VUK’s: Vakinhoudelijke uitwerking van keuzevakken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op het Open Huis 2014 Kernteam Techniek.
Advertisements

Breed <…………………….. en smal <.> Wijnand Hootsen 18 maart 2014
Informatiebijeenkomsten Techniek juni 2013
Regiobijeenkomsten Jan van Hilten, januari 2014
De eerste stap om te komen tot een inrichting van de sector Techniek.
Landbouwbreed Klaaswaal
Nieuwe examenprogramma’s, pak je kans met BWI!
Kansen met Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Een regionaal team een taak
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Reflectie gesprek Vandaag als voorbereiding op Nieuw examineren.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Expertiseteam Toetsenbank WorkshopSchoolexamenbank vmbo Groen.
Schoolexamenbank vmbo Groen
Hands On: leren binnen handbereik
Welkom Voorlichting instroom leerjaar 3
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Voorlichting tweede klas GT
Jacqueline Kerkhoffs juni 2015.
Pilot school nieuwe leermiddelen
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
WELKOM.
Regiobijeenkomst najaar 2015
ERVARINGEN VAN EEN PILOTSCHOOL
HAARLEM COLLEGE BB / KB Media & Vormgeving Techniek & Energie Podium &
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Vernieuwing beroepsgerichte examenprogramma’s vmbo Meer ruimte voor kunst en cultuur? Hilversum:
Informatieavond vakkenpakketten Welkom In gesprek met de leerling Weet je al wat je na het VMBO wil gaan doen? Wat spreekt je hierin aan? Wat zijn je.
Regiobijeenkomst voorjaar Programma Opening Mededelingen 14: RC waardes voor VMBO :00 Presentatie over stof.
Macrodoelmatigheid in het VMBO in Z.O. Groningen Door: Anne de Vries, teamleider ROC Noorderpoort Wim Boerkamp, extern projectleider TiB.
Vernieuwing VMBO Kans of strop?. Inhoud Aanloop Verschillen en veranderingen De vakken LOB Examen en Diploma Kansen Brainstorm Evaluatie.
Profielkeuze Mavo 3 naar 4.  Bevorderingsnorm  Profielkeuze mavo 4  Examen  Wanneer keuze maken? Programma.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling PTA nieuwe beroepsgerichte programma’s vmbo Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
Jacqueline Kerkhoffs Juni We liggen op koers Wetgevingstraject: –Concept wet –Internetconsultatie –Advies onderwijsraad –Bijstelling wetstekst –Ministerraad.
Platform economie 14 juni 2016 Naar een schoolexamen voor een keuzevak in tien stappen Tom Erkens.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Handreiking bij het aanbieden van keuzevakken Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
OP WEG NAAR KLAS 3 Informatieavond ouders en leerlingen leerjaar 2
Welkom Voorlichtingsavond doorstroom klas Mavo 2 naar Mavo 3
Inhoud Nieuwe examenprogramma’s vmbo beroepsgericht
Landelijke dag BWI 7 juni 2017 Ede.
Informatieavond vakkenpakketten Welkom. Informatieavond vakkenpakketten Welkom.
Jacqueline Kerkhoffs Leen Prins
Media, Vormgeving en ICT Dienstverlening en Producten Zorg en Welzijn
Januari 2017.
Vernieuwend Middelbaar Beroepsonderwijs
Ruimte in examenprogramma’s en centrale examens in het vmbo
Aansluiting vmbo - mbo Landelijk project Stichting Platforms vmbo
Aansluiting vmbo - mbo Opzet van het project
CENTRAAL EXAMENS PTA CENTRAAL EXAMENS.
Netwerkbijeenkomst ronde 3
We hebben wat te vieren!!! 7 juni 2006.
VMBO BB-KB-GL-TL lesuren (100 SBU)
Profiel: Bouwen, Wonen & Interieur
Jan Nieuwenhuizen Koen Janssen
Welkom! Maak kennis met de
DIENSTVERLENING & PRODUCTEN
Nieuwe examenprogramma’s, pak je kans met BWI!
Bouwen Wonen en Interieur
De Frissel Veenwouden Ouderavond 3 april Keuzes klas 2.
College 4 project doorstroom MBO - HBO
Welkom Voorlichtingsavond doorstroom klas Mavo 2 naar Mavo 3
INFORMATIEAVOND LEERJAAR 4
Aanleiding Zorg over terugloop aanbod techniekvakken
De bovenbouw van de beroepsgerichte leerwegen van het vmbo
Media, Vormgeving en ICT Dienstverlening en Producten Zorg en Welzijn
Media, Vormgeving en ICT Dienstverlening en Producten Zorg en Welzijn
Welkom Voorlichtingsavond doorstroom klas Mavo 2 naar Mavo 3
Juli ’19 Jacqueline Kerkhoffs.
Transcript van de presentatie:

VUK’s: Vakinhoudelijke uitwerking van keuzevakken

Programma Hoe zijn de VUK’s tot stand gekomen? Doel van VUK’s? Examenprogramma's versus VUK’s; de verschillen In groepjes de VUK’s bekijken en becommentariëren

Totstandkoming Voor de landelijke schoolexamenbank zijn op basis van de examenprogramma’s toetsen gemaakt voor de keuzevakken. Voor deze toetsen heeft men destijds al uitwerkingen geschreven Het project landelijke toetsenbank is gestopt maar de uitwerkingen van 5 keuzevakken blijven Vanuit het project toetsenbank kunnen er nog 3 vakinhoudelijke uitwerkingen voor BWI worden bijgemaakt VUK’s worden gemaakt voor alle profielen. In totaal komen er ongeveer 75. (7 per profiel)

Totstandkoming Klaar (in concept) Constructieve-aansluitingen en afwerking Schoonmetselwerk Gevelopeningen Meubelmaken Interieurontwerp en -design Nog ontwikkelen Schilderen van hout- en steenachtige ondergronden Interieurbouw, stands en betimmeringen Daken en kapconstructies van hout  Als achtergrondinformatie: met de vijf bestaande zijn dat de 8 keuzevakken die volgens de meest recente gegevens van DUO het meest gekozen zijn door leerlingen.

Doel Meer inzicht voor docenten en leerlingen wat de inhoud is van de deeltaken en eindtermen van de exameneenheden Meer inzicht in niveaudifferentiatie binnen de eindtermen Kwalitatief betere uitwerking van schoolexamens en PTA’s Uitleg geven over de Deeltaken en Eindtermen

Inhoudelijk format Globaal zoals de syllabi van de profielmodules Korte beschrijving van het keuzevak (2 alinea’s) Korte beschrijving per deeltaak (1 alinea) Uitwerking van elke eindterm in toetstermen per leerweg Doorstroomrelevantie mbo Facultatief: woorden/begrippenlijst Uitleg geven over de Deeltaken en Eindtermen

Examenprogramma’s versus VUK’s

Examenprogramma’s versus VUK’s Nieuw is de uitgebreide omschrijving van de Taak en Deeltaak

Examenprogramma’s versus VUK’s In dit geval zijn er voor eindterm 9 3 toetstermen gemaakt Vakinhoudelijke uitwerking

Examenprogramma’s versus VUK’s Nieuw zijn de doorstroomgegevens MBO en begrippenlijst

Samen kijken naar de VUK’s Zijn de differentiaties BB, KB en GL bij de uitwerkingen van de deeltaken naar uw mening correct? Heeft u inhoudelijk nog opmerkingen over de uitwerkingen van de eindtermen? Heeft u nog andere opmerkingen over de (Deel)taak, Doorstroom of Begrippenlijst?