Workshop IB door P.J. van Steen VoIP (Voice over IP) Workshop IB door P.J. van Steen
Traditioneel Telefoonsysteem thuis
Traditionele IP communicatie thuis IM (Instant messages) -MSN (Chatt / Voice) -Skype (Voice / Chatt) -VoipBuster (Voice) -VoipStunt (Voice)
Traditionele IP communicatie thuis met Appl-Out (gateway) IM (Instant messages) -MSN (Live! Call) -Skype (SkypeOut) -Voipstunt (Sip) Appl-Out Gateway
Demonstratie VoipStunt Sip.VoipStunt Gateway GSM Base Station
VoIP met Gateway Voordelen Nadelen Geen belkosten met ander VoIP-gebruikers Kan tegen nationaal tarief in andere landen met VoIP uitbellen naar Publieke Telefoon Netwerk Bellen naar vaste toestellen in verschillende landen is gratis Nadelen Er kan niet terug gebeld worden vanuit het Publieke Telefoon Netwerk naar een VoIP gebruiker tenzij men een nummer heeft aangevraagd. SkypeOut Gateway GSM Base Station
Toekomst van SIP (afkomstig van H323) SIP Gateway GSM Base Station Wifi xDSLrouter
Toekomst SIP ondersteuning staat op punt van invoer… Nu worden geen traditionele telefoon- centrales (PBX) meer verkocht… Over 5 jaar worden alle centrales gehost door Application Service providers (ASP)… VoIP gaat via: VoIP bedrijftelefooncentrales VoIP ASP oplossingen VoIP mobile / PDA oplossingen VoIP Internet communicatie VoIP Chat / Conferentie oplossingen
Traditioneel Telefoonsysteem bedrijf
Traditioneel Telefoonsysteem met Data-trunking ISDN ISDN
Traditioneel Telefoonsysteem met IP-trunking ISDN
Traditionele PBX uitgebreid met een IP-PBX
IP-PBX Groningen Demonstratie SJPhone SIP /SNOM Breda
IP-PBX met oude faxen Breda Groningen
IP-PBX met thuiswerkplek Breda Groningen Thuis
Waarom VoIP? Maximale flexibiliteit en schaalbaar Betere bereikbaarheid, beter serviceniveau Eenvoudig onderhoud en beheer Flinke kostenbesparingen mogelijk Hogere efficiëntie en productiviteit Perfecte ondersteuning thuiswerkers, mobiele medewerkers en ondersteuning flex werkplekken Naadloos migreren. Toekomstvaste technologie
Waarom VoIP? 1.Maximale flexibiliteit en schaalbaar. Geen fysieke poorten Klein beginnen en groeien (updaten licenties) Geen limieten met hardwaremodules zoals bij traditionele PBX-en. Nieuwe functionaliteit is alleen software updaten. Vrijheid in keuze van hardware Open standaarden (H323 – SIP)
Waarom VoIP? 2.Betere bereikbaarheid, beter serviceniveau Intelligente call routing IVR is kinderspel (Interactive Voice Respons) Koppeling van Call routing aan databases (bestellijnen, informatielijnen) Rapportage d.m.v. CDR (Call Detail Records) Voicemail, voicemail-to-email Statussignalering. Je kan zien of collegae beschikbaar of in gesprek zijn. Integratie met bedrijfssoftware (Outlook etc.)
Waarom VoIP? 3.Eenvoudig onderhoud en beheer Beheer op afstand via Microsoft Management Console (MMC) Eén infrastructuur voor spraak en data Niet meer ompatchen bij verhuizingen Ideaal voor flex-werkplekken
Waarom VoIP? 4.Flinke kostenbesparingen mogelijk Minder beheer LCD (Least Cost Dialing) Belminuten tussen vestigingen en bij thuiswerkers Bij nieuwe gebouwen besparing op bekabeling Rapportage en kostencontrole door CDR (call detail records) en statistieken Simpele integratie van bedrijfssoftware Goede informatievoorziening (telefoonboek, gespreksinformatie, statusinformatie collegae) Efficiente routering van inkomende gesprekken
Waarom VoIP? 5.Hogere efficiëntie en productiviteit Telefoonnummer reist met je mee Alle informatie en communicatie over hetzelfde netwerk Simpele integratie van bedrijfssoftware, unified messaging. CTI functionaliteit = koppeling van telefoon met computer. Alle berichten in 1 mailbox (voicemail-to-email, fax, e-mail) Goede informatievoorziening (telefoonboek, gespreksinformatie, statusinformatie collegae).
IP Telefoons USB handsets Headsets voor PC IP Dect De apparatuur IP Telefoons USB handsets Headsets voor PC IP Dect
De software Win / Linux platform Win client omgeving IVR programmering Inrichten eigen bedieningspost
Opdracht Opdracht VoIP: PS: De servicedesk leent headsets uit! Installeer de SIP-huiscentrale Iedere leerling maakt een eigen client met SIP-softphone Maak van het SIP-gesprek op de een trace Geeft je WS docent een demonstratie van een werkende huiscentrale met minimaal 2 clients. Een buitenlijn hoeft niet geconfigureerd worden. PS: De servicedesk leent headsets uit!
Demo TrixBox
SIP Messages in WireShark Responses 1xx: Provisional request received, continuing to process the request 2xx: Success the action was successfully received, understood, and accepted 3xx: Redirection further action needs to be take in order to complete the request 4xx: Client Error the request contains bad syntax or cannot be fulfilled at this server 5xx: Server Error the server failed to fulfill an apparently valid request 6xx: Global Failure the request cannot be fulfilled at any server Requests (Methods) REGISTER Register contact information INVITE, ACK, CANCEL Setting up sessions BYE Terminating sessions OPTIONS Querying servers about their capabilities SUBSCRIBE, NOTIFY (RFC 3265) Event notification framework MESSAGE (RFC 3428) Instant messages
SIP Sessie voorbeeld SIP phone Proxy server1 Proxy server2 SIP phone INVITE M1 INVITE M2 100 Trying M3 INVITE M4 100 Trying M5 180 Ringing M6 180 Ringing M7 User accepts call 180 Ringing M8 200 OK M9 200 OK M10 200 OK M11 Tijd 3 digit number = numerical code for associated message ACK M12 RTP Media BYE M13 User hangs up 200 OK M14