Workshop multimedia Lieselot Anckaert.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Informatie over voeding zoeken en bespreken
Het secundair onderwijs
KWALITEITSZORG november 2012
Sprint Jabbla.
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Edushock leerfestival
Werkwoorden d t dt.
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Beter afspelen.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Vennootschapsbelasting Aj 2011
Wegwijs in social media land
Workshop ‘kennis’. Moderne media •Computer •Video •DVD •Mobiele telefoon •iPod •internet •Radio •TV •Satelietontvangst •HDTV •Enz….. •Enz……….
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Achmea Studio 03 is een onderdeel van Achmea Facilitair Bedrijf
Het klaslokaal 2.0.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Presenteren voor starters
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
WORKSHOP MULTIMEDIA Lieselot Anckaert. Overzicht 2  Geletterdheid oud en nieuw  Kritisch kijken naar beelden  Jongeren en nieuwe media  Zelf aan de.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Inhoudsproblematiek Dominique Berrier projectleider VDAB
Passie - Verrijzenis Arcabas
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
1 Minor Digital World. Social networking en lectoraat Digital World Social Networking: de digitale communicatiemiddelen via internet, met elkaar, met.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
S OCIALE M EDIA Joke Hoogendijk Maart SOCIALE MEDIA: WAT IS DAT? Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
nieuwe toepassingen 2008 Schoolbib 2.0 / VVBAD Mechelen, 5 november 2008 Rosemie Callewaert - Project Manager VCOB.
aanvallen moeten ten allen tijden worden weerstaan
Van Vensoc tot Biztax Vennootschapsbelasting Aj 2011.
Van Vensoc tot Biztax Vennootschapsbelasting Aj 2011.
Enquête.
Op Stap naar het SO versie met oefeningen
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 7 De 2 ♦ /2 ♥ /2 ♠ en de 2 ♣ -opening 1Contract 2, hst 7.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Debbie Vandekerckhove
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Even voorstellen : Groep 3b
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
IA – LABELS Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
DIGITAL ANALYTICS TOOLS. 2 DIGITALE MEDIA - METEN.
Handvatten voor gebruik audiovisuele bronnen in de onderwijspraktijk Media in de klas Dalida van Dessel Teamleider onderwijsplatformen.
ZijActief Koningslust
Veilig Online. Wat als Facebook een dag niet werkte?
Transcript van de presentatie:

Workshop multimedia Lieselot Anckaert

Beeld

Woord

Geluid

Evolutie in media Iedere dag veel info die op ons af komt In verschillende ‘talen’ Woorden Beelden Geluiden Via verschillende ‘kanalen’ Krant, film, TV, internet, games, boek, GSM, tijdschrift, billboard,… Historische evoluties en tendensen Vaak beeld, tekst en geluid samen, terwijl vroeger apart Verschillende kanalen/dragers smelten samen vb. digitale televisie, internet op gsm,… Makkelijkere toegang voor meer mensen Van consumptie naar productie vb. web 2.0: wikipedia, youtube,…

Geletterd zijn… Vroeger: geletterd zijn = lezen en schrijven Nu: Multimediaal geletterd zijn = … Media begrijpen en kritisch naar kijken Media bewust en ethisch gebruiken Media zelf produceren Zowel kennis, vaardigheden als attitudes omtrent media en mediagebruik  GROTE UITDAGING VOOR ONDERWIJS

1. Media begrijpen & kritisch bekijken Van wie komt de boodschap? Afzender en bijhorende verwachtingen? Hoe is het gemaakt? Camerastandpunt, belichting, compositie, kleur, kwaliteit, kadrage, camerabeweging, muziek, montage, kleding, houding, attributen, onderschrift,… Voor wie is het gemaakt? Kenmerken v doelpubliek? Wat is de boodschap? Impliciete waarden en standpunten? Verborgen stereotypen? Waarom wordt de boodschap verstuurd? Informeren, overtuigen, entertainment of kunst? Vb. van journaal verwacht je dat het objectief is Vb. van reclame verwacht je dat het de bedoeling is te overtuigen

1. Media begrijpen & kritisch bekijken

1. Media begrijpen & kritisch bekijken

1. Media begrijpen & kritisch bekijken

1. Media begrijpen & kritisch bekijken

1. Media begrijpen & kritisch bekijken Opgepast …

1. Media begrijpen & kritisch bekijken Mediawijsheid opgenomen in VOETen Dus ook jouw taak!

2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren Resultaten voor secundair onderwijs 1725 leerlingen in 12 scholen in Oost-Vlaanderen Online vragenlijst klassikaal ingevuld Spreiding in onderwijsvorm, geslacht, leerjaar, graad 44 diepte-interviews

2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren WELKE MEDIA IN BEZIT? Opvallend: hoe mediarijker de slaapkamer, hoe minder regels 2008 2010 Televisie thuis 100% 99% Televisie kamer 39% 46% Mp3-speler 93% 97% Gametoestel (ex. computer en gsm) X 85% Computer thuis 72% 89% Computer kamer 42% 43% Internet thuis 95% 94% Internet eigen kamer 34% 62%

2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren GSM? 13% internet-abonnement Radio luisteren, foto’s nemen, wekker,… Per maand Kleine 40 gesprekken 1176 sms’en (= 39,21/dag)

2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren COMPUTER? muziek te beluisteren (86%) te chatten (83%) video’s te bekijken (77%) informatie te zoeken (75%) te mailen (74%) huiswerk te maken (61%)

2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren 16 POPULAIRE WEBSITES? You Tube 9. Funnygames.nnl 2. Netlog 10. HLN.be 3. Facebook 11. Elov 4. Hotmail 12. Runescape 5. Smartschool 13. E-buddy 6. Spele.nl 14. Sporza 7. Wikipedia 15. YouPorn 8. Spelletjes.nl 16. Yahoo!

2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren SOCIAL NETWORKS? Foto’s uploaden en bekijken Op de hoogte v wat vrienden doen Communiceren (instant messaging of private) Social games (Farmville, Mafia wars,…)

2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren WELK COMMUNICATIEMIDDEL? MET OUDERS / GROOTOUDERS Gsm en vaste telefoon MET VRIENDEN Sms en instant messaging

Email uit de mode! Enkel voor school, jeugdbeweging, sportclub Heel sterke selectie obv titel!!, dus goede titel gebruiken als mailt naar leerlingen Email uit de mode!

skypen met grootouders

jongeren gebruiken twitter niet!

Digital native? Efficiënt?

1% load up| 9% deelt | 90% kijkt

Multitaskers!

multiplayer games & 5 min games Games worden vaak vergeten als het op online communiceren aankomt. Waar het bij social networks vaak aankomt op bestaande contacten, ontstaan bij online massive multiplayer games vaak nieuwe vriendschappen met jongeren in het buitenland. De bekendste games zijn World of Warcraft en Runescape (hier op de screenshot). Wie zich daar weinig bij kan voorstellen, denkt best even aan Ben X Het populairste type games online zijn nog altijd de eenvoudige Flash games: kleine spelletjes die je voor 5 minuten kunt spelen, en waarvoor je niks moet installeren op je pc of een account moet voor aanmaken. Denk aan Pacman en Tetris multiplayer games & 5 min games

2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren OPVALLEND Email uit de mode! Skypen met grootouders Geen twitter! Digital natives? web 2.0 Multitaskers Populaire 5 min game

2. Media gebruiken B. In onderwijs? Welke media hanteer je momenteel in jouw lesvoorbereidingen? Vooral beeld? Woord? Geluid? Combinatie? Welke kanalen? Welke media wil/kan je in de toekomst zinvol inzetten?

2. Media gebruiken B. In onderwijs?

2. Media gebruiken B. In onderwijs? VB. serious games VB. ict atelier …?

Wikispace aanmaken Accounts aanmaken per groep Onderdelen Harten, klaveren, schoppen, ruiten + paswoord Voor wikispace Voor google docs Onderdelen Links naar tutorials en uitleg hierin opnemen, alles in wiki steken Prezi-link + eigen ervaringen (voordelen nadelen in algemeen moeilijkheden? Makkelijk te leren?) + meerwaarde voor onderwijs/eigen klaspraktijk? Filmpje uploaden naar youtube – link + … Tutorial maken van google docs (screen o matic) / indien zelf een leuke tip: maak tutorial voor jouw collega’s over software of gebruik ve site / waar site te vinden / … Presentatie: met activ board

2. Media gebruiken Hoe multimedia/social media zinvol gebruiken in onderwijs? Gebruik v elo Gebruik v wiki zinvol http://www.wikispaces.com/user/my/Lieselota Smiho: screencast-o-matic google docs Dropbox (cloud) kan aan alle doc op alle pc’s, staat op server, sharen via links Facebook, plaatsen v resultaten

3. Media produceren Zelf produceren Activ board + prezi Moviemaker + camera Wikispace + google docs  zelf een screencast tutorial van maken v functies en gebruik Tijd over? http://ictatelier.be Serious game spelen …

Presentatie v resultaten Meerwaarde voor onderwijs / jouw klaspraktijk? Drempel voor onderwijs / jouw klaspraktijk?