Ruzies om gebieden Rusland

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Paragraaf 7 over Criminaliteit: gevolgen, oorzaken en bestrijding
Advertisements

1.3 Ik hou van Holland Identiteiten
C ULTUURELEMENTEN & M ULTICULTURELE SAMENLEVING …. Docent LotteTessa AnkeDyantha JurElvis ThomasSieb LotteRimke KayJorn MandyLindy MateaIsa K LASSENOPSTELLING.
Planning: Cijfers SO herhaling BB klas 2 Doornemen studiewijzer Start
Hoofdstuk 3 Actuele vraagstukken in Zuidoost-Azië Paragraaf 8 t/m 14
H7: Wat is ethiek? 1. Wat is ethiek? 2. Wat zijn ethische problemen?
Goed voorbereid naar de Pabo!
Samenvatting Havo 5.
Goed voorbereid naar de Pabo!
6 september : verkort rooster 7 september: 60 min Spaans 2v september.
Monniken en Ridders Hoofdstuk 3.
Solliciteren: wat wil ik?
3/4 kgt 3 Grenzen en identiteit §
Optische illusies. Draait het rad naar links of rechts? 
Woordenschat Letterlijk en figuurlijk taalgebruik.
LEZEN 5.4 BESCHOUWING. DEZE LES LEER JE: Wat de tekstvorm ‘beschouwing’ is. Welke tekstdoel een beschouwing heeft. Hoe een beschouwing is opgebouwd. Wat.
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
Les 2 – Hfst 1 – wat zijn drugs en hoe werken ze?
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Hoofdstuk 7.2 Les 1.
Woorden 3.3 Woorden 1 en woorden 2.
Anatomie en Fysiologie
S/k/l interviewen.
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
Instructie geven en uitvoeren
Communicatie 4e les.
Cursus 2.1 Klimaten en Plantengroei Klas 2 KGT Lesweek 1
Cursus 3.1 Wetten en Regels Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 3.4 Rechten van de Mens Klas 2 KGT Lesweek 2
Hoofdstuk 10 Paragraaf 10.6.
Maatschappijleer Nadya Karim
Cursus 6.3 : Europese Eenwording 2 KGT Lesweek 3
Aardrijkskunde 6.7 Het land van vuur en ijs.
Cursus 3.1 Wetten en Regels Klas 2 BK Lesweek 4
Hoofdstuk 10 Paragraaf 3.
Cursus 3.4 Rechten van de Mens Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 6.2 : Koude Oorlog 2 KGT Lesweek 1
Cursus 6.2 : Koude Oorlog 2 KGT Lesweek 1
Cursus 6.3 : Europese Eenwording 2 KGT Lesweek 3
Vergelijkingen oplossen
Tekstboek: Interactieve opdrachten: Via SOM -> Leermiddelen Of
Cursus 6.1 : Europa in Delen 2 BK Lesweek 3
ADL 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
Cursus 6.1 : Europa in Delen 2 KGT Lesweek 3
Het vak maatschappijleer
10.2 Hoe ontstaan conflicten?
Vandaag De Alpen: wat, waar, waarom daar?
De cultuur van Zuidoost-Azië
Duitsland “Made in Germany’’
Grenzen en identiteit: Rusland
Hoofdstuk 2: Landschappen op aarde
LEZEN.
Paragraaf 3 Rivieren van ijs
Erosie en Sedimentatie
België: samenwerking met Nederland
Grenzen en identiteit: Rusland
Hoofdstuk 3 Paragraaf 1: De Alpen.
Hoofdstuk 2 Paragraaf 3 Blz. 28 / 29.
Hoofdstuk 2: Landschappen op aarde
Hoofdstuk 2: Wat vind jij en wat weet jij?
Landschappen en klimaten
Eigen omgeving: Inrichting & bewoners
Hoofdstuk 2 Paragraaf 3 Blz. 28 / 29.
Paragraaf 3.3 Rivieren van ijs
Grenzen en identiteit: Rusland
Hoofdstuk 2 Paragraaf 2 Blz. 26 / 27 Overleven in de Woestijn.
Pak je boeken! Paragraaf 3.4 Blz
Pak je boeken! Paragraaf 2.1
Transcript van de presentatie:

Ruzies om gebieden Rusland Pak je boeken! Paragraaf 3.4 Blz. 36-37

De vorige keer: minderheden Uitleggen waarom Russificatie zorgt voor samenhang en eenheid. De gevolgen van de achtergestelde positie van minderheden kunnen voorspellen Uitleggen waarom minderheden vaak als zondebok worden gezien/gebruikt.

Deze les: afronding hfst. Uitleg (10 min.) (Atlas)opdracht + bespreken (15 min.) Tsjetsjenië conflict lezen en bespreken (10 min.) ...... Vragen / Hw maken / etc.

Wat moet je kunnen? 1) In eigen woorden het verschil tussen regionalisme en separatisme uitleggen. 2) In eigen woorden uitleggen waarom sommige gebieden minder autonomie krijgen dan andere gebieden. 3) In je eigen woorden uitleggen hoe het Tsjetsjenië conflict is ontstaan.

Samenhang en orde Rusland probeert dmv. Russificatie het land bijeen te houden. Vooral aan de randen is dit soms lastig Regionalisme vs. Separatisme Vraag: welke van de twee begrippen vindt Rusland wél goed? En waarom? Regionalisme: liever een eigen identiteit dan een apart land.

Samenhang en orde Dus: Separatisme mag absoluut niet, Regionalisering af en toe wel. Maar… Geldt dit voor alle gebieden? Voorbeeld: Mongolië, Tsjetsjenië.

Opdracht: 10 minuten 1) Leg uit in je eigen woorden wat er wordt bedoeld met regionalisering. 1) Om welke reden zou Rusland Tsjetsjenië niet willen laten regionaliseren? 2) Om welke reden zou Rusland het gebied ten noorden van Mongolië niet willen laten regionaliseren? Gebruik figuur 12 in je boek en Bosatlaskaart 140.

Tsjetsjenië vs Rusland Lees ‘’Tsjetsjenië als voorbeeld’’ (5 min.) Wat speelt er in dit gebied? Wat wil Rusland? Wat wil Tsjetsjenië? Oplossing..?

Wat kan je nu? 1) In eigen woorden het verschil tussen regionalisme en separatisme uitleggen. 2) In eigen woorden uitleggen waarom sommige gebieden minder autonomie krijgen dan andere gebieden. 3) In je eigen woorden uitleggen hoe het Tsjetsjenië conflict is ontstaan.