Verleiding of misleiding?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen
Advertisements

NILG jaarcongres, Amsterdam 9 november 2010
Het ‘Food Improvement Agents Package’ in de levensmiddelenwetgeving
Vrijheid van meningsuiting van ambtenaren:
De juridische kant Hoe zit de uitwisseling van patiëntgegevens juridisch in elkaar; wat mag er wel en wat mag niet? Eric Schreuders Net2Legal Consultants.
De ‘juridische links’ met je website Toelichting in vogelvlucht van een aantal juridische aandachtspunten bij webdevelopment en e-commerce Feweb On Tour.
Verordening mbt verstrekking voedselinformatie aan consumenten
Wat zijn claims? • Alles wat er beweerd wordt over een product • (Bevat uitsluitend groene M&M’s) • Door iedereen • (Verpakking, website, advertentie,
Presentatie Reumavereniging Reuma, en dan?
Zelfregulering en de overheid
Storecheck en consumentenonderzoek
RASBENAMING EN MERK PLANTUM THEMAMIDDAG: MERKENRECHT 23 JANUARI 2007
1 PROGRAMMA ALCOHOL & MAATSCHAPPIJ SPIRITSNL ONDERZOEK VOORJAAR 2013.
Hoe kom je er achter hoe gezond een product écht is?
Givaudan vegetarische kippensoep
Modellen VWO 6.
Agenda  Les  wkn  hs 2 2 marketing
Open Universiteit Nederland WFDWFD Anka Ernes Rechtswetenschappen Rechtswetenschappen.
KRITIEK op MCM 1) Hogere prijs 2) Beperking van de concurrentie
Boekje: Kopen en Werken Hoofdstuk 1:
ACIS/UvA/Ou Jac Rinkes 19 maart 2010
Leiden University. The university to discover. Elektronisch procederen bij de bestuursrechter Marga Groothuis NVvIR, Den Haag 23 juni 2011.
Het commerciële communicatie beleid van de Commissie Erik Vollebregt.
Hoofdstuk 1 Waar blijft je geld?
Wet op de handelspraktijken
§ 1.2 Sta je samen sterker? Om de consument te beschermen is er niet alleen de Consumentenbond. Er zijn ook wetten en regels waar de aanbieder zich aan.
Commercieel beleid en recht
Gezond eten Koolhydraten plm. 55% Vetten maximaal 35%
Recht H3 Kopen en verkopen Filiaalmanager.
Lifestyle Voeding.
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
3.3 Sta jij in je recht? Om de consument te beschermen is er niet alleen de Consumentenbond. Er zijn ook wetten en regels waar de aanbieder zich aan moet.
1 April April April 2015Hogeschool Rotterdam1 INDUSTRIËLE EIGENDOMSRECHTEN MERK
Communicatie en voorlichting Welke informatie bereikt de consument (volledig, voldoende, niet eenzijdig, van wie, etc.) Wat is de achtergrond van de beleving.
Marketing 5 havo.
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Symposium Rechtspositie huishoudelijk personeel 26 november 2015 ‘Werken in het huishouden: geen baan als alle andere’
Sirius Legal Fedipro PowerEvent - 29 oktober 2015.
1 CCC & CCM – Mod2 JACM Juridische Aspecten Credit Management H12. Koop & Ruil.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Ip4inno 1 A.Auteursrecht B. ‘Reputatie’ en merken in het Angelsaksisch recht C. Niet-geregistreerde modellen D. Halfgeleidertopografierecht.
Hoofdstuk 3 Internationaliseringstheorieën.  Het belang van locatievariabelen bij beslissingen over investeringen in het buitenland.  3 voorwaarden:
Database: Lust en Last? 26 augustus 2009 Over marketingmogelijkheden en privacyaspecten na 1 oktober
Wachtwoord veranderen Data lekken Privacyreglement Beveiliging Toestemming Privacy Je wordt gebeld … Moeilijk doen Bewerkersovereenkomst Privé.
De kwaliteit van de Juridische Infrastructuur en concurrentiekracht: Het belang van internationale vergelijkingen Korte presentatie voor de Centrale Eenheid.
Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding
Consumentenrecht Alle regels en wetten die de consument beschermen bij de aankoop van producten van bedrijven De consument moet als ‘zwakkere’ partij beschermd.
25 jaar BSH - AOV Erik-Jan Wervelman
Grenswerkers in Europa Een onderzoek naar fiscale,
Software en het Weens Koopverdrag
Beïnvloedingsregel aanwezig?

Na deze les kun je: Uitleggen wat er in een receptuur moet staan
Maarten Peeters 6Handel
Juridische aspecten van een webshop
Wat staat er op een etiket?
Les 1: Introductie Marketing
Lifestyle Voeding.
Nota Lokale Heffingen.
Prof. Dr. Reinhard Steennot (Ugent)
Consumentenrecht Alle regels en wetten die de consument beschermen bij de aankoop van producten van bedrijven De consument moet als ‘zwakkere’ partij beschermd.
Consumenten-gedrag Mondige consument
Hoofdstuk 2 Rechten en plichten
Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding
Vo. 1 en de civiele rechter
Wat staat er op een etiket?
Financial Intelligence Unit of Aruba MOT
Transcript van de presentatie:

Verleiding of misleiding? Claims & keurmerken

Marketing = Verleiding 17-8-2019

Programma – Verleiding of Misleiding? Juridisch kader – korte intro Teekanne-uitspraak Na Teekanne – de praktijk Keurmerken Keurmerken 17-8-2019

Diverse bronnen Reclame (art. 6:194 e.v. BW, Nederlandse Reclame Code) Claims (Vo. 1924/2006, Warenwet, Reclame Code voor Voedingsmiddelen) Etikettering (Vo. 1169/2011, Warenbesluit Informatie Levensmiddelen) Maar ook: Webshop Intellectuele eigendomsrechten (beeld- en woordmerken, bescherming, inbreuk) 17-8-2019

Diverse toezichthouders 17-8-2019

Maar ook …. 17-8-2019

Programma – Verleiding of Misleiding? Juridisch kader – korte intro Teekanne-uitspraak Na Teekanne – de praktijk Keurmerken Keurmerken 17-8-2019

‘Labelling doctrine’ tot 4 juni 2015 17-8-2019

Teekanne – misleidend? 17-8-2019

Teekanne - de uitspraak Uitgangpunt: consument (1) voorlichten en (2) beschermen => verbod te misleiden Geldt ook voor presentatie levensmiddel en reclame daarvoor Aan nationale rechter om te bepalen of etikettering of benaming misleidend is Normaal geïnformeerde en redelijk omzichtige en oplettende gemiddelde consument 5. ‘Labelling doctrine’ herhaald 17-8-2019

Teekanne - de uitspraak 6. Maar: niet uitgesloten dat etikettering en de wijze waarop deze is uitgevoerd de koper kan misleiden 7. “In bepaalde situaties” kan juiste ingrediëntenlijst onvoldoende corrigerend vermogen hebben => totaalindruk is doorslaggevend 17-8-2019

Programma – Verleiding of Misleiding? Juridisch kader – korte intro Teekanne-uitspraak Na Teekanne – de praktijk Keurmerken Keurmerken 17-8-2019

Na Teekanne (1) TV commercial (voice-over): “Nieuw: Alpro Pur’Enjoy, de eerste plantaardige variatie op drinkyoghurt. Met een natuurlijk frisse smaak en een verrassend fruitige twist. Heerlijk zijdezacht en 100% plantaardig. Dat is puur genieten. Ontdek: Alpro Pur’Enjoy Framboos-Granaatappel en Mango-Stervrucht.” In beeld: “100% plantaardig, Geen zoetstoffen”. 17-8-2019

Na Teekanne (1) Reclame Code Commissie: TV commercial misleidend en oneerlijk Verpakking niet misleidend (belang ingrediëntendeclaratie) 17-8-2019

Na Teekanne (2) HEKS’NKAAS “De enige echte smeerdip met (16%) roomkaas en verse kruiden” 17-8-2019

Na Teekanne (2) Rechtbank Rotterdam (ECLI:NL:RBROT:2016:3513): Geen misleiding. “Smeerdip met roomkaas en verse kruiden” is niet misleidend. Zou “smeerdip van roomkaas en verse kruiden” wel misleidende zijn? 17-8-2019

Na Teekanne (3) Optimel Vla Vanille ingrediënten: Magere melk, gemodificeerd en natief maïszetmeel, verdikkingsmiddel: carrageen, zout, aroma, kleurend plantenextract (wortel), zoetstof: sucralose 17-8-2019

Na Teekanne (3) Reclame Code Commissie: Verpakking misleidend over de samenstelling van het product Consumentenonderzoek FrieslandCampina doet hier niet aan af 17-8-2019

Lessen uit Teekanne Totaalindruk is bepalend om te beoordelen of sprake is van misleiding (correcte) ingrediëntendeclaratie niet zaligmakend – niet altijd een reddingsboei Let op in de gevallen waarin de ingrediëntendeclaratie niet direct raadpleegbaar is – extra aandacht voor risico van misleiding bij commercials, advertenties en online verkoop ‘Opleuken’ van de verpakking mag, maar maak het niet te bont Steeds een feitelijke toets => geringe rechtszekerheid vanwege handhaving door verschillende instanties in verschillende landen 17-8-2019

Programma – Verleiding of Misleiding? Juridisch kader – korte intro Teekanne-uitspraak Na Teekanne – de praktijk Keurmerken Keurmerken 17-8-2019

Keurmerken (1) 17-8-2019

Keurmerken (II) 17-8-2019

Stellingen 1. Uitspraken als ‘Teekanne’ en de Foodwatches van deze wereld; de consument wordt teveel betutteld 2. Foodwatch, Radar e.a. bewijzen de consument en de industrie/retail juist een goede dienst 17-8-2019

Valerie Kruijtzer Vragen & Contact valerie.kruijtzer@dvan.nl +31 6 43 37 61 09 17-8-2019