Creatief Denken kun je leren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Grammar Chapter 4 – G1 What en Which.
Advertisements

Beginnen met PowerPoint Ga nu naar dia 2.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
“Een reis naar Licht”.
Morphological matrix Creatieve techniek om tot verbanden/thema’s te komen: Het Grote Idee.
Inleiding symbolen.
Persoonsvorm Saskia Hoekx.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Ik zal me even in het kort voorstellen….
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
PROJECT KEUZEPROCESSEN
Het leven geeft te denken
Lucas 18: Bijbel in Gewone Taal
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
QUIZ hoofdstuk 1.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Volksuniversiteit Zwolle
MINECRAFT PLAATJES TUTORIAL #4 EEN GRIEZELIG VOORBEELD.
“What the food?” Voorop in de Vergroening Even voorstellen.
MODE EN DESIGN & PRESENTEREN EN STYLING
Leerdoel: je kunt herkennen wat bij geschiedenis hoort.
Van Engel, Minke en Helen
God maakte in het begin alles.
 Bepaald?  Bepaald:De het  Bepaald: de het  Onbepaald?
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Werkwoordspelling -d of –t?
Succesvolle intelligentie (Sternberg)
Centraal Examen Nederlands
Cliënt en mediawijsheid Les 8 en 9, Domotica. domotica  Domotica wordt steeds meer toegepast in de zorg, en gebruikt om mensen langer thuis te laten.
Grafieken in de natuurkunde Ga verder Dia’s worden stap voor stap automatisch ingevuld Ga verder Pas als rechtsonder verschijnt, klik dan voor de volgende.
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Gods stem leren verstaan
Het werk van de Geest.
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Schilderijen uit de 17de eeuw
Hoofdstuk 2 Licht en kleur.
Hartelijk Welkom!.
Hand-Out.
Breinleren.
LOB zeven stappen naar succes
GVPZ staat voor: Zorg voor de spirituele dimensie, wiens zorg?
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Convergeren: keuzes maken
Lotgenoten Bijeenkomst 3.
© UNIEK IN DE KLAS.
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Significante cijfers © Johan Driesse © 2013 – Johan Driesse.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
NSCCT Instructie groep 4
DELEN.
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 7
BRYAN ROMBOUT 2KD -VERHAAL EN EIGENSCHAPPEN -MIJN GEZIN -VRIJE TIJD -SCHOOLLOOPBAAN -SCHOOLVAKKEN -PROFIEL KEUZE -VERANDERINGEN -MIJN TROTS.
Spellenboek buitenschoolse opvang
ONDERNEMEND LEREN LES: DE WERELDBOL.
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
Maakonderwijs Verbeelden – spelen – maken - leren
Training Critical Friend
KAN WATER OVERAL NAARTOE STROMEN?
NSCCT Instructie groep 4
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 7
Zweeds renspel groep 5 /6 Onderwerp & persoonsvorm
“I find the following assumptions about creativity to be plausible if not compelling: (1) Both nature and nurture are important determinants of creative.
Vriendschap voor het leven
Teken een… (1) Teken een… (2).
Transcript van de presentatie:

Creatief Denken kun je leren

Ik zal me even kort voorstellen. Ik ben David van der Kooij, zelfstandig ondernemer, woon en werk vanuit Amstelveen. Sinds een jaar of 9 actief met mogelijkheden van creatief denken en voor creatief denken in het onderwijs of anders voor kinderen en hun begeleiders. Naast mij Anouk Wissink leerkracht en Intern Begeleider aan OBS De Lappendeken in De Steeg bij Arnhem. Zij is ook gepassioneerd voor creatief denken en wat dat voor de ontwikkeling van kinderen kan doen. Sinds 2011 werken wij nauw samen en ontwikkelden onder meer een lesconcept voor creatief denken Het Ideeëntoestel. Waarover straks nog iets meer.

voorgesneden brood klittenband boek SLO Creatief denken Eitje werkvellen

klittenband boek voorgesneden brood NUTTIG! NIEUW! VERRASSEND!

Divergentie-matrix Het is groen en het… Patroon doorbreken Activiteiten- circuit

Vertrekpuntenen creatief denken Creatief dénken Leren Combineren

Creatief Dénken “De mens is een informatieverwerkend systeem dat zich aanpast aan veranderende omstandigheden.” Jelle Jolles in het Het Grote Vindingrijkboek

Creatief denken kun je leren Mystificatie ‘Hoe verzinnen ze het toch?!’ Bewust doen Véél doen Eigen maken ‘Dat heb ik zelf verzonnen!’

Combineren en betekenis* geven + = * = nut, zin, waarde

Creativiteit = … verband zien tussen zaken die schijnbaar niets met elkaar te maken hebben* en daar betekenis aan geven**. Jelle Jolles (Het Ideeëntoestel, 2015) *Waar haal ik zaken vandaan die schijnbaar niets met elkaar te maken hebben? **Hoe geef ik er betekenis aan?

Hoe denk je ánders? Voordat we dat beantwoorden moeten we misschien eerst ons afvragen hoe we ’gewoon’ denken. Ons gedachten ontwikkelen zich associatief. Je ziet of hoort iets of je herinnert je iets en dat roept weer een herinnering op. En dat doet je weer aan iets anders denken en dan weer doen twee dingen tegelijk je weer aan iets denken. Zo ongeveer als hier achter mij is weergegeven.

Dier?

Door de jaren heen vraag ik workshops ook regelmatig waar de deelnemers aan denken bij het zien van een raket-ijsje. Meestal krijg je dan antwoorden als: zon, strand, koud, vlag en regenboog. Maar op dag zei iemand ‘kater’. En ik was aangenaam verrast. Geen visuele contextuele associatie, maar het klutsen van letters. En dan zit je al bij redelijk complexe associaties en gedachtenvorming. Het soort denken dat creatieve ideeën kan opleveren.

? raket kater k a r t e

? Tot nu zagen we voorbeelden met associaties die zeg maar in een richting gaan. Ik zie een wuppie, denk aan een pruik, dan aan een poedel, dan aan een koningsmantel. Maar je kunt net zo goed twee dingen naar elkaar toe en aan elkaar vast associëren. Waar denk je aan als je een ijsje én een kater ziet?

Nou bijvoorbeeld aan een sneeuwtijger. Of een snow-cat. Het combineren van dingen die we al kennen waarbij we een Eureka of A-Ha monent hebben, dat is creativiteit aan het werk in zijn meest kernachtige vorm. Het is een denkproces of mechanisme dat we bij vrijwel alle creatieve vondsten terugzien. Twee of meer dingen – die op het eerste gezicht weinig met elkaar van doen hebben – komen samen in een vondst, in een idee.

Hoe denk je ánders? Voordat we dat beantwoorden moeten we misschien eerst ons afvragen hoe we ’gewoon’ denken. Ons gedachten ontwikkelen zich associatief. Je ziet of hoort iets of je herinnert je iets en dat roept weer een herinnering op. En dat doet je weer aan iets anders denken en dan weer doen twee dingen tegelijk je weer aan iets denken. Zo ongeveer als hier achter mij is weergegeven.

Hoe denk je ánders? Voordat we dat beantwoorden moeten we misschien eerst ons afvragen hoe we ’gewoon’ denken. Ons gedachten ontwikkelen zich associatief. Je ziet of hoort iets of je herinnert je iets en dat roept weer een herinnering op. En dat doet je weer aan iets anders denken en dan weer doen twee dingen tegelijk je weer aan iets denken. Zo ongeveer als hier achter mij is weergegeven.

This is where the fun begins! + ? = + ? = + ? = + ? =

ideeentoestel.nl creatiefdenkeninonderwijs.nl wordpress.vindingrijk.com