheugen, distributie en netwerken Netwerken: de basis voor distributie van gegevens en taken (processen) –bestaan zo’n 40 jaar, zeer snelle ontwikkeling.
Pieter Rotteveel, Manager of Studies. Vision >18+ multi-disciplinary students >Working intensively in teams >Across traditional HBO/WO competences >With.
België Bulgarije Cyprus Denemarken Duitsland Estland Finland Frankrijk
Organizing Organization is the deployment of resources to achieve strategic goals. It is reflected in Division of labor into specific departments & jobs.
Ontwikkeling van een organisatie door evolutie en revolutie
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
Deltion College Engels B1 Gesprek voeren [Edu/001]
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
Dutch ELP-project Development of Dutch ELP-project since last meeting 25 September 2004 Graz/Österreich.
Novel Technologies to assess Gut Health Claims for Carbohydrates Lubbert Dijkhuizen & Fons Voragen 14 juni 2011.
Combining pattern-based and machine learning methods to detect definitions for eLearning purposes Eline Westerhout & Paola Monachesi.
TRENDS and impact on your Business
Youth Guarantee Youth Guarantee? 2 Wat is het? Hoe wordt het in België aangepakt? (Synerjob) Hoe wordt het in Vlaanderen aangepakt?
Sustainable employability in Tourism The human factor October 24, 2014 Where Europe Meets the Americas.
International Primary Curriculum
Het geheim van Linked Data Marcel ReuversGeonovum CB-NL 20 november 2014.
Ecce ama! Is een EQUAL project van ESF: bijdragen tot de ontwikkeling van de werkgelegenheid door het bevorderen van inzetbaarheid, ondernemerschap, aanpasbaarheid.
Sharing best practices By Exar - Reinbouwgroep 28 november 2014 Peter Reinders.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
R&D Satellite Accounts in the Netherlands OECD-NAWP 3-5 October 2007
Finance Matters CoP Case studies
G Project Sponsor & Business Lead : Anna Stamp & Jane Johnston
Article 8 Guidance State-of-play MSCG Sarine Barsoumian 7 April 2016
Transcript van de presentatie:

Kwalificaties op EQF niveau 5 Panteia en 3s Cedefop studie Simon Broek s.broek@panteia.nl

Overzicht introductie Doel van de studie Conceptueel kader Onderzoeksvragen Werk plan Belangrijkste punten in de methodologie (landenstudies; casestudies) Planning eindrapport Afsluitende opmerkingen

Doel van de studie Het doel van deze studie is een beter inzicht te krijgen in de rol en functie van kwalificaties die aan EQF niveau 5 zijn gerefereerd. Zowel met betrekking tot verder leren als de arbeidsmarkt. Daarnaast dient de studie het begrip van de wijze waarop de leeruitkomsten benadering is toegepast in Europa versterken.

Conceptueel kader

Onderzoeksvragen # Research question 1 Which qualifications have been linked to level 5 of the EQF; to what extent do countries differ in their use of level 5? 2 Which are the key purposes and functions of qualifications assigned to the EQF level 5? What is their ‘currency’ in the labour markets and/or in further learning? 3 What is the profile - expressed in terms of learning outcomes - of qualifications assigned to EQF level 5? Which other criteria have been used for placing qualifications at level 5? 4 How have the learning outcomes and ‘best fit’ approaches been applied for assigning qualifications to the EQF level 5 across countries? What were the main challenges and opportunities faced by countries? 5 Using EQF level 5 as a reference point – to what extent are countries using national qualifications frameworks as a tool to improve linkages between sub-systems/ qualifications and for development of new qualifications? 6 Using EQF level 5 as a reference point – what are the implications of learning-outcomes based qualifications levels for individuals in terms of access, progression and transfer of learning outcomes? 7 Which are the main differences and similarities between countries or systems with regard to one or more of the above factors?

Conceptueel kader en onderzoeksvragen

Werkplan Inception phase: Interim phase: Final phase: Kick-off meeting, desk research at EU level and developing data collection formats, establishing dedicated website, drawing up inception report, inception report meeting (telephone); Interim phase: Briefing national experts, conducting country studies (desk research, interviews), drawing up country report, drawing up interim report, interim report meeting; Final phase: Conducting in-depth case studies, desk research, site visits including interviews, drawing up case study reports, comparative analysis drawing up (draft) final report and final report meeting.

Belangrijkste elementen studie Landenstudies in: Oostenrijk, België (Vlaanderen), Kroatië, Tsjechië, Denemarken, Estland, Frankrijk, Ierland, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, VK  [b1]Ik mis hier wat vragen die ingaan op the descriptor van NQF level die gelinkt zijn EQF level 5. Vervolgens de inhoud en functie van kwalificaties die hieraan gekoppeld zijn (descriptor van leanring outcomes etc.).  [b2]ZIe opmerkinge hierboven. Geven nog een beschrijving van de kwalificaties die gelinkt zijn? En op welke criteria?

Belangrijkste elementen studie Selectie van landen voor casestudie: Frankrijk, Litouwen, Nederland, Oostenrijk, Ierland en Tsjechië Focus op concrete kwalificaties: Ad manager in gezondheidszorg (NL) Zakelijk accountmanager (NL) VET college of electronics and technical computer science (AT) VET college of business administration (AT) Vocational qualifications (VQs): 1) Human Resources Generalist; 2) Tour Guide; 3) Bereavement Counsellor (CZ) the Advanced Certificate in Professional Cookery / the Higher Certificate in Culinary Arts (SCHE) (IE) paramedic and sewing designer (planned to be provided in the initial VET school) and the qualifications of accountant and technician of mechatronics (planned to be provided by the short study cycles) (LT) University Diploma of Technology in the Management of Enterprises and Administrations (Finance and Accounting - Small and Medium Organizations) (FR)

Planning Start in augustus Opleveren draft final report: mei Bijeenkomst draft final report: eind mei Opleveren Final report: eind juni

Afsluitende opmerkingen Simon Broek s.broek@panteia.nl