Als het chronisch wordt

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een menswaardig levenseinde
Advertisements

Slik geen medicatiefouten
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Mensen komen naar de arts
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Joris Vandenberghe november 2007 Joris Vandenberghe Psychiater Liaisonpsychiatrie, UPC KU Leuven – campus Gasthuisberg CGG Leuven – CGG-VBO Psychiatrie.
Gebruikerscommissie Gaëlle Vanbutsele
Leren leven met kanker: hoe doe je dat?
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Ouderen en relaties, hechten en onthechten
Diagnose Eerst: opluchting + duidelijkheid
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Rouw bij de patiënt & Rouw bij de dokter
Beleid en andere instanties
Persoonlijke verdieping als bron van kracht
Hoogleraar Faculteit Geneeskunde AZ Sint-Jan, Sint-Lucas, Brugge
Agressie in de consultatie
Symposium “Zingevingvragen (h)erkennen”
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
Ervaringen Implementatie in Nederland
Contextueel kijken naar kinderen in nieuw samengestelde gezinnen
De oudere persoon na 10 jaar patiëntenrechten
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Vroegtijdige zorgplanning
Jan Melle van Dantzig cardioloog
Crisis en het domino-effect
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Depressie bij ouderen.
Communicatie en dementie
Presentatie voor basisvrijwilligers
Psychosociale begeleiding bij kanker
Netwerk Palliatieve Zorg Westhoek-Oostende  Informeren, Sensibiliseren, Vorming  Registreren  Partners samenbrengen Medewerkers  Algemeen Coördinator.
Werken vanuit het contextuele gedachtegoed van Iván Böszörményi-Nagy
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Omgaan met de gevolgen van trombose
De rol van de huisarts in de laatste levensfase
tussen kwetsbaarheid en kracht
BUURTBEMIDDELING. ALGEMEEN Definitie Bemiddelen Tussen (groepen van) personen Eenzelfde buurt betreden/ gebruik maken Methodiek Geïnspireerd op de methodiek.
Marjolein Rikmenspoel Isala Saxion Deventer
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Communicatie bij kanker. Waarom dit boek? hulp nodig bij communiceren boeken ervaringsdeskundigen boeken deskundigen praktisch, toegankelijk juist over.
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
Vroegtijdige zorgplanning Waarover maak jij, je zorgen? M. Van de Wiele Ethicus :VZW Rusthuizen Zr. Van Berlaar R.Z. H. Hart Tienen 13 september 2012.
1 ) PSYCHOSOCIALE HULPVERLENING IN DE PRAKTIJK Holistische mensvisie.
VROEGTIJDIGE ZORGPLANNING : WETTELIJK KADER september 2012 Myriam VANDERZEYPEN Licentiaat in de Rechten Directeur WZC St.-Jozef te Wiekevorst.
Vroegtijdige zorgplanning in de thuissituatie Yolanda Hustings Kim Haesen.
Hoe pedagogisch handelen?
Palliatieve zorg voor niet-westerse migranten februari 2016 ROC Midden-Nederland studenten verpleegkunde 1.
TIJDIG ZORGEN VOOR JE ZORG BIJ HET LEVENSEINDE Een goed idee? 1.
Palliatieve zorg en dementie
Mezelf voorstellen Bijeenkomst bedacht door werkgroep scholing
Palliatieve zorg voor niet-westerse migranten
Communicatie in palliatieve situaties
Het opstellen van wilsverklaringen
Project Interculturele Palliatieve Zorg
Wat is DRAMA??.
Beleving tijdens het sterven
Verlies & Rouw September les 3 Mirjam Enderle.
Aandacht voor verlies- en rouw als onderdeel van een goede oude dag’
Hoofdstuk “Cognities” Medische Psychologie
Aandacht voor verlies- en rouw als onderdeel van een goede oude dag
Brugge-Heidehuis 18 november 2017
Het belang en de voordelen van het tijdig starten met het gesprek over de komende jaren en het levenseinde Netwerkcoördinatoren palliatieve zorg Noord.
Informatievaardigheden
Palliatieve zorg voor niet-westerse migranten
Transcript van de presentatie:

Als het chronisch wordt Hoofdstuk 1 Jan Heyrman

Inhoudsopgave Je onbezorgde wereld stort in Wat is chronisch ziek zijn? De diagnose meedelen Het chronisch zorgmodel als nieuwe uitdaging Steeds vertrekken van de patiënt Van deskundigheid etaleren naar motiveren Opvolgen is doelgericht individualiseren Onderhandelen over doelstellingen Een chronische ziekte raakt het hele gezin Deelspecialisten zijn gericht op een deel

Vroegtijdige planning van de zorg Hoofdstuk 2 Manu Keirse

Inhoudsopgave Onderdeel van goede medische zorg Meer dan een wilsverklaring Belang van vroegtijdige planning Het is zo moeilijk bespreekbaar Uit het leven verdwenen De mensen hebben er geen taal voor Een arts is ook een mens Hoe het gesprek beginnen Een stappenplan Stap 1: het onderwerp ter sprake brengen Stap 2: toekomstverwachtingen verkennen Stap 3: doelen voor de laatste levensperiode vastleggen Stap 4: de keuzes noteren Stap 5: de opties herzien en updaten Blijvende geldigheid van keuzes Overleg met vertegenwoordiger en naasten Niet sterven maar kwaliteit van leven

Als genezing niet meer mogelijk is Hoofdstuk 3 Marc Desmet

Inhoudsopgave Dat is pas geneeskunde Communicatie in de eindfase van het leven Context: de personen en ‘de scène’ Luisteren als belangrijk medicament Ziekte en dood zijn echt geworden Evalueren waar de patiënt zich bevindt Toch verleggen mensen hun grenzen Mee-delen Emoties laten ventileren en exploreren: het diepere mee-delen De laatste kleine stappen

Inhoudsopgave Een taal vinden voor beslissingen bij het levenseinde De dood toelaten of de dood toedienen Lijden verlichten en ver-dragen Conflict toelaten en uitklaren Temporiseren en tijd introduceren Erkennen zonder vooroordelen Een patiënt centraal stellen ‘De familie’ telt ook Als de patiënt zijn wil niet meer kan vormen Een spirituele dimensie in elke zorg Communiceren over pijn- en symptoomcontrole Communicatie met de kinderen van een zieke (groot) ouder Zonder woorden

Hoofdstuk 4 Manu Keirse, Wouter Keirse Rouw is geen ziekte Hoofdstuk 4 Manu Keirse, Wouter Keirse

Inhoudsopgave De tijd heelt geen wonden Een unieke ervaring Misvattingen over rouw Verlies verwerken is emotionele arbeid Eerste rouwtaak: de werkelijkheid van het verlies onder ogen zien Tweede rouwtaak: de pijn van het verlies ervaren Derde rouwtaak: zich aanpassen aan het leven Vierde rouwtaak: opnieuw leren houden van het leven Wanneer is een rouwproces voltooid? Een duaal procesmodel

Inhoudsopgave Verlies op meerdere sporen Niet-erkende verlies Redenen voor het niet erkennen van verlies Extra problemen bij niet-erkenning Pathologische rouw Verdriet is geen depressie Kinderen rouwen ook Tieners en adolescenten Praten over verdriet Luisteren naar hoe het voelt

Hoofdstuk 5 Manu Keirse, Lien Keirse Een levend verlies Hoofdstuk 5 Manu Keirse, Lien Keirse

Inhoudsopgave Rouw kan een leven lang duren Zalf op de wonden Verlies zonder einde Dubbelzinnig verlies Dubbelzinnig en zonder einde De kwaliteit van de hulpverlening Onzichtbaar verdriet Een kind met verstandelijke beperkingen Ook de andere kinderen in het gezin verliezen Personen met een niet-aangeboren hersenletsel Infertiliteit De zorgverstrekker kan veel doen Erkenning is ondersteuning Rouw zonder lichaam

De ketting is zo sterk als de zwakste schakel Hoofstuk 6 Jan De Lepeleire

Inhoudsopgave Geen samenwerking zonder communicatie Valkuilen in de communicatie De complexiteit van de zorgwereld Verschillende culturen Woorden met een verschillende betekenis De dictatuur van de afkortingen Vormen van communicatie in de samenwerking De telefoon staat niet stil Wie schrijft, blijft Praten werkt Zwijgen is goed, spreken is zilver De patiënt blijft de opdrachtgever Een digitale toekomst

Verwijzen is niet afwijzen Hoofdstuk 7 Chris Geens, Jan De Lepeleire

Inhoudsopgave Goed verwijzen is werken aan kwaliteit Weloverwogen en verschillend van aard Communiceren over verwijzen Niet loslaten En ook professionele autonomie De verwijsbrief Basis van kwaliteit

Verwijzen voor de psychische zorg Hoofdstuk 8 Jan Heyrman

Inhoudsopgave Verwijzen als nieuwe kans Als je denkt aan verwijzen De positie bepalen One-up of one-down Praten over verwijzen om niet te verwijzen Veranderen versus niet veranderen Naar wie verwijzen Diepgang van de therapeutische interventie Haalbaarheid van het soort interventie Een specifieke therapeut Duidelijke verwachtingen Een driehoeksrelatie Schriftelijke communicatie De verwijsbrief De tussentijdse verslaggeving Informatie bij afsluiting van de psychotherapie

Mensen maken fouten Hoofdstuk 9 Manu Keirse

Inhoudsopgave Klachten zijn wegwijzers Negatieve olievlekken vermijden Honderd procent tevredenheid is niet mogelijk De medische wereld is niet onfeilbaar Een kijk op medische fouten Naar fouten kijken Openheid is professionele ethiek Communiceren over incidenten Een onverwachte complicatie Richtlijnen voor de praktijk Het tweede slachtoffer