28/09/2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
Advertisements

KA 1 Credit Mobility Hoger Onderwijs Joy Plokker.
Beurzen voor studenten Studie en stage Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
KHLeuven TOEWIJZINGSPROCEDURE Erasmusbeurzen Een “good practice” ? Erasmusdag, 23 mei 2013.
Welkom en introductie Annemarie de Ruiter. Erasmus+ Hoger Onderwijs  Presentatie team NA  Plannen 2014 
The CAF Procedure voor externe feedback
Laat de buitenlandstage echt meetellen!
6/5, Alden Biesen – 28/5, Brugge P 1 6 mei 2009, Alden Biesen 28 mei 2009, Brugge Comenius “monitoring dagen” focus: verslaggeving.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Welcome Pre-departure meeting for exchange Maart 2014 Faculteit Geowetenschappen.
13 maart Kwaliteitszorg in internationalisering Deel 2: indicatoren Actie 2 van de Vlaamse Bologna-experten
ECTS-label studiedag Oostende 16 juni 2004 Karel Van Liempt.
Erasmus infodagen juni 2004-Oostende ECTS AAN DE UNIVERSITEIT GENT van 1989 tot nu Geneviève Cochez Afdeling Internationale Betrekkingen.
Strategische partnerschappen Erasmus+ Actielijn 2 - Samenwerking voor innovatie en goede praktijken Versie november 2013.
Beurzen voor personeel Training Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
Beurzen voor personeel Lesopdrachten Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
Informatiebijeenkomst Uitgaande Studenten
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
Contingent art.60 verhoogde staatstoelage Werkgroep activering 11 januari 2013.
Comenius monitoring dagen - mei over verslaggeving “Comenius monitoring dagen” : over verslaggeving 20 mei 2008, Alden Biesen 29 mei 2008, Brugge.
Comenius monitoring dagen oktober, Alden Biesen 6 november, Brugge.
Comenius monitoring dagen 8/10/2008, Alden Biesen 13/11/2008, Brugge.
Comenius monitoring dagen oktober, Alden Biesen 12 november, Brugge.
Evaluatie ECTS- en DS-label aanvragen Procedure/ beslissing nieuwe oproep labelaanvragen meegedeeld aan de Nationale Agentschappen.
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
Functiegesprekken in de praktijk.
Voorlichtingsbijeenkomst Studeren in het buitenland Studenten Duits Maaike van Gerven, student mobility coordinator Faculteit der Letteren Donderdag.
Education and Culture Internationale credit mobiliteit met partnerlanden.
BEURZENPROGRAMMA’S VOOR HBO5. BEURZENPROGRAMMA’S Generieke beurzen Specifieke beurzen: - Transition Fellowship Programme.
Infosessie HBO5 Brussel, Ellipsgebouw 26 januari 2015.
.NET-productiviteit verhogen met een gepast gebruikt van lambda's en F# TETRA project proposal 2015.
Aanvragen van een KA2/S2S-partnerschap in het schoolonderwijs (2015)
Budgetten en aantallen mobiliteiten. Budget (EU) 121 miljoen EUR mobiliteiten in academiejaar 2015/2016.
Studeren in USA: I (nternational) S (tudent) E (xchange) P (rogram)
Infosessie HBO5 Brussel, Ellipsgebouw 26 januari 2015.
De school in Europa - Europa in de school
ERASMUS PROJECT Sint-Hendrik 8 december PROJECT PARTNERS 1. ENGELAND 2. SPANJE 3. ITALIË 4. POLEN 5. ROEMENIË 6. GRIEKENLAND 7. BELGIË.
European Charter, een kans voor implementatie?! Leonard van der Hout Bologna expert Amsterdam,4 juni 2015.
VOLWASSENENEDUCATIE GENT, 27/10/2015 ERASMUS +. ERASMUS VET Volw vorming Volw vorming Hoger Ond School Ond JeugdSport KA1 Nascholing / Leermob.
Uitwisselingen Mogelijke uitwisselingen - Binnen Europa : 1 semester of 1 academiejaar - Buiten Europa : 1 semester of 1 academiejaar - Dual.
VOLWASSENENEDUCATIE BRUGGE, 14/01/2016 ERASMUS +.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
Bra1 STUDENTMOBILITEIT Eindrapport Andre Brands – 4 augustus 2015.
STU/International Office Going Abroad Maart 2016 Scheikundige Technologie Petri van de Vorst STU/international office.
IBO Individuele beroepsopleiding. DE IBO Individuele beroepsopleiding Individuele Beroepsopleiding in de Onderneming: - opleiding van de CURSIST in de.
1 WEBINAR: GLOBAL GRANTS VOOR BEGINNERS 17 mei :30 – 20:30 uur.
Decreet Lokale Diensteneconomie Rol van RESOC en FORUM Lokaal Werkgelegenheidsbeleid.
EPALE electronic platform for adult learning in Europe
VLIR-UOS reisbeurzen 2016.
The psychotherapy single case database
Erasmus + Geneviève Cochez.
Radboud Beyond Borders
POD Maatschappelijke Integratie Evaluatie van de energiefondsen
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Dienst Onderwijsprocessen en -organisatie
STUDEREN IN HET BUITENLAND
Open Universiteit Nederland
Onze regio, onze toekomst!
Informatiebijeenkomst KA103 Call 2019
Erasmus+ Primary Checks KA1 hoger onderwijs 14 februari 2019.
Leerkrediet
Van schaarste naar overvloed?
Radboud Beyond Borders 2018
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

28/09/2016

Dinsdag 2 juli 2019, Brussel – Herman Teirlinckgebouw KICK OFF CALL 2019 KA103 & KA107

Agenda Budgetverdeling KA103 Toelichting bij de principes   Toelichting bij de principes Aanpassing van de beursbedragen Budgetverdeling KA107 Toelichting bij de nieuwe manier van toewijzen van budgetten Erasmus+ call 2019 nieuwigheden Pauze Terugkoppeling National Agencies Event ECHE voor het nieuwe programma Self assessment tool Feedback uit primary checks: compliance with the ECHE Eindrapporten KA103 en KA107 Systeemaudits Diplomasupplement

Budgetverdeling KA103

Budgetverdeling KA107

Aangevragen: mobiliteiten 22 aanvragen  47 partnerlanden, 2.143 mobiliteiten

Aanvragen: budget

Nieuw allocatiemodel Vaststellingen Budget gaat soms naar een beperkt aantal instellingen Sommige instellingen krijgen proportioneel teveel middelen Beperkte spreiding van budget over verschillende landen binnen één enveloppe Gebrek aan continuïteit in de financiering van succesvolle samenwerking met bepaalde landen

Nieuw allocatiemodel Toekenning van budgetten in 2019 Stap 1: verdeling van budgetten Stap 2: “vertaling” in mobiliteiten

Nieuw allocatiemodel Stap 1 Alle projecten worden ingevoerd met gevraagd budget Aftopping van gevraagde budget Projecten sorteren volgens totaalscore in dalende volgorde  factor Indien er meer gevraagd is dan beschikbaar: enkel projecten met min. 70/100 DCI Latin America & DCI Asia: specifieke geografische doelstellingen

Nieuw allocatiemodel Stap 1 - PI Americas

Nieuw allocatiemodel PI Americas

Nieuw allocatiemodel PI Americas

Nieuw allocatiemodel PI Americas

Nieuw allocatiemodel Stap 2 – PI Americas

Nieuw allocatiemodel Stap 1 Russian Federation

Nieuw allocatiemodel Stap 1 Russian Federation

Nieuw allocatiemodel Stap 1 Russian Federation

Nieuw allocatiemodel Stap 2 Russian Federation

Nieuw allocatiemodel DCI Latin America (4 aanvragen <70/100) Max. 35% naar Brazilië en Mexico Min. 25% naar MOL (Bolivia, El Salvador, Honduras, Nicaragua)

Nieuw allocatiemodel Stap 1 DCI LA

Nieuw allocatiemodel Stap 1 DCI LA Enkel projecten met score van minimum 85/100

Nieuw allocatiemodel Stap 2 DCI LA

Nieuw allocatiemodel DCI Asia Max. 30% naar China & India Min. 25% naar MOL (Afghanistan, Bangladesh, Cambodia, Laos, Nepal, Bhutan, Myanmar)

Nieuw allocatiemodel Stap 1 DCI Asia (6 aanvragen <70/100)

Nieuw allocatiemodel Stap 1 DCI Asia

Nieuwigheden

Nieuwigheden Programmagids Contract Epos/HEI Grant agreement HEI/deelnemer

Nieuwigheden Programmagids Programme countries: Servië (enkel voor projecten KA103 vanaf call 2019) Partner countries: Chili & Uruguay  industrialised Americas

Nieuwigheden Stafmobiliteit voor opleidingsdoeleinden (STT) This activity supports the professional development of HEI teaching and non-teaching staff as well as the development of involved institutions. It may take the form of training events abroad (excluding conferences) and job shadowing/observation periods/training at a partner HEI, or at another relevant organisation abroad Duur van deze activiteit KA103: min 2 aansluitende dagen tot max 2 maanden (zonder reisdagen). Uitzondering: invited staff: min. 1 dag KA107: min. 5 dagen tot max. 2 maanden Lesuren: 8 uren per week + proportioneel aantal uren voor onvolledige week. Uitzonderingen: geen min. aantal uren voor invited staff. STA+ STT gecombineerd: 4 uren per week

Start- en einddatum contracten Nieuwigheden Contracten Epos/HEI Start- en einddatum contracten Start Einde Duur KA103 1/6/2019 30/9/2020 of 30/5/2021 16 of 24 maanden KA107 1/8/2019 31/7/2021 of 31/7/2022 24 of 36 maanden

Voorschotten en rapportage Nieuwigheden Contracten Epos/HEI Voorschotten en rapportage Type contract Voorschot Interrimrapport KA103 16 of 24 maanden 80% 15/2/2020 KA107 24 maanden 31/7/2020 36 maanden 31/7/2020 en 31/7/2021

Nieuwigheden Grant agreements HEI/participant Gender: Male/Female/Undefined Annex II - Data protection update  verwijzing naar verordening 2018/1725

Nieuwigheden Online Linguistic Support Multilingualism feature: taalcursussen in taal van de mobiliteiten én de lokale taal OLS for refugees: OLS platform toegankelijk tot 22/11/19

National Agencies Event

ECHE

Primary checks

Primary checks Routine check final reports KA103 call 2017 (100%) 23/25 projecten Routine check final reports KA107 call 2016 (100%) 10/10 projecten Systeemaudits 12 uitgevoerd + 4 uit te voeren in 2019

zeer goed tot excellent Final reports beoordeling score KA103 (2017) KA107 (2016) zeer goed tot excellent >75 14 5 gemiddeld tot goed 50-75 8 zwak (met consequenties) <50

Final reports KA103 (2017)

Final reports KA107 (2016)

Systeemaudits Beleidsdoelstelling 1 Gelijke toegang en kansen voor mobiele deelnemers Zijn de selectiecriteria voor de studentenmobiliteit voldoende geobjectiveerd en duidelijk vastgelegd? Zijn de selectiecriteria voor de personeelsmobiliteit voldoende geobjectiveerd en duidelijk vastgelegd? Informeert de hogeschool de student en het personeelslid voldoende over de selectiecriteria Moedigt de hogeschool de deelname van ondervertegenwoordigde groepen aan? Beleidsdoelstelling 2, 3 en 10 Erkenning van activiteiten tijdens studiemobiliteit op basis van ECTS Is het opleidingsaanbod voldoende toegankelijk in het Engels en past de hogeschool jaarlijks de course catalogue aan en is deze opgesteld conform aan de ECTS' users guide? Erkent de hogeschool de in het buitenland verworven credits? Voorziet de hogeschool in de mogelijkheid om een resultaat behaald tijdens de Erasmusuitwisseling te betwisten? Beleidsdoelstelling 4 De mobiliteit kadert binnen interinstitutionele akkoorden? Kaderen alle mobiliteiten (sms) binnen een IIA? Kaderen alle mobiliteiten (sta) binnen een IIA? Zijn de IIA's correct tot stand gekomen en blijven de mobiliteiten per academiejaar binnen de afspraken van de IIA's?

Systeemaudits Beleidsdoelstelling 5 De hogeschool zorgt ervoor dat de uitgaande deelnemers het vereiste niveau inzake taalkennis bereikt hebben Biedt de hogeschool voldoende taalkundige ondersteuning ter voorbereiding van de uitgaande mobiliteiten? Beleidsdoelstelling 6 De uitgaande mobiliteit is gebaseerd op learning agreements en mobility agreements die op voorhand zijn gevalideerd door de deelnemer, de thuisinstelling en de ontvangende instelling/organisatie Zijn de learning agreements, de mobility agreements and de grant agreements correct opgemaakt? Zijn de learning agreements, de mobility agreements and de grant agreements tijdig opgemaakt? Beleidsdoelstelling 7 Ondersteuning bij het bekomen van visa, verzekeringen, accommodatie, begeleiding en monitoring Verleent de hogeschool ondersteuning aan de vertrekkende student? Beleidsdoelstelling 8 Gelijkwaardige behandeling van inkomende studenten en personeel Garandeert de hogeschool dat de inkomende deelnemers dezelfde academische behandeling krijgen?

Systeemaudits Beleidsdoelstelling 9 De instelling organiseert activiteiten om inkomende deelnemers te integreren Voorziet de hogeschool activiteiten ter bevordering van de integratie van inkomende deelnemers? Beleidsdoelstelling 11 Inkomende deelnemers krijgen tijdig een transcript of records Verleent de hogeschool tijdig een transcript of records aan de inkomende student? Beleidsdoelstelling 12 Ondersteuning van uitgaande mobiele deelnemers bij de terugkeer waarbij opgedane ervaringen gedeeld en verder gebruikt worden Voorziet de hogeschool ondersteuning bij terugkeer en worden opgedane ervaringen gedeeld en gebruikt? Beleidsdoelstelling 13 De hogeschool geeft erkenning aan de lesopdrachten en opleidingsactiviteiten die deel uitmaakten van de personeelsmobiliteit Geeft de hogeschool erkenning aan de mobiliteitsactiviteit van het personeelslid?

Systeemaudits: financiële check Traceerbaarheid van de betalingen Procedures om dubbele financiering te vermijden Heeft de hogeschool het correcte bedrag betaald aan de studenten? Betaalt de hogeschool tijdig de voorschotten en saldo's? Studenten categorie 1 (hogere Erasmusbeurs) De hogeschool betaalt de Erasmusbeurzen correct uit aan de personeelsleden?

Aandachtspunten Selectiecriteria: Erkenning van mobiliteit Objectief? Duidelijk? Taalvaardigheid? Maturiteit? Erkenning van mobiliteit Course catalogues: In het Engels? Tijdig beschikbaar? Makkelijk vindbaar? Grant agreements, learning agreements, transcript of records: Niet of te laat ondertekend, onvolledig ingevuld Te laat aan deelnemer bezorgd Beurs cat. I studenten met retroactieve werking toegekend Personeelsmobiliteit kadert niet altijd binnen IIA Laattijdige betaling aan deelnemers Hogere beursbedragen dan toegelaten (bv SMP ipv SMS) Verplicht gebruik van OLS voor studentenmobiliteit in KA103 niet altijd gerespecteerd Extra middelen toegekend na interimrapportage werden onvoldoende of niet gebruikt

Aandachtspunten Weinig concrete voorbeelden van impact en verspreiding van resultaten: Buiten de eigen instelling (bv. via E+ Project Results Platform, in lokale pers, blogs)

Verspreiden van resultaten Functies: Grotere bekendheid Erasmus+ programma “Enriching lives, opening minds” (impact) Delen en inspireren Plan voor verspreiding van de resultaten Kanalen (extern): Website Nieuwsbrief (Sociale) media Epos Meting van impact  Erasmus+ Impact study 2019 op studenten: inzetbaarheid op arbeidsmarkt  op personeel: innovatiever, meer contact met arbeidsmarkt op instellingen: kwaliteit van de opleidingen 

1

Diplomasupplement

Diploma(supplementen) Diploma’s HBO5 en lerarenopleidingen  vanaf AJ 2019/2020 opgenomen in het besluit van de Vlaamse Regering van 12 december 2014 tot vaststelling van de vorm van het hogeronderwijsdiploma en de inhoud van het bijbehorend diplomasupplement

Diploma(supplementen) BVR 12/12/2014, bijlage 3, rubriek 4.3

Diploma(supplementen) ECTS users’ guide 2015 The Diploma Supplement is designed to provide graduates with a transparent record of their achievements. Therefore, the educational components successfully completed abroad will be included in the Transcript of Records attached to the Diploma Supplement with their original titles (and their translation into the language(s) in which the Diploma Supplement is issued), the indication of the institution where they have been taken and the credits and grades awarded.

Diploma(supplementen) Originele titel Vertaling NL Vertaling EN Derecho internacional Internationaal recht International law Common law

Erasmus+ Cup https://kahoot.it