Frederik Dhaenens Sofie Van Bauwel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digital Playground Programma workshop 4 april
Advertisements

‘Goeiemoggel tis uit’ - Nederlandse jongeren leven online Juli 2008.
Presentatie Van ons.
boodschap (mediacontent): object, middel, toepassing (medium):
Prof. dr. Chia Longman UGent
GAMES in het onderwijs.
Estro Educatie / 13 januari 2012 / 1 Talking about my generation.
Gratis computerinitiatie in uw buurt BLMvzw Digidak | Evence Coppéelaan 91| 3600 Genk blmgenk.be | |
Wegwijs in social media land
APC curriculum 2012 Integratie van medische inhoud en
Workshop ‘kennis’. Moderne media •Computer •Video •DVD •Mobiele telefoon •iPod •internet •Radio •TV •Satelietontvangst •HDTV •Enz….. •Enz……….
Maar…. hoe hou je het leuk??
Vormingsdag Digidak Mediageletterdheid: Wat, hoe & waarom? Juni 29, 2012 Malle Mariën Ilse, IBBT-SMIT Vrije Universiteit Brussel.
Taalbeleid aan de UGent : Effect en evaluatie Sibo Kanobana Cel Diversiteit & Gender, UGent.
Mediaopvoeding.
Social Media (Wat is dat & Wat kan de kerk daar mee?)
De Digitale Week 2013 Infomomenten De Digitale Week is een initiatief van LINC vzw.
Startpunt 2008: evaluatie deontologische code Vlaamse overheid
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) Prof. Dr. T. Vander Beken.
COV Antwerpen 6 oktober Broechem
DIGITALE WEEK 2010 Proef me – Eet me op – Verslind me – Zwelg me Verorber me – Smaak me – Schrans me – Nuttig me Peuzel me op – Consumeer me – Smikkel.
Moeten kritisch leren omgaan met media en informatie. Er komt een massa aan informatie op hen af. Jongeren hebben steun nodig van leraren en ouders om.
Audiovisueel materiaal in de klas BOA 4 februari.
Superdiversiteit kleurt de sociale diensten
Overdragen van de Informatica Peter de Waal Periode 4, 2009/2010.
Ante Groep 14.
JAVI is een jeugdorganisatie die onafhankelijk en pluralistische internettelevisie maakt met een focus op nieuws over jeugd, jeugdwerk en jeugdbeleid.
H7: Wat is ethiek? 1. Wat is ethiek? 2. Wat zijn ethische problemen?
Fijnhoutbewerken in beeld Landelijke dag Platform vmbo bouwtechniek 6 juni 2007 Hans van Berkel Ejanne Lijftogt.
Boom uitgevers Den Haag. Korte presentatie BJu en de digitale wereld Onze visie op digitaal in het Hoger Onderwijs? En-en: boek plus digitaal (inclusief.
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) Prof. Dr. T. Vander Beken.
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
1 Social Media in de klas Film gebruik social media onderwijs 18 januari 2011.
Een leerlijn mediawijsheid groep 5-8.
Universiteitstraat 4, BE-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) Bjorn Ketels – Strafrecht en.
Internetgebruik en protocollen. - Inleiding (2 minuten) - Korte ronde in kleine groepjes met elkaar de schoolsituaties vergelijken. Meegenomen materiaal.
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
Workshop ‘visieversneller’
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en
Dag met vakcoördinatoren Mechelen 23 – agenda Een model om aandacht te hebben voor de leerlijn en de vakoptiek Een model om aandacht te hebben.
Digitale media Rotterdam, 00 januari 2007 Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Inleiding digitale media Rotterdam, 00 januari 2007.
Werkveldconferentie 13 november 2014
PROMO VIA SOCIAL MEDIA Versie SOCIALE MEDIA De grote spelers anno 2015 Facebook, Twitter, Youtube, Instagram, Whatsapp, Pinterest, …
Identiteit 2.0 Bron afbeelding:
De N-factor, lessencyclus over netwerken
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
Krachtige leeromgevingen Oefensessie 2: Evalueren
Star Style Webshop van Sarah Nelissen. Marktanalyse Web + Beter overzicht + Sneller en efficiënter + niet buiten komen VS Store + Mogelijkheid tot Passen.
Titel samenkomst 14 januari 2016
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
 ‘Hoe maak ik een goed filmpje?’ En hoe kan ik hem gebruiken?
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Social Media & Sport Deel I
Jongeren laten zich horen
Alliantie GenderDiversiteit
Computational thinking != Programmeren != Coderen
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Consumenten-gedrag Mondige consument
13/02/2017 Klinische simulaties Pijler 3 - introductie
Pelgrim-zijn in een digitale wereld
Doelgroepen Adolescentie
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Digitale geletterdheid
Taallab 3.0 Online geletterdheid
MEDIAOPVOEDING Leerplan media tonen Inspirerende gedachte
De crisisstemming rond migratie, asiel en anderstalige nieuwkomers zijn een beetje uit de aandacht verdwenen. Dit neemt niet weg dat de instroom van anderstalige.
Transcript van de presentatie:

Frederik Dhaenens Sofie Van Bauwel II II II II II II II II II II II II II II II II II II II II II II II Omgaan met gender en seksuele diversiteit vanuit een kritische mediageletterdheid Frederik Dhaenens Sofie Van Bauwel Ghent University II Korte Meer 7–11 II 9000 Ghent II P +32 9 264 68 64 II F +32 9 264 69 92 II cims.be

Introductie OVERZICHT WORKSHOP 1) Wat is nu gender & seksuele identiteit? 2) Wat is mediageletterdheid? 3) Belang van mediageletterdheid voor bespreekbaar maken van gender en seksuele diversiteit 4) Bespreking concrete mediacases 5) Terugkoppeling mediapraktijken leerlingen

(1) Gender en seksuele diversiteit

(1) Gender en seksuele diversiteit HETERONORMATIVITEIT binaire geslachtsverdeling M/V horen zich strikt mannelijk of vrouwelijk te gedragen M/V horen zich als heteroseksueel te identificeren dominant discours M/V die niet passen in deze norm  anders & minderwaardig gezien door de meerderheid

(2) Kritische mediageletterdheid “Mediageletterdheid is de bekwaamheid om toegang te hebben tot het materiaal uit verschillende media en om dit materiaal te identificeren, begrijpen, interpreteren, evalueren, communiceren, berekenen en produceren.” Lemaitre, J., Moreas, M., Pickery, J. “Mediageletterdheid in een digitale wereld” (2011, p. 9)  Ontwikkeling van een genuanceerd maatschappijbeeld

(3) Belang geletterdheid thematiek Kritisch nadenken over geldende normen en waarden ivm gender en seksuele identiteit Aansluiting bij leefwereld jongeren Onderzoek “Screenagers” (Adriaens, Van Damme & Courtois, 2009) + 1/2 eigen tv (populairste medium) + 6/10 eigen pc (waarvan 1/2 eigen internettoegang) + wanneer online, vooral surfen naar SNS

(4) Concrete mediacases CASE 1: FRIENDS

(4) Concrete mediacases CASE 2: FAMILY GUY

(4) Concrete mediacases CASES 3: GQ

(4) Concrete mediacases CASES 4/5: TER ZAKE/ HET JOURNAAL

(4) Concrete mediacases CASES 6: PINK

(5) Terugkoppeling Relevantie eigen mediapraktijken (film maken op YouTube) Zelf-representaties (Facebook, Ask.fm, Netlog)

(6) Vragen? Contactgegevens Frederik Dhaenens: frederik.dhaenens@ugent.be Sofie Van Bauwel: sofie.vanbauwel@ugent.be