Geschiedenis 3.4 De verhouding tussen heer en vazal

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Tien Tijdvakken Prehistorie (tot 3000 voor Christus)
Advertisements

... waar hébben we het over?! Romeinen aan de Rijn, schoolplaat legermuseum.
Deze voorbeelden zijn bedacht door: [zet hier je naam / namen]
Kaarten bij de tien tijdvakken
Kaarten bij de tien tijdvakken
1 De tijd van jagers en boeren 2 De tijd van Grieken en Romeinen
Tijd van jagers en boeren ? – 3000 v. Chr. Prehistorie
Schema H13 par. 1 Vier vrijheid!.
Kenmerk 25 & 29 Handelskapitalisme en wereldeconomie & Uitbouw van de Europese overheersing, slavenhandel en de opkomst van het abolitionisme - Les 1:
Hoofdstuk 1 De grote lijn..
De gevolgen voor leerlingen en docenten Door Wibe Balt en Esther Koops
Romeinse Rijk: -goed bestuur -sterk leger Landbouwstedelijke
1.1 Over de Nieuwe en de Nieuwste tijd
Van jagers en boeren … naar regenten en vorsten
Hoofdstuk 5.
Tijd van jagers en boeren ? – 3000 v. Chr. Prehistorie
Edo-Japan, de wereld van Shinto, Sjogoen en Samoerai
De tijd van regenten en vorsten
H1 Prehistorie Jagers en boeren.
Bij welk kenmerkend aspect hoort de bron?
Tijdvak 5 Ontdekkers en hervormers
Schoolexamen dinsdag 13 januari
Prehistorie (tot 3000 v. Chr) Oudheid (3000 v. Chr-500 n. Chr.)
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Pabo instroom geschiedenis
Prehistorie (tot 3000 v. Chr) Oudheid (3000 v. Chr-500 n. Chr.)
De late middeleeuwen, 900 – 1600 NIEUW TIJDVAK (4)
Pabo instroom geschiedenis
Geschiedenis Mevr. Liefting
Pabo instroom geschiedenis
Jagers, verzamelaars, boeren en stedelingen
KOO ‘Kosmisch Onderwijs en Opvoeding’ Montessorischool De Pas.
Voorstellen docent + opstellen plattegrond. De regels doornemen.
Geschiedenis van het Christendom Keuzemodule Hogeschool Rotterdam.
Tijd van jagers en boeren
Geschiedenis van het Christendom Keuzemodule Hogeschool Rotterdam.
Politieke situatie Europa rond 1800
Tijdvak 7- Tijd van pruiken en revoluties ( ) Achttiende Eeuw
Ontdekkers en hervormers
Jagers verzamelaars Jagers-verzamelaars trekken Europa in
Informatie avond 7B Patricia Scholte ter Horst. Amsterdamseweg 209
CSE 2016 Havo tijdvak I Vragen CE 2016 en KA Drs. Robert de Oude namens de havo/vwo commissie van de VGN.
Evolutie van de democratie in Nederland Met de Acte van Verlating van 1581 werd de onafhankelijkheid van de Republiek uitgeroepen, die na afloop.
Workshop 'Beelden van tijd en beeldende geschiedenis': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch tijdsbesef.
Workshop 'Beelden van tijd en beeldende geschiedenis': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch tijdsbesef in.
Koloniale verleden.
§ 3.4 Verspreiding van de Islam
Leven op een domein KA 10 hofstelsel.
Tijdvak 1 Jagers en boeren de levenswijze van jagers-verzamelaars
Hoofdstuk 3 Paragraaf 2 ‘Hofstelsel en horigheid’
Hoofdstuk 3 De tijd van monniken en ridders
Chronologie v.Chr v.Chr v.Chr v.Chr.
Een kennismaking met de geschiedenis in 10 stukjes.
Romeinse Rijk: -goed bestuur -sterk leger Landbouwstedelijke
Cursus 1.4 Tien Tijdvakken Klas 1 BK Lesweek 1
Cursus 1.4 Tien Tijdvakken Klas 1 KGT Lesweek 2
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
de tijd van burgers en stoommachines
de tijd van burgers en stoommachines
Pruiken en revoluties 4.4 Revolutie in Nederland
Ontdekkers en Hervormers
Woord weg Omdat (argumenten) 1 Autarkie Agrarisch-urbane samenleving
Inspelen op Innovaties
Inleiding.
Het hoe en wat nu? Groot onderhoud historische contexten HAVO
Het hoe en wat nu? Groot onderhoud historische contexten VWO
Aardrijkskunde 7.6 Relaties 7.5 Weer 7.4 Klimaat
Economie 3.4 Consumentengedrag 6.4 Ondernemingsvormen 7.4 Europa
Tijd van jagers en boeren Jagers-verzamelaars -Jagen / verzamelen -Taakverdeling -Nomaden -geloof Boeren -Akkerbouw / veeteelt -Ontstaan verschillen in.
Transcript van de presentatie:

Geschiedenis 3.4 De verhouding tussen heer en vazal 4.4 Het begin van staatsvorming en centralisatie 5.4 De Opstand, ontstaan onafh. Ned. staat 6.4 De weten-schappelijke revolutie 8.4 Het moderne imperialisme 9.4 De Duitse bezetting en de Jodenvervolging 10.4 Soc.-cult. veranderingen, pluriformiteit jaren '60 1.3 Het ontstaan eerste stedelijke gemeenschappen 2.3 Christendom in Romeinse Rijk 3.3 Hofstelsel en horigheid 4.3 Opkomst stedelijke burgerij, zelfst.heid steden 5.3 Reformatie/ splitsing christelijke kerk 6.3 Absolutisme 7.3 Franse en Bataafse revolutie 8.3 Politiek-maatschappelijke stromingen 9.3 De economische wereldcrisis 10.3 De Europese integratie 1.2 Het ontstaan van landbouw en landb.samenleving 2.2 Grieks-Romeinse cultuur confr. Germ. Cult. 3.2 Ontstaan, verspreiding islam 4.2 Opkomst van handel en ontstaan van steden 5.2 Begin over- zeese Europese expansie 6.2 Burgerlijk bestuur, stedelijke cultuur in Nederl. 7.2 Slavernij en abolitionisme 8.2 Parlementair stelsel, toename volksinvloed 9.2 Nationaal-socialisme 10.2 Blokvorming tussen Oost en West 1.1 De levenswijze v. jagers en verzamelaar 2.1 Burgerschap, wetenschappelijk denken 3.1 verspreiding Christendom Europa 4.1 De strijd tussen kerk en staat 6.1 Ontstaan handelskapitalisme wereldeconomie 7.1 Denken over staat en maatsch. in de Verlichting 8.1 Industriële en revolutie, emancipatiebew. 9.1 Totalitaire, communisme politiek systeem 10.1 Nationa- listische beweging in koloniën 5.1 Renaissance 1. Jagers en boeren 2. Grieken en Romeinen 3. Monniken en ridders 4. Steden en staten 5. Ontdekkers en hervormers 6. Regenten en vorsten 7. Pruiken en revoluties 8. Burgers en stoommachines 9. Wereldoorlogen 10. Televisie en computer Geschiedenis V1. Omgaan met tijd en processen in het verleden V2. Interpreteren van het verleden V3. Betekenis geven aan het verleden AV1. Redeneer-vaardigheid AV2. Informatie-vaardigheid AV3. Onderzoeks-vaardigheid AV4. Presentatie-vaardigheid V2.1 Standplaats-gebondenheid V3.1 Betekenis geven aan en oor-delen over het verl. AV1.1 Verhelderen onderwerp AV1.4 Rappor-teren eigen oordeel/mening AV2.1 Informatie be- hoefte bepalen AV2.4 Verwerken van informatie AV3.1 Onderzoeks-vraag formuleren AV3.5 Uitv. onderzoeks-methode AV4.1 Bepalen inhoud presentatie AV4.4 Presenteren V1.1 Tijdsbesef V2.2 Bron en vraagstelling AV1.2 Wegen en waarderen van belangen AV1.5 Waar- deren meningen anderen V1.2 Causaliteit AV2.2 Zoek-strategie bepalen AV2.5 Presenteren van informatie AV3.2 Informatie-behoefte bepalen AV3.6 Verw. en beoordelen informatie AV4.2 Bepalen vorm/opbouw presentatie AV4.5 Vragen beantwoorden AV1.3 Bepalen eigen oordeel en mening AV2.3 Verw. en beoordelen van informatie V1.3 Continuïteit en verandering AV2.6 Evalueren AV3.3 Select. onderzoeks-methode AV3.7 Verwerken van informatie AV4.3 Adequate hulpm. gebr. AV4.6 Evaluatie en reflectie AV3.4 Opzet/planning vh onderzoek AV3.8 Pre-senteren onderz.-result. AV3.9 Evalueren