Informatie over voeding zoeken en bespreken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Goeiemoggel tis uit’ - Nederlandse jongeren leven online Juli 2008.
Advertisements

In opdracht van … De provinciaalse Sportdienst Brugge Regio West-Vlaanderen.
Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Tips en praktijk opstellen businesscase
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | mei 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het aantal.
GfK Supermarktkengetallen
Communicatieplan. Inhoud  Streeklift  Doelgroepen  Hoe gaan we het aanpakken?  Website ( concept )  Conclusie.
Onderzoek naar het gebruik van sms en prepaid telefonie
Onderzoek naar Light eten
De Geest wil je met kracht vervullen! Philip Nunn November Nunspeet.
CULTUUR IN BEELD 25 november 2013
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
1copyright regio Oldambt Bestuur Regio Oldambt dagelijks bestuur; Voorzitter Simon Bulten (coördinator vrijwilligers) Penningmeester Henk Oolders.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
•2005 versus 2000 •PC panel: database met huishoudens •600 vrouwen, 100 mannen, jaar •De Nederlandse digitale vrouw in kaart brengen •Uitsplitsingen.
Quickscan superfoods Marcel Temminghoff Jolanda van Oirschot
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Een internetpanel als meetinstrument? Jelke Bethlehem en Barry Schouten NOSMO-middag Internetpanels – 12 nov 2004.
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Onderzoek Online Readiness Boekhandels
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | februari 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
Sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs Tabellen, grafieken en formules VMBO 6 juni 2013 Monica Wijers, FreudenthaI Instituut.
Persoonlijke ontwikkeling
RegioAanpak Veilig Thuis ‘Op weg naar een Regiovisie’ 5 december 2013.
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Project Energiescans Sportbedrijven in Deventer
Sportcafé Amsterdam Zuid
Volkoren Wat (w)eet de consument?
Beeld van mantelzorg in de provincie Groningen
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
Het sport- en beweeggedrag van de 50-plusser Eénmeting.
Inhoud Longlokalisatie bij ROW: Pulmonale arterioveneuze malformaties (PAVMs) Wat zijn PAVMs? Klachten? Risico’s? Behandeling? Diagnostiek? Groei? ROW.
Provincie Limburg SERR 5 februari 2013 Hilde Baerten Marc Cloostermans.
Pillen in de media | C0653| | ©TNS NIPO | 1.
Welke acties ondernemen Groningers om voorzieningen te behouden? Carola Simon.
Aarle-Rixtel inwoners Hoe gezond zijn de Laarbeekse jongeren en waar liggen de gevaren? Aantal 12 t/m 18 jarigen: % = 21 jongeren Respons:
Enquête.
Maatschappelijke stages Een onderzoek over maatschappelijke stages onder leerlingen, kunstencentra, amateurkunstverenigingen en stagemakelaars.
De vangnetpopulatie in de Ziektewet: kenmerken en risicofactoren voor langdurig verzuim Het onderzoek.
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
IPSOS iov Stichting tegen Kanker, 2013
Welke acties ondernemen Groningers om voorzieningen te behouden? Carola Simon 26 mei 2014, werkconferentie Innovaties in het sociale domein.
In opdracht van NOC*NSF
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
Sportonderzoek in Almere
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | augustus 2014.
Pensioen is abracadabra voor Nederlander Een onderzoek onder werknemers In opdracht van Delta Lloyd Levensverzekeringen N.V.
Politieke Wetenschappen, KU Leuven
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
IMAGO ZORG CONSUMENTEN 2013
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
ONTSPAN , LUISTER EN LEES
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | april 2015
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
© GfK 2014 | AFM Consumentenmonitor | Juni AFM Consumentenmonitor voorjaar 2014 Beleggers Juni 2014.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Volwassenen- en ouderenmonitor GGD Gelderland-Zuid Ir. Meta Moerman & drs. ir. Jolanda Terpstra (epidemiologen)
WonenBreburg Energie Januari I.Achtergrond & het telt! Panel II.Profiel panelleden III.Resultaten onderzoek Inhoud rapport 2.
© GfK 2014 | AFM Consumentenmonitor | November AFM Consumentenmonitor najaar 2014 Beleggingsobligaties November 2014.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Mediagedrag van Millennials
Bevraging streekproducten
Social Media.
Transcript van de presentatie:

Informatie over voeding zoeken en bespreken Marcel Temminghoff Jolanda van Oirschot Inge van Ravensteijn Project 17220 Mei 2013

40% van de consumenten zoekt tenminste wekelijks naar informatie over voeding. 1 op de 5 consumenten doet dit minder dan eens per jaar. Hoe vaak bent u actief op zoek naar informatie over eten? Het gaat hierbij om alles wat met eten te maken heeft, zoals informatie over voedingswaarden, tips over gezonde voeding en recepten. Nederlandse consumenten 18+ (in %, n=1046)

46% van de jongeren van 18 t/m 29 jaar zoekt tenminste wekelijks naar informatie over voeding. 16% doet dit slechts eens per jaar of minder vaak dan jaarlijks. Hoe vaak bent u actief op zoek naar informatie over eten? Het gaat hierbij om alles wat met eten te maken heeft, zoals informatie over voedingswaarden, tips over gezonde voeding en recepten. Nederlandse consumenten 18 t/m 29 jaar (in %, n=196)

Zaken omtrent voeding worden vooral met de partner of andere gezinsleden en met vrienden besproken. Een op de drie spreekt hierover op het werk met collega’s. Met wie of tijdens welke gelegenheden praat u met andere mensen over eten / voeding of bespreekt u berichten daarover in de media (kranten, tijdschriften, radio, tv, internet, etc.). Meerdere antwoorden mogelijk Nederlandse consumenten 18+ (in %, n=1046)

Voor jongeren van 18 t/m 29 jaar zijn familie, vrienden en collega’s het belangrijkste gezelschap om zaken omtrent voeding te bespreken. In vergelijking met andere leeftijdsgroepen doen zij dit relatief meer met vrienden, op feestjes en via social media. Met wie of tijdens welke gelegenheden praat u met andere mensen over eten / voeding of bespreekt u berichten daarover in de media (kranten, tijdschriften, radio, tv, internet, etc.) Meerdere antwoorden mogelijk Nederlandse consumenten van 18 t/m 29 jaar (in %, n=196)

Jongeren t/m 29 jaar bespreken zaken omtrent voeding relatief meer met vrienden, op feestjes en via social media. Dertigers en veertigers doen dit relatief vaker op het werk met collega's. 65-plussers spreken relatief meer met anderen over voeding op de (sport)vereniging. Met wie of tijdens welke gelegenheden praat u met andere mensen over eten / voeding of bespreekt u berichten daarover in de media (kranten, tijdschriften, radio, tv, internet, etc.) Nederlandse consumenten 18+ (in %, n=1046) De in groen weergegeven cijfers zijn significant afwijkend van het totaalgemiddelde van de groep

8% van de consumenten bespreekt dagelijks zaken omtrent voeding met anderen. 4 op de 10 Nederlanders heeft minimaal wekelijks dit thema als gespreksonderwerp. Hoe vaak is eten / voeding of gezondheid, of berichten daarover in de media, voor u een gespreksonderwerp? Nederlandse consumenten 18+ (in %, n=1046)

Jongeren van 18 t/m 29 jaar bespreken zaken omtrent voeding relatief frequenter dan de andere leeftijdsgroepen (15% ten opzichte van gemiddeld 8% dagelijks). Hoe vaak is eten / voeding of gezondheid, of berichten daarover in de media, voor u een gespreksonderwerp? Nederlandse consumenten 18 t/m 29 jaar (in %, n=196)

33% van de Nederlanders raakt af en toe of regelmatig in verwarring over wat wel of niet gezond is om te eten. Hoe vaak raakt u door dit soort gesprekken in verwarring over wat wel of niet gezond is om te eten? Nederlandse consumenten 18+ (in %, n=1046)

De verwarring komt vooral voor onder jongeren van 18 t/m 29 jaar; 39% geeft aan af en toe in verwarring te zijn en 9% wordt regelmatig in verwarring gebracht door gesprekken over voeding. Hoe vaak raakt u door dit soort gesprekken in verwarring over wat wel of niet gezond is om te eten? Nederlandse consumenten 18 t/m 29 jaar (in %, n=196)

Van de consumenten die wel eens over voeding praten, geeft 1 op de 5 aan door die gesprekken zelf meer informatie over voeding te gaan zoeken, 23% gaat anders over voeding denken en 4% gaat daadwerkelijk anders eten. Verandert uw gedrag rondom uw eetkeuzes door dit soort gesprekken? Nederlandse consumenten 18+ die met anderen praten over voeding (in %, n=874)

Vooral jongeren t/m 29 jaar geven aan door de gesprekken over voeding anders over voeding te gaan denken (33% ten opzichte van 23% gemiddeld). Verandert uw gedrag rondom uw eetkeuzes door dit soort gesprekken? Nederlandse consumenten 18 t/m 29 jaar die met anderen praten over voeding (in %, n=166)

Steekproef De netto steekproef voor dit onderzoek bestaat uit 1.000 Nederlanders van 18 jaar en ouder (die toegang hebben tot internet). De steekproef is getrokken uit het GfK Online Panel. Het GfK Online Panel is een gerenommeerd, hoogwaardig panel, waarbij de respons erg hoog is (ca. 75%) en waarbij de respons van hoge kwaliteit is. Met de panelleden wordt een continue relatie aangegaan. Als gevolg van de intensieve wervingswijze en beheer wordt een kwalitatief hoogstaand panel gegarandeerd. Hiermee wordt zelfselectie en/of vertekening geminimaliseerd. De steekproef is representatief voor de Nederlandse bevolking naar: Geslacht (man, vrouw) Leeftijd (18-29 jaar, 30-39 jaar, 40-49 jaar, 50-64 jaar, 65+ jaar) Opleiding (hoog, midden, laag) Regio (3 grote steden, rest westen, noord, oost, zuid)

Veldwerk Op dinsdag 3 mei 2013 zijn 1430 GfK panelleden via een email met een persoonlijke link benaderd om deel te nemen aan het onderzoek. Het veldwerk is afgesloten op zondag 12 mei 2013. In totaal hebben 1046 personen de vragenlijst volledig en correct ingevuld. Dit resulteert in een responspercentage van 73%.