Creatief Denken kun je leren
Ik zal me even kort voorstellen. Ik ben David van der Kooij, zelfstandig ondernemer, woon en werk vanuit Amstelveen. Sinds een jaar of 9 actief met mogelijkheden van creatief denken en voor creatief denken in het onderwijs of anders voor kinderen en hun begeleiders. Naast mij Anouk Wissink leerkracht en Intern Begeleider aan OBS De Lappendeken in De Steeg bij Arnhem. Zij is ook gepassioneerd voor creatief denken en wat dat voor de ontwikkeling van kinderen kan doen. Sinds 2011 werken wij nauw samen en ontwikkelden onder meer een lesconcept voor creatief denken Het Ideeëntoestel. Waarover straks nog iets meer.
voorgesneden brood klittenband boek SLO Creatief denken Eitje werkvellen
klittenband boek voorgesneden brood NUTTIG! NIEUW! VERRASSEND!
Divergentie-matrix Het is groen en het… Patroon doorbreken Activiteiten- circuit
Vertrekpuntenen creatief denken Creatief dénken Leren Combineren
Creatief Dénken “De mens is een informatieverwerkend systeem dat zich aanpast aan veranderende omstandigheden.” Jelle Jolles in het Het Grote Vindingrijkboek
Creatief denken kun je leren Mystificatie ‘Hoe verzinnen ze het toch?!’ Bewust doen Véél doen Eigen maken ‘Dat heb ik zelf verzonnen!’
Combineren en betekenis* geven + = * = nut, zin, waarde
Creativiteit = … verband zien tussen zaken die schijnbaar niets met elkaar te maken hebben* en daar betekenis aan geven**. Jelle Jolles (Het Ideeëntoestel, 2015) *Waar haal ik zaken vandaan die schijnbaar niets met elkaar te maken hebben? **Hoe geef ik er betekenis aan?
Hoe denk je ánders? Voordat we dat beantwoorden moeten we misschien eerst ons afvragen hoe we ’gewoon’ denken. Ons gedachten ontwikkelen zich associatief. Je ziet of hoort iets of je herinnert je iets en dat roept weer een herinnering op. En dat doet je weer aan iets anders denken en dan weer doen twee dingen tegelijk je weer aan iets denken. Zo ongeveer als hier achter mij is weergegeven.
Dier?
Door de jaren heen vraag ik workshops ook regelmatig waar de deelnemers aan denken bij het zien van een raket-ijsje. Meestal krijg je dan antwoorden als: zon, strand, koud, vlag en regenboog. Maar op dag zei iemand ‘kater’. En ik was aangenaam verrast. Geen visuele contextuele associatie, maar het klutsen van letters. En dan zit je al bij redelijk complexe associaties en gedachtenvorming. Het soort denken dat creatieve ideeën kan opleveren.
? raket kater k a r t e
? Tot nu zagen we voorbeelden met associaties die zeg maar in een richting gaan. Ik zie een wuppie, denk aan een pruik, dan aan een poedel, dan aan een koningsmantel. Maar je kunt net zo goed twee dingen naar elkaar toe en aan elkaar vast associëren. Waar denk je aan als je een ijsje én een kater ziet?
Nou bijvoorbeeld aan een sneeuwtijger. Of een snow-cat. Het combineren van dingen die we al kennen waarbij we een Eureka of A-Ha monent hebben, dat is creativiteit aan het werk in zijn meest kernachtige vorm. Het is een denkproces of mechanisme dat we bij vrijwel alle creatieve vondsten terugzien. Twee of meer dingen – die op het eerste gezicht weinig met elkaar van doen hebben – komen samen in een vondst, in een idee.
Hoe denk je ánders? Voordat we dat beantwoorden moeten we misschien eerst ons afvragen hoe we ’gewoon’ denken. Ons gedachten ontwikkelen zich associatief. Je ziet of hoort iets of je herinnert je iets en dat roept weer een herinnering op. En dat doet je weer aan iets anders denken en dan weer doen twee dingen tegelijk je weer aan iets denken. Zo ongeveer als hier achter mij is weergegeven.
Hoe denk je ánders? Voordat we dat beantwoorden moeten we misschien eerst ons afvragen hoe we ’gewoon’ denken. Ons gedachten ontwikkelen zich associatief. Je ziet of hoort iets of je herinnert je iets en dat roept weer een herinnering op. En dat doet je weer aan iets anders denken en dan weer doen twee dingen tegelijk je weer aan iets denken. Zo ongeveer als hier achter mij is weergegeven.
This is where the fun begins! + ? = + ? = + ? = + ? =
ideeentoestel.nl creatiefdenkeninonderwijs.nl wordpress.vindingrijk.com