Welkom bij de ouderavond: “Toptalent”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
voor Leonardo Colleges
Advertisements

Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Leefgroepen in de kleuterschool
HAVISTEN COMPETENT
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Contactpersoon: Claudia Heijink
Welkom nieuwe leerlingen!
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
De weg (terug) van een ‘high potential drop-out’…
Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Het SiDi R Protocol Een protocol voor signalering en
Start van ‘t jaar… Wat kom je als leerkracht allemaal tegen bij de start van een klas met hoogbegaafde kinderen? Youandi Bos OBS De Werf, Huizen Leerkracht.
Karen van Hulten Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.
Klas 1a.
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Voorstelling 6de leerjaar
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Rekenkundig begaafd… Ze zijn goed in het leggen van verbanden
Maartje Wijnekus Marianne Pluymakers
Oog voor slimme kinderen?!
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
Het begeleiden van (hoog)begaafde leerlingen
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Presentatie Executieve functies
Informatiebijeenkomst Groep 2
Ouderavond Groepsorganisatie
Hoogbegaafde kinderen vereisen eigen aanpak!
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Hoogbegaafdheid.
Schatkist Ouderavond.
Volksuniversiteit Zwolle
Hoogbegaafd? Herkennen en erkennen
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
BELEIDSPLAN. Concept en Pilot jaar  Het team van O.B.S “de Westhoek” voert het zogenaamde Handelings Gericht Werken in (HGW).  We stemmen.
Basisschool het Schrijverke dinsdag 13 maart 2007 Informatieavond: Hoe realiseer je als school aanbod voor hoogbegaafde leerlingen?
JONG LEESTALENT Lezende kleuters in onze school. Voorstellen Ilse Meezen CED-groep afdeling ontwikkeling en onderzoek Onderwijsverbeteringen voor leerlingen.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
DERDE NIVEAUGROEP OP DE LINDERTE DOOR DE WERKGROEP PLG.
Dries Stessens en Annelien Vermijlen HOOGBEGAAFDHEID IN DE KLAS 1.
Psychomotorische taxonomie
Wat is coöperatief leren?
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Unbeteiligter? hoogbegaafd?
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
OPEN-KLAS Vernieuwd zorgproject waar leerlingen de verantwoordelijkheid nemen over hun eigen leerproces. Een boeiende werkplek waar leerlingen leren out-of-the-box.
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
BOM-model PV 25/03/2014.
Jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong
Doubleren.
Profiel van een plusleerling
Doubleren.
Ontwikkelingspsychologie
Informatieavond hoogbegaafdheid op onze school
Transcript van de presentatie:

Welkom bij de ouderavond: “Toptalent”

Iedereen heeft talenten gekregen om ze te gebruiken. De Bijbel en Talenten. Iedereen heeft talenten gekregen om ze te gebruiken.

We willen tegemoet komen aan alle kinderen. Gedicht over een hoogbegaafd kind.

Passend onderwijs: Ieder kind tot zijn recht laten komen in de klas. rugzakleerling groep intensief eigen leerlijn herinstructie basis top leerlijn 1 begaafden hoogbegaafden leerlijn 2

Welke talenten? Vanavond: De cognitieve talenten en de daaraan gekoppelde sociaal- emotionele ontwikkeling.

Wat doet dit met een kind? Gedicht over een kind dat gezien en gehoord is.

Opbouw van de avond. Informatieve gedeelte: Kleuters met ontwikkelingsvoorsprong. Wat is begaafdheid en hoogbegaafdheid? Signalering en het DHH instrument. Compacten, versnellen, doortoetsen, routeboekjes, registratie en waardering door leerkracht. Tempoteam, leerlijnen en manier van leren.

Vervolg opbouw van de avond Interactieve gedeelte/ workshop Lokaal gr. 1 /2 A: De termen en hun betekenis. Lokaal gr. 6 B: Signaleren en DHH-model. Lokaal gr. 5: Compacten, doortoetsen, versnellen Lokaal gr. 7: Leerlijnen en manier van leren Lokaal Tempoteam: Tempoteam

Hoogbegaafd

Kenmerken van hoogbegaafdheid Hoge intelligentie (IQ hoger dan 130) Vroege ontwikkeling Uitblinken meerdere gebieden Gemakkelijk kunnen leren Goed leggen van (causale) verbanden Makkelijk kunnen analyseren van problemen Het maken van grote denksprongen Voorkeur voor abstractie Hoge mate van zelfstandigheid Brede of juist specifieke interesse/hoge motivatie/veel energie Creatief/origineel Perfectionistisch Apart gevoel voor humor Hoge mate van concentratie

Leerlingprofielen De succesvolle leerling De uitdagende leerling De onderduikende leerling De drop-out De leerling met leer- en/of gedragsproblemen De zelfstandige leerling

Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong Sprongsgewijze ontwikkeling Intelligentiemeting minder betrouwbaar Ontwikkeling is omgevingsgebonden Aanpassen, onderpresteren Nog niet uitblinken op bepaalde gebieden (zoals sport, verhalen schrijven e.d.) Ontwikkelingsgebieden zijn nog erg met elkaar verbonden

Kenmerken van een ontwikkelingsvoorsprong Sterke taalvaardigheid Veel energie, intens bezig zijn Nadenken over levensbeschouwelijke zaken Groot invoelend vermogen Grote honger naar kennis Sterk taakgericht en een hoge concentratie Fantasierijk spel, creativiteit Groot aanpassingsvermogen Sterk geïnteresseerd in letters en cijfers Sterk geheugen

Valkuil: Onderpresteren Oorzaken: Aanpassingsgedrag Verveling Gevolgen: Blijven onderpresteren Faalangst Werkhoudingproblemen Hoogbegaafdheid niet ontdekken

Valkuilen in de sociaal –emotionele ontwikkeling Taalgebruik Vriendschapsverwachtingen Interesses Spel

Uitdagingen Hoeken uitdagender maken Experimenteerhoek Ontdekdozen Realistische hoeken Extra opdrachten bij aanwezig materiaal Specifieke materialen In kleine kring: denkactiviteiten Wijzen op abstracte kunst Beperkingen van knutselmateriaal uitleggen

Fasen van Signalering Eerste signalering: Intake gesprek met ouders Observatie van de leerkracht Gedrag en prestaties van het kind op school Herkennen van eigenschappen en leerlingkenmerken van hoogbegaafde kinderen Gesprek aangaan met het kind Door informatie van ouders Overleg tussen leerkracht en Toptalentcoach Inzetten Handelingsprotocol(DHH-model) In overleg met ouders

Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid (DHH) Vier modulen: Signalering Diagnostiek Leerlingbegeleiding Evaluatie

Begaafdheid en hoogbegaafdheid in de klas. Compacten Doortoetsen Registratie Versnellen

Leerbehoeften Leerlijn 1 Beantwoordt de vragen Presteert boven gemiddeld Luistert met interesse Leert gemakkelijk Paar keer herhaling nodig Begrijpt ideeën Geniet van leeftijdsgenoten Begrijpt de bedoeling of betekenis Kopieert nauwkeurig Is tevreden over eigen leren/ kunnen Leerlijn 2 Discussieert in detail, is kritisch Kan boven-, gemiddeld-, en onderpresteren Laat sterke opinies zien Weet het vaak al Weinig tot geen herhaling Ontwikkelt ideeën Voorkeur oudere kinderen Onderzoekt de toepassingen Creëert projecten Hoogst kritisch

Topdown leren/ Bottom up leren Evaluatie – besluiten/ bekritiseren/ concluderen Wie is de beste minister? Synthese – creëren/ ontwerpen/ scheppen Ontwerp een ideale stad Analyse- patronen beschrijven/ classificeren/ vergelijken Welke milieurisico’s brengt een kerncentrale met zich mee? Toepassen – informatie in een andere context plaatsen/ aantonen dat… Hoe kunnen we het fileprobleem oplossen? Inzicht – samenvatten/ in eigen woorden zeggen/ voorbeeld geven/ uitleggen Hoe planten spinnen zich voort? Kennis- feiten en gebeurtenissen/ beschrijven In welke landen is de euro ingevoerd?

Tempoteam Dinsdag 45 min Vanaf groep 2 Doel: Leren leren Materiaal: Spellen/ ontdekdozen Woensdag 90 min Groep 4, 5 en 6 Groep 7 en 8 Doel: Gelijken sparren (kring) Leren leren ( indiv) Project (groepjes)

Indeling workshop 15 minuten Gr 1/2A B/ HB/ Slimme kleuters Wijbe + Marije + Maria + Esther Gr 6 DHH en handelend werken Eric + Caroline + Fiona + Mieke   Gr 5 Versnellen, doortoetsen, comp. Lianne + Jikkie + Saskia S + Sandra V Gr 7 Top down leren Renate + Saskia C + Sjoukje + Nick Tempoteam Tempoteam Helene + ouder lokaal