Python – For loop + strings

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements


PSD Basisstructuren programmeren.
PSD Basisstructuren programmeren.
Databases via internet
Waar dienen al die toetsen eigenlijk voor?
Een manier om problemen aan te pakken
Practica Computerlinguistiek Tekst en uitleg:
PROS2 Les 11 Programmeren en Software Engineering 2.
VBA en VBS Een introductie.
Hoofdstuk 6: Controle structuren
Tegengestelden / Synoniemen
Instructie Programmeren Task 5
Numerieke Natuurkunde
Flow controle Keuzes maken. Het if-statement Soms moet code alleen in bepaalde situaties uit gevoerd worden Hiervoor heeft C de if-else constructie: if(voorwaarde1){
MICPRG Les 11 Microcontroller Programmeren in C. 112 Datastructuren in C Werkgeheugen (PC en microcontroller): Statische datastructuren (vaste grootte):
LauwersCollege Buitenpost Java Applet programma dat op een website zichtbaar is Java Application programma dat zelfstandig werkt Javascript Scripttaal.
Hoofdstuk 16 en 19 PHP en MYSQL
Klik ergens op het witte deel van deze pagina om verder te gaan
Pen- & kleuropdrachten
PHP & MYSQL LES 02 PHP & FORMULIEREN. PHP & MYSQL 01 PHP BASICS 02 PHP & FORMULIEREN 03 PHP & DATABASES 04 CMS: BEST PRACTICE.
PHP & MYSQL LES 01 PHP BASICS. PHP & MYSQL 01 PHP BASICS 02 PHP & FORMULIEREN 03 PHP & DATABASES 04 CMS: BEST PRACTICE.
Co-Green Dit is een sheet met tekst. Dit is de kop. Dit is bullit 1. Deze bullits kunnen over de gehele lengte van de sheet doorlopen Dit is bullit.
Tircms02-p les 3 Functies Strings Structuren. Functies 1. main() 2. { int k; k = 10 ; printf(“%d\n”,fac(k)); } 3. int fac(n) int n; 4. { int f; f= 1;
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 C programmeren voor niet-C programmeurs les 3 redirection,
Vervolg C Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Onderwerpen voor vandaag top-down decompositie Opdrachten:
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Instructie Programmeren Task 4 5JJ70. Task 4.1: Iteratief proces Het doel van de opdracht is de uitgangsspanning van een transistor te bepalen met de.
Torens van Hanoi ● Uitgevonden door Franse Wiskundige Edouard Lucas in ● Beschreven in zijn wiskundig “spelletjesboek” Récréations Mathématiques.
Instructie Programmeren Task 7
Vervolg C Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Onderwerpen voor vandaag Een embedded systeem: ARM bord.
2PROJ5 – PIC assembler Hogeschool Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Les 3 - onderwerpen Instruction timing Shadow.
Programmeren.
1 PI1 week 9 Complexiteit Sorteren Zoeken. 2 Complexiteit van algoritmen Hoeveel werk kost het uitvoeren van een algoritme (efficiëntie)? –tel het aantal.
Docentinstructie: Het is aan te bevelen de eerste dia’s klassikaal te tonen en met uitleg te bespreken. Als na zes dia’s een korte demo van Celsius/Fahrenheit.
Programmeren met kinderen NWT-conferentie basisonderwijs SPANNING & SENSATIE.
Rekenen met variabelen. Variabele: rekenen met variabelen een variabele is een letter die een getal voorstelt. de letters a, b, c, n, p, q, x, y en z.
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 5
Welkom! maandag 16 November 2015 Les B-2.
Les 3 - Operators Workshop Php Basic. ICT Academy Php Basic Content Operators Wiskundig Toewijzing Vergelijking.
Codetuts Academy Les 2 Module 2a Php Fundamentals 1.
Loops en errors Array's Random try catch for loop while loop do while loop.
Inhoud Breuken (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen).
Programmeren. Wat is programmeren? Het schrijven van opdrachten voor de processor De processor “spreekt” machinetaal:
Vraag 1: Functies Bestudeer dit stukje code: >> print (4.0/3.0)* *1**3 >> print (4.0/3.0)* *2**3 >> print (4.0/3.0)* *3**3 >> print.
Robby de Robot. Javascript Tot nu toe gebruikt: – document.write(" Hello World "); – alert("tekst") – Toon een waarschuwingsvenster – prompt("tekst",
De vraag is je beste vriend
Wat is algebra? Rekenen is het werken met getallen. Er zijn vier hoofdbewerkingen: optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. Verder ken je de bewerkingen.
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
Kennismaking met programmeren
Programmeren met Reeksen
Gevorderde EV3 PROGRAMMEER LES
Kennismaking met programmeren
Tinpro015b-les 1 C++ voor C-kenners Voor Technische Informatica.
Gameprogrammeren: Herhalingen
Kennismaking met programmeren
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
Kennismaking met programmeren
Sleutels, codes en aanwijzingen
Small Basic Console deel 2
Small Basic Console deel 2
Tellen met kaarten.
Voorkennis Wiskunde Les 1 Appendix §A.1 en A.2.
Leren programmeren met Scratch
Software Development fundamentals
Software Development fundamentals
Vergelijkingen van de vorm ax + b = c oplossen
Gameprogrammeren: Arrays
Vergelijkingen van de vorm ax = b oplossen
Transcript van de presentatie:

Python – For loop + strings Afsluitende opgaven: 15min Kirsten Kingma

Leerdoelen Na deze les: Weet ik wanneer een for loop handig is Kan ik een for loop gebruiken Kan ik een for loop schrijven Uitleggen waar je strings voor gebruikt Strings gebruiken over meerdere regels Indices voor strings gebruiken Strings doorlopen Uitleggen dat strings niet te veranderen zijn String methodes gebruiken: upper(), lower(), find(), replace()

Herhaling: afsluitende opgaven Afsluitende opgave 8.1 Functie voor tafel van vermenigvuldiging. Maak een functie die als parameter een getal krijgt, en die dan de tafel van vermenigvuldiging voor 0 tot en met 10 van dat getal afdrukt. Gebruik hiervoor een loop. Bijvoorbeeld, als de parameter 12 is, dan drukt het programma als eerste regel: 0 * 12 = 0 1 * 12 = 12 af, en als laatste regel: 10 * 12 = 120

Herhaling: afsluitende opgaven Afsluitende opgave 8.3 Vind de fout Voer de onderstaande code uit. Wat is er fout aan de volgende code? Waar komt "None" vandaan? Los het probleem in de functie op! #FUNCTIE DEFINITIEdef oppervlakte_van_driehoek( basis, hoogte ): opp = 0.5 * basis * hoogte print( "Een driehoek met", basis, "en hoogte", hoogte, "heeft oppervlakte", opp ) #HOOFDPROGRAMMA MET AANROEP VAN FUNCTIE berekende_oppervlakte = oppervlakte_van_driehoek( 4.5, 1.0 ) print( berekende_oppervlakte )

Herhaling: afsluitende opgaven Afsluitende opgave 8.4 Munt opgooien Schrijf een programma dat een munt opgooit. Maak hiervoor een functie `gooiMunt` dat willekeurig een tekst "KOP" of "MUNT" teruggeeeft. Maak gebruik van een random getal. Als deze 0 is, dan wordt het "KOP", anders "MUNT". In je hoofdprogramma roep je de functie `gooiMunt` aan en druk je het resultaat af.

While loop: herhalingen Zolang de conditie waar is, voer de acties uit. Structuur: Voorbeelden: while ( conditie ): acties while ikHebHonger: eet() while not spelIsAfgelopen: speelNogEenRonde()

Hoe vaak herhalen? While loop: Je weet niet hoe vaak je moet herhalen Zolang … herhaal …. Hoe vaak je herhaalt afhankelijk van een variabele Zorg dat de while-loop altijd eindigt! For loop: Je weet wel hoe vaak je moet herhalen Herhaal x keer Aantal herhalingen vooraf bekend

Voorbeeld: robot besturen Stel we willen de robot een rondje laten lopen import turtle turtle.forward(5) turtle.right(90) 4 keer hetzelfde!

Voorbeeld: robot besturen Stel we willen de robot een rondje laten lopen Stel we willen 5 keer “Hallo” printen, hoe doen we dat? Hier kun je aangeven hoe vaak je het herhaalt import turtle for teller in range(4): turtle.forward(5) turtle.right(90) inspringen Wat je herhaalt for teller in range(5): print( “Hallo” )

Gebruik van for-loops Met deze code printen we 5 keer “Hallo” Wat print onderstaande code? Wat print deze code? for teller in range(5): print( “Hallo” ) 1 2 3 for teller in range(4): print( teller ) 00 01 02 03 10 11 12 13 20 21 22 23 30 31 32 33 for x in range(4): for y in range(4): print( x,y )

For met range parameters Range (begin, einde, stapgrootte) Begin: Het eerste getal Einde: Dit getal wordt nooit bereikt Stapgrootte: welk getal je telkens bij het eerste getal optelt Hoe printen we deze reeks: for teller in range(4): print( teller ) for teller in range(2,6): print( teller ) for teller in range(3,11,2): print( teller ) 1 2 3 2 3 4 5 3 5 7 9 10 15 20 for teller in range(10,25,5): print( teller )

Strings Strings zijn teksten string1 = "appel” # aangeven met dubbele aanhalingstekens string2 = ‘banaan’ # of met enkele aanhalingstekens groet = “Hallo iedereen” # string kan meerdere woorden bevatten string4 = “ ” # een spatie is ook een string string5 = “” # een string mag leeg zijn (0 letters) #Een string kun je afdrukken. print( string1 ) # Dit print: appel #Een string kun je aan elkaar plakken. print( string1 + string2 ) # Dit print: appelbanaan #kun je herhalen. print( 3 * string1 ) # Dit print: appelappelappel

String doorlopen met een for loop fruit = "banaan" for letter in fruit: if letter == "a": print( "a gevonden!" ) Wat wordt hier geprint? UITVOER: a gevonden!

Newline print( “eerste regel \n tweede regel" ) UITVOER: eerste regel Voor het afdrukken op een volgende regel: \n UITVOER: eerste regel tweede regel print( “eerste regel \n tweede regel" )

Lengte woord = “fiets” lengte = len(woord) print( lengte ) Voor het bepalen van de lengte van een woord: len( ... ) UITVOER: 5 woord = “fiets” lengte = len(woord) print( lengte )

Index Elk letter in een string heeft een index (of positie) Tellen begint bij 0 woord = "fiets" print( woord[0] ) #drukt eerste letter af (index 0): f print( woord[1] ) #drukt tweede letter af (index 1): i print( woord[4] ) #drukt 5e letter af (index 4): s print( woord[ len(woord) - 1 ] ) Hoe druk je de laatste letter af? Hoe druk je de laatste letter een word af waarvan je de lengte niet weet? Tip: met len(woord) bepaal je de lengte van een woord

String methodes met . (punt) tekst = “FieTs" print( tekst ) # drukt af: FieTs print( tekst.upper() ) #drukt af: FIETS print( tekst.lower() ) #drukt af: fiets #drukt positie van T af: print( tekst.find( “T” ) ) #drukt af: 3 #vervangt T met t. print(tekst.replace( “T” , “t” )) #drukt af: Fiets #knipt uit tekst: eerste index tot laatste print( tekst[1:3] ) #drukt af: ie

Strings zijn onveranderbaar Werkt niet, tekst blijft de waarde klein houden: De waarde van een string veranderd niet zomaar! Tekst bliijft namelijk de waarde klein houden. Hoe verander je alle letters dan wel in hoofdletters? Kopie maken met daarin de aanpassing tekst = “klein" print( tekst.upper()) #drukt af:KLEIN print( tekst ) #drukt af:klein #maak kopie met daarin hoofdletters nieuwetekst = tekst.upper() print( nieuwetekst) #drukt KLEIN af print( tekst) #drukt klein af

ASCII codering Letters worden op een computer in ASCII gecodeerd Bijvoorbeeld: ‘A’ is 65 Met ord() vraag je de ASCII code op: ord(‘A’) Met chr() vraag je de letter op: chr(65)

Afsluitende opgave 10.5 Caesar Encryptie De Romeinen gebruikten de Caesarmethode om boodschappen te versleutelen. In dit geheimschrift wordt iedere letter vervangen door de letter die een paar plaatsen verder staat in het alfabet. Hier een verschuiving van 3 plaatsen. A → D, … , X → A, Y → B , Z → C.

Leerdoelen Na deze les: Weet ik wanneer een for loop handig is Kan ik een for loop gebruiken Kan ik een for loop schrijven Uitleggen waar je strings voor gebruikt Strings gebruiken over meerdere regels Indices voor strings gebruiken Strings doorlopen Uitleggen dat strings niet te veranderen zijn String methodes gebruiken: upper(), lower(), find(), replace()

Opdrachten http://course.cs.ru.nl/pythonVO/