Beeldvorming van Ouderen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
boodschap (mediacontent): object, middel, toepassing (medium):
Advertisements

Cultural Creatives in Nederland
Kibboets-opvoeding: Nachtelijk huilen en gehechtheid
God in zijn leven brengen.
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
Woord van Leven Januari 2010.
Visie, missie en kernwaarden
Proeftentamen Media Ecologie. Opbouw tentamen als opbouw cursus • 4 kennisvragen • 4 politieke vragen • 2 verdiepingsvragen.
Maatschappijleer 24 november 2011.
Gewoon even lezen Inclusief de Nederlandse vertaling.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Gewoon even lezen Inclusief de Nederlandse vertaling.
Seth Godin: If its broken its broken ! Dennis de Vroet Peter van Gerwen Michel Janse.
Beeld en Geluid museum Media park - Hilversum.
donderdag 17 juli 2014 Thursday, 17 July 2014 Those who smoke, will die !!!! Those who don’t smoke……….. RIGHT !! Zij die roken, zullen sterven !!!! Zij.
Nieuwe media: instrumenten in de kenniseconomie Van vinken naar vonken Hans Mestrum Trendwatcher
Ik heb de leeftijd bereikt waarop men mijn inspanningen
Sunday, 20 July 2014 zondag 20 juli 2014 Click Klik.
Interculturele communicatie
Na de verschillende «grappen » die we mekaar toesturen om te kunnen lachen,is dit een beetje anders. Het is niet de bedoeling je aan het lachen te brengen,
RWW unit 6 Passive-de lijdende vorm Vergelijk deze zinnen:
Merkbelevenissen Communicatie of Distributie? De keten of media? me·dia de; mv middelen om informatie over te dragen: radio, tv, pers, internet enz.; Pas.
de tijd van burgers en stoommachines
Voor vrienden die al grootouders zijn of het misschien ooit wel zullen worden met de genegenheid van iemand die dat ook is Automatische voortgang.
Gods geschenk vindt altijd zijn plaats!
Bronvermelding Alle schriftgedeelten zijn – tenzij anders vermeld - uit de NBG Bijbelvertaling Alle citaten - tenzij anders vermeld – die worden.
KOM HOGER #6 Het Woord is gekomen. Openbaring 4: 1 Na deze dingen zag ik, en zie, er was een deur geopend in de hemel; en de eerste stem, die ik gehoord.
Serie: Kom Hoger. 1 Korintiërs 2: 14 Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is, want het is hem dwaasheid en hij kan het.
Sociaal-economische verschillen in roken: de rol van de omgeving
Grootouderschap en levensloop
Blended Learning. content Waarom wij e-learning hebben gebruikt Demo van de module Voorlopige resultaten van effecten op gebruikers.
Spel uit de top 20: Fifa ’13..
1Korinthe Evenzo ook de beker, nadat de maaltijd afgelopen was… lett. de beker ná de maaltijd 2.
Sociale perceptie.
Tel de zwarte stippen. Tel de zwarte stippen Lopen de horizontale lijnen evenwijdig of niet?
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Vertaald uit het Frans – Freddy Storm – 06/2010
Land van duizend meningen 4.3 : Het Poldermodel van Kok Kok Van Mierlo Zalm V AN H UNEBED TOT HEDEN – les 14.
I hurt myself today to see if i still feel. Ik deed mijzelf pijn vandaag, om te zien of ik nog gevoel heb.
Onderwijsdag RU Academisch ideaal vs. Netgeneratie.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
An Alchemical Threesome L UME N N OVU M. Alchemie Lumen Novum, letterlijk vertaald Nieuw Licht heeft betrekking op Alchemie en de Steen Der Wijzen. Vanuit.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Why me Lord? Waarom ik Vader. What did I ever done? Wat heb ik ooit gedaan.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!” Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!”
Monday, 20 April 2015 maandag 20 april 2015 Click Klik.
Discriminatie.
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
WHY ME LORD WAAROM IK HEER. What did I ever done? Wat heb ik ooit gedaan.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Minderjarigen, ‘oude’ en ‘nieuwe’ media: een blik op de toekomst Recente ontwikkelingen in de sectoren van het mediarecht, de intellectuele rechten en.
Keuzevrijheid: lust of last?
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
EMGO Institute for Health and Care Research Quality of Care Martina Cornel, Hoogleraar community genetics & public health genomics Genetische testen: Direct.
De Betekeniseconomie.
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Salt & Light Zout & Licht
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT
Consumenten-gedrag Online consument
"Si comprehendis, non est Deus"
2 Corinthians 4:5-7 “For what we proclaim is not ourselves, but Jesus Christ as Lord, with ourselves as your servants for Jesus' sake. For God, who said,
DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT
De basisschool in de samenleving van NU!
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Beeldvorming van Ouderen Magda Michielsens 25 september 2007 NVR Werkgroep Ouderen

Beeldvorming en beeldvorming is 2 Betekenis 1 de wijze waarop ouderen in de media worden weergegeven, afgebeeld of gerepresenteerd Betekenis 2 het mentale beeld dat mensen hebben van ouderen. Het gaat om denkbeelden over wat ouderen zijn, kunnen, mogen, moeten, willen

Gender Portrayal - onderzoek Inspiratiebron & waarschuwing Oudere vrouwen zullen bijzondere aandacht verdienen in het onderzoek Vrouwen in de media zijn schaars Vrouwen in de media zijn jong

Stereotypen Letterlijk betekent stereotype: beschrijving op afstand. Kenmerken van een persoon worden overgedragen op de hele groep. En ook omgekeerd: is iemand eenmaal ingedeeld in een groep, dan is het voor velen duidelijk hoe hij of zij zich zal gedragen. De stereotypen maken het gemakkelijk om het gedrag van onbekende mensen direct te plaatsen en te beoordelen. De wereld wordt er overzichtelijk door. Vooroordelen: Een vooroordeel is een oordeel dat vooraf gaat aan de feitelijk waarneming.

Ouderen ? Vrouwen 40 + Vroegtijdige uittreders uit de arbeidsmarkt 50 + Gepensioneerden 65 + Hoogbejaarden 80 +

Welke beelden zien we van die groepen ? Op TV: weinig of geen Recreatie: (M/V) Nog fit – sportief Nieuwe markt “alles gratis” (M/V) Dommelen in een tehuis (V) Oudere experts (M) Vergrijzing (groepen)

Onderzoek LBL : Goede beelden, Slechte beelden Verbeelding van leeftijd in de media M. Tupper ESF Beeldvorming van Arbeid

Goede Beelden, Slechte beelden Het Nederlandse expertisecentrum leeftijd en maatschappij deed onderzoek naar de beeldvorming van ouderen in de media. Men heeft nieuws- en actualiteitsprogramma's, talkshows, documentaire en reportages, drama en soap en comedy geanalyseerd. Men stelde vast dat de representatie van ouderen in de verschillende genres steeds onder de norm was, als men de werkelijkheid als referentiepunt neemt.

Toets Leeftijd Selectie Rol Aanspreking Afbeelding Symbolen en metaforen Hiërarchie

Tupper onderzoek over de representatie van ouderen is tv-reclame in prime-time televisie. Het beeld dat hij vond is veel minder negatief dan verwacht werd. De reclame industrie heeft duidelijk de boodschap opgepikt dat ouderen niet noodzakelijk ziek, gebrekkig en zwak zijn. Het resultaat is echter niet dat ouderen zichtbaarder worden. Men is opgehouden een negatief beeld te verspreiden (en dat is zeer positief) en de prijs lijkt te zijn: een mindere zichtbaarheid van ouderen. >< "Dikwijls incontinent, bazig en weinig lollig".

ESF: Beeldvorming van Arbeid Inhoud i.v.m. leeftijd Vergrijzing Polarisering Ministers van Staat De canvas crack Geen titulatuur

ESF: Beeldvorming van Arbeid Aanwezigheid van ouderen Afwezigheid van 40 + vrouwen uitz. Marianne Thyssen, An Van Lancker Mannelijke oudere experten Een opmerking op de markt: vox populi is oud en onwetend VRT behoudt zijn ouder personeel in beeld Nu meer dan in verkiezingsuitzendingen

Reclame

55+ Reclame Dikwijls incontinent, bazig en weinig lollig Het beeld van ouderen in de reclame is vaak negatief of zelfs beledigend. Maar klagen daarover helpt.

Uitzonderingen Sophia Loren 70 RAI Brigitte Bardot 70 VRT Vrouwelijke ministers van staat BBC: Grumpy old men / women One foot in the grave Golden Girls Alle soaps Mijn Moeder Liefde 2004

0 28 september 1934

Thuis ,,Ik heb eerst aan mijn kinderen en kleinkinderen gevraagd of ze dat wel een goed idee vonden: hun moeder en grootmoeder in Thuis'', lacht Paula Semer.

Citaat G. Gerbner Mass media are the most ubiquitous wholesalers of social roles in industrial societies. Mass media, particularly television, form the common mainstream of contemporary culture. They present a steady, repetitive, and compelling system of images and messages. For the first time in human history, most of the stories are told to most of the children not by their parents, their school, or their church but by a group of distant corporations that have something to sell. This unprecedented condition has a profound effect on the way we are socialized into our roles, including age as a social role ... The world of aging (and nearly everything else) is constructed to the specifications of marketing strategies.

Vragen Onderzoek Intergenerationele interacties Wat DOEN jonge ouderen ? Wat zouden we willen zien ? cfr streefdoel i.v.m. vrouwen