Informatie over voeding zoeken en bespreken Marcel Temminghoff Jolanda van Oirschot Inge van Ravensteijn Project 17220 Mei 2013
40% van de consumenten zoekt tenminste wekelijks naar informatie over voeding. 1 op de 5 consumenten doet dit minder dan eens per jaar. Hoe vaak bent u actief op zoek naar informatie over eten? Het gaat hierbij om alles wat met eten te maken heeft, zoals informatie over voedingswaarden, tips over gezonde voeding en recepten. Nederlandse consumenten 18+ (in %, n=1046)
46% van de jongeren van 18 t/m 29 jaar zoekt tenminste wekelijks naar informatie over voeding. 16% doet dit slechts eens per jaar of minder vaak dan jaarlijks. Hoe vaak bent u actief op zoek naar informatie over eten? Het gaat hierbij om alles wat met eten te maken heeft, zoals informatie over voedingswaarden, tips over gezonde voeding en recepten. Nederlandse consumenten 18 t/m 29 jaar (in %, n=196)
Zaken omtrent voeding worden vooral met de partner of andere gezinsleden en met vrienden besproken. Een op de drie spreekt hierover op het werk met collega’s. Met wie of tijdens welke gelegenheden praat u met andere mensen over eten / voeding of bespreekt u berichten daarover in de media (kranten, tijdschriften, radio, tv, internet, etc.). Meerdere antwoorden mogelijk Nederlandse consumenten 18+ (in %, n=1046)
Voor jongeren van 18 t/m 29 jaar zijn familie, vrienden en collega’s het belangrijkste gezelschap om zaken omtrent voeding te bespreken. In vergelijking met andere leeftijdsgroepen doen zij dit relatief meer met vrienden, op feestjes en via social media. Met wie of tijdens welke gelegenheden praat u met andere mensen over eten / voeding of bespreekt u berichten daarover in de media (kranten, tijdschriften, radio, tv, internet, etc.) Meerdere antwoorden mogelijk Nederlandse consumenten van 18 t/m 29 jaar (in %, n=196)
Jongeren t/m 29 jaar bespreken zaken omtrent voeding relatief meer met vrienden, op feestjes en via social media. Dertigers en veertigers doen dit relatief vaker op het werk met collega's. 65-plussers spreken relatief meer met anderen over voeding op de (sport)vereniging. Met wie of tijdens welke gelegenheden praat u met andere mensen over eten / voeding of bespreekt u berichten daarover in de media (kranten, tijdschriften, radio, tv, internet, etc.) Nederlandse consumenten 18+ (in %, n=1046) De in groen weergegeven cijfers zijn significant afwijkend van het totaalgemiddelde van de groep
8% van de consumenten bespreekt dagelijks zaken omtrent voeding met anderen. 4 op de 10 Nederlanders heeft minimaal wekelijks dit thema als gespreksonderwerp. Hoe vaak is eten / voeding of gezondheid, of berichten daarover in de media, voor u een gespreksonderwerp? Nederlandse consumenten 18+ (in %, n=1046)
Jongeren van 18 t/m 29 jaar bespreken zaken omtrent voeding relatief frequenter dan de andere leeftijdsgroepen (15% ten opzichte van gemiddeld 8% dagelijks). Hoe vaak is eten / voeding of gezondheid, of berichten daarover in de media, voor u een gespreksonderwerp? Nederlandse consumenten 18 t/m 29 jaar (in %, n=196)
33% van de Nederlanders raakt af en toe of regelmatig in verwarring over wat wel of niet gezond is om te eten. Hoe vaak raakt u door dit soort gesprekken in verwarring over wat wel of niet gezond is om te eten? Nederlandse consumenten 18+ (in %, n=1046)
De verwarring komt vooral voor onder jongeren van 18 t/m 29 jaar; 39% geeft aan af en toe in verwarring te zijn en 9% wordt regelmatig in verwarring gebracht door gesprekken over voeding. Hoe vaak raakt u door dit soort gesprekken in verwarring over wat wel of niet gezond is om te eten? Nederlandse consumenten 18 t/m 29 jaar (in %, n=196)
Van de consumenten die wel eens over voeding praten, geeft 1 op de 5 aan door die gesprekken zelf meer informatie over voeding te gaan zoeken, 23% gaat anders over voeding denken en 4% gaat daadwerkelijk anders eten. Verandert uw gedrag rondom uw eetkeuzes door dit soort gesprekken? Nederlandse consumenten 18+ die met anderen praten over voeding (in %, n=874)
Vooral jongeren t/m 29 jaar geven aan door de gesprekken over voeding anders over voeding te gaan denken (33% ten opzichte van 23% gemiddeld). Verandert uw gedrag rondom uw eetkeuzes door dit soort gesprekken? Nederlandse consumenten 18 t/m 29 jaar die met anderen praten over voeding (in %, n=166)
Steekproef De netto steekproef voor dit onderzoek bestaat uit 1.000 Nederlanders van 18 jaar en ouder (die toegang hebben tot internet). De steekproef is getrokken uit het GfK Online Panel. Het GfK Online Panel is een gerenommeerd, hoogwaardig panel, waarbij de respons erg hoog is (ca. 75%) en waarbij de respons van hoge kwaliteit is. Met de panelleden wordt een continue relatie aangegaan. Als gevolg van de intensieve wervingswijze en beheer wordt een kwalitatief hoogstaand panel gegarandeerd. Hiermee wordt zelfselectie en/of vertekening geminimaliseerd. De steekproef is representatief voor de Nederlandse bevolking naar: Geslacht (man, vrouw) Leeftijd (18-29 jaar, 30-39 jaar, 40-49 jaar, 50-64 jaar, 65+ jaar) Opleiding (hoog, midden, laag) Regio (3 grote steden, rest westen, noord, oost, zuid)
Veldwerk Op dinsdag 3 mei 2013 zijn 1430 GfK panelleden via een email met een persoonlijke link benaderd om deel te nemen aan het onderzoek. Het veldwerk is afgesloten op zondag 12 mei 2013. In totaal hebben 1046 personen de vragenlijst volledig en correct ingevuld. Dit resulteert in een responspercentage van 73%.