Ondernemers, adviseurs en verduurzaming.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Advertisements

User Centred Development
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Theory of Change-evaluatie: weten is méér dan meten
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
| 22 november 2013 | Learn to Tackle Poverty Het Bossche Taalnetwerk (Language Network)
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Semantic Web and Library Applications Workshop Presented by Luit Gazendam.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock 3 1 Open University.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Minor Project- en Programmamanagement
Time management Howdoyouset priorities?. Priorities:thingsthatyouthinkare important.
2 december 2015, Privacy en de Digital Enterprise Vertrouwen in data.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Sandra Jellema Het opleiden van de duurzame professional.
Skin by Roald Dahl What do you think this text will be about?
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
Het “Nieuwe Werken” Ties Arts Oude wijn in nieuwe zakken? Of onontkoombaar……..
‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra.
1 WEBINAR: GLOBAL GRANTS VOOR BEGINNERS 17 mei :30 – 20:30 uur.
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Prof. dr. Fons Coomans UNESCO Chair ‘Human Rights and Peace’
3 | Circulaire economie: Amsterdam Circulair
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
Localizing the SDGs – Brussels, 16/5/2017
Vergelijkend onderzoek naar de rechtspositie van ouders en leerlingen
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
Salt & Light Zout & Licht
Reducing antibiotics on farmlevel
Sector, Firm Size and ICT investments
Processing Structured Hypermedia
Het ontwikkelen van een REDD+ nationale visie en strategie
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Albert Heijn: Safe, efficient and sustainable transport, also on highways Largest share of kilometers in our domestic transport is on the highway Multi.
De taaltaak
Ownership of your organisation
Universiteit van Amsterdam
Onze Nieuwe Toekomst Our New Future
Muziek - Ricky King - Medley
MAKING A BAND.
Sessie: Structurele evaluatie voor adaptief beleid
<Typ titel via Beeld, Koptekst en voettekst, Koptekst>
Crohn’s Disease and medicinal cannabis oil A WORKING PROTOCOL
TU/e SkillsLab Introductie SkillsLab & competentieontwikkeling
Rob Heyman and Ilse Mariën
Zuyd Lectoraat Employability Impact van technologie en digitalisering nieuwe competenties voor werknemers Dr. Jol Stoffers Erik Canisius MSc Rik Loffeld.
Jannes Huisman Senior coach
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
BSc Honours Programme 30 credits extra-curricular, on top of your regular bachelor study programme Integrate your knowledge in a challenging multidisciplinary.
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Meaning maning by public leaders in times of crisis
Waarde van duurzame energiesystemen
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

Ondernemers, adviseurs en verduurzaming. Alfons Beldman, Joan Reijs, Anne Charlotte Hoes, Gerben Doornewaard, Bert Philipsen, Carolien de Lauwere

Inhoud Introductie Adoptie van innovaties Verschillen tussen melkveehouders Rol van de adviseur Prikkels om tot verandering te komen

Introductie Als we kijken naar duurzaamheid in de zuivelketen dan speelt het melkveebedrijf een centrale rol. Om de zuivelketen te verduurzamen moeten vooral melkveehouders aanpassingen in de bedrijfsvoering doorvoeren. Het is daarom belangrijk om zicht te hebben op hoe het innovatie- en adoptieproces verloopt en de verschillen tussen melkveehouders. Adviseurs spelen een belangrijke rol: hoe gaan die er mee om? Deze presentatie is een samenvatting van een aantal onderzoeken dat binnen Duurzame Zuivelketen is uitgevoerd.

Adoptie van innovaties Voor adoptie wordt vaak met het model van Rogers gewerkt: de innovators vinden het uit en de innovatie wordt als eerste overgenomen door de early adopters en als laatste door de laggards: Binnen Duurzame Zuivelketen is onderzoek gedaan naar hoe melkveehouders tegen duurzaamheid aankijken. Het volledige rapport is digitaal beschikbaar

Adoptie van innovaties Bij adoptie gaat het niet zozeer om de innovatoren maar meer om de early and late adopters. Mede op basis van de uitgevoerde enquête en het model van Rogers’ zijn twee hoofdtypen melkveehouders onderscheiden: Up-to-date boeren Kat-uit-de-boom boeren Beide typen vragen een andere benadering.

Aan de keukentafel bij boer B.Y. de Tijd We moeten die kant op, maak het maar concreet. Aan de keukentafel bij boer B.Y. de Tijd Ik wil goede sturingskengetallen en zicht op effecten! Wat gaat het me uiteindelijk opleveren? Melkveehouder B.Y. de Tijd “Ik vind zelf ook dat we die kant op moeten. Maar maak het concreet, hoe ziet het gewenste bedrijf van de toekomst er uit, dan kan ik daar rekening mee houden, ook bij geplande groeistappen.” “Voor sommige doelen is het lastig om ze concreet te vertalen naar mijn bedrijfsvoering. Ik heb behoefte aan goede sturingskengetallen – ook voor mijn adviseurs – en ik wil zicht op integrale effecten.” “Belangrijk is dat duidelijk wordt wat het mij en de sector oplevert. Uiteindelijk maak ik als ondernemer mijn eigen afweging”

De up-to-date boer Melkveehouder B.Y. de Tijd “Ik vind zelf ook dat we die kant op moeten. Maar maak het concreet, hoe ziet het gewenste bedrijf van de toekomst er uit, dan kan ik daar rekening mee houden, ook bij geplande groeistappen.” “Voor sommige doelen is het lastig om ze concreet te vertalen naar mijn bedrijfsvoering. Ik heb behoefte aan goede sturingskengetallen – ook voor mijn adviseurs – en ik wil zicht op integrale effecten.” “Belangrijk is dat duidelijk wordt wat het mij en de sector oplevert. Uiteindelijk maak ik als ondernemer mijn eigen afweging”

Aan de keukentafel bij boer K. Uitdeboom Waarom zou ik iets moeten veranderen? Aan de keukentafel bij boer K. Uitdeboom Wie wil dit eigenlijk? Ze weten niet hoe het werkt in de praktijk! Hoe moet ik het dan doen? Risico’s? Rendement? Melkveehouder K. Uitdeboom “Waarom zou ik iets veranderen? We zijn toch goed bezig? Wat levert het me op?” “Wie wil dit nou eigenlijk? Ze kunnen wel wat roepen in de stad, maar ze hebben geen idee hoe het werkt in de praktijk en ze kopen gewoon hun boodschappen bij de LIDL. Ik hoor er in mijn eigen omgeving verder niemand over” “En als het dan echt moet: hoe zou ik het allemaal moeten doen? Wat betekent dat voor mijn bedrijfsvoering? Ga ik niet veel risico’s lopen. Wat zijn de gevolgen voor mijn rendement?”

De kat-uit-de-boom boer: Melkveehouder K. Uitdeboom “Waarom zou ik iets veranderen? We zijn toch goed bezig? Wat levert het me op?” “Wie wil dit nou eigenlijk? Ze kunnen wel wat roepen in de stad, maar ze hebben geen idee hoe het werkt in de praktijk en ze kopen gewoon hun boodschappen bij de LIDL. Ik hoor er in mijn eigen omgeving verder niemand over” “En als het dan echt moet: hoe zou ik het allemaal moeten doen? Wat betekent dat voor mijn bedrijfsvoering? Ga ik niet veel risico’s lopen. Wat zijn de gevolgen voor mijn rendement?”  

Wat doen om de veehouders mee te krijgen? Het is belangrijk dat de waarom zo helder mogelijk is. Vooral voor de up-to-date-boeren zelf, maar in het algemeen ook zeker voor de adviseurs om de boer heen. Het is belangrijk dat niet alleen sectorale doelen duidelijk zijn maar ook voor wat dit concreet betekent voor het melkveebedrijf Wat kan en moet daar worden gedaan. De ene melkveehouder zoekt graag zelf maatregelen uit: geef maar een doel dan zoek ik wel uit hoe! De ander graag concreet hoort wat hij moet doen. Ontzorgen helpt voor deze veehouders

Rol van de adviseur Adviseur: Is terughoudend in het agenderen van duurzaamheid aan de keukentafel: “Zolang het geen directe gevolgen heeft voor de individuele melkveehouder, is er voor mij geen aanleiding om het op de agenda te zetten.” Denkt en werkt wel mee met de melkveehouder die er om vraagt. Heeft ook behoefte aan concreetheid in doelen en te nemen maatregelen.

Het heeft voor hem nog geen gevolgen. Ik begin er niet over. Hoe kan ik concreet helpen? Adviseur: “Duurzame zuivelketen - ik heb eigenlijk geen idee wat het is, wat ze precies willen en waarom.” “Zolang het geen directe gevolgen heeft voor de individuele melkveehouder, is er voor mij geen aanleiding om het op de agenda te zetten.” “Waarom werken ze niet met ons samen? De boer in beweging krijgen is ons vak!” “Als we echt gaan verduurzamen – hoe kan ik de veehouder dan concreet helpen? Welke tools en data zijn er? En welk advies kan ik geven?”

Welke interventies zijn mogelijk? Er zijn verschillende ‘knoppen’ om tot gedrags- verandering te komen Die worden samengevat in het RESET-model

Different types of interventions

Example of key interventions 1. Change by contract Minimum standards/contract terms/obligation audits 2. Communication and influencing network Communication towards farmers and communication towards key stakeholders like veterinarians and advisors of farmers. 3. Learning by seeing Open days, excursions, show case farms, on farm projects 4. Individual learning by measuring Introducing assessment tools (e.g. ghg calculator, animal welfare assessment), benchmarking, advice on measures 5. Group learning with expert input Discussion group with facilitator and expert, workshops with expert 6. Paying for action/result Financial reward for participating in activities, implementing best practices or achieving a certain level of performance 7. Making it easy to change Turnkey solutions, providing (free) access to experts that work in alignment with sustainability goals, economic incentives Give an example as round table

Example of interventions RESET Target Group Budget (€ per farmer) Impact Time to impact Skills required farmer - processor 1. Change by contract R, S Laggards high short   2.Communication and influencing network Ed, S Early adopters, late adopters low long 3. Learning by seeing Early adopters 4. Individual learning by measuring Ed Medium/ high medium 5. Group learning with expert input 6. Paying for action/ result Ec t.b.a. 7. Making it easy to change T, Ec Late adopters Fill in column skills required in round table by participants Add column skills required by the farmer. What you already have, what do you need.

Group learning with external expert input

Group learning with external expert input Single workshops or series of meetings with a fixed discussion group Discussion group: group of 8 farmers, 3 meetings in 1 year, on farm, with facilitator, share experiences (+data) to learn from each other. First meeting ends with individual targets Each meeting ends with smart action plan Final meeting evaluation Results For participating farmers  knowledge, improved performance

Group learning with external expert input Education Target group farmers: early adopters (innovators) Impact: medium Time to impact: medium Budget: medium/high per farmer Required skills Farmer: open attitude, willing to share information Expert with good facilitation skills (ideally expert + facilitator) Critical Success Factors Right type of farmers in the group Location: if possible on good farm Share how and why