GIRLS OUTPERFORMING BOYS IN LISTENING AND READING SKILLS

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
TYPE HIER DE SUBTITEL OVER 1 REGEL •Plaats voor de subtitel altijd een tab, om de regel op de juiste afstand te laten beginnen. •De eerste regel na de.
Advertisements

Het effect van etniciteit op testscores tijdens de selectie van politieagenten Lonneke de Meijer AIO Arbeids- en Organisatiepsychologie.
Requirements -People are able to make their own memorial page, called a memori -The website will be build first in Dutch for extension.nl, then copied.
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Soft Systems Methodology Een doelbewuste aanpak voor action research
User Centred Development
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
‘WAIT FOR ME’ Lees met elkaar de songtekst Klik door naar volgende scherm.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Criteria for Invasive management Acute Coronary Syndromes (ACS) in patients presenting without persistent ST-segment elevation Eduard van den.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Sociale ongelijkheid in het leerplichtonderwijs, met specifieke aandacht voor het secundair onderwijs Studiedag VFO/SSL - 22 november Jan Van Damme,
Peer Assisted learning Studiedag PAL 9 mei 2008 Rob Vierendeels Tom Vermeiren Jeroen Van den Broek Bart Van Peer PALKHK-Team.
Assessment of teaching OiO college 6 (groep 4). Tussenevaluatie Goed Inzicht in onderzoeksresultaten/methoden en inzicht in bruikbaarheid daarvan voor.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Minor Project- en Programmamanagement
GegevensAnalyse Les 2: Bouwstenen en bouwen. CUSTOMER: The Entity Class and Two Entity Instances.
CAPHRI School for Public Health and Primary Care
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
DE DIDACTISCH BEKWAME DOCENT: PROFESSIONELE ONTWIKKELING EN INTERNATIONALISERING HIB studiemiddag - 4 juni 2015.
Regelgeving over continuïteit! NBA Standaard 570: over “Verantwoordelijkheden van de accountantStandaard Het is de verantwoordelijkheid van de accountant.
HET ONDERWIJS IN FINLAND Studiereis maart 2016.
De “Cambridge English” presentatie voor de leerlingen… Jane West (native speaker en docent Engels)
A historical database: finding our possibilities and limits Case: Oosterhesselen Erwin H. Karel/Richard Paping (Digital Humanities Pitch April.
NINE TRUTHS ABOUT EATING DISORDERS Truth #1: Many people with eating disorders look healthy, yet may be extremely ill. Truth #2: Families are not to blame,
Effectief leesonderwijs: Ik lees dus ik leer Kerngroepengels.nl.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Association between Advanced Glycation End products
Dictionary Skills!?.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
GSTPGO1 Onderzoek In Onderwijs
<Typ titel via Beeld, Koptekst en voettekst, Koptekst>
The well-being of incarcerated mothers in the Netherlands
R&D Satellite Accounts in the Netherlands OECD-NAWP 3-5 October 2007
how to create an Optimal Classroom Experience
E-learning and Co-operation
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
Inhoudelijke diversiteit
blijf bidden! keep praying!
Doorstroomminor OS/HRS/MCD/EBO
UGlobe Utrecht University, 9 March 2018
The next step in educational online platforms (from the perspective of the Verwonderpaspoort) Nick Degens & Eelco Braad Research Group User-Centered Design.
Matthew 16 “But who do you say that I am?”  Simon Peter replied, “You are the Christ, the Son of the living God.”  And Jesus answered him, “Blessed are.
Meaning maning by public leaders in times of crisis
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

GIRLS OUTPERFORMING BOYS IN LISTENING AND READING SKILLS TRUE GAP OR PSYCHOMETRIC ERROR? Koen aesaert

PROBLEM STATEMENT

INCONCLUSIVE RESULTS ON RELATIONSHIP GENDER-reading/listening

OnderzoeksvraGEN Kenmerken huidige klaspraktijk voor Nederlands? Beheersing van (een deel van) de eindtermen Nederlands lezen/luisteren/(schrijven)? Systematische verschillen in de beheersing tussen specifieke groepen van leerlingen/scholen? Evolutie in die beheersing tussen 2013 en 2018? Bijkomende kenmerken gerelateerd aan de prestaties Nederlands?

OnderzoeksvraGEN Kenmerken huidige klaspraktijk voor Nederlands? Beheersing van (een deel van) de eindtermen Nederlands lezen/luisteren/(schrijven)? Systematische verschillen in de beheersing tussen specifieke groepen van leerlingen/scholen? Evolutie in die beheersing tussen 2013 en 2018? Bijkomende kenmerken gerelateerd aan de prestaties Nederlands?

NATIONAL assessment FRENCH flanders 2017 READING GIRLS BOYS LISTENING

Females > males French (Burstall, 1975; Murphy, 2010) English (Boyle, 1987; Carr & Pauwels, 2006) German (Murphy 2010)

Females ≤ males Spanish (Burstall, 1975; Murphy, 2010) English (Boyle, 1987)  Inconclusive evidence!

ITEM BIAS – DIFFERENTIAL ITEM FUNCTIONING

Item functioning Language proficiency (theta) ITEM CHARACTERISTIC CURVE (ICC) Item functioning Language proficiency (theta)

DIFFERENTIAL ITEM FUNCTIONING SAME PROFICIENCY ‡ SAME CHANCE boys girls Language proficiency (theta)

DIFFERENTIAL ITEM FUNCT PSYCHOMETRIC VALIDITY CONTENT VALIDITY

Research objective

INVESTIGATE THE RELATIONSHIP BETWEEN GENDER AND STUDENTS’ LISTENING AND READING SKILLS (FL) WHEN DIF IS TAKING INTO ACCOUNT

METHODS

Case: NATIONAL assessment French primary education 2017

AIM To: Investigate students’ mastery of attainment targets French: reading comprehension and listening comprehension Identify differences in mastery between specific groups of students Identify relationships with background characteristics

TESTS Reading comprehension: - 21 items - MC - binary coding Listening comprehension: - 22 items

TESTS What’s this poem about? A about the parts of the body B about the seasons C about an old man who’s sick D About the weather in the winter

sample 2098 students 78 schools 114 classes May 30, 2017 w

sample Boy Girl

sample Exclusively Dutch Exclusively French Dutch and French Dutch and other (no French) French and other (no Dutch) Exclusively other

MAIN RESULT READING GIRLS BOYS LISTENING

analysis

ANALYSIS DIF ANALYSIS: - Lord’s chisquare (difR-package) - Creating DIF variables RELATIONSHIP GENDER AND READING/LISTENING PROFICIENCY: - IRT based GLMM - two models: model 1: baseline model model 2: DIF as predictor

RESULTS

Dif ANALYSIS

DIF items favoring girls Dif ANALYSIS DIF items favoring girls reading listening Item5: LE_07_T02 Item3: LU_01_T31 Item9: Le2_2_38_H Item5: Lu1_2_14 Item13: Le2_2_80_H Item16: LE_08_T42 Item18: LE_05_T49

Dif ANALYSIS

Relationship gender and listening/reading proficiency

reading .59 chance .086 higher chance .066 higher chance

LISTENING .70 chance .040 higher chance .043 higher chance

So…

So… GENDER DIFFERENCES IN FOREIGN LANGUAGE SKILLS EXIST… … AND REMAIN WHEN PSYCHOMETRIC ERROR (for gender!!!) IS TAKING INTO ACCOUNT.

GIRLS OUTPERFORMING BOYS IN LISTENING AND READING SKILLS TRUE GAP OR PSYCHOMETRIC ERROR? Koen aesaert