TEGENSPEL UITKOMEN SIGNALEREN Bridgeclub Sportief Kees Kraaijeveld.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
B r i d g e iedereen kan het leren
Advertisements

Les 4 Hoofdstuk 6: Speeltechnieken Hoofdstuk 7: Speeltechnieken troef.
Het speelplan In Sans Atout: In Troef: Tel je vaste slagen
Les 6 Hoofdstuk 10: de uitkomst.
Les 9 Hoofdstuk 13: Praten als een bridger
Les 3 Hoofdstuk 3: Bieden (introductie) Hoofdstuk 4: Kaartwaardering
DEEL 2 LES 20 De verdieping Les 20 Signaleren Versie
B r i d g e iedereen kan het leren Les 1 Copyright, 2002 © Rob Roling.
Les 6 Uitkomen tegen troefcontracten Inleiding tot het bieden
DEEL 2 LES 22a De verdieping Les 22a De tweede hand versie
DEEL 1 LES 5 De basis Les 5 Spelen met troef versie
Etappe 3 Het tegenspelen nader bekeken.
NdF2 H1 Beschermend bieden v2.1 1 Hoofdstuk 6 Signaleren anders.
V2.5 NdF-h6 1 NdF-h1 1 1e9 1 Hoofdstuk 6 Verliezers tellen bij troefcontract Hoofdstuk 6 Verliezers tellen bij troefcontract.
Welkom Trainingsavond WBC de Meierij Indeling van de avond: Door: tot uur : Slem bieden Rik ter Veen tot uur : Probleemspellen.
Spel 1 ♠ 2 ** ♥ V52 ♦ 6432 ♣ HB643 ♠ AHBT8 N ♠ V9753 ♥ 9 W O ♥ HBT87 ♦ BT8 Z ♦ 7 ♣ T987 ♣ 52 ♠ 64 ♥ A643 ♦ AHV95 ♣ AV Zuid speelt 5 ♦. West start met ♠
UITKOMEN 13 kaarten en een biedverloop. Uitkomen Biedverloop WestNoordOostZuid 1 ♠ pas 2 ♣ pas2 ♦ pas3SA paspaspas Kies een start.
De basis Les 3 Uitkomen tegen SA-contracten DEEL 1 LES 3 versie
Meer slagen voor de tegenspelers.
SPEELPLAN IN TROEFCONTRACTEN
Verliezers tellen bij troefcontract NdF-h1 1e9 1 1.
Uitkomen.
BRIDGEN onder begeleiding BOB 2
DE DERDE MAN U bent Oost. Welke kaart speelt u bij? ♦ ♦ ? ? 2 W O
leider en tegenspelers
TERMINOLOGIE N W O Z LINKS VAN DE LEIDER WORDT UITGEKOMEN.
NdF2 H1 Beschermend bieden v2.1
UITKOMEN SERIE HONNEURS DE HOOGSTE KLEINTJE BELOOFT PLAATJE
Verliezers weg werken en speel volgorde bij een troefcontract
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 3
Signaleren.
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 4
Risico’s bij het afspel
Het tegenspelen nader bekeken.
TEGENSPEL Het tegenspel begint al bij de uitkomst. Daarna is een goede verstanndhouding ereist om met een optimaal tegenspel het contract down te krijgen.
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 4
UITKOMEN EN SIGNALEREN
LESMATERIAAL BIJ LEER BRIDGE MET BERRY DEEL 1
Les 2 Stoelendans N W O Z leider.
Les 7 Tom Tom N W O Z leider de ‘kaart’ visualiseren.
Hoofdstuk 25 De beste kans
Les 2 Het spelen van SA-contracten
Basis Afspeeltechniek
Les 13: Herhaling 1) Spelen en tegenspelen 2) Het bieden
Les 9 Tegenspel troef N W O Z leider kansen en valkuilen.
Etappe 19 Speelfiguren 2e19.
DEEL 2 LES 19 De verdieping Les 19 Uitkomen versie
Hoofdstuk 28 Distributiesignalen
Starts tegen troefcontracten
Hulp van de tegenpartij
DEEL 1 LES 4 De basis Les 4 Snijden versie
Hoofdstuk 22 Omgaan met troef
BESPREKING OEFENSPELLEN LIMBURGIA 26 –
TIPS en TRUCS: Speeltechniek Gewijzigde kansen
Bridge onder begeleiding
DEEL 2 LES 20 De verdieping Les 20 Signaleren Versie A.
BRIDGEN onder begeleiding BOB 2
DIE LASTIGE TEGENPARTIJ
Les 22 De tweede hand + Honneur op Honneur
Onderwerp: Het Speelplan
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 4
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 3
HET SPEELPLAN IN EEN TROEFCONTRACT
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 3
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 3
OP WEG NAAR HET CONTRACT
TEGENSPEL UITKOMEN SIGNALEREN Bridgeclub Sportief Kees Kraaijeveld.
Hoofdstuk 27 Signaleren Kleurpreferentie
Hoofdstuk 28 Distrubutiesignalen UITWERKING TOETS
Hoofdstuk 29 Tegenspelen UITWERKING TOETS
Transcript van de presentatie:

TEGENSPEL UITKOMEN SIGNALEREN Bridgeclub Sportief Kees Kraaijeveld

TEGENSPEL Heel belangrijk, veel punten scoren 50% van de gevallen tegenspelen 25% zelf spelen 25% partner spelen Maak goede afspraken (maakt niet uit welk systeem, maar maak afspraken)

Waarom is tegenspelen zo moeilijk? Zelfs met alle 52 kaarten (double dummy) is het moeilijk beste tegenspel te vinden

Waarom is tegenspelen zo moeilijk? Zelfs met alle 52 kaarten (double dummy) is het moeilijk beste tegenspel te vinden We zien in begin maar 13 van de 52 kaart (voor de uitkomst)

Waarom is tegenspelen zo moeilijk? Zelfs met alle 52 kaarten (double dummy) is het moeilijk beste tegenspel te vinden We zien in begin maar 13 van de 52 kaart (voor de uitkomst) Nadat dummy open is, nog maar de helft

Waarom is tegenspelen zo moeilijk? Zelfs met alle 52 kaarten (double dummy) is het moeilijk beste tegenspel te vinden We zien in begin maar 13 van de 52 kaart (voor de uitkomst) Nadat dummy open is, nog maar de helft Leider probeert ons te misleiden (rookgordijn)

Waarom is tegenspelen zo moeilijk? Zelfs met alle 52 kaarten (double dummy) is het moeilijk beste tegenspel te vinden We zien in begin maar 13 van de 52 kaart (voor de uitkomst) Nadat dummy open is, nog maar de helft Leider probeert ons te misleiden (rookgordijn)

Wat willen we nu te weten komen? De puntenverdeling van alle 4 de handen

Wat willen we nu te weten komen? De puntenverdeling van alle 4 de handen De kaartverdeling van alle handen

Wat willen we nu te weten komen? De puntenverdeling van alle 4 de handen De kaartverdeling van alle handen

Analyse in tegenspel Wat weten uit de bieding: globaal indruk van de punten misschien iets meer over de verdeling heeft partner geboden?

Analyse in tegenspel Wat weten uit de bieding: globaal indruk van de punten misschien iets meer over de verdeling heeft partner geboden? We weten onze punten en verdeling

Analyse in tegenspel Wat weten uit de bieding: globaal indruk van de punten misschien iets meer over de verdeling heeft partner geboden? We weten onze punten en verdeling Na uitkomst: zien we de punten en verdeling dummy: nu weten we al de helft hoeveel punten heeft partner ongeveer? Wat is verdeling partner ongeveer?

Analyse in tegenspel Nu willen we meer weten van partner en, net zo belangrijk, hij van ons! WAAROM?

Analyse in tegenspel Nu willen we meer weten van partner en, net zo belangrijk, hij van ons! WAAROM? Zo kunnen we de hand van de leider uittellen: zowel punten als verdeling!! HOE?

SIGNALEREN Eerst even wat theorie, daarna snel voorbeelden.

Wat is dus het doel van signaleren? Partner vertellen wat hij moet doen?

Wat is dus het doel van signaleren? Partner vertellen wat hij moet doen? Nee, niet helemaal. Dat is niet mogelijk. Hoe kan hij nu weten hoe hij moet verdedigen als hij maar de helft van de kaarten kan zien die de verdediging in handen heeft?

DOEL Het doel van signaleren is partner iets vertellen over je eigen 13 kaarten Partner kan dan, rekening houdend met zijn eigen kaarten, beslissen hoe moet worden verdedigd. Het signaal is een boodschap, geen “opdracht”!! Echter: dit moet een boodschap zijn, maar geen verplichte actie te weeg brengen. Partner moet wel zelf blijven nadenken.

SOORTEN SIGNALEN

SOORTEN SIGNALEN ATTITUDE SIGNAAL: je wilt partner vertellen of zijn kaart jou bevalt (of niet) (ATTITUDE: aanmoedigend of afwijzend; ook wel aan/af) B.v. Je hebt een honneur in die kleur of een doubleton voor een introever 1. Je wilt ook wel eens een andere kleur die jou beter bevalt aangeven, maar dat kan niet. Je kunt niet van 2 walletjes eten. 2. Of: laag/hoog, wat u wilt. Maakt in principe niet uit, maar licht voordeel gaat naar hoog/laag statistisch gezien.

SOORTEN SIGNALEN ATTITUDE SIGNAAL COUNT SIGNAAL: je wilt partner vertellen hoeveel kaarten, even of oneven aantal, je van de gespeelde kleur hebt (COUNT: distributie, hoeveel in die kleur) B.v. een hoge kaart in de gespeelde kleur bijspelen geeft een even aantal aan en een lage kaart een oneven aantal (komen we op terug) Of: laag/hoog, wat u wilt. Maakt in principe niet uit, maar licht voordeel gaat naar hoog/laag statistisch gezien.

SOORTEN SIGNALEN ATTITUDE SIGNAAL COUNT SIGNAAL KLEUR VOORKEUR SIGNAAL: je wilt partner vertellen welke kleur je wil hebben B.v. bij niet bekennen hoog is aanmoedigend in die kleur en laag afwijzend, Romeins, Lavinthal of Revolving Discards (komen we op terug) Revolving discards, hoog of laag. Maakt niet uit welk u speelt.

SOORTEN SIGNALEN ATTITUDE SIGNAAL COUNT SIGNAAL KLEUR VOORKEUR SIGNAAL: Falsecards: Je wilt de leider op verkeerde spoor zetten. Behandel ik niet. Bridge is al zo moeilijk.

ATTITUDE SIGNAAL

ATTITUDE SIGNAAL Drie meest gebruikte soorten:

ATTITUDE SIGNAAL Drie meest gebruikte soorten: Hoog - Laag

ATTITUDE SIGNAAL Drie meest gebruikte soorten: Hoog - Laag Laag - Hoog

ATTITUDE SIGNAAL Drie meest gebruikte soorten: Hoog - Laag Laag - Hoog Italiaans/Romeins Hierbij wel afspreken wanneer alleen even of oneven kaarten.

ATTITUDE SIGNAAL Drie meest gebruikte soorten: Hoog - Laag Laag - Hoog Italiaans/Romeins

ATTITUDE SIGNAAL Dit doen we als partner die kleur speelt! Dit begint met de uitkomst. Je wilt ook wel eens een andere kleur die jou beter bevalt aangeven, maar dat kan niet. Je kunt niet van 2 walletjes eten.

ATTITUDE SIGNAAL Dit doen we als partner die kleur speelt! Dit begint met de uitkomst. Aanmoedigend wil zeggen, dat wat jou betreft, het een goed idee is om door te gaan met die kleur (of niet). Je kan maar 1 ding: alleen aanmoedigend of afwijzend. Niet: ook count!!!!

ATTITUDE SIGNAAL Dit doen we als partner die kleur speelt! Dit begint met de uitkomst. Aanmoedigend wil zeggen, dat wat jou betreft, het een goed idee is om door te gaan met die kleur (of niet). MEER KAN NIET!! NIET 2 DINGEN TE GELIJK NIET OOK COUNT!! Je kan maar 1 ding: alleen aanmoedigend of afwijzend. Niet: ook count!!!! Voorbeeld: Start H-> B83 of 853 of 83 Leider heeft ABx

ATTITUDE SIGNAAL Dit doen we als partner die kleur speelt! Dit begint met de uitkomst. Aanmoedigend wil zeggen, dat wat jou betreft, het een goed idee is om door te gaan met die kleur (of niet). Dit is niet bindend!! Het signaal van partner is alleen maar een beschrijving.

ATTITUDE SIGNAAL Dit doen we als partner die kleur speelt! Dit begint met de uitkomst. Aanmoedigend wil zeggen, dat wat jou betreft, het een goed idee is om door te gaan met die kleur (of niet). Dit is niet bindend!! Het signaal van partner is alleen maar een beschrijving. Maak het signaal zo duidelijk mogelijk (KIS).

ATTITUDE SIGNAAL Dit doen we als partner die kleur speelt! Dit begint met de uitkomst. Aanmoedigend wil zeggen, dat wat jou betreft, het een goed idee is om door te gaan met die kleur (of niet). Dit is niet bindend!! Het signaal van partner is alleen maar een beschrijving. Maak het signaal zo duidelijk mogelijk (KIS). Na signaal partner: kijk in eigen hand en dummy om te zien welke kaarten partner kan hebben om te signaleren

ATTITUDE SIGNAAL Dit doen we als partner die kleur speelt! Dit begint met de uitkomst. Aanmoedigend wil zeggen, dat wat jou betreft, het een goed idee is om door te gaan met die kleur (of niet). Dit is niet bindend!! Het signaal van partner is alleen maar een beschrijving. Maak het signaal zo duidelijk mogelijk (KIS). Na signaal partner: kijk in eigen hand en dummy om te zien welke kaarten partner kan hebben om te signaleren

SPEL 1: BIEDING West Noord Oost Zuid 1 S PAS 4S     Z U I D xx V84 xxxx Axxx

UITKOMST:  A O S T     AVxx Bxx Hxxx Hx Z U I D     xx V84 xxxx Axxx Wat gaat u doen: handen zitten en tellen

UITKOMST:  A O S T     AVxx Bxx Hxxx Hx Z U I D     xx V84 xxxx Axxx Wat gaat u doen: handen zitten en tellen. Signaleer aan met H8: speel H door. HA, HH en HV + KA

N O R D     xx AHxx xxxxx W E S T     HBTxx xxx AVB VB O S T  AVxx Bxx Hxxx Hx Z U I D     xx V84 xxxx Axxx Wat gaat u doen: handen zitten en tellen. Signaleer aan met H8: speel H door. HA, HH en HV + KA

SPEL 2: BIEDING West Noord Oost Zuid 1 S PAS 4S     Z U I D xx 984 xxx ABxxx Afwijzen, je hebt niets in H.

UITKOMST:  A O S T     AVxx xxx Hxxx Hx Z U I D     xx 984 ABxxx Signaleer af met H4. Partner heeft ook H, maar leider mogelijk V. Kom met KA aan slag en speel H door.

N O R D     xx AHBx xxxxx W E S T     HBTxx Vxx AVBx V O S T  AVxx xxx Hxxx Hx Z U I D     xx 984 xxx ABxxx 3 H slagen en KA.

SPEL 3: BIEDING West Noord Oost Zuid 1 S PAS 4S     Z U I D B74 84 AT84 A732 Blz 17

UITKOMST:  H O S T     AT3 962 HV92 H95 Z U I D     B74 84 Blz 17 Signaleer af met H4. Partner heeft ook V, maar leider mogelijk AB. Kom met KA aan slag en speel H door.

N O R D     62 HVT3 763 B864 W E S T     HV985 AB75 B5 VT O S AT3 962 HV92 H95 Z U I D     B74 84 AT84 A732 Blz 17 Signaleer af met H4. Partner heeft ook V, maar leider mogelijk AB. Kom met KA aan slag en speel H door.

UITKOMST:  A O S T     AT3 962 HV92 H95 Z U I D     B74 84 Nu met uitkomst HA Signaleer aan met H8. Partner heeft ook H. Aftroever.

COUNT SIGNAAL Partner laten zien hoe de verdeling is, belangrijk in eindspel wanneer je moet kiezen uit welke kaart bewaren.

COUNT SIGNAAL Dit doen we als de leider die kleur speelt! Partner laten zien hoe de verdeling is, belangrijk in eindspel wanneer je moet kiezen uit welke kaart bewaren.

COUNT SIGNAAL Dit doen we als de leider die kleur speelt! Niet blindelings doen, wel blijven nadenken. Geen belangrijke kaart weg gooien (b.v. Een T of 9).

COUNT SIGNAAL Dit doen we als de leider die kleur speelt! Niet blindelings doen, wel blijven nadenken. Zo kunnen we b.v. bepalen hoelang we moeten ophouden. B.v. Lange kleur in dummie.

COUNT SIGNAAL Dit doen we als de leider die kleur speelt! Niet blindelings doen, wel blijven nadenken. Zo kunnen we b.v. bepalen hoelang we moeten ophouden. Niet onnodig doen als de leider b.v. een snit moet gaan nemen. B.v. Leider moet een snit gaan nemen. Leider niet wijzer maken.

COUNT SIGNAAL Dit doen we als de leider die kleur speelt! Niet blindelings doen, wel blijven nadenken. Zo kunnen we b.v. bepalen hoelang we moeten ophouden. Niet onnodig doen als de leider b.v. een snit moet gaan nemen. 1. Je wilt ook wel eens een andere kleur die jou beter bevalt aangeven, maar dat kan niet. Je kunt niet van 2 walletjes eten. 2. Of: laag/hoog, wat u wilt. Maakt in principe niet uit, maar licht voordeel gaat naar hoog/laag statistisch gezien.

SPEL 4: BIEDING West Noord Oost Zuid 1 S PAS 1SA 4S     Z U I D HT62 AT6 763 Blz 62.

UITKOMST:  V O S T     83 V84 HVB92 985 Z U I D     A54 HT62 AT6 763

N O R D     V W E S T     H O S T     83 V84 HVB92 985 Z U I D     A54 HT62 AT6 763

N O R D     8 W E S T     4 O S T     83 V84 HVB92 985 Z U I D     A54 HT62 AT6 763 Pd heeft even aantal: 4 of 2. Als hij er 4 heeft, leider 1. Gelijk pakken. Hij komt niet meer op tafel voor die vrije ruitens. Als leider er 3 heeft, maakt het niet uit.

N O R D     72 973 8753 VBT2 W E S T     HVBT96 AB5 4 AH4 O S T     83 V84 HVB92 985 Z U I D     A54 HT62 AT6 763

KLEUR VOORKEUR SIGNAAL Er zijn meerdere systemen, b.v. Lavinthal. De kleur die we willen hebben. Signaleren welke kleur we terug willen hebben. 4. B.v. Kleintje belooft plaatje. 5. Blz 122.

KLEUR VOORKEUR SIGNAAL Dit doen we wanneer we niet meer kunnen bekennen Er zijn meerdere systemen, b.v. Lavinthal. De kleur die we willen hebben. Signaleren welke kleur we terug willen hebben. 4. B.v. Kleintje belooft plaatje. 5. Blz 122.

KLEUR VOORKEUR SIGNAAL Dit doen we wanneer we niet meer kunnen bekennen Als in dummy een singleton komt met troef contract Er zijn meerdere systemen, b.v. Lavinthal. De kleur die we willen hebben. Signaleren welke kleur we terug willen hebben. 4. B.v. Kleintje belooft plaatje. 5. Blz 122.

KLEUR VOORKEUR SIGNAAL Dit doen we wanneer we niet meer kunnen bekennen Als in dummy een singleton komt met troef contract Als we partner een introever gaan geven Er zijn meerdere systemen, b.v. Lavinthal. De kleur die we willen hebben. Signaleren welke kleur we terug willen hebben. 4. B.v. Kleintje belooft plaatje. 5. Blz 122.

KLEUR VOORKEUR SIGNAAL Dit doen we wanneer we niet meer kunnen bekennen Als in dummy een singleton komt met troef contract Als we partner een introever gaan geven We spelen een nieuwe kleur aan (principes van starten) Er zijn meerdere systemen, b.v. Lavinthal. De kleur die we willen hebben. Signaleren welke kleur we terug willen hebben. 4. B.v. Kleintje belooft plaatje. 5. Blz 122.

KLEUR VOORKEUR SIGNAAL Dit doen we wanneer we niet meer kunnen bekennen Als in dummy een singleton komt met troef contract Als we partner een introever gaan geven We spelen een nieuwe kleur aan (principes van starten) Als het dringend is (zie spel voorbeeld) Er zijn meerdere systemen, b.v. Lavinthal. De kleur die we willen hebben. Signaleren welke kleur we terug willen hebben. 4. B.v. Kleintje belooft plaatje. 5. Blz 122.

KLEUR VOORKEUR SIGNAAL Dit doen we wanneer we niet meer kunnen bekennen Als in dummy een singleton komt met troef contract Als we partner een introever gaan geven We spelen een nieuwe kleur aan (principes van starten) Als het dringend is (zie spel voorbeeld) Er zijn meerdere systemen, b.v. Lavinthal. De kleur die we willen hebben. Signaleren welke kleur we terug willen hebben. 4. B.v. Kleintje belooft plaatje. 5. Blz 122.

KLEUR VOORKEUR SIGNAAL We kunnen niet meer bekennen. Hoe doen we dat dan? Er zijn meerder systemen, maar advies hoog/laag in die kleur.

KLEUR VOORKEUR SIGNAAL We kunnen niet meer bekennen. Hoe doen we dat dan? Verschillende systemen: Hoge kaart is een aansignaal (hoog/laag) Er zijn meerder systemen, maar advies hoog/laag in die kleur.

KLEUR VOORKEUR SIGNAAL We kunnen niet meer bekennen. Hoe doen we dat dan? Verschillende systemen: Hoge kaart is een aansignaal (hoog/laag) Lage kaart is een aansignaal (laag/hoog) Er zijn meerder systemen, maar advies hoog/laag in die kleur.

KLEUR VOORKEUR SIGNAAL We kunnen niet meer bekennen. Hoe doen we dat dan? Verschillende systemen: Hoge kaart is een aansignaal (hoog/laag) Lage kaart is een aansignaal (laag/hoog) Een oneven kaart is een aansignaal (Romeins/Italiaans) Er zijn meerder systemen, maar advies hoog/laag in die kleur.

KLEUR VOORKEUR SIGNAAL We kunnen niet meer bekennen. Hoe doen we dat dan? Verschillende systemen: Hoge kaart is een aansignaal (hoog/laag) Lage kaart is een aansignaal (laag/hoog) Een oneven kaart is een aansignaal (Romeins/Italiaans) Lavinthal en revolving discards. Nadeel hiervan is dat je altijd iets moet signaleren en is erg ingewikkeld: de keuze uit kaarten is te groot Er zijn meerder systemen, maar advies hoog/laag in die kleur.

KLEUR VOORKEUR SIGNAAL We kunnen niet meer bekennen. Hoe doen we dat dan? Verschillende systemen: Hoge kaart is een aansignaal (hoog/laag) Lage kaart is een aansignaal (laag/hoog) Een oneven kaart is een aansignaal (Romeins/Italiaans) Lavinthal en revolving discards. Nadeel hiervan is dat je altijd iets moet signaleren en is erg ingewikkeld: de keuze uit kaarten is te groot Er zijn meerder systemen, maar advies hoog/laag in die kleur.

KLEUR VOORKEUR SIGNAAL Advies: gebruik het zelfde systeem als na de uitkomst van partner (attitude-signaal): Of Hoog of Laag of Oneven = aan Simpel (KIS) en geeft weinig kans op vergissingen Er zijn meerder systemen, maar advies hoog/laag in die kleur.

KLEUR VOORKEUR SIGNAAL Hoe doen we dat? Er zijn meerder systemen, maar advies hoog/laag in die kleur.

KLEUR VOORKEUR SIGNAAL Hoe doen we dat? Wat valt meer op: Er zijn meerder systemen, maar advies hoog/laag in die kleur.

KLEUR VOORKEUR SIGNAAL Hoe doen we dat? Wat valt meer op:  7 Er zijn meerder systemen, maar advies hoog/laag in die kleur.

KLEUR VOORKEUR SIGNAAL Hoe doen we dat? Wat valt meer op:  7 Of  3 Er zijn meerder systemen, maar advies hoog/laag in die kleur.

KLEUR VOORKEUR SIGNAAL Voorbeeld Hoog/laag: wat gooien we als we niet meer kunnen bekennen?  H T 9 3  7 6 3 Ruiten aan signaleren is zonde. (T en 9 zijn belangrijke kaarten). Dus niet aankomen. Gooi maar een kleine klaver: ik niets in klaveren.

KLEUR VOORKEUR SIGNAAL Voorbeeld Lavinthal: In de kleur die wordt gespeeld Als we partner een aftroever hebben gegeven

KLEUR VOORKEUR SIGNAAL Lavinthal: In de kleur die wordt gespeeld Voorbeeld Lavinthal kleur naspel

SPEL 5: BIEDING (Lavinthal kleur) West Noord Oost Zuid 1 SA P 2K PAS 2R 3SA Z U I D     BT9832 A84 84 43 NBB signaleren blz 23: Lavinthal kleur

N O R D     AV W E S T     H7 HT53 BT2 Z U I D     BT9832 84 43 Wat gooien we? ST voor H. Hoogste van overgebleven kleuren. Overgebleven kleuren zijn H-R-K. Dus H.

N O R D     AV B972 9762 H65 W E S T     H7 HT53 BT2 O S T     654 V6 AVB AV986 Z U I D     BT9832 A84 84 43

KLEUR VOORKEUR SIGNAAL Lavinthal: Als we partner introever hebben gegeven Voorbeeld Lavinthal na introever

Voorbeeld Lavinthal na introever Contract 4H SPEL 6: Voorbeeld Lavinthal na introever Contract 4H Partner sinaleert Hoog/laag W E S T     B65 V742 H65 HT6 Z U I D     AHT3 T5 A65 7532 Lavinthal na introever: SA, partner signaleert hoog/laag, SH, ST-> hoogste van overgebleven kleuren R en K, dus R na, nadat je die introever hebt gegeven.

SPEL 7: BIEDING West Noord Oost Zuid 1 S 2H 3S 4H 4S PAS     Z U I 86 B83 HV54 AV75 Blz 13 kleur preferentie

UITKOMST:  A O S T     V975 9 B963 HB93 Z U I D     86 B83 HV54 AV75 H door heeft geen zin. Welke kleur wil je na? K. Gooi kleinste H: laagste van overgebleven kleuren (R en K, troef telt niet mee). K-switch, RH na dan. Je maakt dan nog RV en een K.

N O R D     4 AHV642 872 864 W E S T     AHBT32 T75 AT T2 O S T     V975 9 B963 HB93 Z U I D     86 B83 HV54 AV75

SPEL 8: BIEDING West Noord Oost Zuid 3R 3S PAS 4S     Z U I D 4 983 HBT8742 A8 Blz 62 kleur preferentie

UITKOMST:  A O S T     A96 HVB2 V6 VT63 Z U I D     4 983 HBT8742 A8 R2. K-Switch. Laagste van overgebleven kleuren. Partner weet dat je RH hebt. Dan RH, RB (leider heeft 3 ruitens).

N O R D     VT8 T765 A B9754 W E S T     HB7532 A4 953 K2 O S HVB2 V6 VT63 Z U I D     4 983 HBT8742 A8 N wel K9: ik heb niets in K. Nu krijg je na RB een troef promotie: N troeft met ST en maakt altijd SV nog.

SPEL 9 laatste : BIEDING West Noord Oost Zuid PAS 1SA 3SA     Z U 873 7 V98543

UITKOMST:  5 W E S T     BT8 B6 VBT842 K7 Z U I D     A95 873 Blz 122 Wat gaat u doen: handen zitten en tellen

 K  A, B terug W E S T     BT8 B6 VBT842 K7 Z U I D     A95 873 7 V98543 Wat gaat u doen: handen zitten en tellen. O mogelijk KT. Je kunt dus niet overnemen. Probeer SA aan te signaleren met K9: hoogste van overgebleven kleuren.

WELKE KAART SPELEN WE?

WELKE KAART SPELEN WE?

N O R D     H42 H9542 653 AB W E S T     BT8 B6 VBT842 H7 O S AVT AH9 T62 Z U I D     A95 873 7 V98543 Wat gaat u doen: handen zitten en tellen. O mogelijk KT. Je kunt dus niet overnemen. Probeer SA aan te signaleren met K9: hoogste van overgebleven kleuren.

SAMENVATTING 1 Attitude signalen als partner er mee komt. Count signalen als de leider een kleur aanspeelt. Kleurvoorkeur signalen als we geen attitude of count signaal kunnen geven. Er zijn meerdere systemen, b.v. Lavinthal. De kleur die we willen hebben. Signaleren welke kleur we terug willen hebben. 4. B.v. Kleintje belooft plaatje. 5. Blz 122.

SAMENVATTING 2 Iedere kaart bij tegenspelen heeft een boodschap. Beetje bij beetje alle handen bekend: Eigen : 13 Dummy: : 26 Partner : 39, dus we weten wat leider heeft Leider : 52 Ook bij “krijg de hele avond geen punten” goede kaarten bijspelen voor partner. Dan spelen we met Glazen Kaarten. Er zijn meerdere systemen, b.v. Lavinthal. De kleur die we willen hebben. Signaleren welke kleur we terug willen hebben. 4. B.v. Kleintje belooft plaatje. 5. Blz 122.

ADVIES Bouw een totaal signaleringssysteem. Bespreek met partner een systeem wat jullie beide aanspreekt. Het is hopeloos en frustrerend om zonder een signaleringssysteem te verdedigen. Doe dit in eerste instantie voor die 3 behandelde situaties. Het is heel slecht voor het huwelijk als partner steeds de verkeerde kaarten neerlegt…(omdat hij niet weet hoe het spel in elkaar zit, wat hij moet doen) Speel Hoog/laag en de genoemde Lavinthal voorbeelden Er zijn meerdere systemen, b.v. Lavinthal. De kleur die we willen hebben. Signaleren welke kleur we terug willen hebben. 4. B.v. Kleintje belooft plaatje. 5. Blz 122.

Volgende keer?

Volgende keer? Vormen van doublet

Spel 2: 4S door Noord HA uit N O R D     HBT43 864 AVB VB W E S T 92 VT9 T984 AT93 O S T     75 AH52 53 87642 Z U I D     AV86 B73 H762 H5 Wat gaat u doen: handen zitten en tellen. Signaleer aan met H8: speel H door. HA, HH en HV + KA

N O R D     HV985 AB75 B5 VT Spel 9: 4S door Noord HH uit W E S T 84 AT84 A732 O S T     62 HVT3 763 B864 Z U I D     AT3 962 HV92 H95 Blz 17 Signaleer af met H4. Partner heeft ook V, maar leider mogelijk AB. Kom met KA aan slag en speel H door.

N O R D     72 973 8753 VBT2 Spel 13: 4S door West KV uit W E S T     HVBT96 AB5 4 AH4 O S T     83 V84 HVB92 985 Z U I D     A54 HT62 AT6 763

Voorbeeld van start: wat leggen van HVB. Uittellen hand: leider 5S, 4R Voorbeeld van start: wat leggen van HVB * Uittellen hand: leider 5S, 4R. Dummy: 3 en 3, etc * Leg uit wat hoog is en wat laag.

SPEL 7: BIEDING West Noord Oost Zuid 1 S PAS 1SA 4S     Z U I D HT62 AT6 763 Blz 65 kleur preferentie

SPEL 8: BIEDING West Noord Oost Zuid 1 S PAS 1SA 4S     Z U I D HT62 AT6 763 Blz 66 kleur preferentie

TEKST West Noord Oost Zuid z     West Noord Oost Zuid z    

TEKST West Noord Oost Zuid z     West Noord Oost Zuid z    

TEKST West Noord Oost Zuid z     West Noord Oost Zuid z    

TEKST West Noord Oost Zuid z     West Noord Oost Zuid z    

TEKST West Noord Oost Zuid z     West Noord Oost Zuid z    