Vlaming en brusselaar als ambassadeur voor Vlaanderen en Brussel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Eeklo aan het werk: verslag van een inhaalrace Werkloosheidscijfers Eeklo Gregory Cremmerye.
Advertisements

Hoe goed ken jij de kaart van ons land? Test het hier!
Inleiding.
April 2006 Annie M.G. Schmidt school Welkom in de Annie M.G. Schmidt school….. Kunst/cultuur thema: Vincent van Gogh april 2006.
Proefpresentatie CV206b Britt Koning Marielle Amahorseja Katja Pravnik
Gent, 4 mei 2010 Wat denken de Belgische vakantiegangers vandaag van sociale media? Anne Verhaeghe.
Allochtonen op de Vlaamse arbeidsmarkt
Vakantiewerking Mechelen Donderdag 3 oktober 2013.
België en Turkije, een wereld van verschil?
Toerisme Vlaanderen 19 december 2012 – ISALT – Bruno Paternoster.
Jongeren en de natuur Keyfindings Marc Johnston Mei 2010.
Arbeidsmarktinformatie
Belgen en diabetes kennis in 2004 en 2008 Wat is er veranderd? Nobody’s Unpredictable.
België Door Igor en Brett Hallo ik ben igor en ik ben brett
Cultuurparticipatie bij jongeren
Visienota professionalisering Toeristisch Onthaal Waar staan we & waar gaan we naartoe? Koen Craenen, projectcoördinator toeristisch onthaal.
In&Uit Leuven naar een nieuw toeristisch-cultureel onthaal Annemie Vandermotte Themadag Vrijetijdsonthaal – 26 september 2005.
Beter een goede buur dan een verre vriend? - Verkenning naar de betekenis van het Nederlandse landschap voor buitenlandse toeristen. Auteur: Bas Breman.
Ouderen als zorgdragers Ouderenparlement 26 april 2010 Antwerpen Kinderopvang.
Zondag 21 april  Hele dag cultuur voor kinderen (en hun ouders/begeleiders) ◦ Voorstellingen ◦ Doorlopende animatie en activiteiten ◦ Workshops.
Er valt wat te beleven…! Over evenementen en bestemmingen En over wat Toerisme Vlaanderen kan doen Lea Winkeler – stafmedewerker Toerisme Vlaanderen Brakel.
De vakantieganger in plattelandslogies in Vlaanderen april 2011.
IPSOS iov Stichting tegen Kanker, 2013
Toerisme in Zuidoost Azië
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Vlaanderen Gepeild, Brussel, 1 oktober 2009 Cultuurparticipatie in de levensloop John Lievens Vakgroep Sociologie Universiteit Gent.
FLANDERN in al zijn aspecten van west naar oost Freddy STORM - 04/2009 DEEL 2.
© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | april 2015
Powered by enquete toeristen heeg vrijdag 7 november 2014.
© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | augustus 2015
Omgevingsanalyse LOP BaO. Deel 1 Een korte schets op basis van de GOK-cijfers.
1© GfK | De Nederlandse Investeringsmonitor | November 2015 De Nederlandse Investeringsmonitor © GfK | November 2015.
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Toeristische regio’s België
© 2015 Ipsos. All rights reserved. Contains Ipsos' Confidential and Proprietary information and may not be disclosed or reproduced without the prior written.
Experiment 2: Museumbezoek in schoolverband. Vooraf Dit receptenboek is bedoeld voor musea die de resultaten van de experimenten willen toepassen in de.
TNS NIPO MuseumMonitor | Studiedag Prijsbeleid binnen Musea | 13 december 2007 Agenda Wat is en doet de MuseumMonitor Wat heeft men over voor museumbezoek.
© GfK 2014 | AFM Consumentenmonitor | Juni AFM Consumentenmonitor voorjaar 2014 Beleggers Juni 2014.
Toerisme Vlaanderen Vlaanderen Vakantieland 2011 Redemptieonderzoek 15 februari 2012 M.A.S. – Market Analysis & Synthesis Brusselsesteenweg 46 a – B 3000.
Ontmoeten, inspireren en genieten bedrijfsplan Dordrechts Museum en Simon van Gijn 24 maart 2009.
Welkom Toerist in vervoering Voor ondernemers die vooruit willen met recreatiemobiliteit in de Zuidwestelijke Delta.
Introductie tot het boekenvak: De boekhandel, een bedrijfseconomische benadering.
Een regionaal landschap is een unieke streek: mooie landschappen, boeiende natuur, rijke cultuurhistorie Een regionaal landschap is een samenwerkingsverband.
Cultuurconnect 2017 Haalbaarheid en marktpotentieel
@Level2work Contactdag Levenslang leren 24/03/2017
Mediagedrag van Millennials
Bevraging streekproducten
studiedag Ongekwalificeerde Uitstroom door actiegroep
België.
Op sneeuwklas in Zwitserland
VNPF voor de vierde keer de ConjunctuurWijzer Poppodia en – Festivals laten uitvoeren. Deze aflevering weer zowel podia als festivals (festivals.
Europa Mijn thuis.
DE 10 PROVINCIES VAN BELGIE
Klanttevreden-heidsonderzoek Regiotaxi Flevoland 2013
ALGEMENE VERGADERING CULTUURRAAD
Proefpresentatie CV206b Britt Koning Marielle Amahorseja Katja Pravnik
Preventie van alcoholgebruik van adolescenten door verbeterde ouder-kind alcoholspecifieke communicatie: De “Hou vol! Geen alcohol” pilot studie Suzanne.
Enkele nuttige weetjes… Ken je land!
Zijn jullie klaar voor een super spannende Quiz?
Rookenquête 2018 Een onderzoek voor Stichting tegen Kanker, uitgevoerd door GfK Belgium Rapport 1.
Mijn Positieve Gezondheid
Tervuren Participatieve wijkmonitor Mei 2018 Jo Steyaert Partner
Traject De Beleverij WELKOM!.
DE 10 PROVINCIES VAN BELGIE
OMGEVINGSANALYSE 2018 LOP Geraardsbergen Basis
DE 10 PROVINCIES VAN BELGIE
Reputatie onderzoek Vlaanderen 2017
De resultaten van de projecten die in deze presentatie worden getoond, zijn enkel ter info en mogen niet verder worden gedeeld.
DE 10 PROVINCIES VAN BELGIE
OMGEVINGSANALYSE 2018 LOP Oudenaarde Basis
Transcript van de presentatie:

Vlaming en brusselaar als ambassadeur voor Vlaanderen en Brussel December 2018 - januari 2019

Onderzoeksopzet Doel onderzoek Methode Focus op groep Doelgroep Wat vinden Vlamingen en Brusselaars de troeven van Vlaanderen en wat is hun houding ten aanzien van Vlaanderen als vakantiebestemming. Methode Online survey bij het iVOX research panel, representatief naar provincie, geslacht, leeftijd en opleidingsniveau Veldwerk: van 21 december 2018 tot 4 januari 2019 N: 1500 Maximale foutenmarge bij een steekproef van 1500 respondenten (95% betrouwbaarheid): 2,43 % Focus op groep afgelopen 3 jaar op vakantie geweest Doelgroep Vlamingen en Brusselaars 18+

houding ten aanzien van Vlaanderen en Brussel als vakantiebestemming Hoe waarschijnlijk is het dat u Vlaanderen en/of Brussel zou aanraden als toeristische bestemming aan iemand uit het buitenland? Net Promotor Score 2019 = % promotors - % criticasters = -10 Net Promotor Score 2016 = % promotors - % criticasters = -20 28% 54% 18% 37% 46% 17% Criticasters (0-6) Passief Tevredenen (7-8) Promotors (9-10) Criticasters (0-6) Passief Tevredenen (7-8) Promotors (9-10) Tov 2016 is het aandeel passief tevredenen vooral toegenomen. Filter: laatste 3 jaar op vakantie gegaan N: 1329 (2019) / N: 665 (2016)

houding ten aanzien van Vlaanderen en Brussel als vakantiebestemming -10 Net Promotor Score De NPS voor Vlaanderen/Brussel is in 2019 nog steeds laag (-10), de score is wel 10% hoger dan in 2016. 18% van de respondenten zouden Vlaanderen en Brussel actief aanraden als vakantiebestemming. Vooral de groep criticasters is gedaald t.o.v. 2016. Algemeen staan jongeren negatiever tegenover Vlaanderen en Brussel als vakantie bestemming. Tov 2016 is het aandeel passief tevredenen vooral toegenomen.

houding ten aanzien van Vlaanderen en Brussel als vakantiebestemming Hoe waarschijnlijk is het dat u volgende steden zou aanraden als toeristische bestemming aan iemand uit het buitenland? Promotors Passief Tevredenen Criticasters 30% 53% 18% NPS = 27 NPS = 10 NPS = -11 NPS = -20 NPS = -32 NPS = -44 Net Promotor Score 2019 = % promotors - % criticasters Filter: laatste 3 jaar op vakantie N: 1329

houding ten aanzien van Vlaanderen en Brussel als vakantiebestemming Van de Vlaamse Kunststeden zou men vooral Brugge en Gent aanbevelen als vakantie- bestemming. Mechelen, Leuven, maar ook Brussel zou de Vlaming/ Brusselaar in veel mindere mate aanraden aan iemand uit het buitenland. ANTWERPEN BRUGGE MECHELEN GENT Tov 2016 is het aandeel passief tevredenen vooral toegenomen. LEUVEN BRUSSEL

Troeven van Vlaanderen en Brussel Wat zijn volgens u de belangrijkste troeven van Vlaanderen en/of Brussel waarmee u een buitenlandse toerist zou overtuigen om hier op vakantie te komen? Vakantiegangers uit Vlaams + Brussels Gewest 2019 Vakantiegangers uit Vlaams + Brussels Gewest 2016 Lekker eten 24% Veel bezienswaardigheden 23% Gastronomie 20% Cultuur 17% Architectuur/gebouwen 15% Gastronomie 23% Lekker eten 18% Cultuur 14% Historische steden 12% Natuur 1 1 Lekker eten, gastronomie en cultuur blijven ook in 2019 belangrijke troeven voor Vlaanderen en Brussel. In 2019 komen ook ‘veel bezienswaardigheden’ en architectuur/gebouwen naar voor als belangrijke troef. 2 2 3 3 In 2019 staan historische steden en natuur niet meer in de top 5, toch geeft nog altijd 13% en 12% aan dat dit een troef is. 4 4 5 5 Filter: laatste 3 jaar op vakantie gegaan N: 1329 (2019) / N: 665 (2016)

Troeven van Vlaanderen en Brussel Welke specifieke musea, bezienswaardigheden, attracties, activiteiten of belevingen in Vlaanderen en/of Brussel zou u aanraden aan een buitenlandse toerist? Vakantiegangers uit Vlaams + Brussels Gewest 2019 Vakantiegangers uit Vlaams + Brussels Gewest 2016 Opgelet! Doordat de vraagstelling t.o.v. 2016 is aangepast, kunnen beide jaren niet helemaal vergeleken worden. Omdat er in 2016 meer algemene bezienswaardigheden aangegeven werden, werd in 2019 uitdrukkelijk gevraagd naar specifieke musea, bezienswaardigheden, … Dit komt duidelijk naar voor in de resultaten van 2019 Atomium Brugge MAS Kust Grote markt Brussel Manneke Pis Gent Gravensteen Museum voor Schone Kunsten Steden 21% 16% 12% 10% 7% 6% Brugge Atomium Kust Gent Grote markt Brussel Antwerpen historische steden brussel musea bezoeken Manneke Pis 22% 17% 13% 12% 11% 10% 9% 8% 6% 5% 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 In 2019 zijn het Atomium en Brugge de twee bezienswaardigheden die door de meeste Vlamingen en Brusselaars worden aangeraden om te bezoeken. Andere populaire attracties zijn het MAS, de Kust en de Grote markt van Brussel. Gravensteen in 2016= 2% MAS=1% Museum voor schone Kunsten= 0,5% Filter: laatste 3 jaar op vakantie gegaan N: 1329 (2019) / N: 665 (2016)

Troeven van Vlaanderen en Brussel Wat zijn typische Vlaams musea, culturele bezienswaardigheden, attracties, activiteiten of belevingen die leuk zijn om met families met kinderen te bezoeken? Vakantiegangers uit Vlaams + Brussels Gewest 2019 Plopsaland Technopolis Zoo Bokrijk Kust 15% 13% 10% 9% 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Zoo van Antwerpen Planckendael Speelgoedmuseum Pretparken Atomium 7% 6% 5% De top 5 bezienswaardigheden die de Vlamingen en Brusselaars aanraden aan families met kinderen zijn Plopsaland, Technopolis, de Zoo, Bokrijk en de Kust. Dit zijn stuk voor stuk zeer kindvriendelijke attracties, maar niet allemaal typisch voor Vlaanderen. Bokrijk en Plopsaland (weliswaar in mindere mate) zijn dit wel. 3 van de 10 bezienswaardigheden situeren zich in Mechelen. Filter: laatste 3 jaar op vakantie gegaan N: 1329

Kennis Vlaamse Meesters Ambassadorship & NPS In welke mate denkt u dat volgende aspecten buitenlandse toeristen kunnen overtuigen om naar Vlaanderen en/of Brussel te komen? 30% 53% 18% Echte troef Troef Geen troef Filter: laatste 3 jaar op vakantie gegaan N: 1329

Kennis Vlaamse Meesters Ambassadorship & NPS Volgens een groot deel van de respondenten kunnen ‘lekker eten en drinken’, ‘gastronomie’ en het WOI erfgoed buitenlandse toeristen overtuigen om naar Vlaanderen/Brussel te komen. De wielercultuur, de Vlaamse Meesters en het recreatief fietsen zijn minder sterke troeven om buitenlanders aan te trekken. Tov 2016 is het aandeel passief tevredenen vooral toegenomen.

Algemene conclusies Houding ten aanzien van Vlaanderen en Brussel als vakantiebestemming 18% 18% van de respondenten zouden Vlaanderen en Brussel actief aanraden als vakantiebestemming. Toch heeft Vlaanderen en Brussel ook in 2019 nog steeds een lage NPS (-10). Ten opzichte van 2016 is deze score wel gestegen van -20 naar -10. De Vlaming/Brusselaar is trots op Brugge en Gent als toeristische bestemming (NPS=27 en 10) Ouderen (55+) raden Vlaanderen of Vlaamse steden vaker aan als toeristische bestemming, jongeren helemaal niet. Toekomst: Hoe inzetten op het trotser maken van de Vlaming op zijn regio als toeristische bestemming? EN moeten we andere troeven naar voor schuiven om buitenlanders te overtuigen naar Vlaanderen en Brussel te komen? Of bij een groter publiek verduidelijken waarom dit unieke troeven zijn van Vlaanderen en Brussel?

Troeven van Vlaanderen en Brussel Algemene conclusies Troeven van Vlaanderen en Brussel De belangrijkste troeven van Vlaanderen en Brussel, voor de Vlaming/Brusselaar: Lekker eten en drinken De gastronomie De vele bezienswaardigheden De cultuur Gebouwen/architectuur Belangrijke bezienswaardigheden om te bezoeken: Het Atomium Brugge Het MAS De Kust De grote markt van Brussel Typisch Vlaamse familievriendelijke attracties: Plopsaland Technopolis Zoo Bokrijk Kust Bokrijk en in iets mindere mate Plopsaland zijn typisch Vlaamse familievriendelijke attracties. Troeven om buitenlandse toeristen te overtuigen naar Vlaanderen/Brussel te komen: Lekker eten en drinken Gastronomie Het WOI-erfgoed Minder sterke troeven: De Vlaamse Meesters Het wielererfgoed Het recreatief fietsen Toekomst: Hoe inzetten op het trotser maken van de Vlaming op zijn regio als toeristische bestemming? EN moeten we andere troeven naar voor schuiven om buitenlanders te overtuigen naar Vlaanderen en Brussel te komen? Of bij een groter publiek verduidelijken waarom dit unieke troeven zijn van Vlaanderen en Brussel?

Meer info? kennisbeheer@toerismevlaanderen.be