Infosessie master in de rechten: zij-instroom

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Invoering van Corona Belangrijke wijzigingen voor studenten Check regelmatig voor updates van deze presentatie.
Advertisements

Geïndividualiseerde trajecten Faculteit PSW Academiejaar
1 Diplomaruimte Informatie voor Studenten. 2 Wat is de diplomaruimte? Invoering van een opleidingsmodel Eenvormige structuur voor alle studenten van de.
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (FacRa)
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (OC) 3. Deadlines en werkwijze Alle info: > GIT GIT-regels en volgtijdelijkheid.
Infosessie niet-Europese bestemmingen Donderdag 29 oktober 2009.
Infosessie eerste bachelor WELKOM Infosessie eerste bachelor Verwelkoming - K. Malfliet, decaan Structuur bacheloropleidingen en praktische.
Infosessie examens en ombudsdienst Programma infosessie Zittijden en examenperiodes Examenreglement Ombudsdienst Survival tijdens de examens.
Enkele voorbeelden.
Master Sociaal werk en sociaal beleid Infosessie schakeljaar 24 september 2007.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten.
Soepel: al in een vorige periode opgenomen in programma
Infosessie studievoortgang criminologie
Infosessie studievoortgang rechten
Ombuds in de praktijk Toelichting bij ‘De taken van de examenombuds’
Infosessie vakkenprogramma master - erasmus. MODELTRAJECT Eerste semesterTweede semester EERSTE FASE Insolventierecht (6) International and European Human.
Theologie en religiewetenschappen studeren Voor wie reeds beschikt over een diploma hoger onderwijs.
Infosessie verkorte programma’s criminologie 21 september 2015.
Infosessie praktische PPW Voor studenten 1 ste bachelor Pedagogische Wetenschappen.
Informatiesessie zij- instromers PW/MES-N. Welkom aan de faculteit! Voorstelling PPW Praktische informatie Vooruitblik op het eerste.
Infosessie praktische PPW Voor studenten 1 ste bachelor Psychologie.
Infosessie verkorte programma’s rechten 21 september 2015.
Infosessie niet- Europese bestemmingen Maandag 5 oktober 2015.
Infosessie Erasmus Donderdag 22 oktober BASISREGELS U blijft ingeschreven als student aan KU LEUVEN U betaalt inschrijvingsgeld aan KU LEUVEN Vakkenprogramma.
Onderzoeksmaster Rechten 5 november Wat is de onderzoeksmaster? Uniek programma in Vlaanderen Samenwerking met Universiteit Tilburg Afzonderlijke.
Individueel Studieprogramma
College-etiquette. ICT-toepassingen: KU Loket, Toledo, ISP & IER
Infosessie master in de rechten 28 april u MTC
Infosessie studievoortgangs- maatregelen criminologie December 2014.
Master of Science in het sociaal werk en sociaal beleid Infosessie masterprogramma Academiejaar
Voorlichting Trajectkeuze Bachelor Rechtsgeleerdheid Oktober 2015.
Infosessie master in de rechten 20 april 2015, 18u, AP
Infosessie master in de rechten: zij-instroom en werkstudenten 21 september 2015.
Infosessie master in de rechten 21 september 2015.
Naam presentatie – Naam maker en/of presentator - 12/09/2005 Faculteit Naam Faculteit – Dienst of Vakgroep (optioneel) Facultaire Studietrajectbegeleiding.
Master in de economie, het recht en de bedrijfskunde Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen i.s.m. Faculteit Rechtsgeleerdheid Februari 2016.
Infosessie studievoortgangs- maatregelen Rechten December 2014.
Master of Science in het sociaal werk en sociaal beleid Infosessie schakelprogramma Academiejaar
Studie- en studentenbegeleiding Introductienamiddag 2015 Bachelorprogramma.
Naam presentatie – Naam maker en/of presentator - 12/09/2005 Faculteit Naam Faculteit – Dienst of Vakgroep (optioneel) 20 september 2010 Infosessie Geïndividualiseerde.
Keuzemogelijkheden BA HIR – 3 e fase Maandag 09/05 om 12u30.
ECTS fiches Aanleiding WIE: Alle instellingen op Associatieniveau WAT: Vernieuwde structuur ECTS fiches  Vernieuwde KU Loket toepassing 
Je examenresultaten derde examenperiode Inhoud presentatie 1. Je resultaten Je resultaten 2. Studievoortgangsdossier Studievoortgangsdossier 3.
Voorstelling ombudsdienst faculteit rechtsgeleerdheid December 2014.
Infosessie Niet-bindend studieadvies: 1 e fase psychologie Februari 2012 Kirsten Ceuppens.
Infosessie Niet-bindend studieadvies (1 ste studiefase) Ped. Wet./ MES januari 2012.
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten Verkorte bachelor Psychologie (90 studiepunten)
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten Schakelprogramma: Master of Science in de Psychologie.
Introductiedag Bacheloropleiding HW 18 september 2015.
Introductiedag Schakelprogramma HW 18 september 2015.
Je examenresultaten tweede examenperiode Inhoud presentatie 1. Je resultaten Je resultaten 2. Studievoortgangsdossier Studievoortgangsdossier 3.
Opleiding Kunst-, Muziek en Theaterwetenschappen Informatie Minors & Majors in het opleidingsprogramma Kunstwetenschappen Bachelor II & III Prof. dr. Linda.
Programma(hervorming) Prof. dr. Jan Masschelein Prof. dr. Filip Dochy 15/02/20111.
Belangrijke informatie na de junizittijd. Overzicht Studievoortgangsmaatregelen aan de KU Leuven Herexamens Wat nu? o Je resultaten nabespreken met de.
Master vergelijkende moderne letterkunde. Vervolgtrajecten na bachelor ‘twee talen’ Master taal- en letterkunde (variant twee talen) Master taal -en letterkunde.
Infosessie master in de rechten: werkstudenten 4 juli 2016.
Infosessie master in de rechten 26 september 2016.
Taal- en Letterkunde BA2
Voorlichting studieprogramma bachelor Rechtsgeleerdheid
Werkstudent in de opleiding rechten
MASTER VERGELIJKENDE MODERNE LETTERKUNDE
Infosessie master in de rechten: zij-instroom
Infomoment schakel- en voorbereidingsprogramma’s FPPW
Toelichting pijlenschema’s volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Toelichting pijlenschema’s volgtijdelijkheidsvoorwaarden bachelor - master HW In onderstaande figuren wordt, per afstudeerrichting, voor de master in de.
Onderzoeksmaster Rechten
Master in de rechten Infosessie
Transcript van de presentatie:

Infosessie master in de rechten: zij-instroom 24 september 2018

De Faculteit Rechtsgeleerdheid Oude Valk (DV1) Nieuwe Valk (DV3) Hooverplein 7-11 Colleges op de campus of in een omtrek van max. 500 m Lokalen en adressen? In uurrooster lokaal aanklikken

Facultaire diensten Facultaire studentenadministratie (Oude Valk): ‘Infopunt’ geopend elke voormiddag tussen 8.45u en 12.15u ISP-verantwoordelijken Technische vragen over het ISP kunnen gesteld worden door in het ISP ‘isp-verantwoordelijke’ aan te klikken Algemene vragen: info@law.kuleuven.be Tip: vermeld vakcodes en studentennummer in je e-mails Dienst Studentenbegeleiding (Hooverplein): Studietrajectbegeleiding (vragen over studietraject, programma, ISP, IER,...) : Liesbet Smedts Examenombudsdienst (problemen tijdens examenperiode) Spreekuren of op afspraak Contactgegevens: zie studentenportaal

Centrale KU Leuven diensten Centrale studentenadministratie KU Leuven: Inschrijvingen, attesten, studiegelden www.kuleuven.be/inschrijvingen Andere diensten: Dienst studeren en functiebeperking (o.a.leerstoornissen), Sociale dienst, Huisvestingsdienst, Studieadvies ICTS: Kotnet, Toledo, webmail (e-mails van privé-adres mogen niet beantwoord worden!) Zie www.kuleuven.be/studenten

Studentenportaal http://www.law.kuleuven.be/onderwijs/leuven/studentenport aal Toegangspoort tot alle belangrijke informatie over het onderwijs – raadpleeg deze dagelijks! Informatie over verzoekschriften, onderwijsaanbod, studiebegeleiding, infosessies, ISP-info, examens, reglementen en beleidslijnen... Opleidingsspecifieke informatie: werkcolleges en seminaries, masterproef… Sommige communicatie gebeurt via e-mail – andere informatie enkel via studentenportaal Vakspecifieke informatie via Toledo

ISP en IER ISP (Individueel StudieProgramma) en IER (= Individueel ExamenRooster): toepassingen in KU Loket - Toledo ISP: vakken aanvinken die je dat academiejaar wil volgen. IER: examenmomenten van de aangevinkte vakken in het ISP voor de eerste (januari) en tweede (juni) examenperiode Mogelijkheid van voorlopig opslaan Je mag geen (keuze)vakken opnemen waarvan de examenmomenten overlappen (tenzij meteen tweede zittijd) De examenregeling voor de derde examenperiode wordt bekend gemaakt ten laatste twee weken voor de start van de examenperiode.

ISP en IER Pas wanneer ISP en IER volledig is ingevuld en bevestigd, kan je het ISP indienen Strikte deadline ISP eerste semester = 10/10/2018. Programma tweede semester kan nog gewijzigd worden in februari Zie studentenportaal voor meer informatie over ISP en IER – veel gestelde vragen en zie www.kuleuven.be/onderwijs/student (demo’s, handleidingen…) De ISP’s worden goedgekeurd tegen 15/11 maar de student is verantwoordelijk voor zijn/haar programma => na de ISP-deadline is het programma definitief

Uurroosters en Toledo Toledo: online leerplatform bij elk opleidingsonderdeel Van zodra ISP ingediend (of voorlopig opgeslagen) is, worden opleidingsonderdelen automatisch toegevoegd aan Toledo, maar steeds mogelijk om vakken toe te voegen of te verwijderen via admin-toepassing. De vakken die je ziet in je Toledo-toepassing zijn dus niet noodzakelijk dezelfde als die in je programma. Verwijder niet opgenomen vakken teneinde verwarring te voorkomen!

Uurroosters en Toledo Cursusmateriaal: via Toledo of tijdens eerste college. Te koop via cursusdienst (VRG) of ACCO. Uurroosters: persoonlijk uurrooster via KU Loket van zodra ISP opgeslagen/doorgestuurd is, maar algemeen uurrooster steeds consulteerbaar via programmagids (studentenportaal > programmagids)

Examens Eerste examenperiode: (vrij) 11/01/19 -(za) 2/02/19 Tweede examenperiode: (vrij) 7/06/19- (za) 29/06/19 Derde examenperiode (tweede zittijd): (vrij)16/08/19 -(za) 7/09/19 (verplichte inschrijving) Bekendmaking resultaten in studievoortgangsdossier KU Loket (concrete tijdstippen studentenportaal) Binnen de 7 kalenderdagen na de bekendmaking: collectieve nabespreking en inzage / beroep Rekening mee houden bij plannen vakanties Examenombudsdienst Examenfaciliteiten

Slaagcriteria en studievoortgangs- bewaking Nultolerantie in masteropleidingen => op alle vakken 10/20 of meer halen Uitzondering: Eén vak met 9/20 wordt getolereerd indien minstens 68% opleidingspercentage (onderscheiding) Max. 3 inschrijvingen voor een opleidingsonderdeel Leerkrediet Meer informatie: zie Studentenportaal (studietrajectbegeleiding) of http://www.kuleuven.be/onderwijs/student

internationaal en Euro­pees recht 5 PLICHTVAKKEN Religie, zingeving en levensbeschouwing (3 sp.) Private International Law (6 sp.), Insolventierecht (6 sp.), Materieel recht van de Europese Unie (6 sp.), Rechtspyschologie (5 sp.) VERBREDENDE VAARDIGHEDEN Onderhandelen en bemiddelen (3 sp.), Technologie en recht (3 sp.) 4 (MAJOR) + 3 (MINOR) = 7 KLEMTOONVAKKEN (telkens 6 sp., telkens “m.i.v. discussiecolleges” OF “including discussion sessions”) privaatrecht strafrecht publiekrecht economisch recht fiscaal recht sociaal recht internationaal en Euro­pees recht 4/3 vakken uit:   European contract law Schadevergoedingsrecht Familiaal vermogens­recht Persoon, Gezin en Recht Vermogensrecht Verbintenissenrecht in de onderneming Het strafproces Strafrechtelijk sanc­tie­recht _________________ + 2/1 vak(ken) uit: European criminal law Bijzonder strafrecht Economisch, fiscaal en sociaal strafrecht Grondige Studie Grondwettelijk Recht Economisch bestuursrecht Rechtsbescherming tegen de overheid Mi­lieu‑ en energie­recht OF samengesteld klemtoonvak door 2 vakken uit: Discrimination law (3 sp.) Vreemdelingenrecht (3 sp.) Onderwijsrecht (3 sp.) Vennootschapsrecht Marktrecht ___________________ Verzekeringsrecht Bank‑ en effecten­recht Intel­lectuele rechten Vennootschapsbelas­ting B.T.W. International taxation European taxation Sociale verzekering en bijstand Arbeidsrecht en onderneming Sociaal handhavings­recht Loon en employee benefits Labour Policy and Law Social Policy and Law Public international law International busi­ness law Judicial protection in the E.U. The law of internatio­nal organizations Consti­tutional law of the E.U. KEUZEVAKKEN (allen 3 sp.) ten belope van 9 of 12 studiepunten (ifv. het aantal gekozen sp. reflectiecolleges) Te kiezen uit Consumentenrecht, Verkeers- en lokaal strafrecht, Europees burgerlijk procesrecht, Procespraktijk in burgerlijke zaken, Boekhoud­- en jaarrekeningenrecht, Personenbelasting, Fiscale vermogensorganisatie, met inbegrip van erfbelasting en de registratierechten, Fiscale Procedure, Welzijnsrecht, Jeugdbeschermingsrecht, ICT-recht, Medisch recht, Aanvullende sociale verzekeringen, International and European Family Property Law, International Criminal Law, European Company Law, Europe­an Labour Law, Europe­an Social Secu­ri­ty Law, International Arbitration, The Law of the Exter­nal Relations of the E.U., The law of the World Trade Organization, Humanitarian and Security Law from a European Perspective, Chinese Law from a European Perspective, Negotiation, Bewijsrecht, Cybercrime and Crime Control in a Digitising World, Kunst- & cultureel –erfgoedrecht, Rechtspersonen en familie, Sportrecht, Transport law, Introduction to a non-European legal system, Comparative Constitutional Law Eén of meer keuzevakken kunnen vervangen worden door klemtoonvakken, of, ten belope van ten hoogste 6 studiepunten, HETZIJ door interfacultaire opleidingsonderdelen of niet-juridische vakken uit het masterprogramma van andere academische opleidingen (mits instemming; studenten nemen best kennis van de narratieve gidsen om hun keuze te bepalen via https://www.law.kuleuven.be/onderwijs/narratieve- gidsen ); HETZIJ door de vakken “Leren en onderwijzen” en/of “Onderwijs, opvoeding en samenleving” uit de specifieke lerarenopleiding; HETZIJ door deelname aan het “Product Innovation Project”. GLOBAL LAW (3 sp.) REFLECTIECOLLEGES (telkens 3 sp.) ten belope van 6 of 9 studiepunten (ifv. het aantal gekozen sp. keuzevakken) Te kiezen uit Geschiedenis van het internationale recht, Behavioral Sciences and the Law, Rechtsdenken, Rechtsfilosofie, Legal History, Deontologie, European Legal Theory, Economic analysis of law, The Court of justice and the emerging common law of Europe, Law and Anthropology, Hoogste Rechtscolleges Studenten die 9 sp. reflectiecolleges opnemen mogen één reflectiecollege van een andere faculteit kiezen uit: Transnational and global perspectives on Europe: ideas, theories and methodologies, Denken over Europa na 1800, Theorieën van de internationale betrekkingen Masterproef (25 sp.) Deel I (2 werkcolleges, 1 seminarie) - Deel II (Masterscriptie deel 1: onderzoeksproject, Masterscriptie deel 2: onderzoek en rapportering)

Modeltraject Plichtvakken Keuze major-minor met klemtoonvakken Eerste fase: Insolventierecht, Rechtspsychologie, Materieel recht van de EU, Private International Law Tweede fase: Religie en Global Law (cfr. infra) Keuze major-minor met klemtoonvakken Keuzevakken Reflectiecolleges Masterproef Deel I: 2 werkcolleges, 1 seminarie Deel II (eigenlijke masterproef): Masterscriptie deel 1: onderzoeksproject en Masterscriptie deel 2: onderzoek en rapportering

Klemtonen Keuze major-minor met klemtoonvakken Major: 4 vakken waarvan bij bepaalde majores sommige met verplichting Minor: 3 vakken Nieuw: klemtoonvakken ‘m.i.v. discussiecolleges’ Verplichte aanwezigheid

Keuzevakken Aantal stp keuzevakken en reflectiecolleges samen bekijken: 2 opties 12 stp keuzevakken + 6 stp reflectiecolleges 9 stp keuzevakken + 9 stp reflectiecolleges 2de fase van het modeltraject

Keuzevakken Keuzevakken kunnen vervangen worden door (6 of 12 stp) klemtoonvakken Keuzevakken kunnen vervangen worden (voor max. 6 stp door: ‘Leren en onderwijzen’ of ‘Onderwijs, opvoeding en samenleving (SLO)’ Tip SLO: neem ook Onderwijsrecht of Jeugdbeschermingsrecht Zie e-mail educatieve master (vanaf 2019-20) en uitdovend SLO-programma Meer info: prof. K. Willems

Keuzevakken PiP: Product Innovation Project: Project in interdisciplinair team van 10 studenten Prototype en business case Na selectieprocedure het opo ‘Entrepreneurship in de praktijk / in practice (B-KUL-H0T91A)’ opnemen in ISP http://pipleuven.lcie.be/nl/ pipleuven@gmail.com

Keuzevakken Interfacultaire vakken of vakken uit andere masteropleidingen Zie ‘narratieve gidsen’ voor aanbevolen keuzevakken aan andere faculteiten (max. 6 stp) Per klemtoon lijstjes met keuzevakken die aansluiten bij de klemtonen Vb. Privaatrecht: Gezinssociologie, Relatie en gezinstherapie… Vb. Strafrecht: Politiestudies, Terrorism, Organized and Corporate Crime… Vb. Publiekrecht: Overheidsmanagement, bestuurskunde… …

Keuzevakken Juridische keuzevakken – contingentering of ‘numerus clausus’ Kleinere groepen Mogelijkheid tot meer actieve werkvormen Mogelijkheid tot mondelinge examens

Keuzevakken Procedure (zie ook e-mail en webpagina: http://www.law.kuleuven.be/onderwijs/leuven/studentenpo rtaal/rechten/contingentering Keuze doorgeven tussen 24/09 (14u) en do 27/09 (12u) via www.law.kuleuven.be/apps/keuzevakken Geen first come, first serve Keuze doorgeven per semester 1 Keuzevak = 4 voorkeuren. 2 Keuzevakken = 5 voorkeuren. 3 Keuzevakken = 6 voorkeuren. 4 Keuzevakken = 7 voorkeuren. 5 Keuzevakken = 8 voorkeuren. Zolang keuzeronde loopt kan student doorgegeven keuzes wijzigen door opnieuw aan te loggen

Keuzevakken Toewijzing op vrij 28/09 op webpagina Colleges starten in week van 1/10 Student voegt zelf keuzevakken toe aan ISP tegen 10/10 (= ISP deadline) Wie niet deelnam aan procedure, een ander keuzevak wil opnemen óf geen keuzevak wil opnemen algemeen verzoekschrift ten laatste tegen 9/10 (of tussen 11/02 en 26/02/19 (en niet vroeger) voor vakken tweede semester) enkel mogelijk voor keuzevakken waar contingent nog niet bereikt is.

Reflectiecolleges Aantal stp keuzevakken en reflectiecolleges samen bekijken: 2 opties 12 stp keuzevakken + 6 stp reflectiecolleges 9 stp keuzevakken + 9 stp reflectiecolleges Vrije keuze M.u.v. Geschiedenis van het internationale recht allemaal in semester 2 Hoogste reflectiecolleges: ingeroosterd als jaarvak maar de facto semester 2 Ook reflectiecolleges aan andere faculteiten mogelijk (6 stp)

Modeltraject Masterproef Deel I: 2 werkcolleges, 1 seminarie Deel II (eigenlijke masterproef): Masterscriptie deel 1: onderzoeksproject en Masterscriptie deel 2: onderzoek en rapportering

Eerste fase master Tweede fase master Semester 1 Semester 2 Werkcollege A Werkcollege B Masterscriptie deel 2: onderzoek en rapportering Seminarie Masterscriptie deel 1: onderzoeksproject

Masterproef deel I: WC en seminarie Werkcollege debat, bezoek instelling, pleitoefening, kijkstage,… + juridische tekst in groep (20 studenten), verplichte voorbereiding, verplichte aanwezigheid, geen tweede examenkans Seminarie individuele wetenschappelijke schrijfopdracht verplichte aanwezigheid, tussentijdse versie met feedback, mondelinge presentatie

Masterproef deel II: masterscriptie = eigenlijke ‘masterproef’ begeleiding door promotor keuze uit 41 domeinen (hoeft niet hetzelfde te zijn als je major) algemene domeinen transversale domeinen (bv. Consumentenrecht, Gezondheids- en welzijnsrecht, Aanvullende sociale verzekeringen, Intellectuele eigendom en ICT-recht, Jeugdrecht en kinderrechten, Kunstrecht, Internationaal handelsrecht, Mededingingsrecht, Milieu- en energierecht, Onderhandelen en bemiddelen, Sportrecht, Wereldhandelsorganisatierecht)

Masterproef deel II: masterscriptie Deel 1: Onderzoeksproject (eerste fase) (OP) Faculteitsbrede sessies en sessies per vakdomein Stand van zaken, probleemstelling, onderzoeksvragen, onderzoeksmethode, inhoudstafel, bibliografie Deel 2: Onderzoek en rapportering (tweede fase) Redactie masterscriptie Deadline: begin mei Mondelinge verdediging voor een jury (promotor, corrector en papieren voorzitter)

Verdeelprocedure WC, SEM, OP Voor WC a en WC b, voor Seminarie en voor OP OP start pas semester 2, maar nu reeds keuze doorgeven Volgens verdeelprocedure, geen vrije keuze Voor WC en Seminarie: volgtijdelijkheidsvoorwaarde: geslaagd of tolerantie voor basisvak Voor WC rechten van de mens of WC insolventierecht => deze vakken opnemen in fase 1 van de master Uitz. geen volgtijdelijkheidsvoorwaarde voor sommige seminaries: insolventierecht, IPR, ICT-recht, gezondheidsrecht, rechtsgeschiedenis Geen werkcollege en seminarie in hetzelfde domein

Verdeelprocedure WC, SEM, OP Voor masterscriptie (OP): geen volgtijdelijkheidsvoorwaarde Studenten die op dit moment ingeschreven zijn, kregen vandaag een e-mail met link naar de inschrijvingsmodule, andere studenten vinden deze info op http://www.law.kuleuven.be/onderwijs/leuven/studentenport aal/rechten/werkcolleges_seminaries Zij-instroom kan via de inschrijvingsmodule een papieren formulier afprinten waarin de voorkeuren worden opgegeven – dit moet binnengebracht worden bij de studentenadministratie uiterlijk op vrijdag 28/09/2018

Verdeelprocedure WC, SEM, OP Geen first come, first serve Verdeling vanaf vrijdag 5/10 te vinden op het studentenportaal Colleges starten vanaf week 08/10 Studentenadministratie voegt werkcolleges en seminaries toe aan het ISP. Student kan dit zelf niet De werkcolleges tweede semester worden pas toegewezen bij aanvang van het tweede semester (check volgtijdelijkheid) Voor Masterproef: OP: eens geslaagd => geen verandering domein meer mogelijk Geen tweede examenkans voor werkcolleges

Alternatieve vormen masterproef In het algemeen: flexibilisering binnen de traditionele masterscriptie In het bijzonder: project PrakSiS, project IusStart (ICT/IP, Privaatrecht, Economisch recht), pleitwedstrijden (Moot courts) http://www.law.kuleuven.be/onderwijs/leuven/studentenport aal/rechten/master_rechten/masterproef- rechten/alternatief-traject

Alternatieve vormen masterproef PrakSiS: 3 stages van 15 werkdagen over drie semesters + schrijfopdrachten (geen masterproef ‘light’) Burgerlijk recht, strafrecht en sociaal recht 10 studenten Meedoen aan gewone verdeelprocedure Nadien extra selectie: Kandidatuur indienen voor half november Criteria: resultaten, motivatie, maatschappelijke inzet… Coördinatoren: prof. Stevens, prof. Boone, prof. Panzavolta

Alternatieve vormen masterproef IusStart: Juridisch advies aan start-ups i.s.m. advocatenkantoren + (verkorte) masterscriptie IT & IP-recht, vennootschaps- en handelsrecht en contractenrecht Best OPO ICT-recht opnemen als keuzevak 20 studenten Meedoen aan gewone verdeelprocedure, geen extra selectie Coördinator: prof. Valcke

Alternatieve vormen masterproef Moot courts of pleitwedstrijden Meedoen aan gewone verdeelprocedure Nadien extra selectie InfosessieTax Law Moot Court: woe 26/09 om 12.45 DV3 01.13 Infosessie andere moot courts en algemene uitleg: woe 17/10 om 20u in DV3 01.31 E-mail Meer informatie via mootcourts@law.kuleuven.be

Global Law 2de fase modeltraject Jaarvak maar colleges worden in blokken aangeboden (semester 2) Alle info op http://www.law.kuleuven.be/onderwijs/leuven/studentenportaal/r echten/global-law/ (via studentenportaal > opleiding rechten) Domeinen (meer informatie weldra op webpagina) Keuze van een domein via TOLINTO in Toledocursus C05I8A Global Law Via e-mail bericht wanneer opgave domein dient te gebeuren Vrije keuze Examenvorm: essay Verplichte aanwezigheid!

Informatie voor ‘zij-instromers’ ‘Zij-instromers’ = studenten met een bachelordiploma van buiten KU Leuven UHasselt, Namen, VUB, USL, Universiteit Antwerpen, UGent,… Aangepast curriculum, maar niet meer dan 120 stp Controle of basisopleidingsonderdelen (‘bopo’s) gezien zijn (aparte rubriek in het ISP)

Informatie voor ‘zij-instromers’ basisopleidingsonderdelen Eerste semester Goederenrecht Bijzondere overeenkomstenrecht Strafrecht Strafprocesrecht Internationaal recht European Law International and European Human Rights Tweede semester Verbintenissenrecht Personen- en familierecht Familiaal vermogensrecht Staatsrecht Administratief recht Handels- en economisch recht Vennootschapsrecht Arbeidsrecht Sociaalzekerheidsrecht Fiscaal recht Gerechtelijk recht

Informatie voor ‘zij-instromers’ (nieuwe regeling vanaf 2018-19) UA: International and European Human Rights Law (5 stp) in de plaats van Rechtspsychologie (5 stp) Namen: Fiscaal recht (5 stp) in de plaats van Rechtspsychologie (5 stp) + International and European Human Rights Law (5 stp) indien geen credit voor “Libertés publiques” => compensatie in keuzevakkenruimte of reflectiecolleges USL: Fiscaal recht (5 stp) in de plaats van Rechtspsychologie (5 stp) + International and European Human Rights Law (5 stp) indien geen credit voor “Libertés publiques approfondies” => compensatie in keuzevakkenruimte of reflectiecolleges

Informatie voor ‘zij-instromers’ UGent: Familiaal vermogensrecht (5 stp) in de plaats van Rechtspsychologie (5 stp) VUB: Europees recht (4 stp), Handels- en economisch recht (4 stp) en Socialezekerheidsrecht (4 stp) 12 studiepunten compensatie in keuzevakken of reflectiecolleges minder in het curriculum op te nemen + International and European Human Rights Law (5 stp) in de plaats van Rechtspsychologie (5 stp) UHasselt: geen bopo’s

Informatie voor ‘zij-instromers’ Bopo’s kunnen aangeduid worden in het ISP Best opnemen in eerste fase Bopo’s hebben aparte codes maar geen eigen uurrooster, Toledo-cursussen… Hiervoor kijk je naar het corresponderende bachelorvak Code van de bachelorvariant opzoeken Uurrooster te raadplegen via de website Zelf inschrijven voor bachelorvarianten op Toledo

Informatie voor ‘zij-instromers’ ALLE studenten (BEHALVE UHasselt) dienen een algemeen verzoekschrift in http://www.law.kuleuven.be/onderwijs/leuven/studenten portaal/administratie/verzoekschriften/formulieren met als bijlage het reeds gevolgde curriculum zodat het programma kan vastgelegd worden (voor de basisopleidingsonderdelen)

Informatie voor ‘zij-instromers’ Studenten die nog vakken in de bachelor (voor max. 66 stp) aan de andere universiteit moeten opnemen Moeten goedkeuring krijgen van de faculteit om te kunnen inschrijven voor de master (algemeen verzoekschrift invullen met als bijlage bewijs alle behaalde credits in de bachelor) Met deze goedkeuring inschrijving in orde maken bij de inschrijvingsdienst Naamsestraat 22

Samenstelling van het masterprogramma Modeltraject: niet verplicht maar aan te raden bv. Insolventierecht en Int. and Eur. Human Rights moeten gevolgd zijn in de eerste fase (eerste semester) om de resp. werkcolleges te kunnen volgen in het tweede semester Volgtijdelijkheid: Fase 1: Masterscriptie deel 1: onderzoeksproject vóór Fase 2: Masterscriptie deel 2: onderzoek en rapportering Geen volgtijdelijkheid tussen bachelor en master Je kan kiezen voor een bepaalde major zonder credit voor het basisvak Uitz. Onderhandelen en Bemiddelen (bachelordiploma moet behaald zijn + credit voor Rechtspsychologie)

Samenstelling van het masterprogramma ISP enkel invullen voor 2018-2019 maar voor jezelf wel al een programma opstellen fase 1 (2018-2019) én fase 2 (2019-2020) – Daarbij rekening houden met: Evenwicht semesters en jaren Uurroosters en examenroosters Twee examenmomenten voor plicht – en klemtoonvakken! Keuzevakken kunnen ingewisseld worden door klemtoonvakken Gewoon aanvinken in het ISP en niet deelnemen aan verdeelprocedure Indien klemtoonvakken uit een andere major/minor => ‘vrij selecteren uit onderwijsaanbod’ onderaan ISP

Samenstelling van het masterprogramma Veranderen major – minor is mogelijk elke ISP-periode: bij herinschrijving zelf veranderen indien nog niet ingeschreven of nadien via e-mail via het ISP aan de ISP-verantwoordelijke Reeds afgelegde klemtoonvakken kunnen ingebracht worden als keuzevak

Samenstelling van het masterprogramma Tips voor studenten in een geïndividualiseerd traject (vroegere ‘flexibel traject’) met vakken uit bachelor en master Bachelor gaat voor! Realistisch zijn => niet te veel studiepunten Stp bachelor én master samen: max. 72 stp Rekening houden met uurrooster en examenrooster! Mogelijkheid afstuderen januari 2021 Enkel eerste semestervakken + masterscriptie deel 2 indien opgenomen in ISP van 2019-2020 OF enkel masterscriptie deel 2 (1ste x)

Erasmus Infosessies voor studenten die in tweede master (tijdens eerste semester) naar het buitenland willen gaan Zie ook e-mail

RBIB Verplichte rondleiding in de Rechtsbibliotheek voor zij- instroom 3 momenten tijdens de tweede week van het academiejaar (2/10, 3/10 en 4/10) Inschrijven via de Toledo-community van de bibliotheek waartoe alle studenten automatisch toegang hebben Rechtstreekse link: https://tolapps.kuleuven.be/Tolinto/event/6316401392_gII

Verdere begeleiding Studietrajectbegeleider Concrete vragen via: liesbet.smedts@kuleuven.be Afspraken via https://www.law.kuleuven.be/apps/agenda?page=DSB- LiesbetSmedts Afspraak gemaakt maar vragen beantwoord na deze sessie? Gelieve je afspraak te annuleren om plaats vrij te maken voor je collega’s

Veel succes!