Regio Antwerpen in het begin van de 20e eeuw
Deel 1 Anno 1900 tot 1910 De meeste foto’s komen uit het archief van de Gazet van Antwerpen
Rijken die hun schoenen laten poetsen door sukkelaars is een algemeen beeld voor de eerste wereld-oorlog.
Antwerpen: Een beeld in de Minervafabrieken aan de Karel Oomsstraat Antwerpen: Een beeld in de Minervafabrieken aan de Karel Oomsstraat. In het begin worden in deze in 1887 opgerichte firma uitsluitend fietsen en motors vervaardigd. (anno 1900). Later ook de beroemde auto’s.
De Antwerpse "Omnibus", Hier zien we "Omnibus" nr. 17 voor de gebouwen van de eerste Antwerpse vervoersmaatschappij aan de Grote Hondstraat,
Tot 1903, de paardentram in Antwerpen Tot 1903, de paardentram in Antwerpen. Daarna verschijnt de elektrische tram.
Paardenmarkt in Turnhout rond 1900.
In 1903 het tabaksatelier van Jos Gebruers in Geel In 1903 het tabaksatelier van Jos Gebruers in Geel. In de kerverij worden tabaksbladeren met handmolens fijngemalen tot pijptabak.
De start van de autorally "Circuit des Ardennes 1902" De start van de autorally "Circuit des Ardennes 1902". De FN auto van Camille Jenatzy staat op de weegschaal.
Karel Verbist met gangmaker Ceurremans op de velodroom van Zurenborg in 1905. Op 21 juli 1909 verongelukt hioj op d piste in Brussel.e
Zicht op de “De Keyserlei “ in Antwerpen, anno 1905. Het Centraal Station, ("Middenstatie“) in de achtergrond..
27 september 1906 Laatste eerbetoon aan de overleden Antwerpse burgemeester “Jan Van Ryswijck”.
Start van een van de allereerste autorally’s in de zomer van 1906 te St Niklaas.
21 mei 1908. Zwaar treinongeval in het station van Kontich-kazerne 21 mei 1908. Zwaar treinongeval in het station van Kontich-kazerne. Balans:37 doden en 70 gewonden.
Diamantslijperij in Antwerpen rond 1906.
Overstroming in grote delen van Vlaanderen in . Op 12 maart 1906 brak te Hamme de dijk door
Koning Leopold II bij het verlaten van de “middenstatie” te Antwerpen met zijn dochter prinses Clémentine, in juni 1909.
John Verrept uit Lier op de vliegtuig-meeting van juli 1911. Een jaar later stort hij te pletter bij Versailles.
Mosselkraam op de “veemarkt” in Antwerpen in 1911.
“Wilfotd” is de overzetboor naar Sint Anneke, in 1910.
Met kar en paard door de Antwerpse Hoogstraat in 1910.
Tramstation en stoomtram te Turnhout in 1910.
Cafe “Het groen Hofken” te Olen in 1910. Er wordt uit de “pot van Olen” gedronken.
Tram 1 te Antwerpen in 1909
1910. De Antwerpse gemeentepomp.
1901. De nu gedempte Zuiderdokken 1901. De nu gedempte Zuiderdokken. Links de Waalse kaai en rechts de Vlaamse kaai.
Antwerpen stad: urenlang in de rij staan voor een emmer water.
Cafe Prins Albert in 1908. In de nabijheid van het station “Oude God”. Groeten Thierry April 2012