Waterstof Elektrisch rijden Het hoe en waarom autofabrikanten inzetten op FC-EV Workshop Waterstof - 23 mei Berghem Chris van Dijk, RAI Vereniging.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
AM Driving Business Goes Electric 20 juni 2012 Jeroen van de Braak & Eric Beers EV’s in Cijfers.
Advertisements

Rijden op aardgas / Groengas
Intelligente en Schone Voertuigen: Wat, Welke...
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
Zakenauto van het Jaar 30 september 2009 Zakenauto van het jaar Kasteel De Vanenburg - Putten.
Rotary Scherpenzeel Woudenberg – Mobiliteit, milieu en mooie spullen
Elektrisch rijden: wat meldt de wetenschap ? & milieuprestaties
Een blik op de nabije toekomst Feiten Analyse Conclusie –Wat u kunt doen.
Rekenen met snelheid Een probleem oplossen
GOBIKE Geïntegreerde vervoer & service verlener. TREND Blijvende groei behoefte mobiliteit Duurzame mobiliteit Effectiever gebruik vervoermiddelen.
Training algemeen.
Ecodesign en efficiënt materiaalgebruik in nieuwe voertuigen
Presentatie InfraTrends 13 juni Bert Klerk Werkzaam in wereld publiek-privaat Uit de trein, in de auto.
Feetback Inc.. Agenda: 1. Shoe of Quality (QFD) 2. Actiepunten.
CO2 reductie d.m.v. bijmenging van waterstofgas Demonstratiebijeenkomst 17 maart 2011 Brink voert het project ‘CO2 reductie door rijden op waterstofgas’
Klimaat voor fietsen Hans Nijland. 2 Korte titel – auteur, datum begin 20e eeuw: eens in de 5 jaar nu: eens in de 18 jaar.
>> Als het gaat om energie en klimaat
Elektrisch op vakantie! Gemaakt door: Jannes sabrina Hanane anne.
Chantal Kenens, Anneke Risselada, Merel Schutten
Naar een duurzame delta Praktijkcase De Groene Hub
Verbinden van Duurzame Steden Duurzame mobiliteit en transport.
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS MINISTERIE VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID.
Rotary Leusden – Mobiliteit, milieu en mooie spullen
Highlights elektrisch vervoer
LNG in Dual Fuel trucks Jan Schouten.
Jeroen van Doorn Tesla Motors Duurzame mobiliteit.

Businessplan Langsgetuigd Duurzaam binnenlands vervoer over het water.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
The sole responsibility for the content of this presentation lies with the Clean Fleets project. It does not necessarily reflect the opinion of the European.
The sole responsibility for the content of this presentation lies with the Clean Fleets project. It does not necessarily reflect the opinion of the European.
Second Life Vehicle Minor Automotive Mangement
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS MINISTERIE VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID.
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
Nieuwjaarsreceptie 2015 Transport & Mobiliteit. Lange afstand – corridors Stedelijke mobiliteit Relatie tussen lange afstand en stad / regio: knooppunten.
Stakeholder overleg CCIM Thema transport. Stakeholder dialoog Overzicht dossiers  Euro 5-6 verordening: typegoedkeuring van motorvoertuigen met betrekking.
Voorstelling vlootscan: total cost of ownership (TCO) van groene bedrijfswagens Bart Vanham Managing Director TCOPlus “Alternatiev e aandrijving en als.
© OECD/IEA 2012 Energie Beleid van IEA lidstaten In-Depth Review Nederland 2014 Discussie bij de Sociaal- Economische Raad (SER) Maria van der Hoeven Den.
Gesubsidieerde bio-LNG keten? Waarom bio-LNG Wat is bio-LNG Wie zijn nodig voor een keten Wat zijn de problemen Hoe dit te realiseren Subsidie innovatiecontracten.
De competitieve markt Vraag- en aanbodschema StartSein pagina
Truck Platooning Uitkomst Consultatie marktpartijen Buck Consultants International Postbus AS Den Haag Telnr : Mobiel :
LNG sleephopperzuiger
Brandstof- en voertuigtechnologie Jan Ros Mobiliteit en Transport LEF-sessie 2 8 maart 2013.
RIJDEN OP AARDGAS Waarom zoveel aandacht voor verkeer? 1/3 van wereld energie verbruik Daarvan de helft personen auto’s.
Evaluatie Challenge en bouwstenen Real life cases, Utrecht, 31 Mei 2016 Loes Aarts & Tom Alkim Rijkswaterstaat.
EV-BOX Elektrisch laden makkelijk en transparant maken! Lukas Knol.
Smart & Green Mobility voor een Gezonde Stad
Potentiële baten van Triple-A banden in 2013, 2016 en 2020 Stephan van Zyl (TNO) Sven Jansen (TNO) Michael Dittrich (TNO) Erik de Graaf (M+P)
INTERNATIONALE EN EU-RECHTELIJKE ASPECTEN VAN AUTOBELASTINGEN
Martin Quispel Zwijndrecht 24 februari 2017
Circulaire economie als strategie voor systeemverandering
Elektrische mobiliteit en oplaadinfrastructuur Dag van de duurzame mobiliteit Dinsdag 26 september 2017.
Goeree-overflakkee Pakketpost
Emission Vision Samenwerken op het gebied van innovaties
Routekaart voor klimaatneutrale zorg
wat neem je in je afwegingskader op over duurzaamheid?  
MIRT Leergang 15 december 2017
Ontwikkelingen in aandrijftechniek en de rol van biobrandstoffen
Sociale Energietransitie.
De weg vrij voor zelfrijdende auto´s Over innovatie en wetgeving
Els de Wit Ministerie IenW
MPZ milieu platform zorgsector
Informatiebijeenkomst gemeenteraad Groningen
ontwikkeling zero-emissie rijden voertuigen, tankinfra, regelgeving
OPTELLEN & AFTREKKEN handig rekenen
Vision on sustainable fuelmix for transport in the Netherlands
LNG met haring 21 juni 2018.
Zero emissie personenvervoer
Met NS vliegensvlug door West-Europa De trein als alternatief voor vliegen op afstanden tot 700 km 22 november 2018 Kaj Mook – Hoofd Business Development.
Waterstof tankstations in Nederland, het perspectief
Transcript van de presentatie:

Waterstof Elektrisch rijden Het hoe en waarom autofabrikanten inzetten op FC-EV Workshop Waterstof - 23 mei Berghem Chris van Dijk, RAI Vereniging

EU CO2-emissies: 18% door gebruik wegen Bron: European Environment Agency via ACEA

Reductie: EU CO2-wetgeving 2009-2030 Bron: ICCT - Policy Update jan.2019 Personenauto’s Bestelwagen’s personenauto’s: 15% vanaf 2025 en 37,5% vanaf 2030 (tov. 2021) + EV target resp.15% en 35% bestel: 15% vanaf 2025 en 31% vanaf 2030 (tov. 2021) + EV target resp. 15% en 30% trucks en bussen: 15% vanaf 2025 en 30% vanaf 2030 (tov. 2019/2020) + EV target 2%

Hoe? Fabrikant kiest strategie CO2-reductie Bron: Automotive survey, KPMG 2018. Bron: AD, 19 mei 2019 Bron: AD, 5 mei 2019

FC-EV Personenauto’s BMW vs Toyota Hoge R&D kosten FCEV’s bieden grote range: in 3-5 minuten 400-800 elektrische kilometers tanken Weersinvloed op range FCEV’s is nihiel FCEV is veilig, betrouwbaar en voldoet aan wensen van veeleisende consument Tanken: gemiddeld 5 kg op 700 Bar

FC-EV Light Commercial Vehicles MB Vito en Sprinter: 300-500 km range. Hyundai H350 FCEV: 400 km range. VW Crafter FCEV: +500 km range. Vooralsnog prototypes LCV / bestelwagens: hoog gewicht en lading en klant wil range => FCEV Tanken: 5 kg op 350 Bar, aantal tanks uitbreidbaar Tot dusver EU, maar nu naar NL

FC-EV Heavy Duty Vehicles VDL/DAF truck-trailer Toyota Caetano: 350 km range. Wegtransport: 1. stedelijk 2. regionaal 3. lange-afstand FCEV heeft laag gewicht: vervoerders willen vracht vervoeren Tanken; 30 – 50 kg op 350 Bar. Tot dusver EU, maar nu naar NL Hyundai H350 FCEV: 400 km range. Kan een fabrikant de consument verleiden tot het kopen van haar product?

Autofabrikanten hebben de techniek in huis Nederland heeft veel drivers voor ZE: Ontwerp Klimaatakkoord Greendeal ZES Bussenconvenant: ZE in 2025 Nederland interessante proeftuin en afzetmarkt voor OEM’s Waterbedeffect NL is hele kleine markt Bron: European Environment Agency met RAI Belang voortbestaan OEM’s te groot om op één techniek te wedden OEM’s hebben de techniek in huis Meer tankstations, dan komen er meer voertuigen

Bedankt voor uw aandacht Drs. Ing. Chris van Dijk Beleidsadviseur Duurzame Mobiliteit +31 - 6 - 233 463 41 c.v.dijk@raivereniging.nl www.raivereniging.nl RAI Positionpaper Waterstof elektrisch: www.raivereniging.nl/artikel/position-papers-rai-vereniging.html