Waterstof Elektrisch rijden Het hoe en waarom autofabrikanten inzetten op FC-EV Workshop Waterstof - 23 mei Berghem Chris van Dijk, RAI Vereniging
EU CO2-emissies: 18% door gebruik wegen Bron: European Environment Agency via ACEA
Reductie: EU CO2-wetgeving 2009-2030 Bron: ICCT - Policy Update jan.2019 Personenauto’s Bestelwagen’s personenauto’s: 15% vanaf 2025 en 37,5% vanaf 2030 (tov. 2021) + EV target resp.15% en 35% bestel: 15% vanaf 2025 en 31% vanaf 2030 (tov. 2021) + EV target resp. 15% en 30% trucks en bussen: 15% vanaf 2025 en 30% vanaf 2030 (tov. 2019/2020) + EV target 2%
Hoe? Fabrikant kiest strategie CO2-reductie Bron: Automotive survey, KPMG 2018. Bron: AD, 19 mei 2019 Bron: AD, 5 mei 2019
FC-EV Personenauto’s BMW vs Toyota Hoge R&D kosten FCEV’s bieden grote range: in 3-5 minuten 400-800 elektrische kilometers tanken Weersinvloed op range FCEV’s is nihiel FCEV is veilig, betrouwbaar en voldoet aan wensen van veeleisende consument Tanken: gemiddeld 5 kg op 700 Bar
FC-EV Light Commercial Vehicles MB Vito en Sprinter: 300-500 km range. Hyundai H350 FCEV: 400 km range. VW Crafter FCEV: +500 km range. Vooralsnog prototypes LCV / bestelwagens: hoog gewicht en lading en klant wil range => FCEV Tanken: 5 kg op 350 Bar, aantal tanks uitbreidbaar Tot dusver EU, maar nu naar NL
FC-EV Heavy Duty Vehicles VDL/DAF truck-trailer Toyota Caetano: 350 km range. Wegtransport: 1. stedelijk 2. regionaal 3. lange-afstand FCEV heeft laag gewicht: vervoerders willen vracht vervoeren Tanken; 30 – 50 kg op 350 Bar. Tot dusver EU, maar nu naar NL Hyundai H350 FCEV: 400 km range. Kan een fabrikant de consument verleiden tot het kopen van haar product?
Autofabrikanten hebben de techniek in huis Nederland heeft veel drivers voor ZE: Ontwerp Klimaatakkoord Greendeal ZES Bussenconvenant: ZE in 2025 Nederland interessante proeftuin en afzetmarkt voor OEM’s Waterbedeffect NL is hele kleine markt Bron: European Environment Agency met RAI Belang voortbestaan OEM’s te groot om op één techniek te wedden OEM’s hebben de techniek in huis Meer tankstations, dan komen er meer voertuigen
Bedankt voor uw aandacht Drs. Ing. Chris van Dijk Beleidsadviseur Duurzame Mobiliteit +31 - 6 - 233 463 41 c.v.dijk@raivereniging.nl www.raivereniging.nl RAI Positionpaper Waterstof elektrisch: www.raivereniging.nl/artikel/position-papers-rai-vereniging.html