B r i d g e iedereen kan het leren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Druk op een toets voor verder. Volg nu de instructies op.
Advertisements

Proloog.
Les 4 Hoofdstuk 6: Speeltechnieken Hoofdstuk 7: Speeltechnieken troef.
Beter afspelen.
Flits 1 Les 5 UITKOMEN. Waarom afspraken? Om partner inzicht te geven in je bezit in de uitkomstkleur Flits 2.
Les 8 Hoofdstuk 12: Communicatie.
Flits 1 Spel 2. Bridge in een flits.
Flits 1 Spel 2. Bridge in een flits.
Les 2: Score & De Opening.
Les 7 Hoofdstuk 11: Denken als een bridger.
Les 2 De antwoorden na een opening van 1 in een kleur
Het speelplan In Sans Atout: In Troef: Tel je vaste slagen
Les 6 Hoofdstuk 10: de uitkomst.
Les 2 HOOFDSTUK 2. SLAGEN MAKEN. Vragen vorige les Slagen incasseren
DEEL 1 LES 5 De basis Les 5 Spelen met troef versie
HOOFDSTUK 3. HET TEGENSPEL.
Les 9 Hoofdstuk 13: Praten als een bridger
Flits 1 Spel 2. Les 3 AFSPELEN.
Les 1 Proloog Het openingsbod op 1 niveau Zelf bieden en spelen
Les 4 Het tweede bijbod op weg naar de afronding van het bieden.….
Les 8 Stayman ons eerste niet natuurlijk bod.
Les 3 Hoofdstuk 3: Bieden (introductie) Hoofdstuk 4: Kaartwaardering
Les 2 Spelen zonder troef
Les 3 Uitkomen tegen SA-contracten
B r i d g e iedereen kan het leren Les 1 Copyright, 2002 © Rob Roling.
Les 3 Vragen vorige les De uitkomst De derde man (doet wat hij kan)
Les 2 Vragen vorige les Slagen incasseren Slagen ontwikkelen Spelen I
DEEL 1 LES 1 De basis Les 1 Enkele begrippen versie
Flits 1 Spel 2. Les 5 UITKOMEN /STRATEGIE.
DEEL 2 LES 22a De verdieping Les 22a De tweede hand versie
DEEL 1 LES 5 De basis Les 5 Spelen met troef versie
Etappe 1 De eerste stappen.
Etappe 3 Het tegenspelen nader bekeken.
Etappe 4 Het uitspelen nader bekeken Etappe 4 Het uitspelen nader bekeken.
Etappe 2 Minibridge.
Les 5 Het spelen van troefcontracten Versie Bridge onder begeleiding BOB1 LES 5.
Meer slagen voor de tegenspelers.
SPEELPLAN IN TROEFCONTRACTEN
WIE IS DE BAAS IN DE BIEDING?
Uitkomen.
Bridge onder begeleiding
DE DERDE MAN U bent Oost. Welke kaart speelt u bij? ♦ ♦ ? ? 2 W O
TERMINOLOGIE N W O Z LINKS VAN DE LEIDER WORDT UITGEKOMEN.
JACOBY TRANSFERS NA WELK BIEDVERLOOP? NA BOD OF BIEDING PUNTEN 1SA
UITKOMEN SERIE HONNEURS DE HOOGSTE KLEINTJE BELOOFT PLAATJE
DOELSTELLING VOLGBOD I ZELF CONTRACT SPELEN
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 3
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 4
HET SPEELPLAN IN TROEFCONTRACTEN
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 1
Het tegenspelen nader bekeken.
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 2
Sterke openingen Hoofdstuk 17 (2♣) Oefenspellen 11709D D
Flits 1 Bridge in een flits Spel 2..
UITKOMEN EN SIGNALEREN
LESMATERIAAL BIJ LEER BRIDGE MET BERRY DEEL 1
Les 2 Stoelendans N W O Z leider.
DEEL 2 LES 19 De verdieping Les 19 Uitkomen versie
Bridge onder begeleiding
Onderwerp: Het Speelplan
Bridge onder begeleiding
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 3
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 2
HET SPEELPLAN IN EEN TROEFCONTRACT
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 3
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 3
Informatiedoublet Hoofdstuk 16 Oefenspellen 11601D D
Transferbiedingen Hoofdstuk 13 Oefenspellen 11301D-11308D
Sterke openingen Hoofdstuk 17 (2SA) Oefenspellen 11701D D
Transcript van de presentatie:

B r i d g e iedereen kan het leren HOOFDSTUK 1. DE BASISREGELS. B r i d g e iedereen kan het leren Les 1 Copyright, 2010 © Cock Hoogenraad/Anneke van de Ven

LES 1 Theorie I Spelen I Theorie II Spelen II Theorie III Spelen III

HET ACOL-SYSTEEM

DE SPEELKAARTEN SCHOPPEN HARTEN RUITEN KLAVEREN

DE SPEELKAARTEN

       4 kleuren 52 KAARTEN – 4 KLEUREN 2 LAGE kleuren ♣ ♣ 13 ruiten ♣ ♣ klaveren 13 schoppen  2 HOGE kleuren  harten    4 kleuren 

RANGVOLGORDE KAARTEN Hoog Laag in rang in rang 10-B-V-H-A 2-3-4-5-6 = plaatjes of honneurs 2-3-4-5-6 7-8-9

DOEL IS SLAGEN MAKEN

DOEL IS SLAGEN MAKEN In dit voorbeeld start NOORD met  6 N W O Z

BEKENNEN IS VERPLICHT met de wijzers van de klok mee legt OOST nu  3 W O Z met de wijzers van de klok mee legt OOST nu  3

ALS JE NIET KUNT BEKENNEN, DAN KAART VAN ANDERE KLEUR daarna legt ZUID  Heer en N W O Z

MET EEN ANDERE KLEUR KUN JE DE SLAG NIET WINNEN WEST  Aas. N W O Z

WINNAAR SPEELT VOLGENDE KAART IN KLEUR NAAR KEUZE WEST wint de slag met  Aas. N W O Z WEST mag nu de volgende kaart voorspelen.

SPELEN 1 DOEL: OEFENEN IN SLAGEN MAKEN. Schudden en geven. Speler links van de gever mag uitkomen.

SPELEN MET EEN PARTNER Partners zijn : NOORD EN ZUID WEST EN OOST WEST OOST WEST EN OOST ZUID

SLAGEN NIET OP EEN HOOPJE West en Oost hebben 8 slagen gewonnen, zij leggen deze gewonnen kaarten verticaal neer. 1 2 3 4 5 6 7 8

SLAGEN NIET OP EEN HOOPJE Noord en Zuid hebben 8 slagen verloren, zij leggen deze verloren kaarten horizontaal neer. Als het ware een min. 1 2 3 4 5 6 7 8

SLAGEN NIET OP EEN HOOPJE Na afloop van het spel kan iedereen het aantal winstslagen tellen. Dat zijn de slagen die vertikaal neergelegd zijn. 1 2 3 4 5 6 7 8

TROEFKLEUR ALLE KAARTEN VAN DIE KLEUR ZIJN HOGER DAN WILLEKEURIG WELKE KAART VAN EEN ANDERE KLEUR. Mag alleen als niet kan worden bekend. (Over-) Troeven is niet verplicht. Volgorde is hetzelfde als bij andere kleuren.

SPELEN 2 DOEL: OEFENEN MET TROEFKLEUR (Troef normaal bepaald bij bieden). Nu echter door draaien van de eerste kaart voor het geven. Bij het draaien van een plaatje is de speelsoort Sans Atout (geen troef).

DE DUMMY DUMMY: PARTNER VAN DE LEIDER Dummy speelt niet mee, maar de leider bepaalt welke kaart wordt gespeeld. Hij legt zijn kaarten open op tafel direkt na de uitkomst (van rechter tegenstander). Iedere speler kan dus zijn kaarten zien, dus iedereen ziet 26 kaarten.

OOK WEL “BLINDE” GENOEMD DE DUMMY OOK WEL “BLINDE” GENOEMD

DE DUMMY, In voorbeeld is schoppen troef, dus rechts van de dummy.

SPELEN 3 DOEL: OEFENEN MET DUMMY (Troef normaal bepaald bij bieden). Nu echter door draaien van de eerste kaart voor het geven. Bij het draaien van een plaatje is de speelsoort Sans Atout (geen troef). Leider is de gever en dummy zijn partner.

HUISWERK Hoofdstuk 1 bestuderen oefeningen maken Hoofdstuk 2 doorlezen