Sociale aanpak 30 KM-wegen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Handleiding MKBA bedrijventerreinen CE Delft, Martijn Blom 28 mei 2009.
Advertisements

Samenvatting: Stedelijke gebieden
“Alles van waarde is weerloos” (Lucebert)
De Groene Heuvel “Hof van heden en de toekomst”. Schetsen voor de toekomst.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Workshop Verkeer en milieu werken samen Team ‘Meer met lucht en verkeer’ heet u van harte welkom! Utrecht, 28 oktober,2010.
Ouders en Kinderen Centraal
MKBA inkoop VvE Woonbron Oud Mathenesse Rotterdam
De Methode Integrale Jeugdbescherming
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
Laat Nederland van zijn beste kant zien! Workshop Fondsenwerving 21 oktober 2008 Freek Mekking & Eylem Tanir Projectadviseurs Diversiteit Oranje Fonds.
Maatschappelijk Aanbesteden
Wijkambitie Zuidwest Wijkdialoog 29 november 2011.
Onzekerheidsreductie
P4.2 Het grotestedenbeleid
Gezonde lucht in de ruimtelijke praktijk: De Amsterdamse Richtlijn gevoelige bestemmingen luchtkwaliteit Saskia van der Zee (GGD) en Harry van Bergen.
Centraal Planbureau en Planbureau voor de leefomgeving Plannen voor de stad Een multidisciplinaire verkenning van de effecten van verstedelijkingsprojecten.
Het Rekenkamerrapport en de Luchtkwaliteit Raadsinformatieavond, 6 sept Jan Korff de Gidts Kracht van Utrecht-initiatief.
Grenzen aan evidence-based werken in de lokale public health praktijk
Effecten van de Gezonde wijk - Kosten en baten in beeld -
Public design – Concept 2 Pascal Burggraaf Pim Donkerlo Joris van Laernhoven Wakker worden!
Beter Benutten-aanpak
Monitor Leefbaarheid en Veiligheid 2009
Succesvol Partnerschap bij Duurzame Bouwprojecten
Omgevingswet - een introductie -
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Edgar Wever Masterclasses Vastgoed in uw bedrijfsvoering, Amersfoort 16 april 2015 Waarderen maatschappelijke effecten maatschappelijk vastgoed Casus,
Programma 6 oktober uur Welkom uur Doel en achtergrond KBW uur Het instrument KBW uur Oefenen met de beslisboom.
1 Richting nieuwe Woonvisie Den Helder Raadscommissie S&B 23 november 2015.
Roadshow Omgevingswet Deelsessie Gezondheid en omgevingsplan
1 Second opinion Groenezoom-rotonde Presentatie van de resultaten Hans van der Stok 10 juni 2014.
Op naar uitvoeringsprojecten. Wat vragen we? En wat kunt u van ons verwachten? Door Jan Kerkhof voorzitter initiatiefgroep Dommelvallei.
A1 - Startoverleg, 15 januari 2013, Arnhem Beesel Evaluatie Heerstraat- Kesselseweg.
Parkhaven, wonen waar de stad tot rust komt…..? Een zesbaans weg, auto’s & 1800 bussen per dag!
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
NMDC Workshop Visualisatie Behoeften van IenM op gebied van Verkeer en Vervoer Willem Homan.
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
MODERN BOEREN OP OUDE HOEVES even voorstellen 3 partners proces; nieuwe samenwerking expeditie ruimte.
EINDPRESENTATIE WERKGROEP DORPSVISIE: 14 maart 2016 Dorpsvisie Zuidwolde.
Verkeerscirculatie Berkel Beknopte evaluatie van het beleid.
Agenda  Opening burgemeester Gelok.  Introductie wethouder Zandee.  Toelichting op het GVVP en de beleidsagenda door Dhr. Louwerse.  Gelegenheid tot.
Visies Buitengebied en bebouwde kom Leusden 21 jan 2016.
Duurzaamheidbalans Oisterwijk Wat waren we van plan? 2006: Resultaten meten van deze coalitieperiode: beginstand en eindstand.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
OMGEVINGSWET Kansen en randvoorwaarden Joyce Nellissen Adviseur 29 september 2015 Vakgroep GGB.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Op uw gezondheid! Maarten HoornHans Damen projectleider Platform31senior jurist Rho adviseurs.
REGELREKSESSIE SCHAKELDAG 21 juni 2016 Boukje Keijzer en Marte Kappert.
De Gelderse Gezondheidswijzer
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Gezondheid & de Omgevingswet
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
Hoe helpen we de bezorgde burger op weg
Toelichting Gebiedsgerichte aanpak
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
SMART CITY DORDRECHT Ruimte voor innovatie.
Waarstaatjegemeente.nl Horizontale Verantwoording
Waterbouwsteen in omgevingsbeeld Edith Velema
Van 2.450= voor 1.995,== DISC Duurzame Inzetbaarheid Scan
Omgevingswet en Gezondheid
Grondstoffenplan Uitgangspunten Startnotitie: afvaldriehoek Kosten
Innovaties Waterschap Vallei en Veluwe
De rechter tikt de overheid op zijn vingers
Stad als gezonde habitat
Hier komt de titel Wijkgerichte aanpak Schilderskwartier Woerden
Stand van zaken op 1 november 2018
Stap drie bij projecten
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
1481 respondenten 85% Gepensioneerd 12% 3% % HBO/WO
Transcript van de presentatie:

Sociale aanpak 30 KM-wegen Hans Voerknecht, CROW

Hoe het begon? VVN wilde de MKBA weten van de omkering van het regime: Dus standaard 30 en alleen 50 waar het aangegeven is (Binnen de bebouwde kom)

De vraag van vvn Kun je met Wikken en Wegen van zo’n omkering van het regime een MKBA uitrekenen? Antwoord: Nee! Maar je kunt wel van een 30 km-weg (bv. per km wegvak) een MKBA uitrekenen. Want maatschappelijke baten zijn, naast veiligheid - geluid - luchtkwaliteit - leefbaarheid - negatief: doorstroming Resultaten van deze MKBA komen zodirect

Even over wikken en wegen Voegt MKBA-argumentatie toe aan besluitvormingsproces Probleem, niet de oplossing centraal Kijken aan welke effecten je de oplossing beoordeelt Probleemanalyse, oplossingenspeurtocht en afweging samen met de stakeholders Uitvoering door CROW gecertificeerde MKBA-experts en procesbegeleiders Maar dit is geen Wikken en Wegen-proces, want het gaat over één maatregel

Want eerst Wanneer heeft een 30 km-zone zin? Alleen als er daadwerkelijk langzamer gereden wordt: Bij geen of sobere inrichting wordt er vaak nog steeds harder gereden dan 30 Alleen duurzaam veilige inrichting blijkt duidelijk effect te hebben op de naleving

Een andere benadering Stel dat de buurt besluit om niet harder te rijden dan 30 Gezamenlijke buurtacties Bewustwording. Men ervaart 30 km als belachelijk langzaam: Maar:

Een andere benadering Gevoel van onveiligheid is groot bij 50 kmh Impact ernstig ingeval in leefomgeving is zeer groot Toenemende vraag om burgerparticipatie Past in werkwijze omgevingswet Effecten van de proef in Zeeland Dus: experimenteren ??!!

Een uitstapje naar de 30 km-MKBA spreadsheet Link

Dus 30 KM Loont! Maar alles hangt op de naleving! Hoe positioneren we de “sociale aanpak”?

Wanneer sociale aanpak? Als aanvulling op duurzaam veilig inrichting Als voorloper op duurzaam veilig inrichting (bv. Lochem, voorlopig is er geen geld en zelfs als alles vanaf nu snel geregeld zou worden is er geen DV inrichting voor eind 2018) Deze twee alternatieven om effecten in beeld te kunnen brengen Afhankelijk van de effectiviteit van deze aanpak wellicht in plaats van Duurzaam Veilig in sommige situaties

Hoe sociale aanpak Sessies à la Wikken en Wegen met de buurt Voorlichting, bewustwording Effecten in beeld Ideevorming over acties

monitoring Nulmeting Nameting Ook langdurig blijven monitoren (ook om opfrisacties te kunnen timen) Wellicht samen met de buurt

De toekomst Complete Wikken & Wegen projecten in woonomgeving, met een integrale aanpak van groen, natuur, inrichting, speelplaatsen en verkeer (ook bv. woonerven en 15 km-zones) Samen met TEEB-stad die de MKBA voor groen en natuur e.d. in beeld brengt Daardoor een veel meer samenhangende, goed ingerichte, groene, veilige, rustige en leefbare woonomgeving Waarin ook de (ws. enorme) maatschappelijke meerwaarde van een dergelijke aanpak helder wordt