Over Post Mortem Frank Berndsen Oktober 2013. Het werk bij eerste lezing •Zowel qua aandacht als beleving: primair het verhaal van Emiel, Tereza en Renée.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Advertisements

Doublet deel 1 – de basis.
Herkenning? Rot voelen? Leegte opvullen?
1 19 jan Urk. 2 de context van 2Korinthe 3  Paulus reageert op beschuldigingen dat hij onbevoegd zou zijn (3:1,2);  Paulus plaatst zijn Evangelie.
Welke eis stel je aan de ondergrond als je aan uitwendige hartmassage begint Dat deze hard is.
Concept-context ook voor vmbo-t
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Aflezen van analoge en digitale meetinstrumenten
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Beter afspelen.
ZIEHIER 36 REDENEN WAAROM BIER
Prekenserie Handelingen - deel 6 (slot) ‘Gods Woord overwint omdat het mensen in de vrijheid zet!’ Hand 28,31.
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
27 februari 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe 12 1 Ten aanzien van de uitingen des geestes, broeders, wil ik u niet onkundig laten. 2.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
“Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God.” (Psalm 42:1-2)
Presenteren voor starters
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
WISKUNDIGE FORMULES.
Passie - Verrijzenis Arcabas
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
1 17 okt 2013 Rijnsburg 17 okt 2013 Rijnsburg. 2 het voorgaande: Melchisedek voor het eerst ter sprake in 5:6 en 5:10 10 door God aangesproken als hogepriester.
De bloedbruidegom Exodus 4.
1. Gereformeerde Synode dr. J.G. Geelkerken 3.
Hoofdzaken... (II) 1 Korinthe
Pasen & Pinksteren op één dag!
8 dec Zoetermeer 1. 1 Hetgeen was van den beginne, hetgeen wij gehoord hebben, hetgeen wij gezien hebben met onze eigen ogen, hetgeen wij aanschouwd.
6 oktober 2013 Den Haag 1. tijd: ± 60 AD plaats: Caesarea 2.
Marcus Marcus En toen Hij weder uit het gebied van Tyrus vertrokken was En Jezus ging vandaar en trok Zich terug naar de omgeving.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
DEEL 2 LES 16 De verdieping Les 16 Slembiedingen versie
God zegent je zodat je zult heersen 1.

Hoofdstuk 7 de Multi (sterke variant, verdediging ertegen)
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
aangename ont - moeting
13 juni 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 7:1 1. 1Korinthe 7 1 Wat nu de punten betreft, waarover gij mij geschreven hebt, het is goed voor een mens niet.
Middeleeuwen De antwoorden in deze powerpoint komen van (naam en klas invullen a.u.b.)
Les 3: Verkeer TOETS.
31 okt Urk 1. 2 tegenover traditie en kerkleer ALLEEN DE SCHRIFT tegenover verdiensten: ALLEEN GENADE tegenover werken van de mens: ALLEEN GELOOF.
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
Toets 1 Examen Reinder Reen.
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Strijd tegen de zonde?.
Romeinen 7:1 – 8:2 1Weet u dan niet, broeders en zusters, ik spreek immers tot mensen die de wet kennen, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang.
ZijActief Koningslust
45 levenslessen Klikken voor vervolg Muziek: snowdream.
10 januari 2013 bijbelstudie nr. 3 Vanaf hoofdstuk 1:19.
22 maart 2015 Zoetermeer 1. terugblik...  de relatie van Christus & de ekklesia wordt ten voorbeeld gesteld aan man & vrouw;  Hoofdschap = voorop gaan,
ONTSPAN , LUISTER EN LEES
Op heterdaad... Johannes
30 juni 2013 Zoetermeer 1. 2 Handelingen 14:27 27 En daar aangekomen, riepen zij de gemeente bijeen en gaven verslag van al wat God met hen gedaan had,
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Literaire bouwstenen 3.
Transcript van de presentatie:

Over Post Mortem Frank Berndsen Oktober 2013

Het werk bij eerste lezing •Zowel qua aandacht als beleving: primair het verhaal van Emiel, Tereza en Renée Steegman waarin Renée een herseninfarct krijgt, dat overleeft en daarvan won- derlijk goed herstelt. {1} {2} •Vooral wordt ingezoomd op het onderzoek en de diagnose, het al dan niet overleven, de prognose en het begin van het herstel: Deel 2. Deel 1 is de aanloop en het intreden, terwijl Deel 3 het verdere verloop behandelt. 2

•Dat inzoomen kun je uiteraard daaraan zien dat Deel 2 het middendeel is en dat het omvangrijk is [75 pp]. •Dat inzoomen kun je ook zien aan het gebruik van de grammaticale tijden. 3

Deel 2 •De tekst van Deel 2 begint op p. 149 met een pangram. {3} •Het wordt voorgesteld alsof Emiel Steegman de tekst van Deel 2 typt, terwijl hij in het ziekenhuis verblijft. Het lettertype van de tekst is dat van de Olivetti Lettera 32 (150). •De beleving door Emiel van wat er met zijn dochter, en daardoor met hem en zijn vrouw gebeurt, zorgt ervoor dat alles wat speelt als heden wordt ervaren. Zelfs wat ondubbelzinnig in het verleden speelde. {4} 4

Deel 2 – grammaticale tijden •De eerste echte o.v.t. komt pas, en dan heel kort, op pag. 186, direct wanneer gezegd wordt dat alles onder controle is. {5} •Een iets uitvoeriger gebruik van de o.v.t. vinden we op pag. 213, wanneer een reis naar Portugal herinnerd wordt. {6} •Zo’n gesemantiseerd gebruik van de o.t.t. komt in alle drie de delen van de roman voor. Het gaat dan om zich, vrij intens, inleven of voorstellen. {7} {8} 5

Deel 2 – LITERAIRE NON-FICTIE ? •Tot tot voor kort: messcherp onderscheid tussen literaire non-fictie en modern literair werk. (Jan Brokken, A.F.Th. van der Heijden {9} ) • Literaire non-fictie : journalistieke of historiografische tekst die de feiten volledig recht wil doen. Literair op het punt van aspecten van de vorm. {10} • Modern literair werk : ‘organisme’, samenhangend betekenisgeheel van één van meerdere soorten. 6

•We weten dat de dochter van Peter Terrin een herseninfarct kreeg en dat hij bij haar in het ziekenhuis een verslag maakte, typte ook. •We weten ook dat de tekst van Deel 2 grotendeels samenvalt met wat Terrin als historische persoon noteerde. Wat daar niet mee samenvalt, is veranderd of toegevoegd met het oog op het feit dat Deel 2 functioneert binnen een meeromvattende roman. • Conclusie : Deel 2 niet literaire non-fictie. 7

DEEL 1 – literair (auto)biografisch • Deel 1 is zeker geen literaire non-fictie. Het is onderdeel van een modern literair werk, van een ‘organisme’. •In elk modern literair werk komen (auto)biografische bestanddelen voor, maar de lezer weet doorgaans niet hoeveel en welke. •Modern literair (auto)biografisch proza: een subgenre van moderne literaire werken. 8

• Modern literair (auto)biografisch proza : door acties van de auteur buiten het betrokken boek weet de geïnformeer- de lezer dát een substantieel deel van de personen en hun handelen teruggaat op én spoort met zaken in de historische werkelijkheid en de lezer weet voor een deel ook welke zaken teruggaan op én sporen met zaken in de historische werkelijkheid. 9

HERLEZEN VAN DE ROMAN •Bij herlezen kom je m.i. niet meer te weten over wat Renée doormaakt en wat de effecten daarvan op haar ouders Emiel en Tereza zijn. Het emotionele effect ervan op de lezer zal ook niet toenemen, terwijl de suspense verdwenen is. •Bij herlezen kom je m.i. niet (veel) meer te weten over de diverse thema’s in de roman. 10

•Bij herlezen m.i. vooral aandacht voor de constructie van de roman. Dus aandacht voor het literaire werk op zich en voor het schrijven en lezen dat daarmee samenhangt. •Dus: bij herlezen raakt m.i. Post Mortem als modern literair (auto)biografisch werk verregaand buiten beeld en wordt de roman vooral als ‘gewoon’ modern literair werk in ogenschouw genomen. 11

Deel i - Hoofdstuk 1 als voorbeeld •8 pagina’s met op de voorgrond één scène: shampoo in respectievelijk uit de ogen. Een samenhangend geheel. •Dit is gesemantiseerd, heeft extra betekenis: {14}. Zie dit ook bij ‘Wegens nogal moeilijke tijden in de fami- lie’. •ES is 40 (11), net als PT in 2008 bij herseninfarct Renée. ES net als PT: 5 boeken, 10 jaar schrijven [Debuut: De code; Verhalen, 1998] (15). ES net als PT weinig erkenning (15). •Zelfbeschrijving midden pag

•Poëtica: ‘Een schrijver, dat was toch iemand die de wereld naar zijn hand zette?’ (12) •O.t.t. zich voorstellen: {15}. •‘Zenuwaandoening’ (12) en ‘sluimerende oogaandoe- ning’ (13) als vooruitverwijzing naar tumor (270). •‘Meneer de Uil’ (13) keert in verband met Emiel en Renée terug op p

ES De moordenaar versus PT’s werk: •Inhoudelijk is de verhaallijn van De moordenaar dezelfde als van PT’s verhaal ‘De moordenaar’ in de bundel De bijeneters; Zeven variaties, •De professor (107) leest de roman van ES op de wijze van het vroege werk van PT, terwijl ES het leest op de wijze van Post Mortem ( ). •Een grapje: {16}. 14

Gebruik van namen: •‘Emiel Steegman’ (11), ‘Steegman’ (17), ‘Renée’ (17), naamloze Estse schrijvers (14), naamloze directrice, ‘Otto Richter’ (12). •In eerdere boeken: {17}. •Verder in de Delen 1, 2 en 3. 15

•De stijl vind ik, in Hoofdstuk 1 en het hele boek, helder, precies en prettig. •Van belang bij een literair werk is altijd de toon, de stem waarin het geschreven is. Vaak wordt daar in Nederland, in tegenstelling tot bijvoorbeeld wat in Groot Brittannië gebeurt, weinig aandacht aan besteed. {18} •M.i. is de toon hier humaan en wordt ze gekenmerkt door empathie. Met die toon en stem neemt de auteur een houding aan t.a.v. wat hij aanwezig stelt. 16

PROBlEMEN 1: De titel ‘Post mortem’ = na de dood van: •Vicky? •T? •Sandra V. / Sandra Volckaert? •Emiel Steegman? 17

Problemen 2: de vertelwijze •Alles is uiteraard geschreven door Peter Terrin. •De hoofdtekst in vooral de o.v.t. van Deel 1 wordt verteld vanuit het perspectief van ES. •De tekst van Deel 2 is in vooral de o.t.t. geschreven door ES. •De tekst van Deel 3 wordt vooral in de o.t.t. verteld vanuit het perspectief van de biograaf. • Probleem : vormen de drie delen dan wel één samen- hangend geheel? En, zo ja, hoe dan? 18

Oplossingen? • [a] Alle drie delen van de roman verteld vanuit het perspectief van de biograaf. • [b] Alle drie delen van de roman verteld vanuit het perspectief van Emiel Steegman. 19

Alle drie de delen verteld vanuit het perspectief van Emiel Steegman. Enkele overwegingen: 1.‘T’ is niet tot een echte naam geworden. [De roman T is dus niet geschreven.] 2.De biograaf heeft geen naam. 3. Deel 3 van deze zeer realistische roman speelt zich niet in heden of verleden af, maar in de toekomst, in

4.Zie: {26}. 5.Vergelijk {27} met Deel 3. 6.De slotzin van de roman: {28}. 7.Vergelijk {29} en Deel 3. 8.Vooral: de interpretaties door de biograaf van wat hij op de videobeelden ziet. 9.Grapje: zie {31}. 21

10.De biograaf op pag in Deel 1. {32} 22

CONSEQUENTIES VAN DEZE LEESWIJZE 1.De titel. 2.Een deel van wat zich liet aanzien als vooruit- verwijzingen, blijkt nu materiaal te zijn voor de constructie van fictie. 23

Nog enkele kwesties Beer: •Rode draad, terugkerend compositie-element. •Vanaf pag. 65. Ook in roman T. Maar niet alleen daar, zie pag In Deel 2 bijv. 152, in Deel 3 bijv. Beer in T (250) en erbuiten (251). •Beer in relatie tot diagnose Renée: pp. 161, 186/187,

Vicky – Renée: •28: ‘gebrekkig kindje’ [ Lodewijk ] •63: Arlette [vrouw Francois] paste vroeger op kindje •64: ‘Vicky’ / ‘als twee druppels water’ lijkend op Renée [ Francois ] •75: S. kan niets over haar vinden op Google. / Graven in de tuin door S. 25

•119 e.v.: armbandje met hoofdletter V. / ‘een spoorloos verdwenen kind’ [ Steegman ] •241: Vicky verzinsel S. [ Francois ] en {36} en {37} • Conclusie? 26

Renée – Sandra: •Het o.t.t.-verhaal over wat zich afspeelt aan het eind van de lagere schooltijd van Emiel. •Het gaat hier niet om bestanddelen van Steegmans roman T, maar om herinneringen van ES. • Vraag : wanneer doen zich deze herinneringen bij Steegman voor? 27

•Relatie van de delen vier en vijf van dat jeugdverleden met de inhoud van Hoofdstuk 14: wat Steegman in verleden met Sandra deed, staat in verband met wat Steegman in verband met Renée niet doet in het ver- haalheden. •Bij dit verband gaat het om moraal, om het juiste handelen. 28

Consequenties: 1.Het hoofdthema van Post mortem heeft met moraal van doen. 2.Antwoord op de vraag van slide 27: ook Deel 1 van Post mortem is geschreven door Emiel Steegman. 3.Daarmee nadert het personage Emiel Steegman nog meer tot de historische persoon Peter Terrin dan eerder al het geval bleek te zijn. 29