Producten van TU Delft, SEC

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Techniek in het basisonderwijs!
Advertisements

Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Mobiliteits Academie Formule V Htas Project Formule V.
BattleBots The school battle.
Leren van de natuur NIBI conferentie, 11 januari 2013
Variant op de stelling van de Taakgroep: Met techniek wordt het leergebied “rijker”.
Een “Beter Bèta School”?
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Van leerdoel naar leeropbrengst
Certificeringsgroep Geformeerd op initiatief van PWN Samenstelling:
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
PROJECT IDEE EERSTEJAARS INDIVIDUEEL ONTWERPPROJECT.
Science Wat is dat eigenlijk. Doel van deze middag Ieders doelstelling formuleren Wat hebben wij/jullie/zij al Waar willen wij samen aan werken ? Wie.
Technisch ontwerpen: een motiverende opdracht
Inhoud Voorstelrondje en verwachtingen Waarom Concept in Context?
NLT modules en excellentiebevordering
Olie in Oman Introductiepresentatie <naam bedrijf>
Goede Mavo Uitstekende examenresultaten Hoge score voor rekenen Goede basisopleiding met persoonlijke begeleiding Prima sfeer en veel aandacht.
Windtechnologie Annet Kops
Lesvoorbereidingen Florette en Betul.
Hypertekst schrijven als schrijfvaardigheid-didactiek
Maak van je hart geen moordkuil. Kennis opdoen over een onderwerp
NLT HAVO.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Met de Kennisbasis in zee!
Cor de Beurs Ron Vonk AMSTEL Instituut Woudschoten 2003
Lespakket Zoeken naar Leven Workshop Zoeken naar Leven Woudschotenconferentie 2009 Meie van Laar, science center NEMO.
Rube Goldberg wedstrijd (kettingreactie)
Producten van TU Delft, SEC
Quiz: Vraag 1 Hoeveel profielen zijn er voor het vmbo? b. 7 profielen
Bètapartners, 26 oktober 2015, Damstede.  Global Learning and Observations to Benefit the Environment (GLOBE)  Opgericht in 1994 door de Amerikaanse.
Sterrenkunde in de praktijk Lespakket Zoeken naar Leven Workshop Zoeken naar Leven Woudschotenconferentie 2010 Meie van Laar, science center NEMO.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing 1 NIBI.
NLT Natuur Leven Technologie. Voorstellen: Docent 4 havo: mevrouw Wouters Docent 5 havo:de heer Elands.
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Januari Kiezen voor de toekomst! Kiezen voor de toekomst! 2 e fase HAVO.
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
Het nieuwe bètavak NLT Natuur Leven en Technologie Clusterdag 1 november 2010.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
KTWT module rekenen-wiskunde “Rekenen is leuker als je denkt”
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Vermelding onderdeel organisatie June 3, Ontwerpen onderwijzen NVON publicatie: Onderzoeken en ontwerpen met 4-14 Ineke Frederik Wim Sonneveld,
Communicatie & Educatie Variant AMSTEL Instituut.
Natuur Leven en Technologie verplichte cursus (5 ec) voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Producten van TU Delft, SEC
Natuur Leven en Technologie
Pré-NLT-module Arduino
Pré-NLT-module 3D-printen
Lerarenopleiding Master Science Education and Communication (SEC)
Omgevingsonderwijs Wat? Leren in en van de (eigen) omgeving Waarom?
Master of Science Education & Communication
Decanaat klas 4 oktober 2017.
Decanaat klas 3 profielkeuze oktober 2017.
Eén portie sprinkhaan, graag!
8 februari 2018.
Pré-NLT-module Leren met je hersenen
Experimentele modevormgeving
Product van TU Delft, SEC
Niemand vergeet een goede leraar
Producten van TU Delft, SEC
Producten van TU Delft, SEC
Product van TU Delft, SEC
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Centrale vraag: Waar gaat dat over? Welke rol kan wpb spelen?
Natuurkunde 2.3. Elektriciteit en magnetisme 3.3. Straling
Transcript van de presentatie:

Producten van TU Delft, SEC Pré-nlt-modules Producten van TU Delft, SEC Wim Sonneveld, vakdidacticus na, nlt TU Delft Arjan Boer, lerarenopleiding SEC TU Delft 7 feb 2019 Science Education and Communication

Inleiding Biomimicry TU-Delft, lerarenopleiding, SEC vak “Ontwerpen Educatief Product” -> lesmodules met DH landelijk behoefte aan nieuwe pré-nlt-modules kennis maken met de aard van nlt breed vakgebied, interessant voor leerlingen 3HV ontwikkeling maart – juni 2018 we zoeken scholen als tester/gebruiker Biomimicry 7 feb 2019

Web based design Biomimicry Context Eigen ontwerp geïnspireerd door de natuur Ontwerp- en onderzoeksopdracht: het ontwerpen en testen van een overkappingsconstructie voor het openlucht theater Amsterdamsebos, gebaseerd op een voorbeeld uit de natuur, namelijk het spinnenweb. Biomimicry is een nieuwe wetenschap die de voorbeelden uit de natuur bestudeert en imiteert of als inspiratie gebruikt om problemen uit degeïndustrialiseerde samenleving op de te lossen, bijvoorbeeld een zonnecel geïnspireerd op een blad. De natuur als maatstaf. 7 feb 2019

Biomimicry Algemeen doelgroep pré-nlt-module voor 3 havo/vwo lessen 12 (50’) vakken biochemie, na, wi, O&O S&B biotechnoloog, civiele techniek, planoloog, theatertechniek. relevantie verbinden van onderzoek en ontwerp toegepast in civiele techniek, constructie, creativiteit 7 feb 2019

Biomimicry Werkvormen Werkvormen & leerling-activiteiten: Concept map Toptip: evt. excursie naar Amsterdamsebos! Memory spelen Opdrachten maken Ontwerpen Onderzoeken (middels practica) Pair programming Werkbladen gebruiken 7 feb 2019

Biomimicry Vaardigheden Werkvormen & leerling-activiteiten: Poster maken Technisch tekenen Schaal tekenen Onderzoekspractica Technisch ontwerpen Maquette maken 7 feb 2019

Biomimicry Opbouw/lesschema Opbouw module met 12 lessen* Les 1 en 2: Intro in biomimicry en rolverdeling Les 3 en 4: Expert biochemie (slijm maken en polymeren) Les 5 en 6: Expert wiskunde (goniometrie en schalen) Les 7 en 8: Expert natuurkunde (krachten, spanning en vervorming) Les 9: Van ontwerpprobleem naar voorstel Les 10: Van voorstel naar ontwerp op schaal Les 11: Van ontwerp op schaal naar maquette Les 12: Ontwerpoplossing presenteren *Iedere leerling volgt 8 lessen 7 feb 2019

Biomimicry De lessenserie 7 feb 2019

Biomimicry Het schaalontwerp A1 formaat werkbladen voor schaaltekeningen zijn bijgevoegd 7 feb 2019

Biomimicry Beoordeling Beoordelingscriteria Summatief Criteria Onvoldoende Voldoende Goed Uitstekend Score Ontwerp Programma van eisen 0-1 2 3 4 Ontwerpschetsen Technische tekeningen Berekeningen sterkte Berekeningen hoeveelheden Bouwen van maquette Pitch Verbale communicatie 1 1,5 Nonverbale communicatie Inhoud Totaal Cijfer 1,0 Beoordeling Formatief Expert-onderwerp: Biotechnoloog Wiskunde Natuurkunde   Planning: Les 1: opdracht 1.3 Les 2: opleveren poster Les 3, 5 en 7: opdracht 3.3 en 3.4 opdracht 5.3 opdracht 7.5 Les 4, 6 en 8: opdracht 4.2 opdracht 6.5 opdracht 8.3 en 8.4 Samenwerking eindontwerp: Les 9: opleveren ontwerpopdrachten 8.3 en 8.4 Les 10: programma van eisen opleveren Les 11: opleveren opdrachten 10.3, 10.4 en 10.5 Les 12: testen van constructie met slijm en zeildoek 7 feb 2019

Biomimicry Docentenhandleiding Web based design Biomimicry Docentenhandleiding de module in één oogopslag doelen en werkvormen context concepten en leerdoelen zijn per expert uitgewerkt uitwerkingen van leerlingmateriaal lesplannen: per les uitgewerkt Organisatie / begeleiding Lesplan met activiteiten Benodigdheden te differentiëren naar projectweek 7 feb 2019

Wat hebben/willen we nu? 3 pré-nlt-modules (eerste versies) docentenhandleidingen practica extra lesmateriaal uitwerkingen enz. we zoeken testscholen (enquête, logboek, e.d.) Edgar de Wit, bureau nlt en Bètasteunpunt ZH E.deWit@tudelft.nl 7 feb 2019