VUK’s: Vakinhoudelijke uitwerking van keuzevakken
Programma Hoe zijn de VUK’s tot stand gekomen? Doel van VUK’s? Examenprogramma's versus VUK’s; de verschillen In groepjes de VUK’s bekijken en becommentariëren
Totstandkoming Voor de landelijke schoolexamenbank zijn op basis van de examenprogramma’s toetsen gemaakt voor de keuzevakken. Voor deze toetsen heeft men destijds al uitwerkingen geschreven Het project landelijke toetsenbank is gestopt maar de uitwerkingen van 5 keuzevakken blijven Vanuit het project toetsenbank kunnen er nog 3 vakinhoudelijke uitwerkingen voor BWI worden bijgemaakt VUK’s worden gemaakt voor alle profielen. In totaal komen er ongeveer 75. (7 per profiel)
Totstandkoming Klaar (in concept) Constructieve-aansluitingen en afwerking Schoonmetselwerk Gevelopeningen Meubelmaken Interieurontwerp en -design Nog ontwikkelen Schilderen van hout- en steenachtige ondergronden Interieurbouw, stands en betimmeringen Daken en kapconstructies van hout Als achtergrondinformatie: met de vijf bestaande zijn dat de 8 keuzevakken die volgens de meest recente gegevens van DUO het meest gekozen zijn door leerlingen.
Doel Meer inzicht voor docenten en leerlingen wat de inhoud is van de deeltaken en eindtermen van de exameneenheden Meer inzicht in niveaudifferentiatie binnen de eindtermen Kwalitatief betere uitwerking van schoolexamens en PTA’s Uitleg geven over de Deeltaken en Eindtermen
Inhoudelijk format Globaal zoals de syllabi van de profielmodules Korte beschrijving van het keuzevak (2 alinea’s) Korte beschrijving per deeltaak (1 alinea) Uitwerking van elke eindterm in toetstermen per leerweg Doorstroomrelevantie mbo Facultatief: woorden/begrippenlijst Uitleg geven over de Deeltaken en Eindtermen
Examenprogramma’s versus VUK’s
Examenprogramma’s versus VUK’s Nieuw is de uitgebreide omschrijving van de Taak en Deeltaak
Examenprogramma’s versus VUK’s In dit geval zijn er voor eindterm 9 3 toetstermen gemaakt Vakinhoudelijke uitwerking
Examenprogramma’s versus VUK’s Nieuw zijn de doorstroomgegevens MBO en begrippenlijst
Samen kijken naar de VUK’s Zijn de differentiaties BB, KB en GL bij de uitwerkingen van de deeltaken naar uw mening correct? Heeft u inhoudelijk nog opmerkingen over de uitwerkingen van de eindtermen? Heeft u nog andere opmerkingen over de (Deel)taak, Doorstroom of Begrippenlijst?