Pers, pr en tekst schrijven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Advertisements

Handboek verzenden van Nieuwsbrief Caribbean.nl 12 september 2012 •Ga naar CMS •Kies Nieuwsbrief Caribbean.nl.
Uiterlijke structuur aanbrengen
Agence fédérale pour la Sécurité de la Chaîne alimentaire Een nieuwe website voor het FAVV ? RC van 28 mei 2008 Federaal Agentschap voor de Veiligheid.
Uw persoonlijke visitekaartjes
Het oog wil oog wat. Kijk ook op
Jaarverslag “ondernemingsraad”
Pers & Publiciteit Sjaak Koolen Waalwijk, 12 mei 2009.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Redactioneel schrijven Les 1
Ingenieursvaardigheden
concept en indelingsprincipe
In stappen naar de innerlijke structuur
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Al doende leren training docenten
Werkproces 1.5 Externe relaties opbouwen en onderhouden
R EDACTIONEEL SCHRIJVEN L ES 5. Globale indeling les 5 5 minutenKlassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 15 minutenKlassikale.
Mijn Trajectboekje Een handige hulp?.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Workshop Fondsen werven
Bezoekersgerichte teksten
Schrijven met een strategie
Opstel schrijven.
Uw persoonlijke visitekaartjes
Plaats hier bijvoorbeeld het onderwerp of activiteit Plaats hier ter afsluiting Bijvoorbeeld een uitnodigende Tekst voor de lezer! Gebruik deze tekst voor.
HET SCHRIJVEN VAN EEN PERSBERICHT PROGRAMMA 09.30uOntvangst & voorstelronde 09.45uToelichting op de training 09.50uDe theorie 10.15uIndividuele opdracht.
Samenvatting Havo 5.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
(Her)Schrijven voor het web Is schrijven voor het web anders? Voordat we schrijven… Basisprincipes schrijven voor het web.
Geïntegreerd werken met de vaardigheden voorbeelden.
Inleiding, middenstuk, slot
Workshop Klantgericht Corresponderen. Doelstellingen  Aanreiken basistechnieken klantgericht corresponderen  Presentatie richtlijnen schriftelijke communicatie.
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Training Webrichtlijnen Maar moet je je als webredacteur aan houden?
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
SET schrijfvaardigheid H5
WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)
Bouw en verbouw van een accommodatie Het bouwprocess.
Leesvaardig Examentraining.
Het schrijven van een betoog
Content coach Schrijven voor het web 15 oktober 2009.
Lezen, schrijven en argumenteren
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Gemaakt door: Zoë van Aken MCE2D.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
SET schrijfvaardigheid H5
Leesvaardigheid 2 Klaar voor je toekomst!.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Geïntegreerd werken met de vaardigheden
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Onderwerp, deelonderwerpen en hoofdgedachte
Een beschouwing schrijven
Alinea’s, inleiding, middenstuk en slot
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Deelonderwerpen Hoe herken ik de deelonderwerpen van een tekst?
De indeling van teksten
Kennisdeling en het valoriseren van leerpunten: conclusies
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Infographics Wat is de functie van infographics en hoe haal ik belangrijke informatie uit ze? NU Nederlands 2F.
Nederlands Tekstbegrip Onderwerp, deelonderwerp en hoofdgedachte
De kracht van de Fietsersbond
Inleiding, middenstuk, slot
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Een (informatief) Artikel schrijven
Player of creator? door Mark Grasmayer.
Player of creator? door Mark Grasmayer.
Nederlands 1.1h. Je kunt informatie opzoeken
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
De website.
Transcript van de presentatie:

Pers, pr en tekst schrijven

Media pr Doel: gunstige publiciteit Instrumenten: relaties onderhouden met journalisten persbericht persconferentie Gevaar van de pers: negativiteit

Persbericht Schriftelijke, nieuwswaardige mededeling van een organisatie aan de pers Bericht zelf is persklaar: kan zo de krant in of de site op Daaronder eventueel korte toelichting of achtergrondinformatie Aandacht trekken eenmaligheid: iets nieuws, iets baanbrekends continuïteit: past in berichtgeving over een issue

Tekst schrijven Schrijfstrategie Planfase ijkpersoon (= persona): schrijffase revisiefase redactiefase Planfase doelstelling, doelgroep onderwerp afbakenen, vraagstelling, thema (copy-platform) informatiebehoefte in kaart brengen en informatie opzoeken ijkpersoon (= persona): niet bestaande doorsnee lezer voor wie je kunt schrijven

Schrijffase Nog niet te veel zorgen maken over fouten Inhoudelijk kun je structuur aanbrengen met de 5 W’s Over wie gaat het? Wat is er gebeurd? Waar is het gebeurd? Wanneer is het gebeurd, en hoe? Waarom is het gebeurd?

Tekst structureren Kop, eventueel onderkop (subheading) Opening: aandacht trekken, onderwerp duidelijk maken Opening kan in de vorm van een lead, met kleine samenvatting, zoals in de krant Alinea: reeks zinnen die met elkaar samenhangen 5 à 8 regels, daarna witregel Alineagroep: aantal alinea’s rond hetzelfde thema Per alineagroep een tussenkop Kader: terzijde, extra voorbeeld, of een klein verhaaltje dat het thema illustreert Illustraties breken de tekst en maken je tekst levendiger

Revisie- en redactiefase Tekst een poos laten bezinken, dan kritisch bekijken klantgericht? goede schrijfstijl, en past die bij de doelgroep? Laat de tekst ook door anderen lezen en vraag feedback aanpassen, reviseren, aanpassen Redactie Bureauredacteur maakt de tekst klaar voor publicatie Na opmaak (lay-out) volgt een proef: controleren op fouten Pretest van een tekst: leesbaarheidsonderzoek

Persconferentie Nieuwswaarde moet hoog zijn Er moet voldoende inhoud zijn om journalisten een poos te woord te staan Wat je moet organiseren het programma schatting aantal deelnemers tijdstip locatie kiezen en zo nodig reserveren ondersteuningsmateriaal, catering begroting uitnodigingen, routebeschrijving persmap samenstellen, promotiemateriaal verzorgen

Persconferentie Deelnemers: goed focussen, juiste doelgroep (alleen journalisten) Locatie: centraal, goed bereikbaar, parkeergelegenheid Catering nuttig, maar niet overdadig AV-hulpmiddelen: moet gesmeerd lopen, zorg voor voldoende licht in de zaal Tijdstip: tussen 10 en 11 in de morgen is ideaal Persmap: bundel met achtergrondinformatie over jouw bedrijf en over het onderwerp; kan op papier en digitaal Uitvoering: zaal testen intekenlijst vliegende keep follow-up (effect, evaluatie)