MidOffice en informatiearchitectuur bij lokale besturen 25 mei 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitaal sociaal huis - 25 oktober 2010 DIGITAAL SOCIAAL HUIS.
Advertisements

Records management en informatie-architectuur
Kerndata Informatie aan het werk in uw bestuur 2 december 2010 Peter Hautekiet
Coördinatiecel Vlaams e-government Slide 1 Geo-webservices voor de uitwisseling van ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP’s) & BPA’s CRAB / VBKO update ketting.
Digitale dienstverlening
Zaakgericht Werken.
in het digitaliseringsproces bij lokale besturen
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
GFO-Zaken Corné Dekker, informatie-architect e-government
Basis van digitaal collectiemanagement
met vallen en opstaan naar een mid-office
Beheer van gebruikers en groepen lancering DSH Leuven 2-feb-2009 Jan Vangrinsven.
Noël Van Herreweghe Netwerklunch - studenten beleidsinformatica ICT-managementfuncties uit de overheid.
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Performante dienstverlening vraagt stroomlijning van informatie
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
Informatiestrategie INFS – College 4
E-Government Architectuur Dordrecht Eén loket voor burgers
Governance van de informatievoorziening
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
I-SCAN PROJECT E-gov met en voor uw INHOUD 1.Kerngedachte I-scan 2.Historiek I-scan 3.Het I-scan traject voor gemeenten en steden 4.Praktisch.
Beleidsplanning in de nieuwe legislatuur Dirk Meulemans Peter Sels VVSG-Ronde van Vlaanderen Oktober 2011.
DURVEN MET DIENSTVERLENING DE SPRONG OVER DE GAVERBEEK.
IMBIT, 18_04_2012.
Presentatie gemeente Veere Rob van der Zwaag
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Een lokale productencatalogus als ondersteuning voor een digitaal sociaal huis.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
De (Interbestuurlijke) producten- en dienstencatalogus
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
V-ICT-OR - GIS seminarie - 21 december 2006 Agentschap voor Geografische Informatie Vlaanderen wat kan AGIV voor de lokale overheid doen… …en omgekeerd?
Leiedal Europa België regio Kortrijk Dienstverlenende organisatie voor regionale ontwikkeling: Verlengstuk voor de aangesloten gemeenten Organisatie.
V-ICT-OR Kenniscentrum. Wat? IWT – TIS project Samenwerkingsverband tussen: Aanvrager:Uitvoerder: Start: 1 oktober 2006 Duur:
Partner meeting V-ICT-OR - 3xI Consortium Woensdag 27 juni ’12 - Sint-Niklaas.
Kinderopvangzoeker 5 juli Voor ouders is opvang zoeken eenvoudiger Voor voorzieningen en lokaal loket zijn de vragen beter zichtbaar Voor het beleid.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
E-Team 2006 Vergunningverlening & Handhaving De keten gedigitaliseerd E-government innovatie Andere Overheid V&HV&H Mark Voogd, Ton Mol, Leo de Jong 6.
E-Government Innovatie met ICT Antilianen Mark Voogd April 2006.
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
E-Government Papier De Implementatie Fase AD 28 Februari Mark Voogd.
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
Dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11.
Coördinatiecel Vlaams e-government 16/09/2014 Studie Interbestuurlijk e-government... één jaar later Coördinatiecel Vlaams e-government (CORVE) Web:
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Het Vlaams innovatienetwerk 8 oktober 2009 EFRO-Seminarie Prioriteit 1 ‘Kenniseconomie en Innovatie’ Annie Renders - IWT VIN Coördinator
De Interbestuurlijke Producten- en dienstencatalogus Interbestuurlijke Producten- en Dienstencatalogus.
KCC4ALL.
GIS-coördinator in Westerlo
De case Oostkamp.
Governance van de informatievoorziening
DigiDoc Een digitaal kantoor voor iedereen !. Ceci n’est pas du software?! 2.
Directiecomité VVSG 18 februari 2015
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
De visie van de Vlaamse overheid op digitalisering
Coördinatiecel Vlaams e-government 1 Interbestuurlijke producten en dienstencatalogus November 2009: concept en stand van zaken.
FLOWer is… Case Handling Proces management zonodig tot op het bot
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
V-ICT-OR| Vlaamse ICT Organisatie Regionale kenniskringen (IT-)kennis delen tussen lokale besturen in Vlaanderen.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
DE UT EN JOIN LISA Business Information Management & Recordmanagement Petra de JongeDecos- 1.
V-ICT-OR| Vlaamse ICT Organisatie “Samen het interbestuurlijk gegevensverkeer verbeteren” Regionale kenniskring Midwest dinsdag 26 april 2016 – Staden.
1 Vlaams Proceshuis Toelichting en demo Wegwijs Proces Anneleen Vanden Boer Thomas D’haenens.
Rogier Kleinekoort 8 november 2005
De Digitale Overheid, Open Data en Omgevingswet
Transcript van de presentatie:

MidOffice en informatiearchitectuur bij lokale besturen 25 mei 2010

Te behandelen items 1.De context: 3xI 2.Denktank 3xI 3.Waar staan we? 4.Vragen en feedback

3XI MidOffice in Lokale Besturen

3xI • Is een project van V-ICT-OR in samenwerking met Katholieke Hogeschool Mechelen • Met steun van het instituut voor Innovatie door Wetenschap en Technologie • Start september 2009 • Duurt vier jaar • 1,5 VTE

Doelstellingen • Stimuleren van innovatieve acties bij bedrijven op het vlak van informatiemanagement bij lokale besturen, om zo te komen tot een kwalitatief aanbod. • Meer bepaald: – Informatiekwaliteit – Informatieveiligheid – Informatiearchitectuur

Vertrekpunten • Vage vragen – Hoe beginnen? Welke prioriteiten? • Gefragmenteerd aanbod – Applicatie-aanbieders – Security specialisten – Integrators • Wetgevende impulsen en initiatieven – Decreet Interbestuurlijke Gegevensverkeer – INSPIRE

Weg zoeken tussen twee uitersten • Ad hoc koppelingen • Holistische totaalvisie • Werken met vijf concrete cases – Broker voor interbestuurlijke gegevensuitwisseling – Single Sign On en andere beveiligingsissues – Datawarehousing en beleidsinformatie – Digitale kluizen / PIP’s – Web 2.0-technologie voor datavalorisatie

Broker interbestuurlijke gegevensuitwisseling • Decreet Interbestuurlijke gegevensuitwisseling – “Authentieke bron” – Veiligheidsconsulenten • Concrete voorbeelden – VKBO – Persoonsgebonden informatie – Producten- en dienstencatalogus • Publicatie en seminarie over brokertechnologieën

Single Sign On • Diverse initiatieven – eID – User Management Lokale Besturen – Ontwikkelingen bij diverse backoffice leveranciers • Van toepassingsgericht security beleid naar informatiegericht security beleid • Thematische werkgroep over informatieveiligheid, seminarie

Datawarehousing en beleidsinformatie • Steeds meer vraag vanuit het beleid naar ondersteuning – Ruimtelijke structuurplannen – Beleidsplannen • Kennislab, Thematische werkgroep

Web 2.0-technologie voor datavalorisatie • “Authentieke bronnen” en verder • GSM, adressen • Rating, sharing

Digitale kluizen en PIP’s

Brokervoor interbestuurlijke gegevensuitwisseling Single Sign On Datawarehousing en beleidsinformatie Digitale kluizen en PIP’s Web 2.0 technologie voor datavalorisatie ?

DENKTANK 3XI MidOffice in Lokale Besturen

Doelstellingen • Doel van de denktank is om tegen de zomer van 2010 te komen tot een consensustekst over – Wat verstaan we in Vlaanderen onder de termen MidOffice en informatiearchitectuur,…? – Wat zijn de organisatorische en technologische uitdagingen? – Wat zijn de eerste stappen die we als lokale besturen moeten zetten? – Wat zijn de mogelijkheden tot samenwerking? Eventuele op te ruimen hinderpalen…

Samenstelling • Katrin Janssen (Gemeente/OCMW Zoersel) • Brian Greven (Stadsbestuur Mechelen) • Eddy Van der Stock (Stad/OCMW Lokeren) • Luk Van Beneden (Stadsbestuur Kortrijk) • Peter Moreels (Digipolis Antwerpen) • Herman Callens (VVSG) • Bruno Koninckx (KHM) • Jan Godderis (Corve) • Peter Hautekiet (V-ICT-OR)

WAAR STAAN WE? MidOffice in Lokale Besturen

Het bos en de bomen • Procesmanagement • Workflowmanagement • Case management • Document management • GIS • CRM • Productencatalogus…

Lijst van informatie-objecten? • Contact (burger, bedrijf, vereniging, toerist,…) • Ruimtelijke objecten (adres, pand, perceel) • Product • Evenement • Proces • “Zaak” • …

Nederland-België: 1-0 • Is er een generieke informatiearchitectuur voor lokale besturen mogelijk? • Is een stappenplan belangrijker dan een totaalplaatje? • Minimalistisch Maximalistisch?

Overzicht • 1/ Waarom MidOffice? • 2/ Wat is MidOffice? • 3/ MidOffice en Organisatie • 4/ Informatiearchitectuur: dossiers en entiteiten • 5/ Applicatiearchitectuur: basiscomponenten • 6/ Groeipaden • 7/ Aanbevelingen

Waarom MidOffice? • Wat wil de burger? – Kwaliteitsvolle dienstverlening • Wat wil de medewerker van het bestuur? – Een geïntegreerde werkomgeving • Wat wil de beleidsmaker? – Gegevens om het beleid te ondersteunen – Zicht op het presteren van de organisatie

Wat zijn de huidige hinderpalen? • Voor kwaliteitsvolle dienstverlening – Gegevens zitten verspreid – Kanalen (mail, brief, loket, telefoon) zijn niet op elkaar afgestemd – Vragen & meldingen van klanten zijn niet organisatiebreed zichtbaar Klant

Wat zijn de huidige hinderpalen? • Voor een geïntegreerde werkomgeving – We werken al jaren met vertikale applicaties (dienstgebonden applicaties: boekhouding, bibliotheek,…) – We beschikken niet of nauwelijks over generieke data (veelvuldig voorkomende data die we moeten centraliseren) • Persoonsgegevens • Bedrijfsgegevens – We missen vaak de skills om om te gaan met “ruwe” data Medewerker

Wat zijn de huidige hinderpalen? • Voor een data-gedreven beleid? – We beschikken niet of nauwelijks over generieke data • Persoonsgegevens • Bedrijfsgegevens • We beschikken niet over een centrale opslag van generieke dossiergegevens Beleid

Wat hebben we dus nodig? • Gegevens opgeslagen op één plaats moeten ter beschikking kunnen gesteld worden op een andere plaats • Generieke gegevens worden centraal opgeslagen • Dossiers moeten tussen medewerkers en afdelingen kunnen worden uitgewisseld en doorgegeven • Generieke dossiergegevens worden centraal opgeslagen

Overzicht 1/ Waarom MidOffice? 2/ Wat is MidOffice? 3/ MidOffice en Organisatie 4/ Informatiearchitectuur: dossiers en entiteiten 5/ Applicatiearchitectuur: basiscomponenten 6/ Groeipaden 7/ Aanbevelingen

Wat is MidOffice? • Is de schakel tussen FO en BO • Maakt abstractie van de typische complexiteit van FO (kanalen) en de BO (verticale applicaties) • MO doet dit door: – Generieke gegevensentiteiten te abstraheren uit de BO en FO – Deze generieke gegevens ter beschikking te stellen aan applicaties en personen – Dossierafhandeling als een generiek gegeven te abstraheren uit de BO en FO – Deze dossierafhandeling mogelijk te maken via bestaande of nieuwe applicaties • MO is een deeloplossing voor het streven naar een klantgerichte en efficiënte organisatie

Overzicht 1/ Waarom MidOffice? 2/ Wat is MidOffice? 3/ MidOffice en Organisatie 4/ Informatiearchitectuur: dossiers en entiteiten 5/ Applicatiearchitectuur: basiscomponenten 6/ Groeipaden 7/ Aanbevelingen

MO en architectuur • Organisatie architectuur • Procesarchitectuur • Informatiearchitectuur • Applicatiearchitectuur • Infrastructuurarchitectuur MidOffice

Relatie MidOffice en Organisatie • Kantelen of koppelen? • Kantelen: herinrichten van de organisatie op basis van klantdoelen (vb Zoersel) • Koppelen: – Verbetering van de bestaande dienstverlening – Door gegevens te integreren en structureren – Vb. Lokeren

Organisatiemodel Zoersel Managementteam Secretarissen – ontvangers 6 afdelingshoofden Persoons- gebonden dienstver- lening Vrije tijd & Vorming Grond- gebonden dienstver- lening Openbare Werken Kwalitatieve dienstverlening Onder- steunende diensten K L A N T

+ product/dienst (flow & status) Rijksregister Lokaal Bevolkingsbestand Burgerlijke Stand Ondernemingsloket Technische dienst Sportdienst SportevenementenOndernemingenMeldingssysteem Verrijkte Kruispuntbank Ondernemingen Lokale Authentieke Bron + dossier Burger (klant) Lokeren CRAB (GIS)

MidOffice en processen • Werk aan de winkel! • Procesbeschrijvingen zijn een communicatie- middel • Focussen op horizontale processen

Overzicht 1/ Waarom MidOffice? 2/ Wat is MidOffice? 3/ MidOffice en Organisatie 4/ Informatiearchitectuur: dossiers en entiteiten 5/ Applicatiearchitectuur: basiscomponenten 6/ Groeipaden 7/ Aanbevelingen

Informatiearchitectuur • Definiëren van generieke entiteiten die uit de BO en FO kunnen geabstraheerd worden: – Persoon – Bedrijf – Adres – Product – …

Overzicht 1/ Waarom MidOffice? 2/ Wat is MidOffice? 3/ MidOffice en Organisatie 4/ Informatiearchitectuur: dossiers en entiteiten 5/ Applicatiearchitectuur: basiscomponenten 6/ Groeipaden 7/ Aanbevelingen

Wat hebben we dus nodig? • Gegevens opgeslagen op één plaats moeten ter beschikking kunnen gesteld worden op een andere plaats => broker • Generieke gegevens worden centraal opgeslagen => LAB • Dossiers moeten tussen medewerkers en afdelingen kunnen worden uitgewisseld en doorgegeven => digitale werkomgeving • Generieke dossiergegevens worden centraal opgeslagen => dossierkast

Applicatiearchitectuur • Welke zijn de belangrijke componenten – Onzichtbare componenten • Broker (berichtencentrale, gegevensmakelaar) • LAB: Lokale Authentieke Bronnen – Zichtbare componenten • Digitale werkomgeving • Digitale Dossierkast

Broker • Een broker is een berichtencentrale / gegevensmakelaar / sorteercentrum • Een broker zorgt ervoor dat gegevens die op één plaats (= applicatie/databank) worden opgeslagen opgehaald kunnen worden en ter beschikking gesteld kunnen worden op een andere plaats (=applicatie/databank) • Voorbeeld van de werking van een broker…

Lokale Authentieke Bronnen • LAB is een verzameling generieke gegevens, die in +1 applicaties worden gebruikt • Bijvoorbeeld – NAW-gegevens van personen – Bedrijfsgegevens – Adressen • LAB zorgt ervoor dat een efficiënt beheer van deze gegevens mogelijk is.

Dossierkast • Vergunningsdossier, subsidiedossier, klacht, inschrijving sportkamp, zijn zeer verschillende vormen van dienstverlening maar hebben enkele metadata gemeen • Bijvoorbeeld: – Aanvrager – Status – … • Een dossierkast zorgt ervoor dat dossiers organisatiebreed raadpleegbaar zijn

Digitale werkomgeving • Een digitale werkomgeving zorgt ervoor dat de behandeling van (de generieke aspecten van sommige) dossiers organisatiebreed kan gebeuren • Voorbeelden van digitale werkomgeving zijn: – Document management systeem – Citizen relationship management systeem – Workflow management systeem – Dossierbeheerssysteem

Overzicht 1/ Waarom MidOffice? 2/ Wat is MidOffice? 3/ MidOffice en Organisatie 4/ Informatiearchitectuur: dossiers en entiteiten 5/ Applicatiearchitectuur: basiscomponenten 6/ Groeipaden 7/ Aanbevelingen

Groeipad?

Groeipad(en)

Overzicht 1/ Waarom MidOffice? 2/ Wat is MidOffice? 3/ MidOffice en Organisatie 4/ Informatiearchitectuur: dossiers en entiteiten 5/ Applicatiearchitectuur: basiscomponenten 6/ Groeipaden 7/ Aanbevelingen

Randvoorwaarden: zijn we er klaar voor? • Visie binnen lokale besturen? – “Digitale Lokale Agenda” • Competenties binnen lokale besturen? – Is er een architect in de zaal? • Ondersteuning vanuit Vlaamse Overheid – Interbestuurlijke gegevensuitwisseling als trigger? – Architectuurkader • Zijn de bedrijven er klaar voor? – Welke aanbevelingen voor leveranciers?

FEEDBACK Klankbordvergadering MidOffice in Lokale Besturen

Groeipad(en)

d Gemeentehuis Een milieuvergunning voor mijn broodjeszaak... W W W Wat Waar Boeken verlengen in de bib... Kinderopvang na school... W W W W W W W W Contacten Producten Processen GIS Kanalen Andere overheden OCMW Cultuurcentrum De fuif van mijn sportclub in de evenementen -kalender Derden Bibliotheek Wie