Het hoe en wat nu? Groot onderhoud historische contexten VWO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
... waar hébben we het over?! Romeinen aan de Rijn, schoolplaat legermuseum.
Advertisements

Tijdvak 6 Tijd van van regenten en vorsten
Deze voorbeelden zijn bedacht door: [zet hier je naam / namen]
Tijd van jagers en boeren ? – 3000 v. Chr. Prehistorie
De tijd van de wereldoorlogen
Tijd van televisie en computer
Vakdidactiek 2de bijeenkomst
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
Workshop Examen geschiedenis Havo-Vwo Bjorn Wansink en Hanneke Tuithof
De gevolgen voor leerlingen en docenten Door Wibe Balt en Esther Koops
Geschiedenis havo 4 - een introductie
1950-Heden - de tijd van televisie en computer
de tijd van burgers en stoommachines
de tijd van burgers en stoommachines
Hoofdstuk 1 Koude Oorlog en dekolonisatie in Indochina
De tijd van burgers en stoommachines 1800 – 1900 Eeuw van de
Tijd van jagers en boeren ? – 3000 v. Chr. Prehistorie
Bij welk kenmerkend aspect hoort de bron?
Geschiedenis: ingevulde contexten voor leerlingen
Schoolexamen dinsdag 13 januari
Tijd van televisie en computer
Tijd van televisie en computer
Kenmerkende aspecten Vormen van verzet tegen het West-Europese imperialisme (par. 9.8) De dekolonisatie die een eind maakt aan de westerse hegemonie in.
Pabo instroom geschiedenis
Tijdvak 8: de negentiende eeuw - de industriële revolutie die in de westerse wereld de basis legde voor een industriële samenleving - discussies over de.
Tijdvak 8: de negentiende eeuw
30De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en staatsburgerschap 36De opkomst van de politiek-maatschappelijke.
30De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en staatsburgerschap 36De opkomst van de politiek-maatschappelijke.
Tijd van jagers en boeren
Historische Context Duitsland in het nieuwe examen geschiedenis Geert van Besouw Hanneke Tuithof Bjorn Wansink Ik ben Hanneke Tuithof. Vakdidacticus geschiedenis.
De Tweede Wereldoorlog
De Tweede Wereldoorlog
Context 2: Duitsland Les 1 –
Tijdvak 7- Tijd van pruiken en revoluties ( ) Achttiende Eeuw
Ik geloof dat de VS steun moet verlenen aan vrije volken die zich verzetten tegen pogingen om hen te onderwerpen door gewapende minderheden of door druk.
De sociale kwestie = het sociale probleem (dat ontstaat door de IR)
9§3 Totalitaire ideeën in de praktijk II Fascisme
CSE 2016 VWO tijdvak I Vragen CE 2016 en KA Drs. Hellen Janssen namens de havo/vwo commissie van de VGN.
CSE 2016 Havo tijdvak I Vragen CE 2016 en KA Drs. Robert de Oude namens de havo/vwo commissie van de VGN.
Stephan Klein Utrecht, 7 maart 2013 Het nieuwe eindexamen geschiedenis vanaf 2015 Havo - Vwo.
Rechtsstaat en democratie: lesplan. Tot 1848:  Republiek (hoofdlijnen): KA Opstand in de Nederlanden KA De bijzondere plaats in staatkundig opzicht van.
Evolutie van de democratie in Nederland Met de Acte van Verlating van 1581 werd de onafhankelijkheid van de Republiek uitgeroepen, die na afloop.
23 Het streven van vorsten naar absolute macht 27 Rationeel optimisme en een ‘verlicht denken’ dat werd toegepast op alle terreinen van de samenleving:
De tijd van burgers en stoommachines H10 Politieke strijd en emancipatie Vroegmoderne tijd 19 e eeuw Paragraaf 10.1 ‘Conservatisme en liberalisme’
Tijdvak 7 De tijd van pruiken en revoluties Paragraaf 8.3 Burgers aan de macht.
Paragraaf 10.2 Emancipatie
Paragraaf 13.5 De wereld na 1989.
De Europese eenwording
Paragraaf 13.2 Een welvarend westen.
Paragraaf 13.1 Oost en West.
Tijdvak 9 ‘De tijd van de wereldoorlogen’
Paragraaf 13.4 Noord en Zuid.
Tijd van burgers en stoommachines 1800 – 1900
Paragraaf 11.1 Een moderne wereld
Dide Breuer.
Paragraaf 2 ‘Nationalisme’
Tijdvak 7 De tijd van pruiken en revoluties
Context 2: Duitsland Les 2 –
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
de tijd van burgers en stoommachines
Paragraaf 10.3 ‘Naar de verzuilde samenleving’
Context 3: Koude Oorlog Les 9 – Einde Koude Oorlog.
de tijd van burgers en stoommachines
Havo-examen nascholing 2017
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Context 3: Koude Oorlog Les 6 – Afrika.
§3.1 Industrie en samenleving
Het hoe en wat nu? Groot onderhoud historische contexten HAVO
Geschiedenis 3.4 De verhouding tussen heer en vazal
Tijd van jagers en boeren Jagers-verzamelaars -Jagen / verzamelen -Taakverdeling -Nomaden -geloof Boeren -Akkerbouw / veeteelt -Ontstaan verschillen in.
Transcript van de presentatie:

Het hoe en wat nu? Groot onderhoud historische contexten VWO Geert van Besouw KSG De Breul, Zeist Lid VGN- h/v commissie

Doelen Welke kenmerkende aspecten worden uitgewerkt via de nieuwe historische contexten? Wat zijn de kansen en mogelijkheden van de nieuwe syllabus Kladversie nieuwe PTA maken Informatie en tips Andere wensen?

Aanpak Aan de hand van stellingen informatie en kennis uitwisselen Met de collega’s nadenken over mogelijkheden Het opstellen van een PTA

Stellingen Ik ben tevreden met ons huidige PTA Wij kiezen voor een chronologische aanpak- Wij besteden veel aandacht aan (zelfgekozen) thema’s Wij behandelen eerst de tien tijdvakken en dan de historische contexten Wij hebben de historische contexten en de kenmerkende aspecten volledig geïntegreerd Wij nemen domein D rechtsstaat en democratie op in de behandeling van de tijdvakken/historische contexten en behandelen dit niet apart De thema’s die wij behandelen staan los van de kenmerkende aspecten en de historische contexten

Wat wil je met je Geschiedenisonderwijs? Aanleren Historisch Kader Ontwikkelen van historische vaardigheden ………………………. …………………….. Zie Bij de tijd 3 – VGN https://www.vgnkleio.nl/2018/bij-de-tijd-3/

Aanbevelingen focusgroepen Duidelijk verschil havo- vwo Minder euro-centrisch Balans tussen breedte en diepte Relevante, betekenisvolle onderwerpen geen voorbeelden onder de teksten Veel ka’s uitwerken, met meer spreiding over de tijd Minimaal één Nederlands onderwerp Zie: Elise Storck en Eline de Graaf, Meer en minder tegelijk, januari 2017

VWO Verlichting Duitsland De Lage Landen China De middeleeuwen 15e eeuw 16 eeuw 17e eeuw 18e eeuw 19e eeuw 1900-1945 1945-nu Verlichting Duitsland De Lage Landen China

onderwerpkeuze: VWO Steden en Burgers in Lage Landen (1050- 1700) Verlichting (1650- 1900) Duitsland in Europa 1918-1991 China 1842- 2001

Welke kenmerkende aspecten worden uitgewerkt via de nieuwe historische contexten? Neem de herziene syllabus van vwo Vul samen met een college het werkblad in

Examenprogramma sinds 2007 Domein A historisch besef, vaardigheden Domein B oriëntatiekennis, 10 tijdvakken Domein C Zelf te kiezen thema’s (4 voor vwo) Domein D Rechtsstaat en parlementaire democratie In 2001 heeft de Commissie de Rooij de tien tijdvakken voorgesteld ook voor het examenprogramma havo-vwo. Om 2007 is het nieuwe examenprogramma van start gegaan in de vierde klas van havo en vwo.

Maak een klad-PTA Bedenk wat je mee wilt nemen uit je oude PTA Bedenk welke opbouw je kiest Tijdvakken en dan historische contexten Tijdvakken afwisselen met historische contexten Tijdvakken en historische contexten integreren chronologie Denk aan alle domeinen

Havo In hoeverre worden de aangegeven kenmerkende aspecten in de historische context behandeld? Het Britse Rijk helemaal deels als voorbeeld 18. het begin van de Europese overzeese expansie x 21. de protestantse reformatie die splitsing van de christelijke kerk in West-Europa tot gevolg had; 25. wereldwijde handelscontacten, handelskapitalisme en het begin van een wereldeconomie 27. rationeel optimisme en ‘verlicht denken’ dat werd toegepast op alle terreinen van de samenleving: godsdienst, politiek., economie en sociale verhoudingen 29. uitbouw van de Europese overheersing, met name in de vorm van plantagekoloniën en de daarmee verbonden transatlantische slavenhandel, en de opkomst van het abolitionisme 30. de democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en staats burgerschap 31. de industriële revolutie die in de westerse wereld de basis legde voor een industriële samenleving 32. discussies over de ‘sociale kwestie’ 33. de moderne vorm van imperialisme die verband hield met de industrialisatie 34. de opkomst van emancipatiebewegingen; 35. voortschrijdende democratisering, met deelname van steeds meer mannen en vrouwen aan het politieke proces 36. de opkomst van politiek-maatschappelijke stromingen: liberalisme, nationalisme, socialisme, confessionalisme en feminisme

Duitsland in Europa helemaal deels als voorbeeld 37. de rol van moderne propaganda- en communicatiemiddelen en vormen van massaorganisatie x 38. het in praktijk brengen van de totalitaire ideologieën communisme en fascisme/nationaalsocialisme 39. de crisis van het wereldkapitalisme 40. het voeren van twee wereldoorlogen 41. racisme en discriminatie die leidden tot genocide, in het bijzonder op de joden; 42. de Duitse bezetting van Nederland 45. de verdeling van de wereld in twee ideologische blokken in de greep van een wapenwedloop en de daaruit voortvloeiende dreiging van een atoomoorlog 47. de eenwording van Europa 48. de toenemende westerse welvaart die vanaf de jaren zestig van de twintigste eeuw aanleiding gaf tot ingrijpende sociaal-culturele veranderingsprocessen

Nederland1948-2008 helemaal deels als voorbeeld 45. de verdeling van de wereld in twee ideologische blokken in de greep van een wapenwedloop en de daaruit voortvloeiende dreiging van een atoomoorlog x 46. de dekolonisatie die een eind maakte aan de westerse hegemonie in de wereld 47. de eenwording van Europa 48. de toenemende westerse welvaart die vanaf de jaren zestig van de twintigste eeuw aanleiding gaf tot ingrijpende sociaal-culturele veranderingsprocessen 49. de ontwikkeling van pluriforme en multiculturele samenlevingen.

Voorbeeld PTA Geschiedenis Havo Historische Contexten en de kenmerkende aspecten geïntegreerd Tijdvakken Kenmerkende aspecten Historische contexten Thema’s Tijdvak 1 t/m 4 Alle KA’s Tijdvak 5 Bv thema over de Opstand gecombineerd met domein A Tijdvak 6 KA 24 Republiek KA 23 absolutisme KA 26 wetenschappelijke revolutie KA 25 (wereldeconomie) Britse Rijk h1 VS Tijdvak 7 KA 29 (plantagekolonien) Britse Rijk h1 VS KA 27 Verlichting KA 27 de verlichte ideeën Britse Rijk h1 KA 28 Verlicht absolutisme KA 30 Franse Revolutie KA 30 (revoluties) Revolutie VS Tijdvak 8 KA 33 (imperialisme) Brits Indië h2, hierbij teruggrijpen op ka 25,29 Combineren met Domein D, parlementaire geschiedenis KA 31 (Industriële revolutie) Britse Rijk h3 KA 32 (sociale kwestie) KA 36 isme KA 34 emancipatie KA 35 democratisering

Kenmerkende aspecten Historische contexten Thema’s Tijdvak 9 KA 40 WOI Bijvoorbeeld thema Duitsland gecombineerd met domein A KA 38 SU KA 39 wereldcrisis KA 38 (totalitaire staat) Duitsland h1 KA 37 (propaganda) Duitsland h1 KA 40 (WOII) Duitsland h1 KA 41 (genocide) Duitsland h1 KA 40 WOII KA 42 WOII in Nederland KA 43 massavernietigingswapens KA 44 verzet koloniën Tijdvak 10 KA 46 dekolonisatie KA 45 Koude oorlog Grote lijn VS-SU en kernwapens KA 45 (koude oorlog) Duitsland h2,3 Ka 47 Europa, grote lijn KA 47 (Europa) Duitsland h2,3 KA 48 (welvaart) Nederland h1,2 KA 49 (pluriforme samenleving) Nederland h1,2

Informatie http://histoforum.net/vakinformatie.htm - voor actuele informatie Examenblad.nl voor de syllabi en examens www.uu.nl/geschiedenisendidactiek voor werkvormen G.vanbesouw@de-breul.nl https://www.vgnkleio.nl/ h.tuithof@uu.nl `wat komt op de site?