Jeugdopleiding met topsportambitie, hoe te realiseren in de triatlonclub? Mia Dobbeni 15/12/2018.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Leefgroepen in de kleuterschool
Beleid vervroegd doorschuiven jeugd naar dames en heren 1 Oktober 2012.
Vecht & Dans - Kort op de Bal
LTAD in wielrennen.
Lotte Van Dyck Tom Walgraeve
Steunpunttrainingen Doelgroep en doelstellingen Organisatie
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Dames 1 en Heren 1 in de Overgangsklasse “doel bereikt of stap gezet?”
De sportarts als adviseur van sporters en trainers, componenten van een topsportprogramma. Door Wessel Zimmermann Geregistreerd sportarts en bedrijfsarts,
<Naam spreker en school/ gemeente
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Creatieve opwarmingen Niveau 1
VZW ARKTOS Vier provinciale vormingscentra
“Instroomtraining binnen de BondsJeugdOpleiding”
Rotterdam Basketbal Academie
MMHC Voordaan Commissie Tophockey (CTOP) Voorstel Doorstromingsbeleid voor de Jeugd April 2013.
DIDACTIEK=MANAGEMENT
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Workshop 6 Ontwikkelingspsychologie
TRAINING GEVEN ALGEMEEN Tafeltennistrainer 2
Cultuurparticipatie bij jongeren
2e Bijeenkomst Pupillentrainers
Welkom. Even voorstellen. Wie is Silvo Steenkamer?
DE GRENZEN VAN HET PRESTATIEVERMOGEN
VSF OVERLEGMOMENT 22/01/2015 – Wielercentrum Eddy Merckx “Visie op jeugdbeleid” RAAMPLAN –LEERPLAN TRIATLON.
DOOR ROELAND BOSMANS EN CAROLINE VAN HASSELT STUDENTEN 3 PBSO - KAREL DE GROTE-HOGESCHOOL BACHELORPROEF DOOR ROELAND BOSMANS EN CAROLINE VAN HASSELT STUDENTEN.
TRAININGSLEER Bijeenkomst 3
Volwassenwerking in de Vlaamse Atletiekliga Dinsdag 10 maart 2015.
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Bewegingspaspoort Werkgroep BaO
Ouder INFO avond JCIE & TJC 30 september 2015 vv ‘t Vliegdorp JCIE.
Welkom. Welkom Voorburgse Rugby - Club We staan! Nu gaan we leren lopen, samen met jullie! Organisatie: Bestuur: Bart, Kour, Maurits TC: Fer en Kour.
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Groesbeeks Glorie Beleid: richtlijnen teamindeling.
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Long Term Athlete Development (LTAD)
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Rugby Club ‘t Gooi Ambitie en (Re-)organisatie. Terugkijkend In 5 jaar tijd jeugd bijna verdubbeld – Van 100 naar 200 – Succesvol jeugdbestuur opgezet.
Nintes Jan Willem Weck directeur-generaal voor de Algemene Bestuursdienst.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Swifterbant 9 april 2016 “Inspiratiesessie” Fierljepsymposium.
Recertificering volgens nieuwe standaarden ZvB De voorbereiding; wat is er nieuw Juni 2016, Caroline Kruger Met dank aan Eline Schaake.
Infoavond jeugdopleiding seizoen Verloop van deze avond Organigram van onze vereniging (Jeugdvoorzitter Carlos De Rock) Missie en visie rond.
Trainend groeien - groeiend trainen Frederik Broché – trainer Topsportschool.
Westfriezen Hoe gaan wij de club nog mooier maken? Jeugdbeleid
INHOUD INHOUD
Het trainen van mensen met een NAH
Informatieavond teamindelingsproces jeugd
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Van joggen naar wedstrijden
Motorisch leren bij pupillen
Infosessie detectiedag Michael Dautricourt
Presentatie opendeurdag 17 april 2016
KNVB Opleidingen.
Spelenderwijs en ontdekkend leren
CKG de kleine parachute
Workshop krachttraining
Welkom op de informatieavond groep 1-2
OK-project 2006 van start. Begin jaren 2000 al toename overgewicht.
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Topsport en breedtesport
Figuur 1: Australische Pyramide
Servia informatieavond mini’s
We gaan vernieuwen! KWT en VO verdwijnen
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Jeugdopleiding met topsportambitie, hoe te realiseren in de triatlonclub? Mia Dobbeni 15/12/2018

Personalia Basis opleiding - Ingenieur Initiator 2002/trainer B 2006/ trainer A 2011 Multimove 2013 Sport= combinatie van medische/biomedische en technische aspecten Clubtrainer TRIBE

Agenda Inleiding Raamplan triatlon wat op welke leeftijd Uitleg raamplan structuur- uitleg APHV Opbouw van onderste blok tot topsporter- wat/ welke begeleiding/ wat met uitschieters- terugkomen op APHV Fazen van de ontwikkeling van een kind tot volwassen topsporter/ breedtesporter Organisatie van een club ifv de fazen van de ontwikkeling van het kind Topsportwerking naast breedtesport Uitdagingen van een club Omkadering van topsporters Focus houden en durven keuzes maken Omgaan met de verschillende uitdagingen rond organisatie en financiën Omkadering van trainers Topsporter wordt gevormd vanaf baby-> start zo vroeg mogelijk anders zou je enkele belangrijke periodes kunnen missen

Wat? Kern Raamplan Triatlon Overzicht ontwikkeling van kind tot triatleet Leidraad voor trainers Inspiratiebron Basis= LTAD van Istvan Balyi Wat? “Doing the right thing at the right time” individuele biologische ontwikkeling (APHV) wetenschappelijk onderzoek Gebaseerd op fysieke paramaters.... Vergeet de andere niet! Kern een algemene leidraad voor de carrièreopbouw van een triatleet. Het raamplan beschrijft de stappen in de ontwikkeling van jeugdatleet tot volwassen triatleet met respect voor de eigenheid van het opgroeiende kind leidraad voor jeugdtrainers en clubtrainers in de opbouw van oefen-, begeleidings- en trainingsprogramma’s voor triatleten van 6-23 jaar gebaseerd op de modellen van Istvan Balyi die het internationaal gerespecteerde Long Term Athlete Development Plan (LTAD) ontwikkeld heeft

APHV= Age of Peak Height Velocity APHV wordt berekend ahv Lengte zithoogte Gewicht Geboortedatum Aan de hand van de APHV kan bepaald worden waar een kind zich bevindt in zijn lichamelijke ontwikkeling De berekening hiervan is rele vant voor jongens tussen de 9 en 18 jaar en meisjes tussen de 8 en 16 jaar Nodig voor bepalen APHV: Geboortedatum, geslacht, lichaamslengte, zithoogte en het gewicht APHV= Age of Peak hight Velocity

APHV= age of peak height velocity Leeftijd waarop de groeispurt start 7/2/2019 APHV meisjes gem 12 jaar, jongens 14 jaar

Belangrijke periodes in ontwikkeling Enkele belangrijke periodes in de ontwikkeling: 0-6 jaar: zeer snelle neuro-musculaire ontwikkeling 8-11(m)12(j) jaar: 1ste fysieke en motorische belastbaarheidsperiode 11-15 (m) 12-16 (j) jaar: grote diversiteit in fysieke en motorische paramters. Lage fysieke belastbaarheid 16-18 jaar: 2de fysieke en motorische belastbaarheidsperiode 0-6 jaar: zeer snelle neuro-musculaire ontwikkeling 8-11(m)12(j) jaar: 1ste fysieke en motorische belastbaarheidsperiode 11-15 (m) 12-16 (j) jaar: grote diversiteit in fysieke en motorische paramters. Lage fysieke belastbaarheid 16-18 jaar: 2de fysieke en motorische belastbaarheidsperiode Meisjes APHV

Fysieke eigenschappen Kracht 01 Uithouding 02 Lenigheid 03 Snelheid 04 Motoriek 05 Fysieke eigenschappen

Fysieke eigenschappen- kracht

Fysieke eigenschappen Uithouding

Fysieke eigenschappen- Lenigheid

Fysieke eigenschappen- Snelheid

Fysieke eigenschappen- Motoriek Gevoelige fase   Kindertijd APHV APHV+2 Volwassenheid Er zijn 2 ‘windows of opportunity’: 6-8 jaar en 10-12 jaar. Omwille van de snelle groei is een tijdelijke afname in bewegingskwaliteit en motorisch leervermogen mogelijk. De atleet is terug trainingsgevoeliger voor complexe sportmotorische vaardigheden. Motorische vaardigheden kunnen nog verfijnd worden. Het leerproces verloopt doorgaans trager dan op jongere leeftijd. Bewegingsschool. Basisatletische vaardigheden. Ondersteunen in het ontwikkelen van een nieuw ‘lichaamsplan’. Sportspecifieke vervolmaking Fysieke eigenschappen- Motoriek Tijdens groei neemt het motorisch leervermogen sterk af door de snelle groei, men moet tot 2 jaar na APHV wachten om hier opnieuw vooruitgang te kunnen boeken

Ontwikkeling is niet enkel fysiek! Ook: Mentaal Sociaal Persoonlijke hygiene Voeding Planning .... APHV= age of peak height velocity Leeftijd waarop de groeispurt start 7/2/2019 Nodig voor bepalen APHV: Geboortedatum, geslacht, lichaamslengte, zithoogte en het gewicht APHV= Age of Peak hight Velocity

Ontwikkeling van sociale en emotionele vaardigheden Kinderen ontwikkelen zich op verschillende vlakken Taal en cognitieve ontwikkeling Sociale en emotionele ontwikkeling Motorische en fysieke ontwikkeling Elk kind ontwikkelt zich op zijn eigen snelheid Sportclub is meer dan sport! Taal en cognitieve ontwikkeling: korte opdrachten, speel in op verbeelding / leefwereld van het kind Sociaal en emotioneel: kinderen worden niet graag uitgesloten (geen uitsluitingsspelletjes) Kinderen begrijpen niet steeds de consequenties van hun handelen (andere kinderen duwen, onder water duwen, eerste willen zijn, taalgebruikt) Kinderen hechten veel belang aan vrienden- niet steeds uit elkaar halen- ook eens andere groepjes maken Kinderen hebben veel fatasie: maak hier gebruik van Mix tussen groeps gebeuren en individuele opdrachten is belangrijk Niet elk kind is motorisch even onderlegd: leer varieren (oefening moeilijker/ makkelijker maken, aantal herhalingen individueel aanpassen, hulpmiddelen al dan niet aanreiken, ...) Kinderen staan/zitten niet graag stil-> ruzies en duwen/trekken uit verveling- zorg voor maximale besteding van de tijd voor leermomenten, vermijd stil staan/zitten Multimove opleiding ideaal om hiermee te leren omgaan / lesvoorbereidingen te leren maken/ variatie te leren gebruiken UITEINDELIJK IS HET DOEL OM 95% VAN DE ATLEETJES “AKTIEF VOOR HET LEVEN” te maken, slechts een zeer kleine fractie zal echt naar topsport doorgroeien

PANATHLON Verklaring Basis voor Belangrijk: Elke training Elk kind Vermaken en spelen Waardig behandeld te worden Begeleid door competente mensen Aangepast aan leeftijd en mogelijkheiden Veilige omstandigheden Kans te krijgen om kampioen te worden of het niet te worden http://www.panathlon-international.org/

Van kleurter tot Topsport (Vanaf APHV+1) 7/2/2019 APHV meisjes gem 12 jaar, jongens 14 jaar

Van toptalent tot topatleet Wat kan de jonge atleet – aanleg! Hoe ontwikkelt de jonge atleet? Belangrijk= evolutie fysciologische parameters Evolutie bewegingskwaliteit Coacheability Belastbaarheid! Rustig opbouwen- zwakke schakels bijwerken

Van toptalent tot topatleet Is een individueel proces Afhankelijk van veel parameters Niet enkel fysiologisch/ motorisch Vraagt een individuele aanpak Vraagt een multidisciplinair team Vraagt tijd en geld Van toptalent tot topatleet Individueel proces= individuele opvolging Opvolging Mentaal: sportpsycholoog/ mental coach Fysiek motorisch: kine: screening en pro-actieve schema’s evolutie snelheid, kracht, uithouding, .... Meten is weten, bijsturen, aanpassen trainingen Sportarts bij medische problemen Studie combinatie- school/ individuele begeleiding Ondersteuning omgeving

Raamplan in de praktijk

Doelgroep tot APHV-1 2/07/20192/07/2019

Fundamentals

Fundamentals

Fundamentals

Jaarplan kids in de praktijk

Faze van talentdetectie

Faze van talentdetectie

Faze van talentdetectie

Faze van talentdetectie

Jaarplan gemeenschappelijk Cfr jaarplan

APHV= age of peak height velocity Leeftijd waarop de groeispurt start 7/2/2019 APHV meisjes gem 12 jaar, jongens 14 jaar

APHV+1 en verder Opsplitsing competitief / recreatief Start meer individuele begeleiding talentjes Groepsgevoel en samen trainen belangrijk Verdere individualisering afhankelijk van evolutie Trainingsgroep! Hier overstappen naar document

Topsport middelbaar JeugdA/ Junior

Overlopen raamplan Topsport middelbaar JeugdA/ Junior

Topsporter -18 Atleet die voldoet aan selectie criteria triatlon federatie Doel: jeugdatleet kwetsurevrij opleiden tot volwaardige triatleet Technisch Mentaal Tactisch (begin) Sociaal Materiaalkennis en onderhoud Voeding Planning

Topsporter -18 Binnen of buiten de triatlonclub? Individuele begeleiding Aantal in Vlaanderen zeer klein Geografisch verspreid Trainingsmogelijkheden afhankelijk van Locatie Week programma

Wat nadien? Trainingsgroep is belangrijk! Opvolging cruciaal Technische trainingen onder begeleiding Kracht trainingen goed omkadert Samenwerking federatie Centrale werking? Vele uren individueel afwerken Regelmatige omkadering en technische trainingen Realiteit = keuze voor kapitaalkrachtige clubs

Organisatie binnen de triatlonclub

Van kleuter tot topsporter binnen de triatlonclub Leeftijd Aantal sessies Wat? Hoe varieren? 1ste- 2de kleuterklas 1 Multimove/ multimove water Kleine groepjes in niveau’s Vanaf 3de KK- 2de leerjaar KIDSA 1-3 Enkel Multimove of Multimove+ zwemmen+ fietsen/lopen Kleine groepjes in niveau’s eventueel 1 jaar hoger/lager 3de-5de leerjaar KIDSB 3 Zwemmen/lopen/fietsen 6de leerjaar- 1ste middelbaar JeugdC 4 2*zwemmen/ 1*lopen/ 1*fietsen Meisjes -> lopen evt JeugdB Zwemmen niveau’s Fietsen in niveau’s 2de ..5de Middelbaar JeugdB/A 4-6 1-3*zwemmen/1-2*lopen/ 1*fietsen Recrea en competitieve groep Individuele begeleiding talenten

KIDS en Jeugd Volwassenen Start op jonge leeftijd (3 jaar) met 1*MM/week Daarna kids in 2 groepen kidsA/B Nadien jeugd: JC/B/A Doorgroei vanaf junior -> topsport of breedtewerking

Kids en jeugd recrea werking Gemiddeld 1 trainer/10 atleten Gemiddeld 3 trainingen/week Trainer= multimove/ initiator/ student LO/ trainer B Infrastructuur: zwembad/ atletiekpiste/ sporthal

Jeugd topsport- omkadering 1 trainer per 4-5 atleten Trainer A- jaarplan, begeleiding meeste trainingen Gespecialiseerde trainers afhankelijk van noden Screenings Lactaattesten Medische opvolging Kiné Kracht programma/trainer Mental coach studiebegeleider

Topsport- valkuilen Budgetten! Omkadering/testing/stages/buitenlandse wedstrijden Trainers corps Infrastructuur Begeleiding buitenlandse wedstrijden Stages Trainingsgroep Kapitaalkrachtige clubs- wegkopen

Duidelijke structuur en visie Als zwemschool aan de slag gaan Troeven Valkuilen Multimove! Iedereen toelaten Duidelijke structuur en visie Als zwemschool aan de slag gaan Ouders Zwemclub/atletiekclub (individueel mits goede afspraken) Samenwerking zwemclub/ atletiekclub als standaard Testen en opvolging atleten van jongsaf Begeleiding trainers Organisatie/communicatie Te veel atleten toelaten Goed trainerscorps Continuiteit trainers FOCUS OP TRIATLON! Ouders: 2 soorten de bedweters en de ondersteunende

valkuilen

CONCLUSIE Begin Jong- vanaf 3 jaar Visie en een duidelijk plan Goede trainers is een dagelijks werkpunt Hou de atleten en trainers gemotiveerd Individueel Goede trainingsgroep Brede omkadering Financieel zwaar Topsport is