Workshop multimedia Lieselot Anckaert
Beeld
Woord
Geluid
Evolutie in media Iedere dag veel info die op ons af komt In verschillende ‘talen’ Woorden Beelden Geluiden Via verschillende ‘kanalen’ Krant, film, TV, internet, games, boek, GSM, tijdschrift, billboard,… Historische evoluties en tendensen Vaak beeld, tekst en geluid samen, terwijl vroeger apart Verschillende kanalen/dragers smelten samen vb. digitale televisie, internet op gsm,… Makkelijkere toegang voor meer mensen Van consumptie naar productie vb. web 2.0: wikipedia, youtube,…
Geletterd zijn… Vroeger: geletterd zijn = lezen en schrijven Nu: Multimediaal geletterd zijn = … Media begrijpen en kritisch naar kijken Media bewust en ethisch gebruiken Media zelf produceren Zowel kennis, vaardigheden als attitudes omtrent media en mediagebruik GROTE UITDAGING VOOR ONDERWIJS
1. Media begrijpen & kritisch bekijken Van wie komt de boodschap? Afzender en bijhorende verwachtingen? Hoe is het gemaakt? Camerastandpunt, belichting, compositie, kleur, kwaliteit, kadrage, camerabeweging, muziek, montage, kleding, houding, attributen, onderschrift,… Voor wie is het gemaakt? Kenmerken v doelpubliek? Wat is de boodschap? Impliciete waarden en standpunten? Verborgen stereotypen? Waarom wordt de boodschap verstuurd? Informeren, overtuigen, entertainment of kunst? Vb. van journaal verwacht je dat het objectief is Vb. van reclame verwacht je dat het de bedoeling is te overtuigen
1. Media begrijpen & kritisch bekijken
1. Media begrijpen & kritisch bekijken
1. Media begrijpen & kritisch bekijken
1. Media begrijpen & kritisch bekijken
1. Media begrijpen & kritisch bekijken Opgepast …
1. Media begrijpen & kritisch bekijken Mediawijsheid opgenomen in VOETen Dus ook jouw taak!
2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren Resultaten voor secundair onderwijs 1725 leerlingen in 12 scholen in Oost-Vlaanderen Online vragenlijst klassikaal ingevuld Spreiding in onderwijsvorm, geslacht, leerjaar, graad 44 diepte-interviews
2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren WELKE MEDIA IN BEZIT? Opvallend: hoe mediarijker de slaapkamer, hoe minder regels 2008 2010 Televisie thuis 100% 99% Televisie kamer 39% 46% Mp3-speler 93% 97% Gametoestel (ex. computer en gsm) X 85% Computer thuis 72% 89% Computer kamer 42% 43% Internet thuis 95% 94% Internet eigen kamer 34% 62%
2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren GSM? 13% internet-abonnement Radio luisteren, foto’s nemen, wekker,… Per maand Kleine 40 gesprekken 1176 sms’en (= 39,21/dag)
2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren COMPUTER? muziek te beluisteren (86%) te chatten (83%) video’s te bekijken (77%) informatie te zoeken (75%) te mailen (74%) huiswerk te maken (61%)
2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren 16 POPULAIRE WEBSITES? You Tube 9. Funnygames.nnl 2. Netlog 10. HLN.be 3. Facebook 11. Elov 4. Hotmail 12. Runescape 5. Smartschool 13. E-buddy 6. Spele.nl 14. Sporza 7. Wikipedia 15. YouPorn 8. Spelletjes.nl 16. Yahoo!
2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren SOCIAL NETWORKS? Foto’s uploaden en bekijken Op de hoogte v wat vrienden doen Communiceren (instant messaging of private) Social games (Farmville, Mafia wars,…)
2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren WELK COMMUNICATIEMIDDEL? MET OUDERS / GROOTOUDERS Gsm en vaste telefoon MET VRIENDEN Sms en instant messaging
Email uit de mode! Enkel voor school, jeugdbeweging, sportclub Heel sterke selectie obv titel!!, dus goede titel gebruiken als mailt naar leerlingen Email uit de mode!
skypen met grootouders
jongeren gebruiken twitter niet!
Digital native? Efficiënt?
1% load up| 9% deelt | 90% kijkt
Multitaskers!
multiplayer games & 5 min games Games worden vaak vergeten als het op online communiceren aankomt. Waar het bij social networks vaak aankomt op bestaande contacten, ontstaan bij online massive multiplayer games vaak nieuwe vriendschappen met jongeren in het buitenland. De bekendste games zijn World of Warcraft en Runescape (hier op de screenshot). Wie zich daar weinig bij kan voorstellen, denkt best even aan Ben X Het populairste type games online zijn nog altijd de eenvoudige Flash games: kleine spelletjes die je voor 5 minuten kunt spelen, en waarvoor je niks moet installeren op je pc of een account moet voor aanmaken. Denk aan Pacman en Tetris multiplayer games & 5 min games
2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren OPVALLEND Email uit de mode! Skypen met grootouders Geen twitter! Digital natives? web 2.0 Multitaskers Populaire 5 min game
2. Media gebruiken B. In onderwijs? Welke media hanteer je momenteel in jouw lesvoorbereidingen? Vooral beeld? Woord? Geluid? Combinatie? Welke kanalen? Welke media wil/kan je in de toekomst zinvol inzetten?
2. Media gebruiken B. In onderwijs?
2. Media gebruiken B. In onderwijs? VB. serious games VB. ict atelier …?
Wikispace aanmaken Accounts aanmaken per groep Onderdelen Harten, klaveren, schoppen, ruiten + paswoord Voor wikispace Voor google docs Onderdelen Links naar tutorials en uitleg hierin opnemen, alles in wiki steken Prezi-link + eigen ervaringen (voordelen nadelen in algemeen moeilijkheden? Makkelijk te leren?) + meerwaarde voor onderwijs/eigen klaspraktijk? Filmpje uploaden naar youtube – link + … Tutorial maken van google docs (screen o matic) / indien zelf een leuke tip: maak tutorial voor jouw collega’s over software of gebruik ve site / waar site te vinden / … Presentatie: met activ board
2. Media gebruiken Hoe multimedia/social media zinvol gebruiken in onderwijs? Gebruik v elo Gebruik v wiki zinvol http://www.wikispaces.com/user/my/Lieselota Smiho: screencast-o-matic google docs Dropbox (cloud) kan aan alle doc op alle pc’s, staat op server, sharen via links Facebook, plaatsen v resultaten
3. Media produceren Zelf produceren Activ board + prezi Moviemaker + camera Wikispace + google docs zelf een screencast tutorial van maken v functies en gebruik Tijd over? http://ictatelier.be Serious game spelen …
Presentatie v resultaten Meerwaarde voor onderwijs / jouw klaspraktijk? Drempel voor onderwijs / jouw klaspraktijk?