Een visie op de toekomst

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mag ik voor u het zoetste lied uit de geschiedenis zingen?
Advertisements

Professionaliseren van professionals tot de registratie erop volgt
Inleiding: hoe media worden Rick Dolphijn. Paranoimia…
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
MASTERPROJECT M1 · Groep Equilibrium Marieke Steenbeeke Rick van Veghel Tim de Veen MASTERPROJECT M1 ZERO ENERGY BUILDING Previous weeks · Zero.
Hoogwaardig internet voor hoger onderwijs en onderzoek Amsterdam, 23 November 2005 Walter van Dijk SURFnet Development of LCPM decision-making models and.
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Reading Test – answers explained Class 8A Chapter 6.
Virgielcollege Mede mogelijk gemaakt door uw Eerstejaarsch Commissie.
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
Nieuwe wegen in ontwerpen met CAD
High quality internet for higher Education and Research 1 TF-LCPM: Exchanging new ideas New ideas within SURFnet Sharing with other NRENs
AGENDA Het programma start om uur en eindigt om uur met aansluitend een dinerbuffet tot uur. Er is voldoende ruimte om met uw collega.
© 2004 IBM Corporation Guts Wissema, OpenSource & Linux Sales, IBM Open Document Format.
Landgoed de Horst - 1 September 2007 Driebergen, Netherlands Judith Flick – Presencing Institute Theorie U: Vanuit de Toekomst Leidinggeven.
zaterdag 19 juli 2014 Saturday, 19 July 2014 I see what you don’t see I come from another galaxy My earthal life was not the intention I was meant.
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
Celebrating love Sexual education at school in The Netherlands.
Blackboard + Weblog Ik gebruik ik een weblog naast Blackboard. –Waarom ? –Hoe ? –Wat levert het op [=meerwaarde] ?
SCENARIO BASED PRODUCT DESIGN
26 mei 2009 INTERVISIE IInternationalisering. 26 mei 2009 Intervisie op verplaatsing - Internationalisering 2 Programma 1. Verwelkoming 2. Inleiding 3.
Woensdag 23 juli 2014 volgende vorige algemeen ziekenhuis Sint-Jozef Malle Dementia pathway: a condition specific approach Patrick De Wit, MD Thierry Laporta,
“Drawing your Mobility Map” (cf. A. Gohard-Radenkovic) Meertalige competencies & interculturele mediation Utrecht 2010 M-C. Kok Escalle.
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
ontwik idee - keling dag 3 goals today Develop “criteria” to help you evaluate & select your ideas Some tools from Tassouls book to help you do this.
Computer Science Bachelor Graduation Project November 15, 2007, UOCG Jacqueline van Kruiningen
Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling
Creatieve workshop Wiki: Scroll naar beneden: docentenpagina: Pia Terstroet.
Extending science Prof.dr.ir. Taeke M. de Jong TUDelft Faculty of Architecture Dep. Urbanism Chairs: Technical Ecology Regional Design assignment methodology.
Four ways to precedent analysis Ir. Ali Guney 16 March 2005 BK8040.
ONDERWIJS Voettekst: aanpassen via Beeld (Office 2003 of eerder) of Invoegen (Office 2007 of later), vervolgens 'Koptekst en voettekst'
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Coping with inclusion in primary schools Innovation in practical training.
Sunday, 03 August 2014 zondag 3 augustus 2014 Click Klik.
DE UNIVERSITEIT VAN DE 21STE EEUW ZAL OPEN ZIJN OF NIET ZIJN Dirk Van Damme Head of the Innovation and Measuring Progress division – OECD/EDU.
Computer-Mediated Communication Master IK, CIW, MMI L.M. Bosveld-de Smet Hoorcollege 1; di. 7 sept. 2004;
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
F REE R IDING IN P ROJECTS Recognize it today, Deal with it tomorrow, Prevent it in the next project Toine Andernach Focus Centre of Expertise on Education,
Geheugen, distributie en netwerken Netwerken: de basis voor distributie van gegevens en taken (processen) –bestaan zo’n 40 jaar, zeer snelle ontwikkeling.
Pieter Rotteveel, Manager of Studies. Vision >18+ multi-disciplinary students >Working intensively in teams >Across traditional HBO/WO competences >With.
In Cyberspace VR meer performance minder theater (representatie, acteren) Hoe VR benaderen? Hoe werkt het? –VR draait om modulatie van modulatie (ook.
Ontwikkeling van een organisatie door evolutie en revolutie
Deltion College Engels B1 Gesprek voeren [Edu/001]
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels C1 Luisteren [Edu/001] thema: It’s on tv can-do : kan zonder al te veel inspanning tv-programma’s begrijpen.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Saxion HBS Expeditie innovative solutions for a hospitable society.
Banalisering van technologie "I [will] argue that it is when technologies such as the telephone and the computer cease to be sublime icons of mythology.
8-1 Conceptuele kunst De bouwstenen van de kunst.
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
Photos do not lie. We are having a wonderful time. Foto’s liegen niet! Wij hebben het heel erg naar ons zin.
"Genetisch Gewijzigde Organismen in relatie tot de voedselvoorziening in 't algemeen, en in 't bijzonder in ontwikkelingslanden” Discussie Forum 28 Januari.
Ted Nelson (1937- ) A file structure for the Complex, the changing, and the Interdeterminate.
Rotary Days Planned September Rotary Days can take any form, as long as they are fun and appealing to the non-Rotary public. Here are just a few.
EML en IMS Learning Design
Link Popularity Het principe van linkpopulariteit kun je als volgt samenvatten: hoe meer webpagina's er naar een bepaalde webpagina linken, des te belangrijker.
TRENDS and impact on your Business
Sustainable employability in Tourism The human factor October 24, 2014 Where Europe Meets the Americas.
International Primary Curriculum
Training Artists for Innovation (TAFI) TAFI is een Europees project waarin we een Europees raamwerk ontwikkelen voor wat kunstenaars moeten kunnen om.
Brian P. Godor, MA Leaning and Innovation Center Avans University of Applied Sciences What Motivates Our Students?
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Gifted and Talented Deer /Mt. Judea 2019.
Transcript van de presentatie:

Een visie op de toekomst van de kunstvakken in het onderwijs Marie-Thérèse van de Kamp, MA

Een visie op leren & Kunst Een visie op de context van onderwijs Een visie op kunst Een visie op kunstonderwijs Een visie op de toekomst van het kunstonderwijs in een ‘global’ world.

Leren = Kennis wendbaar toepassen (Ebbens) Ervaringsgericht leren (embodied learning) in authentieke contexten Een sociaal-cultureel proces: Rol van emoties bij het leren & empathie (Immordino-Yang) Kennis construeren samen met anderen Metacognitie & reflectie bij het leren -> verdiepend leren

Onderwijs in de context van de ‘Global world’ Actuele ontwikkelingen Wetenschappelijke inzichten uit de professionele discipline Opbouwen van relevante kennis, inzichten en vaardigheden voor de toekomst The disciplinary, synthesizing, creating, respectful & ethical mind. Gardner in ‘Five Minds for the Future’. Flexpertise: educating for the unknown – Perkins.

Kunst = Het postmodernisme is voorbij (kritiek op het relativisme, de vrijblijvendheid en het oppervlakkig historicisme, de doodlopend weg van nostalgie en traditionalisme) Heroriëntatie op modernisme en moderniteit (als gevolg van de wens tot internationalisering en modernisering van veel opkomende, niet-westerse mogendheden) Whitney Biennale 2008 ‘Between the history of forms and the forms of history’

Whitney Biënnale 2008 Recurring concerns involve a nuanced investigation of social, domestic, and public space and its translation into form—primarily sculptural, but also photographic and cinematic. Many artists reconcile rigorous formal and conceptual underpinnings with personal narratives or historical references. While numerous works demonstrate an explicit or implicit engagement with art history, particularly the legacy of modernism, as well as a pronounced interest in questioning the staging and display of art, others chart the topography and architecture of the decentralized American city and take inspiration from postindustrial landscapes and urban decay.

Whitney Biënnale 2008 Using humble or austere materials or employing calculated messiness or modes of deconstruction, they present works distinguished by their poetic sensibility as they discover pockets of beauty in sometimes unexpected places. There is an evident trend toward creating work of an ephemeral, event-based character, in the form of music and other performance, movement workshops, radio broadcasts, publishing projects, community-based activities, film screenings, culinary gatherings, or lectures.

Kunstonderwijs in de ‘Global World’ Discipline-gebaseerd leren – referentiekader: professionele kunsten (niet starten vanuit ambachtelijke of technische vaardigheden) Resource-based leren – leren over/van echte kunst Hybriditeit, creativiteit en innovatie als kernconcepten voor de productie van kunst Multi-en Interdisciplinariteit in de kunsttheorie Verschillende culturele perspectieven: High art, low culture, interculturele

Discipline-gebaseerd leren: Professionele discipline = uitgangspunt Discipline Kunst: de kenmerkende manier van denken van kunst (= symboolsysteem) leren aan de hand van de kernconcepten Kunst is zowel productief, receptief als reflectief. Kunst = muziek, dans, drama en beeldende kunst en de wetenschappelijke disciplines t.a.v. de kunsttheorie Misconcepties voorkomen & verdiepend leren.

Resource-based leren: Leren van echte Kunst Ervaringsgericht & authentiek leren (embodied & problem-based learning) Echte Kunst uit heden en verleden Begrippenkennis & leren beschouwen van Kunst (beeldend, dans, drama, muziek) Complexiteit van kunst erkennen

Creativiteit en innovatie centraal: Leren over creatieve processen in de kunst Creativiteit – uitkomsten uit wetenschappelijk onderzoek opnemen Meer aandacht voor problemfinding in het kader van innovatie Aandacht besteden aan het ontwikkelen van meta-cognitieve aspecten van het creatieve leerproces

Mono, multi/interdisciplinariteit Kunstproductie binnen een symboolsysteem (visueel-ruimtelijk; muzikaal-ritmisch; lichaams-kinesthetisch) Hybriditeit – interdisciplinaire vormen van kunst: grensoverschrijdingen binnen de traditionele monodisciplines Multi- of interdisciplinariteit in de kunsttheorie: analyseren van hybride vormen van kunst , invloed van cultural studies, visual literacy, postkolonialisme, invloed filosofie, enz.

Cultuurvisies & Interculturaliteit Van High art tot low culture– opera, schilderkunst, moderne theaterdans tot popmuziek, mode, videoclips Van jeugdcultuur tot straatcultuur Van westerse cultuurcanon tot interculturaliteit

Hedendaagse context: Als docent kunstvakken zou je op de hoogte moeten zijn/blijven van actuele ontwikkelingen in: de wereld de hedendaagse maatschappij de professionele kunst/kunsttheorie onderwijskundige en vakdidactische ontwikkelingen

WAAROM? Zo kun je een goed onderbouwde visie op kunstproductie, kunsttheorie, onderwijs en de legitimatie van kunstvakken in het onderwijs in praktijk brengen

Recente ontwikkelingen Terrorisme-dreiging & oorlog angst, dreiging, dood Accent op verschillen door religie Vrijheid van meningsuiting & engagement Global village nieuwe visies op moderniteit Opkomst Azië, Afrika en Zuid-Amerika – het westen wordt de oude wereld (financiële crisis) Klimaat/milieu problemen e.d.(millenniumdoelen) Innovatie/creativiteit/technologie als motor van de economie en van duurzaamheid (milieu) Hybride kunstvormen

Hybriditeit In de kunsten

Hybriditeit Postkolonialisme Nieuwe vormen, gemengd uit bestaande vormen Context: Homi K. Bhabha - Gemengde afkomsten - Interactie: culturen/creatieve activiteiten (relatie tussen voormalige koloniën en hun koloniale overheersers) - Nieuwe interdisciplinaire vormen van kunst

Hybrid Art In art forms, hybridity could mean the blurring of traditional distinct boundaries between artistic media such as painting, sculpture, film, performance, architecture, and dance. It also can mean cross-breeding art-making with other disciplines, such as natural and physical science, industry, technology, literature, popular culture, or philosophy. Hybrid art forms expand the possibilities for experimentation and innovation in contemporary art.

Freedom Today’s artists are free to make art with whatever material or technique they can imagine. This freedom creates new opportunities to express ideas and concepts. It also opens up a number of challenges, choices, and decisions for artists:

Blurring Boundaries Should I work to master a traditional art form or Should I work to create innovative new art forms? Or should I do both? Should I experiment with materials that are industrial or outside the scope of my studio if those materials seem to be the best way to express my artistic goals? How can I define myself as an artist if I am shifting, combining, and recombining techniques from inside and outside the worlds of art?

Innovative Art Today Blurring boundaries, breaking rules, and creating hybrids occupies much artistic work today. However, making meaning in art—whatever tools, materials, or techniques are used—remains central to artistic practice. It is important for viewers to keep this in mind as they explore innovative art today. Bron: Walker Art Center, Minneapolis

Getoonde kunstenaars: Fabian Marcaccio Eberhard Havekost Pierre Huyghe Dogtroep Eric de Vroedt: Julie Mehretu: Banksy Dansgroep Krisztina de Châtel Akram Khan David LaChapelle Spike Jonze John Galliano Madonna Kara Walker Reza Abedini Lesley Vance Jannis Kounellis Melanie Pullen Bill Viola: opera decors Nadav Kander Edgar Cleijne & Ellen Gallagher Folkert de Jong Hussein Chalayan Ronan & Erwan Bourroulec Pipilotti Rist Sixes Last Apple design: Jonathan Ive Marcel Wanders Michel Gondry Michel Blazy David Altmejd Michael Raedecker Martin Creed Matthew Barney Writing to Vermeer Lightfoot/Léon Dennis Darzaq Thomas Houseago Santiago Calatrava Brian Jungen Saskia Olde Wolbers

Literatuur: Addison, N., L. Burgess, ed. (2006) Learning to Teach Art and Design in the Scondary School. Bhabha, Homi. K. (1994) The Location of Culture Bhabha, Homi. K. (2006) Without Boundary. Fereshteh Daftari & Orhan Pamuk ed. Ebbens, S., & Ettekoven, S. (2005) Actief Leren. Tweede druk. Efland, A.D. (2002) Art and Cognition. Integrating the Visual Arts in The Curriculum. Freedman, K. (2003) Teaching Visual Culture. Gardner, Howard. (1983) Frames of Mind. Gardner, Howard. (2006) Five Minds for the Future. Haanstra, F. (2001) De Hollandse Schoolkunst. Mogelijkheden en beperkingen van authentieke kunsteducatie. Hargreaves, D. (1995). Kunstzinnig onderwijs. Een vak op zich. Naar een andere visie op kunsteducatie. In: Haanstra, F (red.) Determinanten van leren over kunst. Katernen kunsteducatie. Heartney, Eleanor. (2008) Art & Today. Hetland.L, E.Winner. (2007). Studio Thinking. The real benefits of visual arts education. Immordino-Yang (2009) Our Bodies, Our minds & Our Selves. Neurobiological perspectives on emotion, social interaction and learning. (presentatie bij Harvard GSE Future of Learning, 4-7 aug. 2009) http://www-rcf.usc.edu/~immordin/papers/Immordino-Yang_2009inpress_Ourbodiesourminds.pdf Lindström. L. (1998) Criteria for assessing student performances in the Visual Arts. Nekuee, Shervin. (2001) Hybriditeit heeft de toekomst (op website De Balie) Perkins, D. (2008) Making Learning Whole. Runco, Marc. A. Creativity. (2007) Theories and Themes: research, development and practice. Sawyer, R.Keith. (2006). Explaining Creativity. The Science of Human Innovation. Vermunt, J.D, N. Verloop. (1999) Congruence and friction between learning and teaching. Walker Art Center, Minneapolis. Hybrid Art Forms. http://schools.walkerart.org/arttoday/index.wac?id=2355 Website geraadpleegd op 22 oktober 2008.