Keuzevak in de Tweede Fase HAVO en VWO Informatica Deze presentatie is te groot om als geheel te houden. U kunt er de delen uit halen, die volgens u het beste aansluiten bij het verhaal, zoals u het wilt vertellen. De afbeeldingen / plaatjes op de dia’s zijn vaak alleen maar bedoeld ter verlevendiging. Niets is immers zo saai als een PPP met alleen maar tekst: Een plaatjes zegt meer dan duizend woorden. (Hoewel: Er is geen plaatje dat het gezegde ‘Een plaatje zegt meer dan duizend woorden’ beter kan uitdrukken dan deze zeven woorden. ;-) Keuzevak in de Tweede Fase HAVO en VWO
Verplicht vak of keuzevak? Keuzevak in elk profiel Profielkeuzevak in ‘Natuur en Techniek’ biologie informatica wiskunde D nieuw vak: Natuur, Leven en Techniek - met waarschijnlijk een deel informatica… De volgende dia’s hebben als doel het vak informatica en de inhoud ervan op een (inter-)actieve manier duidelijk te maken. De onderste uitspraak was op het moment van samenstellen nog niet zeker: krijgt NLT een component informatica?
1. Wat is informatica volgens jou? B. De vier plaatjes staan achtereenvolgens voor De techniek: wat zit er in een computer? Samenwerken: aan projecten en met verschillende communicatiemiddelen Biometrie Bouwen van websites / Werken met informatie op websites / Verbeteren van websites C. D.
2. Wat is informatica volgens jou? G. import logotekenap.*; public class Rechthoek extends TekenApplet { public void tekenprogramma() H. Communicatie en samenwerken: - Wat is communicatie? - Wat gebeurt er als mensen / machines niet goed communiceren? - Wat zijn protocollen bij communicatie? - Samenwerken doe je ook in informaticaprojecten. Dijkstra’s kortste-wegalgoritme: hoe bereken je de kortste route als je meerdere plaatsen moet bezoeken? - toepassing: bij koeriersdiensten, TNT, e.d. Programmeren en dynamische websites maken. (Dynamische) Websites bouwen
3. Wat is informatica volgens jou? K. Leren werken met Word Excel 2007 in 20 stappen Basiscursus Photoshop Cursus Digitaal Fotograferen L. Informatie verzamelen, opslaan en verwerken Kennis van verschillende programmeertalen Leren omgaan met applicaties zoals MS Word, MS Excel, fotobewerkings-programma’s, e.d. Zelf een Game maken / programmeren
Wat is informatica? Hoofdonderwerpen: informatie en communicatie toepassingen techniek computers en netwerken ICT in organisaties nieuwe ontwikkelingen
import logotekenap.*; public class Rechthoek extends TekenApplet { public void tekenprogramma() De enige afbeelding die niet terugkomt, is Leren werken met Word Excel 2007 in 20 stappen Basiscursus Photoshop Cursus Digitaal Fotograferen
Wie werken in de informatica? Groep 1: iedereen die ICT gebruikt = bijna 100% van alle mensen Groep 2: mensen die ICT in een bepaalde branche gebruiken = vrijwel iedereen die werkt of studeert Groep 3: bouwers van applicaties ontwikkelen van gereedschappen Groep 4: informatici, bedenkers van nieuwe mogelijkheden
Informatica in havo en vwo Groep 3: (Nieuwe) toepassingen maken, gereedschappen ontwikkelen in bedrijven: systemen, websites, databases, e.d. multi-media: films, mobiele telefoons, animaties, grafische toepassingen, e.d. ICT-bedrijven: nieuwe programma’s maken of ontwikkelen, e.d. Simpel gezegd: ‘ingenieursvak’ of ‘aannemer’. Een vergelijking tussen studies en dus studenten in het HBO en op universiteiten: informatica in HBO is ook wel aangeduid als ‘aannemer’ en op universiteiten als ‘architect’. Een moderner onderscheid is ‘ingenieursvak’ versus ‘onderzoeksvak’.
Informatica in havo en vwo (2) Groep 4: Bedenkers van nieuwe toepassingen Er is een grote behoefte aan dergelijke informatici. Eisen: - creatief: ‘thinking out of the box’ - innovatief Soort vak: ‘onderzoeksgericht’ of ‘architect’ Zie de notities bij de vorige dia.
Aantal uren Totaal aantal uren (in lessen en ‘huiswerk’) havo 4, 5: 320 uur vwo 4, 5, 6: 440 uur havo 4, 5: 4, 3 lesuren per week vwo 4, 5, 6: 3, 3, 3 uren per week De getallen bij ‘lesuren’ zijn een voorbeeld van een bestaande school. U kunt ze aanpassen aan uw eigen situatie.
Informatica in alle profielen Voorbeelden Profiel Natuur & Techniek surveillance videobewaking robotica robocup Deze en volgende dia’s zijn geïnspireerd door Cor de Beurs die tijdens de i&i conferentie 2006 de mogelijkheden van informatica in de verschillende profielen presenteerde. biometrie
Profiel Natuur & Gezondheid Voorbeelden Icat: een robot met persoonlijkheid webcriminaliteit browsen van medische artikelen Icat is een troetelrobot met trekjes van een kat. De afbeelding rechtsonder heeft als thema ‘phishing’.
Profiel Cultuur & Maatschappij Voorbeelden: evolutionaire kunst ontsluiten van kunst via internet personaliseren van websites mens-machine-interactie bijv. rijksmuseum.nl Een website als rijksmuseum.nl heeft veel te winnen als de bezoeker (delen van) de site naar zijn eigen smaak en voorkeuren kan aanpassen.
Profiel Economie & Maatschappij Voorbeelden datamining eigen bedrijf geografische informatiesystemen (GIS) kieswijzer Het plaatje toont een G.I.S.
Soorten toetsen Toetsen Theorie (10% - 50%) Praktische Opdrachten (50% - 90%) beoordelingsopdracht informatieverwerkingsopdracht onderzoeksopdracht ontwikkelopdracht De getallen geven de bandbreedte aan: - theorie: tenminste 10% ten hoogste 50%. - praktijk: tenminste 50% en ten hoogste 90%. U kunt hier de verhouding op uw school geven.
Informatica is veelzijdig techniek toepassingen wiskunde, logica bedrijfskunde, management informatica Deze afbeelding is ook wel bekend als het ‘informatica vierkant’. Bron: Paul Bergervoet.
Techniek Geschiedenis van computers Hoe werkt de computer? Soorten computers en randapparatuur (processoren, beeldschermen, opslagmedia, digitale camera’s, printers, e. d.) Internet en andere netwerken: hoe communiceren computers met elkaar? Zomaar wat voorbeelden…
Toepassingen Computerprogramma’s: verschillende soorten software Hoe werkt de computer? Informatie in computers: relationele databases en SQL Programmeren: zelf bepalen wat de computer moet doen Alweer… zomaar wat voorbeelden…
Bedrijfskunde, management ICT in bedrijven en organisaties Organisatievormen in bedrijven Ontwikkelen van systemen Werken in projecten En meer voorbeelden, die inwisselbaar zijn voor andere! Het plaatje toont een platte organisatie met boven het management en onder het personeel.
Wiskunde Relationele databases Programmeren Maar ook natuurkunde: Schakelingen in de computer Techniek achter (inter)netwerken = eigenlijk toegepaste natuurkunde …
Logica Een voorbeeld: Persoon A wil de leeftijd van de drie kinderen van persoon B achterhalen. B vertelt aan A dat het product van hun leeftijden 36 is. Dit voorbeeld komt uit standaardboek dat een inleiding geeft op informatica. Het voorbeeld heeft als doel de aanpak van een programmeerprobleem te schetsen. Anekdote: Zelf gaf ik deze opdracht wel eens aan lastige leerlingen in derde klassen. Zij kwamen zelden tot de oplossing. Tot op een dag twee meisjes pen en papier pakten en het probleem aanpakten, zoals je het moet aanpakken: stap voor stap voor stap. En binnen tien minuten hadden ze de oplossing! Een andere reden om dit voorbeeld te geven, is dat je het kunt oplossen zonder een computer te gebruiken. En dat is informatica voor een deel: nadenken en geen knoppolologie.
Hoe oud zijn de kinderen? A denkt hierover na en zegt meer informatie nodig te hebben. B geeft hem hierop de som van hun leeftijden. Opnieuw vraagt A om meer informatie. B vertelt dan dat het oudste kind piano speelt. Nu A dit weet, kan A zeggen hoe oud de kinderen zijn.
Hoe oud zijn de kinderen? (2) De eerste aanwijzing De combinatie van de leeftijden moet een van de combinaties uit figuur 1-1 zijn. Figuur 1-1 (1, 1, 36) (1, 6, 6) (1, 2, 18) (2, 2, 9) (1, 3, 12) (2, 3, 6) (1, 4, 9) (3, 3, 4)
Hoe oud zijn de kinderen? (3) De tweede aanwijzing We weten bij de tweede aanwijzing niet wat de som is. We weten wel dat persoon A hiermee de juiste combinatie van de leeftijden nog niet kan vaststellen. Het moet dus een som zijn die tenminste twee keer voorkomt.
Hoe oud zijn de kinderen? (4) Figuur 1-2 1+1+36 = 38 1+6+6 =13 1+2+18 = 21 2+2+9 =13 1+3+12 = 16 2+3+6 =11 1+ 4+ 9 = 4 3+3+4 =10
Hoe oud zijn de kinderen? (5) De derde aanwijzing De som die twee keer voorkomt, is 13. De enige twee combinaties zijn dus (1, 6, 6) en (2, 2, 9). Pas nu begrijpen we de waarde van de laatste aanwijzing. Deze heeft niets met pianospelen te maken. Het gaat erom dat een van de kinderen het oudste is. De derde aanwijzing De som die twee keer voorkomt, is 13. De enige twee combinaties zijn dus (1, 6, 6) en (2, 2, 9). Pas nu begrijpen we de waarde van de laatste aanwijzing. Deze heeft niets met pianospelen te maken. Het gaat erom dat een van de kinderen het oudste is. De combinatie (1, 6, 6) valt af, want in deze combinatie zijn er twee oudste kinderen. De kinderen moeten dus 2, 2 en 9 jaar zijn.
Een onmisbaar keuzevak in de Tweede Fase van HAVO en VWO Kies informatica! Een onmisbaar keuzevak in de Tweede Fase van HAVO en VWO