Seksualiteit en intimiteit: Wat is normaal?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Advertisements

Materialen. Materialen Week van de Lentekriebels! start film.
Relaties en seksualiteit
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Godsdienst 1.
Relationele en seksuele ontwikkeling van kinderen
Seksuele opvoeding van kinderen met een Autisme Spectrum Stoornis
Seksualiteit: gave van God
Opvoeden in de puberteit
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Loverboys, onderzoek Verwey Jonker instituut Utrecht
Seks na je 50ste.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
RSV op school Jan Van Parijs.
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
Opvoeden van drukke kinderen
Methodische vaardigheden
Ouders en seksuele opvoeding
workshop Bespreekbaar maken van seksualiteit 28 november 2011
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Seksuele ontwikkeling bij jonge kinderen: hoe verder? Paulien van Haastrecht 13 november 2008.
JGZ richtlijn ‘seksuele ontwikkeling 0-19 jaar’
Welkom.
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
Anja Sijbranda GGD Hart voor Brabant
Seks en zo Aandacht voor de gezonde seksuele ontwikkeling
Presentatie: Over de grens
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Seksuele ontwikkeling van kinderen
Ontwikkeling van het jonge kind
Levenslooppsychologie Hoorcollege 3
Auteurs: S. Maris (Rutgers/WPF) , I. van der Vlugt (Rutgers/WPF),
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Een duurzame en langzame verandering VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Seksualiteit en voortplanting Al meer dan jaar op deze planeet dankzij de voortplanting.
Seksualiteit en kanker
SEKSUALITEIT SO 1: dia 3 t/m 14 SO 2: dia 15 t/m 21
Ontwikkelingspsychologie
Melanie Meijer Bijscholing LVAK Woensdag 2 november 2016
Workshop Vlaggensysteem
Definitie seksualteit:
Jongeren en seks Plaatje.
Relaties en seksualiteit
Ouderavond Relaties en Seksualiteit
Presentatie: Over de grens
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
8.3 Relaties + Geslachtsdelen
Gemaakt door Lars Courtens
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
JEUGDzorg - voor wie?.
Periode tussen kindertijd en volwassenheid.
Van kind naar jongvolwassene.
ASS en seksualiteit Dorinda Altena Behandelzaken 15 februari 2019.
Ontwikkelingspsychologie
ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
De 6 Seksregels.
Transcript van de presentatie:

Seksualiteit en intimiteit: Wat is normaal? Workshop: Renna Himonetos Parlan Noord Holland Noord

Voordat we beginnen: In de zorg voor kinderen is seksualiteit en intimiteit veelal een onderwerp wanneer het mis gaat Veel hulpverleners en (pleeg of -gezinshuis)ouders, medewerkers BJZ e.d. weten nauwelijks wat een gezonde seksuele ontwikkeling inhoud Vanuit onwetendheid wordt er veel geoordeeld en veroordeeld

Seksualiteit en intimiteit Wanneer begint de seksuele ontwikkeling? Wanneer begint het geven van seksuele voorlichting?

Vanaf de geboorte is elk kind in basis een seksueel wezen Seksualiteit is niet alleen geslachtsgemeenschap, voortplanting en vrijen. Dat is een volwassen visie. Kinderseksualiteit en volwassen seksualiteit wordt gemakkelijk door elkaar gehaald. Kinderen zijn tot hun zesde en zevende levensjaar nieuwsgierig naar seksualiteit en praten er graag over………..dus……. Wanneer beginnen we met voorlichten……..? Bron: Seksuoloog S.van der Doef, Kleine mensen grote gevoelens

Affectief pedagogisch klimaat Voldoende liefde en veilig geborgen Voorwaarden voor een gezonde seksuele ontwikkeling (seksuoloog Rik van Lunsen) Affectief pedagogisch klimaat Voldoende liefde en veilig geborgen Positieve voorbeelden van relationeel gedrag Positieve boodschappen over seksualiteit De mogelijkheid om met seksualiteit te kunnen oefenen die bij de leeftijd past Duidelijk geboren als jongen of meisje

Gezonde seksuele ontwikkeling Baby 0-2 jaar Huidcontact, groei centraal zenuwstelsel Geniet van aanrakingen zoals insmeren, strelen ed 4-6 mnd kan geslachtsdelen aanraken: prettig gevoel Peuter 2-4 jaar Identiteitsontwikkeling, bewust van eigen lichaam Interesse in bloot bij anderen (groot en klein) Geslachtsdelen aanraken bij zichzelf en anderen Masturbatie (zonde de functie tot orgasme komen) Kennen nog geen schaamte of sociale regels

Kleuters 4 tot 6 jaar Leren wat sociaal seksuele regels zijn Seksuele spelletjes met leeftijdsgenootjes Grote interesse in voortplantingsverhaal, waarbij ze alleen datgene begrijpen wat ze aankunnen Aangaan van vriendschappen Experimenteren met gevoelens Kinderen 6 tot 8 jaar Regels geleerd over wat mag en wat niet mag Verliefd zijn Bekijken en betasten van elkaars geslachtsdelen Groepsnorm is heteroseksueel Meer masturbatie

Kinderen 10-12 jaar Emotionele stemmingswisselingen (hormonen) Verliefd zijn, verkering, (tong)zoenen Praten niet of nauwelijks over seks (raar, lachen enz) De badkamer is al dicht? Pubers 12-18 jaar Relaties zijn serieuze zaken Menstruatie en zaadlozing Seksualiteit wordt prive Anticonceptie, SOA

Grenzen aan seksualiteit Masturbatie kan niet verboden worden, wel de plek waar een kind masturbeert Wanneer kinderen bij experimenteer gedrag agressie gebruiken zoals dwang, pijn doen en vernederen is dat reden tot zorg Wanneer het leeftijdsverschil 3 jaar of groter is, is er reden tot zorg (voor beide kinderen!) Wanneer een kind een ‘nare ervaring’ heeft gehad, observeer het gedrag of dit afwijkt van ‘normaal’ Wanneer kinderen iets in elkaar willen stoppen vertel hen dat dit is voor volwassen mensen en niet voor kinderen

En ook nog….. Kinderen waarbij een diagnose is gesteld zoals ADHD vertonen ook impulsief gedrag bij seksualiteit! Kinderen met PDD-NOS begrijpen behalve sociale interacties, natuurlijk ook de seksuele interacties niet! Kinderen uit verwaaroosde gezinnen (e.d.) zijn ook verwaarloosd in hun seksuele opvoeding! Wanneer kinderen seksueel misbruikt zijn loopt de seksuele ontwikkeling door. Het is noodzaak hier met kinderen over te praten! Vertel kinderen ook over de leuke kant van seksualiteit en intimiteit!

Boekjes Voor iedereen die kinderen opvoed, begeleid en/of verzorgd: Sanderijn van der Doef, Kleine mensen, grote gevoelens En verder…………… Vragen?