Hoofdstuk 2 Paragraaf 2 Blz. 26 / 27 Overleven in de Woestijn.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 2 Klimaatzones en landschappen Paragraaf 9 en 10
Advertisements

Lesplanning Binnenkomst Intro Vragen huiswerk Uitleg docent 2.4 Zelfstandig werken, met radio?? Afsluiting van de les. Lokaal verlaten.
Hoofdstuk 1 Aarde: landschapszones Paragraaf 6
Hoofdstuk 7 Wat een landschap!
Aardrijkskunde 1.5 Hoe vind je de weg?.
Veranderingen in landschapszones door menselijke activiteiten
Landschapszones op aarde
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb 1 Welkom les 3 Overzicht vorige les Terugblik op wat we geleerd hebben Uitwisselen van ervaringen Behandelen.
Hoe leer je geschiedenis?
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb Welkom les 3 Overzicht vorige les Terugblik op wat we geleerd hebben Uitwisselen van ervaringen Behandelen van.
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb Welkom les 4 Overzicht vorige les  Terugblik op wat we geleerd hebben  Uitwisselen van ervaringen  Behandelen.
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb Welkom les 3 Overzicht vorige les  Terugblik op wat we geleerd hebben  Uitwisselen van ervaringen  Behandelen.
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Sedentair leven Leven van de landbouw.
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb Welkom les 4 Overzicht vorige les  Terugblik op wat we geleerd hebben  Uitwisselen van ervaringen  Behandelen.
FICTIE 1.1 VERHAALPERSONEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE Wat een verhaalprobleem/thema is en hoe dit verwoord wordt. Hoe spanning ontstaat en welke.
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
Cursus 1.3 Waarvoor zorgt de natuur? Klas 2 BK Lesweek 3
Luisteren en begrijpen
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Cursus 1.2 Landschappen in Nederland Klas 2 KGT Lesweek 2
Anatomie en Fysiologie
Hoofdstuk 2 Klimaatzones en landschappen Paragraaf 9 en 10
Cursus 1.3 Waarvoor zorgt de natuur? Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Cursus 1.4 Hoe veranderen mensen Nederland? Klas 2 BB Lesweek 4
Cursus 1.2 Landschappen in Nederland Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 1.4 Hoe veranderen mensen Nederland? Klas 2 KGT Lesweek 5
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
Loopbaan oriëntatie en begeleiding (SLB)
Omschrijvingen en definities
Hoofdstuk De aarde en het heelal.
Cursus 2.2 Plantages en Slavenwerk Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 1 KGT Lesweek 2
Cursus 2.3 Het Leven van de Eerste Boeren Klas 1 BK Lesweek 4
Cursus 2.2 Plantages en Slavenwerk Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 2.1 Klimaten en Plantengroei Klas 2 KGT Lesweek 1
Cursus 2.1 Klimaten en Plantengroei Klas 2 BK Lesweek 1
Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 2 BK Lesweek 2
Les 1 Hoofdstuk Ecologie
Cursus 3.4 Rechten van de Mens Klas 2 KGT Lesweek 2
Vergelijkingen oplossen
Samenvatting Hoofdstuk 2
De inrichting van een wijk
Grenzen en identiteit: Rusland
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Hoofdstuk 2: Landschappen op aarde
Migratie en Grensverkeer
Hoofdstuk 2: Herhaling Bladzijde
Paragraaf 3 Rivieren van ijs
Paragraaf 2: Toerisme & verkeer
Hoofdstuk 2 Paragraaf 2 Mali: een droog gebied Bladzijde 26 / 27.
Erosie en Sedimentatie
Grenzen en identiteit: Rusland
Hoofdstuk 3 Paragraaf 1: De Alpen.
Hoofdstuk 2 Paragraaf 3 Blz. 28 / 29.
Hoofdstuk 2: Landschappen op aarde
Hoofdstuk 2: Wat vind jij en wat weet jij?
Landschappen en klimaten
Hoofdstuk 3 Paragraaf 1: De Alpen.
Hoofdstuk 2 Paragraaf 4 Bladzijde
Hoofdstuk 2 Paragraaf 3 Blz. 28 / 29.
Hoofdstuk 3 Paragraaf 2: Toerisme.
Hoofdstuk 2: wat weet jij?
Paragraaf 3.3 Rivieren van ijs
Hoofdstuk 3.4 Een reisje langs de Rijn
Ruzies om gebieden Rusland
Kunstmeststoffen Les 3 test.
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 2 Paragraaf 2 Blz. 26 / 27 Overleven in de Woestijn

Wat gaan we doen? Herhaling: de landschappen van Mali Blz. 26 / 27 Wat gaan we doen? Herhaling: de landschappen van Mali Uitleg: Nomaden en Verwoestijning Opdracht: het dagboek van een Nomadenstam Afsluiten: hoe ging het?

Aan het einde van de les kan je… Blz. 26 / 27 Aan het einde van de les kan je… In eigen woorden uitleggen hoe verwoestijning ontstaat. In eigen woorden uitleggen hoe een nomadenstam overleeft De behandelde begrippen gebruiken en herkennen.

De vorige keer Mali: drie landschapszones Blz. 26 / 27 De vorige keer Mali: drie landschapszones De Sahel: een kwetsbare Steppe

Overleven in de Woestijn Leven in de woestijn is lastig; droog & heet! Hierom veel extensieve veeteelt en een nomadische levensstijl. Daarnaast: leven in een Oase

Overleven in de Woestijn Blz. 26 / 27 Overleven in de Woestijn Veel gebieden zijn te droog voor akkerbouw. Oplossingen?

Blz. 26 / 27 Verwoestijning De kuddes van de nomaden grazen veel in de Sahel. Grasspollen en wortels worden opgegeten en verstapt Gevolg: begroeiing wordt minder, zand verspreid sneller en verder. Dit noem je verwoestijning.

Opdracht: het dagboek van een Nomade . Blz. 26 / 27 Opdracht: het dagboek van een Nomade . Je beschrijft een dag uit het leven van een Nomadenstam. Dit schrijf/typ je uit. Gebruik je boek als hulp! Ga in op hun manier van leven; zie begrippen! Klaar? Maak er een tekening bij!

Blz. 26 / 27 Hoe leef jij als Nomade?

Blz. 26 / 27 Je kan nu… In eigen woorden uitleggen hoe verwoestijning ontstaat. In eigen woorden uitleggen hoe een nomadenstam overleeft De behandelde begrippen gebruiken en herkennen.

Blz. 24 - 25 Reflectie De komende periode zullen we vaak terugblikken op de les en hoe de les verliep. Wat heb je geleerd? Hoe heb je geleerd? Wat ging goed? Wat ging minder goed?