HOOGTEKADIJK 147 AMSTERDAM
Werf 't Kromhout “DE EILANDEN”
Werf 't Kromhout
Daniël Goedkoop Jr. Vader Daniël Goedkoop Sr. kocht in 1867 voor zijn 17 jarige zoon de werf ‘t Kromhout. Hiermee was de wens van Daniël Jr. in vervulling gegaan om scheepsbouwer te worden. Hij renoveerde de sterk verwaarloosde werf, kocht de dakspanten van een wereldtentoonstellingsgebouw en overdekte hiermee de werf. Hiermee was het één van de eerste overdekte scheepswerven van Nederland. Hij bouwde een stoomhelling en bracht elektrische verlichting aan.
WERF ‘t KROMHOUT – STOOMHELLING 1888
WERF ‘t KROMHOUT 1900
Kijkje op de Nieuwe Vaart. Links-achter Werf ‘t Kromhout
IN 1899 KWAM BROER JAN GOEDKOOP IN HET BEDRIJF. JAN HAD EEN TECHNISCHE OPLEIDING EN BESLOOT STOOMMACHINES TE GAAN BOUWEN VOOR IN DE SCHEPEN DIE ZIJN BROER DANIËL BOUWDE. HIERMEDE KWAM ER EEN BELANGRIJKE WENDING IN HET BEDRIJF WAT UITEINDELIJK ZAL UITGROEIEN TOT ÉÉN VAN DE GROOTSTE MOTOREN FABRIEKEN VAN NEDERLAND.
WERKPLAATS STOOMMACHINES
STOOMMMACHINE No. 1
WERF 't Kromhout
25 jaar Kromhoutwerf - D. Goedkoop Jr.
1910. Schepen in aanbouw
Tewaterlating 1e stoompont voor Amsterdam
De Motorenbouw
1901 De eerste Kromhout Benzinemotor
1904 De Kromhout Petroleummotor
Het laatste bouwnummer door D. Goedkoop Dzn. op de werf gebouwd. De Kromhoutwerf werd verenigd met de naastgelegen werf “VREDENHOF”.
1908. 1e Steenlegging Kromhout Motoren Fabriek
De nieuwe Kromhout Motoren Fabriek na ingebruikneming in 1908
1911. Draaierij
1911. Bankwerkerij
1911. Kromhoutmotor type RO
1923. Kromhout Middeldruk type 6M6
1938. Kromhout Hoogdrukmotor type 3H4
In 1932 werd er een contract met L. Gardner & Sons afgesloten voor het in licentie bouwen en verkopen van viertact dieselmotoren van het type LW en LS.
Kromhout-Gardner type 4LW
1949 Kromhout Type 4-A-190
1951. Kromhout Type 6 GS-108
1954 Kromhout Type 6-TS-117 1958 Kromhout Type 8-TV-117
Kromhout type 6-F-240
1939 Genet Major type Mk 1a In licentie gebouwde vliegtuigmotoren 7-cilinder stermotor. Totaal 50 stuks.
voor bussen en vrachtwagens Inbouw van LW-G-GS-GH, TS en HT motoren 1935 - 1958 Chassisbouw bestemd voor bussen en vrachtwagens Inbouw van LW-G-GS-GH, TS en HT motoren
1935 Mijnloc.
RAMJETS 1957 Productie van de straal- voortstuwingsmotoren van de Kolibrie, de eerste Nederlandse helikopter.
Het Kromhoutmuseum
HOOGTEKADIJK 147 AMSTERDAM
The-End PPS: H.M. www.machinekamer.nl Het Kromhoutarchief