Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1 Rotterdam, 00 januari 2007 Otjiwarongo, June 2016
Math lesson in Namibia 1 Analyse Characteristics Instructiekleed – zelfde leerstof zelfde tijd – alles auditief – veel gesloten vragen startend met ´Who knows´ - veel fysiek contact met medeleerlingen na verloop van tijd Analyse Characteristics
Math lesson in Namibia 2 remarkable? Geen enkele leerling heeft pen en papier bij de hand, dus alles auditief remarkable?
Math lesson in Namibia 3 remarkable? Leerlingen met vingers omhoog – wie antwoorden? (de goede leerlingen) – activerend voor iedereen? – wordt iets van jou gevraagd? – wordt er prijs gesteld op jouw inbreng of slechts op de inbreng van de happy few? remarkable?
Math lesson in Namibia 4 Analyse Characteristics
Math lesson in Namibia 5 Analyse Characteristics
Discussion 1 Did you ever ask your learners: ´What should be the objective of a math lesson?´ I did and I noticed these answers often: I will have to finish my sums and my homework I will have to do the sums / problems without mistakes It´s very sad to see, learners have this opinion
Discussion 2 Do you agree with this proposition: The function of a math lesson is the fact all learners have to add something to their knowledge, their skills, their conceptual thinking. What learners do during the lesson should be recognized as helpful. Teachers are forbidden to say: `This lesson is helpful for later, when you are growned up.´ No, it is very concrete, it´s good for here and now. De functie van rekenlessen is dat alle leerlingen in elke les iets toevoegen aan hun kennis, hun vaardigheid en/of hun inzicht op het gebied van leren rekenen. Wat leerlingen meemaken en zelf doen in zo’n les, moeten zij kunnen ervaren als helpend daarbij. Niet als iets vaags als ‘dat is goed voor later’, maar heel concreet in het hier en nu. (Dolf Janson)
´There can be no curriculum development without teacher development.´ When you prepare a lesson….. Lawrence Stenhouse (British educationist, 1975): ´There can be no curriculum development without teacher development.´ If a problem like 8 + 7 = is a today topic, the teacher has to know what learners have to know before solving this problem and teachers have to know what learners can do with this knowledge in a later stage. Please make a list of earlier achieved competences to solve 8 + 7 =