Verleiding of misleiding? Claims & keurmerken
Marketing = Verleiding 17-8-2019
Programma – Verleiding of Misleiding? Juridisch kader – korte intro Teekanne-uitspraak Na Teekanne – de praktijk Keurmerken Keurmerken 17-8-2019
Diverse bronnen Reclame (art. 6:194 e.v. BW, Nederlandse Reclame Code) Claims (Vo. 1924/2006, Warenwet, Reclame Code voor Voedingsmiddelen) Etikettering (Vo. 1169/2011, Warenbesluit Informatie Levensmiddelen) Maar ook: Webshop Intellectuele eigendomsrechten (beeld- en woordmerken, bescherming, inbreuk) 17-8-2019
Diverse toezichthouders 17-8-2019
Maar ook …. 17-8-2019
Programma – Verleiding of Misleiding? Juridisch kader – korte intro Teekanne-uitspraak Na Teekanne – de praktijk Keurmerken Keurmerken 17-8-2019
‘Labelling doctrine’ tot 4 juni 2015 17-8-2019
Teekanne – misleidend? 17-8-2019
Teekanne - de uitspraak Uitgangpunt: consument (1) voorlichten en (2) beschermen => verbod te misleiden Geldt ook voor presentatie levensmiddel en reclame daarvoor Aan nationale rechter om te bepalen of etikettering of benaming misleidend is Normaal geïnformeerde en redelijk omzichtige en oplettende gemiddelde consument 5. ‘Labelling doctrine’ herhaald 17-8-2019
Teekanne - de uitspraak 6. Maar: niet uitgesloten dat etikettering en de wijze waarop deze is uitgevoerd de koper kan misleiden 7. “In bepaalde situaties” kan juiste ingrediëntenlijst onvoldoende corrigerend vermogen hebben => totaalindruk is doorslaggevend 17-8-2019
Programma – Verleiding of Misleiding? Juridisch kader – korte intro Teekanne-uitspraak Na Teekanne – de praktijk Keurmerken Keurmerken 17-8-2019
Na Teekanne (1) TV commercial (voice-over): “Nieuw: Alpro Pur’Enjoy, de eerste plantaardige variatie op drinkyoghurt. Met een natuurlijk frisse smaak en een verrassend fruitige twist. Heerlijk zijdezacht en 100% plantaardig. Dat is puur genieten. Ontdek: Alpro Pur’Enjoy Framboos-Granaatappel en Mango-Stervrucht.” In beeld: “100% plantaardig, Geen zoetstoffen”. 17-8-2019
Na Teekanne (1) Reclame Code Commissie: TV commercial misleidend en oneerlijk Verpakking niet misleidend (belang ingrediëntendeclaratie) 17-8-2019
Na Teekanne (2) HEKS’NKAAS “De enige echte smeerdip met (16%) roomkaas en verse kruiden” 17-8-2019
Na Teekanne (2) Rechtbank Rotterdam (ECLI:NL:RBROT:2016:3513): Geen misleiding. “Smeerdip met roomkaas en verse kruiden” is niet misleidend. Zou “smeerdip van roomkaas en verse kruiden” wel misleidende zijn? 17-8-2019
Na Teekanne (3) Optimel Vla Vanille ingrediënten: Magere melk, gemodificeerd en natief maïszetmeel, verdikkingsmiddel: carrageen, zout, aroma, kleurend plantenextract (wortel), zoetstof: sucralose 17-8-2019
Na Teekanne (3) Reclame Code Commissie: Verpakking misleidend over de samenstelling van het product Consumentenonderzoek FrieslandCampina doet hier niet aan af 17-8-2019
Lessen uit Teekanne Totaalindruk is bepalend om te beoordelen of sprake is van misleiding (correcte) ingrediëntendeclaratie niet zaligmakend – niet altijd een reddingsboei Let op in de gevallen waarin de ingrediëntendeclaratie niet direct raadpleegbaar is – extra aandacht voor risico van misleiding bij commercials, advertenties en online verkoop ‘Opleuken’ van de verpakking mag, maar maak het niet te bont Steeds een feitelijke toets => geringe rechtszekerheid vanwege handhaving door verschillende instanties in verschillende landen 17-8-2019
Programma – Verleiding of Misleiding? Juridisch kader – korte intro Teekanne-uitspraak Na Teekanne – de praktijk Keurmerken Keurmerken 17-8-2019
Keurmerken (1) 17-8-2019
Keurmerken (II) 17-8-2019
Stellingen 1. Uitspraken als ‘Teekanne’ en de Foodwatches van deze wereld; de consument wordt teveel betutteld 2. Foodwatch, Radar e.a. bewijzen de consument en de industrie/retail juist een goede dienst 17-8-2019
Valerie Kruijtzer Vragen & Contact valerie.kruijtzer@dvan.nl +31 6 43 37 61 09 17-8-2019