28/09/2016
Dinsdag 2 juli 2019, Brussel – Herman Teirlinckgebouw KICK OFF CALL 2019 KA103 & KA107
Agenda Budgetverdeling KA103 Toelichting bij de principes Toelichting bij de principes Aanpassing van de beursbedragen Budgetverdeling KA107 Toelichting bij de nieuwe manier van toewijzen van budgetten Erasmus+ call 2019 nieuwigheden Pauze Terugkoppeling National Agencies Event ECHE voor het nieuwe programma Self assessment tool Feedback uit primary checks: compliance with the ECHE Eindrapporten KA103 en KA107 Systeemaudits Diplomasupplement
Budgetverdeling KA103
Budgetverdeling KA107
Aangevragen: mobiliteiten 22 aanvragen 47 partnerlanden, 2.143 mobiliteiten
Aanvragen: budget
Nieuw allocatiemodel Vaststellingen Budget gaat soms naar een beperkt aantal instellingen Sommige instellingen krijgen proportioneel teveel middelen Beperkte spreiding van budget over verschillende landen binnen één enveloppe Gebrek aan continuïteit in de financiering van succesvolle samenwerking met bepaalde landen
Nieuw allocatiemodel Toekenning van budgetten in 2019 Stap 1: verdeling van budgetten Stap 2: “vertaling” in mobiliteiten
Nieuw allocatiemodel Stap 1 Alle projecten worden ingevoerd met gevraagd budget Aftopping van gevraagde budget Projecten sorteren volgens totaalscore in dalende volgorde factor Indien er meer gevraagd is dan beschikbaar: enkel projecten met min. 70/100 DCI Latin America & DCI Asia: specifieke geografische doelstellingen
Nieuw allocatiemodel Stap 1 - PI Americas
Nieuw allocatiemodel PI Americas
Nieuw allocatiemodel PI Americas
Nieuw allocatiemodel PI Americas
Nieuw allocatiemodel Stap 2 – PI Americas
Nieuw allocatiemodel Stap 1 Russian Federation
Nieuw allocatiemodel Stap 1 Russian Federation
Nieuw allocatiemodel Stap 1 Russian Federation
Nieuw allocatiemodel Stap 2 Russian Federation
Nieuw allocatiemodel DCI Latin America (4 aanvragen <70/100) Max. 35% naar Brazilië en Mexico Min. 25% naar MOL (Bolivia, El Salvador, Honduras, Nicaragua)
Nieuw allocatiemodel Stap 1 DCI LA
Nieuw allocatiemodel Stap 1 DCI LA Enkel projecten met score van minimum 85/100
Nieuw allocatiemodel Stap 2 DCI LA
Nieuw allocatiemodel DCI Asia Max. 30% naar China & India Min. 25% naar MOL (Afghanistan, Bangladesh, Cambodia, Laos, Nepal, Bhutan, Myanmar)
Nieuw allocatiemodel Stap 1 DCI Asia (6 aanvragen <70/100)
Nieuw allocatiemodel Stap 1 DCI Asia
Nieuwigheden
Nieuwigheden Programmagids Contract Epos/HEI Grant agreement HEI/deelnemer
Nieuwigheden Programmagids Programme countries: Servië (enkel voor projecten KA103 vanaf call 2019) Partner countries: Chili & Uruguay industrialised Americas
Nieuwigheden Stafmobiliteit voor opleidingsdoeleinden (STT) This activity supports the professional development of HEI teaching and non-teaching staff as well as the development of involved institutions. It may take the form of training events abroad (excluding conferences) and job shadowing/observation periods/training at a partner HEI, or at another relevant organisation abroad Duur van deze activiteit KA103: min 2 aansluitende dagen tot max 2 maanden (zonder reisdagen). Uitzondering: invited staff: min. 1 dag KA107: min. 5 dagen tot max. 2 maanden Lesuren: 8 uren per week + proportioneel aantal uren voor onvolledige week. Uitzonderingen: geen min. aantal uren voor invited staff. STA+ STT gecombineerd: 4 uren per week
Start- en einddatum contracten Nieuwigheden Contracten Epos/HEI Start- en einddatum contracten Start Einde Duur KA103 1/6/2019 30/9/2020 of 30/5/2021 16 of 24 maanden KA107 1/8/2019 31/7/2021 of 31/7/2022 24 of 36 maanden
Voorschotten en rapportage Nieuwigheden Contracten Epos/HEI Voorschotten en rapportage Type contract Voorschot Interrimrapport KA103 16 of 24 maanden 80% 15/2/2020 KA107 24 maanden 31/7/2020 36 maanden 31/7/2020 en 31/7/2021
Nieuwigheden Grant agreements HEI/participant Gender: Male/Female/Undefined Annex II - Data protection update verwijzing naar verordening 2018/1725
Nieuwigheden Online Linguistic Support Multilingualism feature: taalcursussen in taal van de mobiliteiten én de lokale taal OLS for refugees: OLS platform toegankelijk tot 22/11/19
National Agencies Event
ECHE
Primary checks
Primary checks Routine check final reports KA103 call 2017 (100%) 23/25 projecten Routine check final reports KA107 call 2016 (100%) 10/10 projecten Systeemaudits 12 uitgevoerd + 4 uit te voeren in 2019
zeer goed tot excellent Final reports beoordeling score KA103 (2017) KA107 (2016) zeer goed tot excellent >75 14 5 gemiddeld tot goed 50-75 8 zwak (met consequenties) <50
Final reports KA103 (2017)
Final reports KA107 (2016)
Systeemaudits Beleidsdoelstelling 1 Gelijke toegang en kansen voor mobiele deelnemers Zijn de selectiecriteria voor de studentenmobiliteit voldoende geobjectiveerd en duidelijk vastgelegd? Zijn de selectiecriteria voor de personeelsmobiliteit voldoende geobjectiveerd en duidelijk vastgelegd? Informeert de hogeschool de student en het personeelslid voldoende over de selectiecriteria Moedigt de hogeschool de deelname van ondervertegenwoordigde groepen aan? Beleidsdoelstelling 2, 3 en 10 Erkenning van activiteiten tijdens studiemobiliteit op basis van ECTS Is het opleidingsaanbod voldoende toegankelijk in het Engels en past de hogeschool jaarlijks de course catalogue aan en is deze opgesteld conform aan de ECTS' users guide? Erkent de hogeschool de in het buitenland verworven credits? Voorziet de hogeschool in de mogelijkheid om een resultaat behaald tijdens de Erasmusuitwisseling te betwisten? Beleidsdoelstelling 4 De mobiliteit kadert binnen interinstitutionele akkoorden? Kaderen alle mobiliteiten (sms) binnen een IIA? Kaderen alle mobiliteiten (sta) binnen een IIA? Zijn de IIA's correct tot stand gekomen en blijven de mobiliteiten per academiejaar binnen de afspraken van de IIA's?
Systeemaudits Beleidsdoelstelling 5 De hogeschool zorgt ervoor dat de uitgaande deelnemers het vereiste niveau inzake taalkennis bereikt hebben Biedt de hogeschool voldoende taalkundige ondersteuning ter voorbereiding van de uitgaande mobiliteiten? Beleidsdoelstelling 6 De uitgaande mobiliteit is gebaseerd op learning agreements en mobility agreements die op voorhand zijn gevalideerd door de deelnemer, de thuisinstelling en de ontvangende instelling/organisatie Zijn de learning agreements, de mobility agreements and de grant agreements correct opgemaakt? Zijn de learning agreements, de mobility agreements and de grant agreements tijdig opgemaakt? Beleidsdoelstelling 7 Ondersteuning bij het bekomen van visa, verzekeringen, accommodatie, begeleiding en monitoring Verleent de hogeschool ondersteuning aan de vertrekkende student? Beleidsdoelstelling 8 Gelijkwaardige behandeling van inkomende studenten en personeel Garandeert de hogeschool dat de inkomende deelnemers dezelfde academische behandeling krijgen?
Systeemaudits Beleidsdoelstelling 9 De instelling organiseert activiteiten om inkomende deelnemers te integreren Voorziet de hogeschool activiteiten ter bevordering van de integratie van inkomende deelnemers? Beleidsdoelstelling 11 Inkomende deelnemers krijgen tijdig een transcript of records Verleent de hogeschool tijdig een transcript of records aan de inkomende student? Beleidsdoelstelling 12 Ondersteuning van uitgaande mobiele deelnemers bij de terugkeer waarbij opgedane ervaringen gedeeld en verder gebruikt worden Voorziet de hogeschool ondersteuning bij terugkeer en worden opgedane ervaringen gedeeld en gebruikt? Beleidsdoelstelling 13 De hogeschool geeft erkenning aan de lesopdrachten en opleidingsactiviteiten die deel uitmaakten van de personeelsmobiliteit Geeft de hogeschool erkenning aan de mobiliteitsactiviteit van het personeelslid?
Systeemaudits: financiële check Traceerbaarheid van de betalingen Procedures om dubbele financiering te vermijden Heeft de hogeschool het correcte bedrag betaald aan de studenten? Betaalt de hogeschool tijdig de voorschotten en saldo's? Studenten categorie 1 (hogere Erasmusbeurs) De hogeschool betaalt de Erasmusbeurzen correct uit aan de personeelsleden?
Aandachtspunten Selectiecriteria: Erkenning van mobiliteit Objectief? Duidelijk? Taalvaardigheid? Maturiteit? Erkenning van mobiliteit Course catalogues: In het Engels? Tijdig beschikbaar? Makkelijk vindbaar? Grant agreements, learning agreements, transcript of records: Niet of te laat ondertekend, onvolledig ingevuld Te laat aan deelnemer bezorgd Beurs cat. I studenten met retroactieve werking toegekend Personeelsmobiliteit kadert niet altijd binnen IIA Laattijdige betaling aan deelnemers Hogere beursbedragen dan toegelaten (bv SMP ipv SMS) Verplicht gebruik van OLS voor studentenmobiliteit in KA103 niet altijd gerespecteerd Extra middelen toegekend na interimrapportage werden onvoldoende of niet gebruikt
Aandachtspunten Weinig concrete voorbeelden van impact en verspreiding van resultaten: Buiten de eigen instelling (bv. via E+ Project Results Platform, in lokale pers, blogs)
Verspreiden van resultaten Functies: Grotere bekendheid Erasmus+ programma “Enriching lives, opening minds” (impact) Delen en inspireren Plan voor verspreiding van de resultaten Kanalen (extern): Website Nieuwsbrief (Sociale) media Epos Meting van impact Erasmus+ Impact study 2019 op studenten: inzetbaarheid op arbeidsmarkt op personeel: innovatiever, meer contact met arbeidsmarkt op instellingen: kwaliteit van de opleidingen
1
Diplomasupplement
Diploma(supplementen) Diploma’s HBO5 en lerarenopleidingen vanaf AJ 2019/2020 opgenomen in het besluit van de Vlaamse Regering van 12 december 2014 tot vaststelling van de vorm van het hogeronderwijsdiploma en de inhoud van het bijbehorend diplomasupplement
Diploma(supplementen) BVR 12/12/2014, bijlage 3, rubriek 4.3
Diploma(supplementen) ECTS users’ guide 2015 The Diploma Supplement is designed to provide graduates with a transparent record of their achievements. Therefore, the educational components successfully completed abroad will be included in the Transcript of Records attached to the Diploma Supplement with their original titles (and their translation into the language(s) in which the Diploma Supplement is issued), the indication of the institution where they have been taken and the credits and grades awarded.
Diploma(supplementen) Originele titel Vertaling NL Vertaling EN Derecho internacional Internationaal recht International law Common law
Erasmus+ Cup https://kahoot.it