IVLOS Universiteit Utrecht E-learning: learning apart (or) together? Bijeenkomst NVvO E-learning werkgroep, 11 september 2002.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Advertisements

De rol van evaluatie bij het ontwerpen van digitale leeromgevingen Inleiding VOR divisie ICT ‘ICT en competentie gericht onderwijs’ Ellen van den Berg.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Vormingsdag Digidak Mediageletterdheid: Wat, hoe & waarom? Juni 29, 2012 Malle Mariën Ilse, IBBT-SMIT Vrije Universiteit Brussel.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
1 Facilitating Online Learning Conversations Exploring tool affordances in higher education Jakko van der Pol IVLOS, UU/ Onderwijscentrum VU.
Etalage bijeenkomst Online Peer Feedback
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Informeel leren en….. social media
User Centred Development
Merkbelevenissen Communicatie of Distributie? De keten of media? me·dia de; mv middelen om informatie over te dragen: radio, tv, pers, internet enz.; Pas.
Docentontwerpteams en self-efficacy
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
Deltion College Engels A2 Lezen [Edu/002]/subvaardigheid ‘koken’….!
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
‘Geef uw team vleugels’
In het ‘nieuwe’ leren maakt de docent veel gebruik van You Tube
Het nieuwe werken Visie Peter Fingar. Het werk verandert: –Meer informatie gericht: gebruiken, verwerken en actie Transactie-informatie Omgevingsinformatie.
Jaap van Lakerveld Directeur
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Digitale Communicatie Christophe Van Humbeeck 27/11/2008 Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Tip 7: wissel je werkvormen af
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Robin van Lieshout MyCE. What is MyCE.com? Community Users share knowledge and news User interaction, building reputation 4 million unique visitors per.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Minor Project- en Programmamanagement
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
Introductie SW-Vircamp / VIRCLASS Remmelt Veenkamp, INH This presentation reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible.
Het “Nieuwe Werken” Ties Arts Oude wijn in nieuwe zakken? Of onontkoombaar……..
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
Vergelijkend onderzoek naar de rechtspositie van ouders en leerlingen
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
Samenwerken & lobby Harde lessen & hoe nu verder.
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Sector, Firm Size and ICT investments
Processing Structured Hypermedia
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Innovate-IT Enkele toepassingen
Bert van Oers Faculteit Psychologie & Pedagogiek
Participatory Action Research
Relevant congres Ageing
Open Universiteit Nederland
Gepersonaliseerd Leren & Excellentietrajecten
Testphases still relevant?
DE NAYER INSTITUUT Hogeschool voor Wetenschap & Kunst
Transcript van de presentatie:

IVLOS Universiteit Utrecht E-learning: learning apart (or) together? Bijeenkomst NVvO E-learning werkgroep, 11 september 2002

IVLOS Universiteit Utrecht Agenda  Even voorstellen …..  Centrale stelling m.b.t. samenwerkend vs individueel leren  CSCL?  Effectiviteit CSCL en e-learning  Discussie: CSCL binnen bedrijfsopleidingen

IVLOS Universiteit Utrecht Expertisecentrum ICT in het onderwijs  Onderdeel Interfacultair Instituut voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Studievaardigheden (IVLOS)  Informatie- en communicatietechnologie zo in het onderwijs in te zetten, dat daarmee nieuwe manieren van leren worden gerealiseerd

IVLOS Universiteit Utrecht Expertisecentrum ICT in het onderwijs: o nderzoek  Promotieonderzoek (o.a. ontwerp van een CSCL-omgeving in de lerarenopleiding èn leer- en werkgemeenschappen van onderzoekers/docenten ondersteund met ICT)  Projecten (o.a. Ulearn, ILAB, ITCOLE. EXCELO, Onderwijsoriëntaties e ELO’s)  Binnen adviestrajecten (elektronische portfolio, evaluatie gebruik ELO) • Veel samenwerken leren • Veel binnen hoger onderwijs

IVLOS Universiteit Utrecht Centrale stelling  Deelnemers kunnen effectiever leren via e- learning als meer gebruik wordt gemaakt van elektronisch samenwerkend leren, omdat  In het algemeen binnen leersituaties (dus ook e- learning) samenwerkend leren effectiever is dan individueel leren.  Binnen e-learning individueel leren dominant is.

IVLOS Universiteit Utrecht 8/7/2002

IVLOS Universiteit Utrecht

IVLOS Universiteit Utrecht

IVLOS Universiteit Utrecht Eens/Oneens  Deelnemers kunnen effectiever leren via e-learning als meer gebruik wordt gemaakt van elektronisch samenwerkend leren

IVLOS Universiteit Utrecht Visie op (e-)leren Individueel Groep InstructieConstructie Bijvoorbeeld CSCL Dominant perspectief: Kennis wordt geconstrueerd d.m.v. sociale interactie (Vygotsky, Scardamalia & Bereiter, Simons)

IVLOS Universiteit Utrecht Computer Supported Collaborated Learning (CSCL)  CSCL is focused on how collaborative learning supported by technology can enhance peer interaction and work in groups, and how collaboration and technology facilitate sharing and distributing of knowledge and expertise among community members.

IVLOS Universiteit Utrecht Vormen CSCL Weinig ICT Veel ICT Weinig F2F Veel F2F Buiten eigen groep Binnen eigen groep

IVLOS Universiteit Utrecht Model voor samenwerkend leren in een ELO Progressive Inquiry Model, naar Hakkarainen e.a. Discussiëren (helpt gedachten verwoorden) Debatteren Onderhandelen Brainstormen Schrijven bevordert het opnieuw structureren en vormen van gedachten (“deep learning”) Studenten komen “aan het woord” die normaliter niet aan bod komen Inbreng studenten groter inbreng docenten Veel mogelijkheden om kwalitatief goede feedback te geven (bezinning op interventies)

IVLOS Universiteit Utrecht Belangrijke elementen Communicatie Samenwerking Interactie Participatie Lock, J. (2002), “Laying the Groundwork for the Development of Learning Communities Within Online Courses”, Kennis wordt geconstrueerd d.m.v. sociale interactie Werken in multidisciplnaire teams! (Veldhuis- Diermanse, 2002) Regelmatig, open Tussen studenten en de docent, onderling, tussen groepen Verschillende rollen innemen Mogelijkheid om eigen invulling aan participatie te geven

IVLOS Universiteit Utrecht Aandachtspunten  Studenten houden niet van CSCL als dit betekent dat zij elkaar nooit zien èn niet synchroon met elkaar kunnen communiceren.  Structuur en coördinatie zijn nodig (agenda, peilingen, stemmen).  Persoonlijk aanspreken van mensen die niet actief meedoen. Benbunan-Fich, R. en Hiltz, S.R. (1999), “Educational Applications of CMCS: Solving Case Studies through Asynchronous Learning Networks ”,

IVLOS Universiteit Utrecht Aandachtspunten  Grootschalig onderzoek naar effectiviteit CSCL ontbreekt  CSCL bij eenvoudige vaardigheden is niet efficiënt  Docenten/studenten hebben bepaald “mentaal model” van leren (studenten hebben bijv. behoefte aan heldere structuur en duidelijke instructies) This requires both teachers and students to believe in and trust a learning style that involves active, self-regulated, constructive and contextualised learning by groups of students more or less independently. (Simons, 2000:

IVLOS Universiteit Utrecht Aandachtspunten  Je hebt goede en minder goede CSCL  Complexe taak die discussie uitlokt en onderhandelen over kennis noodzakelijk maakt  Voorgestructureerde taak  Eerst individueel brainstormen, dan discussie  Zorgvuldige implementatie is nodig!  ICT en ELO: geen probleem  Voldoende tijd om te wennen aan het programma  Voldoende tijd om aan taak te werken  Wanneer wel, wanneer niet? O.a. Veldhuis-Diermanse, A. (2002), “CSCLearning?”, Veenendaal: proefschrift

IVLOS Universiteit Utrecht CSCL is effectief… …als studenten gemeenschappelijke doelen/interesses hebben (“common ground”) èn individueel “afgerekend” worden (Simons, 2000:

IVLOS Universiteit Utrecht CSCL is effectief  Virtual teams can produce good output and that in the eyes of many of the respondent students, virtual teams can operate as successfully as face to face teams.  A new and economical way for effective student teams to be created from members with different national and cultural backgrounds who are separated by large distances. The use of such mixes of people in team interactions can provide essential experience of foreign cultures and thought processes. Scott, D. e.a. (1997), Internet Based Collaborative Learning: An Empirical Evaluation:

IVLOS Universiteit Utrecht Enkele opmerkingen over effectiviteit e-learning  “…while distance education may not be superior to or better than traditional face-to-face education, it is not worse than traditional education. It can be an acceptable alternative because it is just as good as traditional education."  Online studenten scoren beter dan “manual” studenten.  Wel of geen verschil: site met conclusies ten gunste van wel of niet e-learning: learning/websites/314 Meer (grootschalig) onderzoek is nodig (initiatief Elliot Masie)

IVLOS Universiteit Utrecht Effectiviteit – Kosten vormen (e-)leren Laag Hoog Laag Hoog Kosten Mate effectiviteit ?

IVLOS Universiteit Utrecht Nogmaals: Centrale stelling  Deelnemers kunnen effectiever leren via e- learning als meer gebruik wordt gemaakt van elektronisch samenwerkend leren, omdat  In het algemeen binnen leersituaties (dus ook e- learning) samenwerkend leren effectiever is dan individueel leren.  Binnen e-learning individueel leren dominant is. Waarschijnlijk wel maar meer onderzoek is nodig

IVLOS Universiteit Utrecht CSCL binnen bedrijfsopleidingen  Vraag: in welke situaties is CSCL toepasbaar in bedrijfsopleidingen?

IVLOS Universiteit Utrecht Dank voor uw aandacht  Hand out: pen/demo/multimedia  en via  Vragen: of